LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Goedenmiddag,

Mijn exman is overleden. Tijdens ons huwelijk hebben we ruim 30 jaar geleden een begrafenispolis op mijn dochter, mijn exman en mijzelf afgesloten. Nu is mijn exman overleden. Kan ik alsnog aanspraak maken op uitbetaling van de polis? De polis was afgelost.
Laatst gewijzigd door Wilhelmina1955 op 30 sep 2015 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De polis wordt uitgekeerd aan de eerste begunstigde die op de polis als zodanig staat vermeld. Mocht deze zijn overleden komt de 2e genoemde begunstigde in aanmerking.

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

OK @Jantje7, dank je wel voor de informatie. Mijn man was nr 1, ik was nr 2 en mijn dochter nr 3. Dus er kan verder niemand aanspraken op maken? Mijn ex man en ik zijn ruim 9 jaar gescheiden. Onze dochter is allang meerderjarig. Ik heb het desbetreffende assurantiekantoor van destijds inmiddels geinformeerd en ze gaan het uitzoeken. Het is dus niet zo dat de nieuwe erfgenamen die de begrafenis regelen er alsnog aanspraak op kunnen maken en aan de begrafenisondernemer laten uitkeren?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik denk dat u met meer info moet komen. Is uw ex-man hertrouwd, zijn de begunstigden eventueel gewijzigd in de polis etc. Wat verstaat u onder 'nieuwe erfgenamen'?
Verder begrijp ik dat dat de 'nieuwe erfgenamen' de uitvaart betalen en u het geld van de ooit daarvoor bedoelde polis uitgekeerd wilt krijgen?

stofzuigertje

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wie heeft het bewijs en betaald?

Ja, als je man ook bewijs had kunnen ze het claimen.

Maar... als ik een persoon verzeker en die overlijd krijg ik gewoon het geld.
Dit doen werkgevers vaak als zekerheid als je een dure opleiding nodig hebt voor je werk,
maar dan vragen ze bewijs overlijden en krijg je niets.

Dit is dan bedoeld voor je opvolger dus iemand anders verzekeren mag en de betaler die de
Polis dus het bewijs heeft zal het geld horen te krijgen.

Wel hebben uitvaart ondernemers vaak inzicht in alle afgesloten polissen en bij fusie en overname gaat wel eens wat fout, dus als je te lang wacht word het aan de uitvaart ondernemer uitgekeerd.

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Dank voor jullie reacties. Ja, mijn exman is hertrouwd. De polissen zijn door een nare scheiding "zoek geraakt". Ik ben het inmiddels al aan het uitzoeken. De polissen zijn destijds door mijn exman en mijzelf afgesloten en ik heb daar ook al die jaren aan meebetaald. Dus niet via een werkgever gebeurd.
En of hij het later zelf veranderd heeft weet ik niet. Ik ga er van uit dat de "nieuwe" erfgenamen zijn uitvaart betalen, ik heb geen bericht officieel bericht overlijden gekregen. Dus ik heb er verder geen informatie over.

stofzuigertje

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien laatste bericht, reeds uitvaart afgehandeld?

U was niet welkom en ze hebben met naam en geboorte datum de oude polis vermoedelijk al gevonden en uitbetaald.
Dus alleen met betaal bewijs en Polis.... en die heeft U niet meer.

Als ook Uw dochter niets verteld dus laat maar zitten, vermoedelijk is het verrekend met de nabestaanden en valt er gezien de vele jaren terug nauwelijks iets te halen.

Dit soort polissen waren toen duur en door inflatie nu waardeloze guldens en veel werk voor nauwelijks rendabel bedrag helaas....
Alleen een natura is nog geldig en rendabel maar met bedrag zou ik eerst even bij je eigen polis vragen.
Welke maatschappij is dat of is deze overgenomen....

Dan hoor je gelijk of de andere polis van je man al is uitbetaald....

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Mijn man is 2 dagen geleden overleden.....dus alles is volop aan de gang, dus ik zal binnenkort wel het een en ander te horen krijgen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door kokka »

Als uw ex is overleden, dan is die polis toch om hem te begraven? Waarom wil jij dan geld hebben? Dat moet dan toch naar zijn erfgenaam, die daarmee de kosten van zijn uitvaart kan betalen

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Als ik eerder zou zijn overleden had mijn exman het geind. Het gaat niet om het hebben, maar om het principe.......het was een begrafenispolis destijds voor 3 personen, mijn exman, mijn dochter en voor mijzelf. Aan één van ons wordt uitgekeerd, aan mijn dochter of mij, tenzij als hier boven beschreven mijn exman het na ons huwelijk buiten mij om anders geregeld heeft..... "nieuwe" erfgenamen staan buiten deze polis.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Op de polis van uw ex zal normaal gesproken niet u met naam en toenaam als begunstigde zijn vermeld.

