LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Kijk ook even bij mijn berekening, bij mij gaat het verhaal dus niet op...

Ook heeft t.s. nog altijd niet gereageerd over het hoe en wat van die € 45,00 dus enig vergelijk daarmee gaan naar mijn mening nog altijd niet op...

Alles staat en valt met de leeftijd van afsluiten, en wanneer iemand komt te overlijden...

Nog een voorbeeldje, meisje van 0 jaar, € 10.000,00 verzekeren, kost de komende 20 jaar 9,91 per maand. Geeft € 2.378,40 inleg.
Als ze dan na 20 jaar op haar zelf gaat, heeft ze in iedergeval een premievrije polis die bij haar overlijden € 10.000,00 uitkeerd. Hopelijk ook dan nog altijd een bedrag waarvoor je een beetje uitvaart kunt regelen...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk is een uitvaartverzekering voordelig als je vroeg komt te overlijden. Maar 'gemiddeld' heeft een meisje van 0 jaar nog heel wat decennia te leven. De kans om in die eerste 20 jaar te overlijden is minder dan 1 %, dus gemiddeld genomen ben je duur uit. Maar áls je toevallig bij die procent behoort die die eerst 20 jaar komt te overlijden (of als je in grofweg de eerste 60 jaar overlijdt), dan ben je wel voordelig uit.

Maar het is wel waar dat hoe eerder je zo'n polis afsluit, hoe langer je naar verwachting 'gemiddeld' zult blijven leven en hoe langer je premie naar verwachting zal groeien. Dus hoe lager de premie zal zijn. Het nadeel dat je 'gemiddeld' duurder uit bent dan met zelf sparen is dan kleiner van het voordeel van tegen een redelijke prijs het risico af te kunnen dekken. (En dat is juist het idee van een verzekering: als de kans op het voorval maar klein genoeg is, kan de premie laag zijn in verhouding tot de mogelijke uitkering, zodat het interessant is om een verzekering af te sluiten.)

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Met mijn voorbeelden wil ik vooral laten zien dat het niet zo is, zoals hier ook wel geschreven is, dat men zelfs meer betaald dan de polis waard zou zijn.

En hoe duur ben je dan inderdaad met mijn laatste voorbeeld uit? De dekking houdt niet op na die 20 jaar premiebetaling, er is nog altijd de uitkering van
€ 10.000,00.

Dit in tegenstelling tot de risicoverzekering (dalend of niet..) keert die de looptijd niet uit omdat verzekerde niet is overleden krijg je niks...

Het meisje dat nu nog 0 jaar is, hoeft op haar 20ste in iedergeval niet zelf nog eens te beginnen met een polis, tenminste niet voor de volle pond. En over het algemeen past de de jeugd goed op die leeftijd. Ook is het kapitaal wat ze hebben niet van dat formaat dat als er wat gebeurt ze het zelf kunnen betalen...

Ik zie wel degelijk nut in een uitvaartpolis, als het maar in geld is, en niet in natura.
Duidelijker en transparanter kan haast niet volgens mij. Je weet wat er uitgekeerd wordt als je komt te overlijden, en je weet voor hoe lang je hoeveel moet betalen.
(natuurlijk als de middelen niet al aanwezig zijn om een uitvaart zelf te bekostigen).

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Byob schreef:Met mijn voorbeelden wil ik vooral laten zien dat het niet zo is, zoals hier ook wel geschreven is, dat men zelfs meer betaald dan de polis waard zou zijn.

En hoe duur ben je dan inderdaad met mijn laatste voorbeeld uit? De dekking houdt niet op na die 20 jaar premiebetaling, er is nog altijd de uitkering van
€ 10.000,00.

Dit in tegenstelling tot de risicoverzekering (dalend of niet..) keert die de looptijd niet uit omdat verzekerde niet is overleden krijg je niks...

Het meisje dat nu nog 0 jaar is, hoeft op haar 20ste in iedergeval niet zelf nog eens te beginnen met een polis, tenminste niet voor de volle pond. En over het algemeen past de de jeugd goed op die leeftijd. Ook is het kapitaal wat ze hebben niet van dat formaat dat als er wat gebeurt ze het zelf kunnen betalen...

