LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
arnot
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 20:10

Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Ongelezen bericht door arnot »

Geacht Radar team

Binnenkort ( dec-2019 ) heb ik de pensioen gerechtigde leeftijd bereikt. Ik ben dan 66 jaar en 4 maanden. Via mijn werkgever bouw ik een pensioen op bij Zwitserleven.
Bij het opvragen via de overheidsite blijkt dat Zwitserleven het pensioen gaat uitkeren zo gauw ik 68 jaar ben geworden. ( Zie de schermdump in de attachment. Hierdoor is een gat tussen mijn pensioenleeftijd en het uitbetalen van Zwitserleven ontstaan van 1 jaar en 9 maanden.

Nadat de overheid is begonnen met het ophogen van de pensioenleeftijd gaat nu Zwitserleven daar nog een schepje bovenop doen.
Kun U daar eens aandacht aan besteden , want ik neem aan dat Zwitserleven niet de enige maatschappij is die dit doet..

Met vriendelijke groet Arno Teunisse
Bijlagen
Mijn pensioen straks.png
(67.48 KiB) 3955 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En u komt daar nu pas achter? Al die jaren van opbouwen zonder te kijken wat de mogelijkheden zijn bij welke leeftijd?
Waarom zou een televisieprogramma aandacht besteden aan uw pensioen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Neem contact op met de pensioen verzekeraar dan passen ze het aan naar de aow datum. Natuurlijk wordt de hoogte van het pensioen iets lager. Niet langer wachten, dit moet een half jaar vooraf geregeld worden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Arno, het gaat bij die 68 jaar om een rekenleeftijd. U kunt uw pensioen op de AOW leeftijd opnemen of zelfs eerder.
Kijk eens op deze pagina van de site van Zwitserleven https://www.zwitserleven.nl/particulier ... ioen-gaan/
Het filmpje laat de keuzes die u kunt maken vrij eenvoudig zien.
Geniet van uw vrije tijd!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien is het veel gunstiger het pensioen pas op 1-1-2020 in te laten gaan. Maar overleg dat met de pensioen verzekeraar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat Klaas Jan ook zegt, die 68 jaar is puur de reglementaire formele rekenleeftijd. Je kunt de ingangsdatum in de regel minstens 5 jaar vervroegen of uitstellen. Dus als je wilt kun je je pensioen laten ingaan op de AOW leeftijd.

Daarbij wordt uiteraard per jaar wel minder uitgekeerd dan als het pensioen met 68 jaar zou ingaan, omdat het over meer jaar moet worden uitgesmeerd. Maar "gemiddeld" is de waarde van het totale pensioen, over de rest van je leven gezien, wel gelijk.

Misschien heeft Zwitserleven op de site ook wel een rekenmodule waarmee je een en ander kunt uitrekenen.

Houd er wel rekening mee dat bij een ppi-pensioen de uitkering afhankelijk is van het rentepercentage op dat moment. Als de rente bij je AOW leeftijd veel lager is dan één of twee jaar later, dan kan het dus zijn dat je pensioen ook relatief laag uitvalt.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Gat tussen pensioenleeftijd en uitbetaling

Ongelezen bericht door joep873 »

Als het goed is kun je op mijnpensioenoverzicht.nl ook al de waarde bij omrekening naar de AOW-leeftijd zien; daarvoor moet je kijken op tabblad "Als mijn situatie verandert" bij "Eerder stoppen of langer doorwerken".

Gesloten