LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Rick010
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2013 11:34

Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Rick010 »

Beste iedereen,

Eind maart 2013 is de auto van mijn vader gestolen. Mijn vader had een all risk verzekering inclusief aanschafwaarde afgesloten. Nu heeft mijn vader de officiele autofactuur niet meer in zijn bezit en kan deze daardoor niet overhandigen aan de verzekeringsmaatschappij. Wel hebben wij een offciele transactie/overboeking van dit bedrag. Nu neemt de verzekeringsmaatschappij hier geen genoegen mee, wat ik een kwalijke zaak vind. Want, wat nu als je huis afbrand en je ook geen factuur meer kan overhandigen?

Ook heeft mijn vader recht gehad op 30 dagen vervangend vervoer. Nu is telefonisch verteld dat wanneer je geen gebruik maak van vervangend vervoer je dan een vergoeding kan verwachten. Ook hier hebben wij niets van gezien.

Mijn vader heeft dus een premie betaald waar hij geen recht op had, aangezien de autofactuur niet kan worden overhandigd. Deze verzekeringsmaatschappij kan dus iedereen een verzekering verschaffen en aan het eind van de rit mededelen dat ze er geen recht op hebben? Wat nu met de teveel betaalde premie waar achteraf dus geen rechts op was?

Nu wacht mijn vader al 3 weken op een reactie van de tussenpersoon op basis van de transactie die we hebben verstuurd, maar een reactie krijgen ho maar.

Heeft iemand ervaring, want we zitten nu met een verschil van € 3.000,00 euro, want de verzekering wenst enkel 110% van de dagwaarde te verzekeren, terwijl ik wel premie heb betaald voor de aanschafwaarde.

Graag verneem ik een reactie.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rick

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door sjoegel »

Hoe moeilijk is het om de dealer een kopietje van de factuur te vragen ?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Barman »

Rick010 schreef: Want, wat nu als je huis afbrand en je ook geen factuur meer kan overhandigen?
Die kans lijkt mij vrij groot als je die factuur in huis bewaart. Beter dus om te huren.

Je vader heeft een premie betaald waar hij geen recht op had?
Jij hebt premie betaald voor de aanschafwaarde?

Warrig verhaal met prima advies van sjoegel.

Rick010
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2013 11:34

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Rick010 »

Warrig verhaal, warrig verhaal.
De auto is van mijn vader en ik spreek namens mijn vader.
Misschien dat er ik staat, excuses voor de verwarring, maar de auto is van mijn vader.

Waar de auto destijds is gekocht, bestaat niet meer, waardoor er geen kopietje kan worden gevraagd.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door sephora30 »

Staat t nergens in de polis dat je een aankoopbewijs dient te overleggen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door 16again »

Bouwjaar en type zijn toch aantoonbaar via kentekenbewijs, verzekering moet dat gewoon kunnen gebruiken om op indicatie bedrag uit te komen.

Al heb je een factuur, dan zou het me niet verbazen als verzekering alsnog moeilijk doet.
voorbeeld: D nieuwe auto met zeer weinig korting verkocht zijn, dit is goedgemaakt bij inruilprijs voor oude auto. Gaat verzekering dan die eigenlijk te hoge nieuwprijs vergoeden...?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door thecure »

ik vind het eigenlijk een beetje slordig, om de factuur van zo'n grote aankoop kwijt te raken.
zulke aanschafwaarde dekkingen lopen vaak tot 3 jaar na het moment van aanschaf.

aangezien het raadzaam is om alles 5 jaar te bewaren, is het gewoon helaas voor uw vader. moet hij zijn administratie maar op orde hebben.

de verzekering wil gewoon een bewijs zien. je kunt de schuld nu niet op hun schoenen schuiven. Als hij de factuur gewoon had ingeleverd, was er vast wel uitbetaald.

Rick010
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2013 11:34

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Rick010 »

@TheCure: Ik snap precies wat je bedoeld en ben het er ook mee eens, maar wanneer iemand niets kan overhandigen dan begrijp ik de standpunt van de verzekeraar. Mijn vader heeft wel een transactiebevestiging van het bedrag, ,maar hier nemen ze geen genoegen mee. Wellicht dat ze er tussen in hadden kunnen gaan zitten?

Maar dan rest mij nog de volgende vragen: Hoe zit het met vervangend vervoer wanneer je deze niet gebruik?