Ik zie wel degelijk nut in een uitvaartpolis, als het maar in geld is, en niet in natura.
Duidelijker en transparanter kan haast niet volgens mij. Je weet wat er uitgekeerd wordt als je komt te overlijden, en je weet voor hoe lang je hoeveel moet betalen.
(natuurlijk als de middelen niet al aanwezig zijn om een uitvaart zelf te bekostigen).
De verzekeraars verdienen geld aan de wet op de grote getallen. De enige reden waarom een levensverzekering voordeliger kan zijn dan zelf sparen is volgens mij omdat de grootmoedige verzekeraar jou een stukje van de winst die voortvloeit uit de wet op de groete getallen laat meedelen (sterftewinst). Zoals kweenie al zei heb je er alleen voordeel aan indien je tot die 1% behoort die wel omvalt voor de statische levenskans. Het is jouw keuze of je dat reden genoeg vind om de verzekeraar en de tussenvriend te sponseren

asmi
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mar 2006 20:55

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door asmi »

GezondVerstand10 schreef:
Byob schreef:Zoals kweenie al zei heb je er alleen voordeel aan indien je tot die 1% behoort die wel omvalt voor de statische levenskans. Het is jouw keuze of je dat reden genoeg vind om de verzekeraar en de tussenvriend te sponseren
Zoiets geldt voor iedere verzekering. De kans op brand is ook heel klein, dus statistisch is het goedkoper om geen brandverzekering te hebben.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Haha, ben bang dat het een discussie gaat worden waar we niet uit gaan komen...

Het is natuurlijk ook geen verplichting om een dergelijke polis te sluiten, ik wil alleen maar verdedigen dat een dergelijke polis niet geheel waardeloos is, in de zin van er voor een bepaalde periode premie voor betalen, houdt niet in dat na die periode er geen waarde meer is, zoals bij de risicoverzekering.

Maar het is ook een gevoel wat je erbij moet hebben, en blijkbaar zitten er veel vaste spaarders op dit forum, iets wat ik zo 123 niet herken in mijn eigen omgeving, welke wel degelijk veel baat bij een uitvaartverzekering hebben op het moment er wat zou gebeuren.

En natuurlijk is het op lange termijn voordeliger om er zelf kapitaal voor te hebben staan.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door klaas1978 »

asmi schreef: Zoiets geldt voor iedere verzekering. De kans op brand is ook heel klein, dus statistisch is het goedkoper om geen brandverzekering te hebben.
Inderdaad, als je over voldoende financiële middelen beschikt om zelf de gevolgen van brand te betalen is het nergens voor nodig om een brandverzekering af te sluiten.

Zoals ik al eerder gezegd heb, verzekeringen zijn alleen nuttig als het gaat om een risico waarvan je de financiële gevolgen niet zelf kunt dragen, dus risico's die je onmogelijk van je eigen spaargeld kunt betalen.
Alle verzekeringen die een risico dekken waar je redelijkerwijs ook zelf voor kunt sparen (fietsdiefstalverzekering, reisverzekering, en inderdaad, als je vermogend genoeg bent ook een brandverzekering) zijn zonde van het geld.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

klaas1978 schreef:
asmi schreef: Zoiets geldt voor iedere verzekering. De kans op brand is ook heel klein, dus statistisch is het goedkoper om geen brandverzekering te hebben.
Inderdaad, als je over voldoende financiële middelen beschikt om zelf de gevolgen van brand te betalen is het nergens voor nodig om een brandverzekering af te sluiten.

Zoals ik al eerder gezegd heb, verzekeringen zijn alleen nuttig als het gaat om een risico waarvan je de financiële gevolgen niet zelf kunt dragen, dus risico's die je onmogelijk van je eigen spaargeld kunt betalen.
Alle verzekeringen die een risico dekken waar je redelijkerwijs ook zelf voor kunt sparen (fietsdiefstalverzekering, reisverzekering, en inderdaad, als je vermogend genoeg bent ook een brandverzekering) zijn zonde van het geld.
Goed slotakkoord :)

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1 »

Als nu 5 miljoen nederlanders hun uitvaartverzekering zouden opzeggen en geen nieuwe meer af zouden sluiten, wat zou er dan gebeuren.....

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door klaas1978 »

ron1 schreef:Als nu 5 miljoen nederlanders hun uitvaartverzekering zouden opzeggen en geen nieuwe meer af zouden sluiten, wat zou er dan gebeuren.....
Als die mensen gespaard hebben voor hun uitvaart kunnen ze geheel naar eigen inzicht begraven worden zonder dat bemoeizuchtige verzekeraars er iets mee te maken hebben en als ze niet gespaard hebben zullen ze genoegen moeten nemen met een zeer eenvoudige uitvaart. Je komt uiteindelijk heus wel onder de groene zoden terecht, of je nou wel of geen uitvaartverzekering hebt.

laimaatje
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:46

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door laimaatje »

Hallo witte angora.

