LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekeraar dient geen schadevrije jaar toe

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Dorpenaar16
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2020 15:50

Verzekeraar dient geen schadevrije jaar toe

Ongelezen bericht door Dorpenaar16 »

Beste allen,

Bij mijn autoverzekering zit ik met het volgende. Sinds kort een nieuwe auto gekocht. Bij het vermelden van het willen overzetten van de verzekering te horen gekeren dat ik -5 schadevrije jaren heb en daardoor de premie hoog is.

Nu zit ik met het volgende. De laatste schades die ik heb geclaimed waren voorgevallen in juli en augustus 2018. Het klopt dan dat mijn schadevrije jaren door die schades in de min kwam te zitten (-5). Echter heb ik onlangs de verzekeringsbewijs van 11-2018 tot 12-2019 (de groene kaart die je iedere jaar ontvangt) bekeken en hierop stond dat hier nog 4 schade vrije jaren op staan. Dit had dus in principe -5 moeten zijn. De autoverzekering wordt op iedere november van het jaar verlengt. Tussen NOVEMBER 2018 en DECEMBER 2019 (het daarop volgende verzekeringsjaar) heb ik GEEN schade meer geclaimed of gereden. Dit had dus in principe 1 schadevrije jaar moeten zijn (zo staat dit ook vermeld in de roy-data bedrijfsregeling 11). Het daarop volgende verzekeringsjaar, tussen 11-2019 en 12-2020 ben ik tot nu toe ook schade vrij geweest.

Feitelijke gezien ben ik dus 1 jaar en 8 maanden schade vrij geweest. Mijn schadevrije jaren zouden dus normaal gesproken, wanneer de verzekering weer zou worden verlengt op 11-2020, -3 moeten zijn. ECHTER, beweert de autoverzekeraar dat dit niet het geval is. Het zou liggen aan het feit dat het op een later datum zou worden verwerkt. MAAR de laatste schade was gereden EN GECLAIMED op augustus 2018. Dat zij het later verwerken of iets dergelijks zou niet mijn probleem moeten zijn.

De verzekeraar beweert dus nu dat de schades die gereden zijn op augustus 2018 voor het verzekeringsjaar zijn erkend op 11-2019, en dat dus tussen 11-2019 en 12-2020 mijn eerst schadevrije jaar wordt. Dit terwijl ik vanaf september 2018 tot nu schadevrij ben geweest.

Dit klopt toch voor geen meter? Ik ga hier zeker nog achteraan bij de verzekeraar maar wil graag horen wat jullie mening hierover is.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Verzekeraar dient geen schadevrije jaar toe

Ongelezen bericht door Emcede »

Dat doet de verzekeraar niet goed.

Voor het bepalen van de schadevrije jaren maakt het niets ui op welke dat de terugval verwerkt wordt. Het gaat om de combinatie van de schadedatum en de hoofdvervaldatum (de datum waarop eens per jaar de verzekering weer voor een jaar verlengd wordt).

In begrijp dat er in 2018 2 schades zijn geweest en terugval naar trede 5. Als de polis in november ‘prolongeert’ (verlengd wordt voor een jaar) en de schades vóór die datum zijn voorgevallen, moet je dus per november 2018 -5 schadevrije jaren hebben, per november 2019 -4 en per november 2020 -3. De verzekeraar mag dit niet op andere wijze doen.

Gesloten