@16Again: Ik werk zelf in de autobranche en weet precies hoe de verzekeringsmaatschappijen zijn. Uitkeren doen ze niet zomaar, dus ze zullen idd altijd moeilijk doen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Barman »

Rick010 schreef: Hoe zit het met vervangend vervoer wanneer je deze niet gebruik?
Als je het niet gebruikt is er ook geen reden om het te vergoeden.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Lisare »

Vervangend vervoer is afhankelijk van de verzekeraar.

De meeste dekken geen vervangend vervoer bij diefstal maar slechts wanneer reparatie mogelijk is.

Over welke maatschappij hebben we het?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Frantic2 »

als je vader de auto bij een garage of dealer heeft gekocht, dan kunnen zij misschien een kopie aankoopnota maken voor hem. Maar je had kunnen weten dat"wie eist bewijst" Aanschafwaarde krijg je inderdaad alleen vergoed als je het bedrag kan aantonen. Een dikke overboeking kan ook een andere auto betreffen, of een lening aan de kinderen, of een caravan.

Belangrijk is dus om in deze te weten waar je vader de auto heeft gekocht.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nee natuurlijk vragen ze dat niet, wie zegt dat de auto total loss raakt of gestolen wordt? Je hoeft toch ook niet een aankoopnota van te voren te overleggen van je nieuwe TV?

Maar als je een claim indient voor een auto en je wilt aanschafwaarde vergoeding, dan moet je inderdaad deze wel kunnen aantonen.

Nog maar eens een zoekronde houden, zoiets gooi je toch niet weg? En als hij echt weg is, dan krijg je de dagwaarde.

Centraal Beheer
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2011 12:02
Locatie: Nederland

Re: Uitkeren aanschafwaarde door verzekeringsmaatschappij

Ongelezen bericht door Centraal Beheer »

Rick010 schreef:Beste iedereen,

Eind maart 2013 is de auto van mijn vader gestolen. Mijn vader had een all risk verzekering inclusief aanschafwaarde afgesloten. Nu heeft mijn vader de officiele autofactuur niet meer in zijn bezit en kan deze daardoor niet overhandigen aan de verzekeringsmaatschappij. Wel hebben wij een offciele transactie/overboeking van dit bedrag. Nu neemt de verzekeringsmaatschappij hier geen genoegen mee, wat ik een kwalijke zaak vind. Want, wat nu als je huis afbrand en je ook geen factuur meer kan overhandigen?

Ook heeft mijn vader recht gehad op 30 dagen vervangend vervoer. Nu is telefonisch verteld dat wanneer je geen gebruik maak van vervangend vervoer je dan een vergoeding kan verwachten. Ook hier hebben wij niets van gezien.

Mijn vader heeft dus een premie betaald waar hij geen recht op had, aangezien de autofactuur niet kan worden overhandigd. Deze verzekeringsmaatschappij kan dus iedereen een verzekering verschaffen en aan het eind van de rit mededelen dat ze er geen recht op hebben? Wat nu met de teveel betaalde premie waar achteraf dus geen rechts op was?

Nu wacht mijn vader al 3 weken op een reactie van de tussenpersoon op basis van de transactie die we hebben verstuurd, maar een reactie krijgen ho maar.

Heeft iemand ervaring, want we zitten nu met een verschil van € 3.000,00 euro, want de verzekering wenst enkel 110% van de dagwaarde te verzekeren, terwijl ik wel premie heb betaald voor de aanschafwaarde.

Graag verneem ik een reactie.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rick
Beste Rick010,

Dit is een vervelende situatie voor je vader. Er is een autoverzekering afgesloten op basis van een All-risksverzekering met aanschafwaarde.

Als er geen aankoopbewijs is, is er ook geen aantoonbaar bewijs. Het is hard maar “Wie eist die bewijst’. Een verzekeraar gaat dan de schade uitkeren op basis van dagwaarde, of in het geval van je vader 110% van de dagwaarde. Dit is na te lezen in de polisvoorwaarden van de verzekeraar.

Als je vader geen gebruik heeft gemaakt van het recht op vervangend vervoer wordt er in de regel niet uitgekeerd. Het is niet natuurlijk om een vergoeding uit te keren op iets waar geen gebruik van is gemaakt of geen kosten voor zijn gemaakt.

Tip: Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand een bon of factuur kwijtraakt, maak kopietjes van bonnen, nota’s en facturen. Sla het op in een digitale kluis zoals dropbox of breng de kopietjes naar een vertrouwenspersoon. Hierdoor heb je altijd aantoonbaar bewijs.

Succes,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
055 579 8000
webcare[@]centraalbeheer.nl
https://www.centraalbeheer.nl

Gesloten