Ik kan u uit ervaring vertellen dat u bij Dela tot uw dood premie moet blijven betalen. Mijn vader is 90 jaar en betaald al meer dan 60 jaar premie. Weliswaar niet veel, maar hij heeft zijn eigen begrafenis al vele malen betaald.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

laimaatje schreef:Hallo witte angora.

Ik kan u uit ervaring vertellen dat u bij Dela tot uw dood premie moet blijven betalen. Mijn vader is 90 jaar en betaald al meer dan 60 jaar premie. Weliswaar niet veel, maar hij heeft zijn eigen begrafenis al vele malen betaald.
Hoi Laimaatje, dat ligt er aan wat er af is gesproken bij het afsluiten van de verzekering. Ik heb zwart op wit staan dat ik tot mijn 65e betaal. De maandpremie is voor mij dan ook wat hoger dan dat ik tot mijn dood zou betalen.

Vergeet niet dat DELA heel anders werkt dan andere maatschappijen. Dela betaalt de huidige begrafenissen en crematies uit de premies die nú door anderen worden afgedragen. Als je zelf aan de beurt bent, wordt jouw begrafenis/crematie bekostigt uit de premies van degenen die op dat moment lid zijn.

Net als de AOW dus. DELA staat voor: Draagt Elkanders LAsten. Dus het kan inderdaad zijn dat de een teveel betaalt, en de ander is spekkoper. Of je met dat laatste zo blij moet zijn is uiteraard een ander verhaal. :wink:

gerdientje123
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2010 16:45

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door gerdientje123 »

Hallo,

Heb laatst ook met een uitvaart te maken gehad van iemand van 55 jr.
Als er een levensverzekering is wordt deze uitgekeerd en kun je daar de begrafenis van betalen. Gem.koste zijn wel ong. 7000 euro.
Wel zorgen dat je geld er voor opzij zet als de polis afloopt,bij deze polis wordt er winstdeling uitgekeerd aan het einde van de looptijd,dan is dat vast een gedeelte van het bedrag wat je opzij zet voor de uitvaart. En zet op papier wat je wensen zijn voor de uitvaart,hier zijn lijsten voor.Dan kun je zonder uitvaart verzekering.

[email protected]
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2007 12:36

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door [email protected] »

Onlangs heb ik mijn moeder gecremeerd(begraven had het zelfde gekost, maar dit was haar wens) Opbaren, Eenvoudige kist, transport van kist naar crematorium, geen volgwagens. Koffie met koek bij condoleren, koffie met cake bij crematie. 50 kaarten met een persoonlijk verhaal en een afscheidstekening van mijn moeder, 50 bedankkaartjes. Urn. As zelf verstrooit. Kosten € 2700.- Bij Dela verzekerd voor 3500.-, € 800 teruggekregen omdat we aantoonden de nodige reiskosten te hebben gemaakt i.v.m. het overlijden.
Als je zelf geen geld hebt, zullen je erfgenamen , of de opdrachtgever, moeten betalen. Als je kinderen niet kunnen betalen, of niet willen, kunnen ze ook geen opdracht geven tot. Bedenk dus een oplossing met elkaar en informeer eens bij de gemeente.
Aanvullend wil ik ook vertellen dat ik vroeger zelf assurantietussenpersoon was en voor mij zelf in 1975 mij verzekerde voor ongeveer 8500. Ik ging er toen vanuit dat de kosten in de loop van de jaren zouden stijgen, de verzekering zou ook meegroeien en uiteindelijk zou ik op mijn 65 verzekerd zijn voor ongeveer 10000. In praktijk blijkt dat dus voor 7500. Ik kan dus nog een paar jaar vooruit, maar ik heb wel geleerd dat die groei bij verzekeringen soms een afname betekent. Als je nog jong bent, leg er dan geld voor opzij, dat werkt beter, het vergt wel discipline om van het geld af te blijven. Denk niet dat je later eventueel kan verzekeren, want als je een gezondheidsprobleem krijgt, is er geen verzekering die je nog neemt. Mij overkwam dat dus op mijn 30st, mijn huidige vrouw al op haar 24 st. gebruik dus je verstand en niet je emotie. En dood ga je echt een keer!

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Byob schreef:Kijk ook even bij mijn berekening, bij mij gaat het verhaal dus niet op...