Maar er zal staan erfgenamen of iets dergelijks. Uw ex kan natuurlijk niet als begunstigde vermeld staan, want hij is overleden.

Als er erfgenamen staat, erft in principe zijn nieuwe echtgenote, en zijn kinderen, behalve als hij andere regelingen getroffen heeft in een testament,

En als de polissen zijn kwijtgeraakt, dan zou ik maar een kopie opvragen. U hebt natuurlijk geen recht op de uitkering van de polis van uw ex, want u bent niet meer met hem getrouwd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Iedereen kan tijdens zijn leven de begunstiging van een begrafenispolis wijzigen, daar is geen toestemming van de voorheen begunstigde voor nodig. Alleen als de begunstigde schriftelijk de begunstiging heeft aanvaard en de verzekeraar heeft daar aantekening van gemaakt op de polis, dan kan de verzekeringnemer niet zonder toestemming van de begunstigde dat wijzigen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

En wat moet u eigenlijk met de begrafenisuitkering voor uw ex? Gaat u de uitvaart betalen dan?

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Beste Tijgert, beetje impertinente vraag. De polis was niet alleen van mijn exman, maar ook van mij......... als ik een bedrag uitgekeerd zou krijgen is dat mij of aan mijn dochter. Ik was ook begunstigde in deze begrafenispolis. Het gaat mij in de eerste plaats om het principe en ja.......mijn naam en toenaam stond er vermeld.

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door seuren »

De één zijn brood is de ander zijn dood :oops:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uw naam zal er op vermeld staan als verzekerde, maar echt niet als begunstigde. En staat uw ex dan vermeld als begunstigde bij uw overlijden? En wie zijn de begunstigden bij het overlijden van uw dochter?

En waarom is die polis niet gesplitst bij de scheiding?

En wat is er impertinent aan die vraag! Men sluit zo'n verzekering af om de begrafeniskosten te kunnen betalen, niet om dat zo maar uitgekeerd te krijgen.

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Mijn vraag in deze was of ik nog aanspraak kon maken op de polis beste Tijger1, niet om tekst en uitleg te geven als ik er eventueel aanspraak op zou kunnen maken omdat ik begunstigde ben. Als het antwoord nee is, dan is mij dat ook volkomen duidelijk en accepteer ik dat. Het gaat mij in de eerste plaats om mijn rechten in deze, ik heb immers ook meer dan 30 jaar aan deze polis betaald. Maar de verzekering is degene die uiteindelijk bepaalt wat in de kleine lettertjes vastgelegd ligt. Als de polis gesplitst was bij de scheiding had ik de vraag hier nooit op dit forum hoeven te stellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door kweenie »

Een en ander is vooral afhankelijk van hoe de verzekering precies was afgesloten. Je kunt te maken hebben met vier verschillende personen. Degene die de polis afsluit, degene die premie betaalt, degene op wiens leven de verzekering os afgesloten en degene aan wie de uitkering toekomt. Hier zijn zoveel varianten van, dat er op voorhand weinig zinnigs over te zeggen is. De situatie is bijvoorbeeld nogal anders als de uitkering toekomt aan een specifieke nabestaande dan als de uitkering in de nalatenschap valt. En dan speelt dus ook nog de vraag of er nog iets aan de polis is gewijzigd tijdens of na de scheiding.

Ook andere zaken spelen een rol. Keert de polis alleen uit aan de eerst overlijdende of blijven de andere twee nog verzekerd? Keert de verzekering specifiek uit voor de kosten van de uitvaart of wordt er simpelweg een bedrag uitgekeerd dat naar eigen inzicht kan worden besteed? Etc. Het beste is om dus contact op te nemen met de verzekeraar, of de opvolger daarvan, om na te gaan waar er precies verzekerd is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

tijger1 schreef:U hebt natuurlijk geen recht op de uitkering van de polis van uw ex, want u bent niet meer met hem getrouwd.
Die conclusie is gebaseerd op uw veronderstelling en mening. Voorbarig zolang we de feiten nog niet exact kennen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Klaas Jan schreef:
tijger1 schreef:U hebt natuurlijk geen recht op de uitkering van de polis van uw ex, want u bent niet meer met hem getrouwd.
Die conclusie is gebaseerd op uw veronderstelling en mening. Voorbarig zolang we de feiten nog niet exact kennen.

Dat valt dus wel mee. De Ts had met haar gezin, tijdens haar huwelijk een gezinsoverlijdensverzekering lopen, waar dus haar ex, haar kind en zij op verzekerd zijn. Dat er drie personen op die polis verzekerd zijn, maakte hem administratief goedkoper. Bij elk overlijden van een met name genoemde verzekerde volgt een uitkering aan de begunstigde(n) In zo'n polis zijn de begunstigden niet met name genoemd, maar omschreven als echtgenoot (note) , kinderen,erfgenamen. Het is niet zo dat diegene die de polis heeft, per se de uitkering krijgt. De Ts is niet meer de echtgenote.

Gesloten