Ook heeft t.s. nog altijd niet gereageerd over het hoe en wat van die € 45,00 dus enig vergelijk daarmee gaan naar mijn mening nog altijd niet op...

Alles staat en valt met de leeftijd van afsluiten, en wanneer iemand komt te overlijden...

Nog een voorbeeldje, meisje van 0 jaar, € 10.000,00 verzekeren, kost de komende 20 jaar 9,91 per maand. Geeft € 2.378,40 inleg.
Als ze dan na 20 jaar op haar zelf gaat, heeft ze in iedergeval een premievrije polis die bij haar overlijden € 10.000,00 uitkeerd. Hopelijk ook dan nog altijd een bedrag waarvoor je een beetje uitvaart kunt regelen...
Deze persoon is ontmakserd als "verzekeringstussenpersoon" in een ander topic Uiteraard is verzekeren dus voordeliger :lol:

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

[email protected] schreef:Onlangs heb ik mijn moeder gecremeerd(begraven had het zelfde gekost, maar dit was haar wens) Opbaren, Eenvoudige kist, transport van kist naar crematorium, geen volgwagens. Koffie met koek bij condoleren, koffie met cake bij crematie. 50 kaarten met een persoonlijk verhaal en een afscheidstekening van mijn moeder, 50 bedankkaartjes. Urn. As zelf verstrooit. Kosten € 2700.- Bij Dela verzekerd voor 3500.-, € 800 teruggekregen omdat we aantoonden de nodige reiskosten te hebben gemaakt i.v.m. het overlijden.
Als je zelf geen geld hebt, zullen je erfgenamen , of de opdrachtgever, moeten betalen. Als je kinderen niet kunnen betalen, of niet willen, kunnen ze ook geen opdracht geven tot. Bedenk dus een oplossing met elkaar en informeer eens bij de gemeente.
Aanvullend wil ik ook vertellen dat ik vroeger zelf assurantietussenpersoon was en voor mij zelf in 1975 mij verzekerde voor ongeveer 8500. Ik ging er toen vanuit dat de kosten in de loop van de jaren zouden stijgen, de verzekering zou ook meegroeien en uiteindelijk zou ik op mijn 65 verzekerd zijn voor ongeveer 10000. In praktijk blijkt dat dus voor 7500. Ik kan dus nog een paar jaar vooruit, maar ik heb wel geleerd dat die groei bij verzekeringen soms een afname betekent. Als je nog jong bent, leg er dan geld voor opzij, dat werkt beter, het vergt wel discipline om van het geld af te blijven. Denk niet dat je later eventueel kan verzekeren, want als je een gezondheidsprobleem krijgt, is er geen verzekering die je nog neemt. Mij overkwam dat dus op mijn 30st, mijn huidige vrouw al op haar 24 st. gebruik dus je verstand en niet je emotie. En dood ga je echt een keer!
Eerlijk verhaal. Goed dat je het "licht" hebt gezien en de "tussen" verlakkerij achter je hebt gelaten

Senna1
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:02

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Senna1 »

Ik denk persoonijk dat de uitvaartbranche een van de meestverdienende organisaties is. Het is allemaal gericht op emoties en kwetsbaarheid. Gewoon een bedrijf wat zo veel mogelijk winst wil halen uit de onwetendheid van mensen. Je kunt je overal extra voor verzekeren.
Ook kun je tegenwoordig héél veel zelf regelen zonder dat het extra kost. De basisverzekering is prima alleen tijdens een overlijden zijn mensen vaak zo verdrietig dat ze alles prima vinden als het maar "mooi"wordt en dat alles kost veel extra geld.
Mijn ouders waren/zijn verzekerd bij een verzekeraar en toen mijn vader overleed in het ziekenhuis is direct meegedeeld welke verzekering dit was, na een uurtje kwam er iemand thuis om alles te regelen en gelukkig wisten wijzelf veel van de materie af dus konden de extra kosten worden beperkt, toen de bode vertrok begrepen wij dat hij van een heel andere uitvaartverzekering was....het ziekenhuis had nl. een contract met deze uitvaartverzorger!! Het was nog een hele klus om alles weer opnieuw goed te regelen met de juiste verzekering. Zo ongemerkt kan het je heel veel extra geld kosten buiten je eigen verzekering om. Emoties worden vaak misbruikt in deze branche. Gewoon zelf een extra potje maken want bij een uitvaartverzekeraar is het nooit genoeg dekking.

[email protected]
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2007 12:36

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door [email protected] »

GezondVerstand10 schreef:
[email protected] schreef:Onlangs heb ik mijn moeder gecremeerd(begraven had het zelfde gekost, maar dit was haar wens) Opbaren, Eenvoudige kist, transport van kist naar crematorium, geen volgwagens. Koffie met koek bij condoleren, koffie met cake bij crematie. 50 kaarten met een persoonlijk verhaal en een afscheidstekening van mijn moeder, 50 bedankkaartjes. Urn. As zelf verstrooit. Kosten € 2700.- Bij Dela verzekerd voor 3500.-, € 800 teruggekregen omdat we aantoonden de nodige reiskosten te hebben gemaakt i.v.m. het overlijden.
Als je zelf geen geld hebt, zullen je erfgenamen , of de opdrachtgever, moeten betalen. Als je kinderen niet kunnen betalen, of niet willen, kunnen ze ook geen opdracht geven tot. Bedenk dus een oplossing met elkaar en informeer eens bij de gemeente.
Aanvullend wil ik ook vertellen dat ik vroeger zelf assurantietussenpersoon was en voor mij zelf in 1975 mij verzekerde voor ongeveer 8500. Ik ging er toen vanuit dat de kosten in de loop van de jaren zouden stijgen, de verzekering zou ook meegroeien en uiteindelijk zou ik op mijn 65 verzekerd zijn voor ongeveer 10000. In praktijk blijkt dat dus voor 7500. Ik kan dus nog een paar jaar vooruit, maar ik heb wel geleerd dat die groei bij verzekeringen soms een afname betekent. Als je nog jong bent, leg er dan geld voor opzij, dat werkt beter, het vergt wel discipline om van het geld af te blijven. Denk niet dat je later eventueel kan verzekeren, want als je een gezondheidsprobleem krijgt, is er geen verzekering die je nog neemt. Mij overkwam dat dus op mijn 30st, mijn huidige vrouw al op haar 24 st. gebruik dus je verstand en niet je emotie. En dood ga je echt een keer!
Eerlijk verhaal. Goed dat je het "licht" hebt gezien en de "tussen" verlakkerij achter je hebt gelaten
Eerlijk verhaal, zeker. Maar om even heel duidelijk te zijn, destijds deed ik mijn werk met eer en geweten en met de beschikbare kennis die er was. Er was geen verlakkerij, ook niet van de maatschappij waar ik voor werkte. Toen ik in de WAO kwam bleek geen van mijn klanten ooit geen royament te hebben genomen, dit was destijds een unicum waar ik erg trots op was en nog ben!

robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door robbert61 »

Wij hebben pas iemand begraven en dat koste 6500.
Die bedragen die, die verzekeringen geven daar steken ze zelf veel geld van in hun zak.
Als je voor 4500 bent verzekert kan je beter zelf geld sparen voor de rest van de begrafenis en op een spaarbank zetten dan krijg je er ook nog rente over.
Waarom moet je het allemaal doen van verzekerings geld.
Mag ook van eigen spaar geld zijn.
Die verzekeringen zijn alleen maar op geld uit en daar van moeten hun het hebben.

Het zijn en blijven geld wolven die iedereen proberen te plukken.
Kijk eens als je zelf die 45,00 per maand op zij zou leggen dan heb je veel eerder die centen op zij gelegen als dat je dat door hun laat doen.

Obie
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:25

Re: Uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Obie »

In een ver, ver verleden hebben mijn ouders zich allebei verzekerd voor een bedrag van 3000 gulden.
Dat was in die tijd een flinke som geld waar een uitvaart goed mee te betalen was.
In 1994 overleed mijn vader. Voor zijn eenvoudige begrafenis was die 3000 euro net toereikend. Ook omdat de steen op zijn graf een kei is die vader zelf in de tuin had staan. Hadden we een steen moeten kopen dan was het bij lange na niet voldoende geweest.
Mijn moeder leeft nog en met de komst van de euro is het bedrag dat uitgekeerd wordt 1300 euro geworden.
Hiermee zullen we haar begrafenis niet kunnen betalen.

Ik wil er maar mee zeggen dat mijn ouders, die met moeite elke maand hun premie hebben betaald, die premie beter op een spaarrekening hadden kunnen zetten.
Terwijl ze dachten dat ze hun kinderen konden vrijwaren van kosten voor hun begrafenis, zal dit niet gaan lukken. Althans niet voor mijn moeder.

Gesloten