LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Polis Levensverzekering afkopen.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
850850
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2012 15:56

Polis Levensverzekering afkopen.

Ongelezen bericht door 850850 »

Dag Forumleden,

Heb in het verleden een levensverzekeringspolis voor een bep. bedrag afgesloten.
Premie betaling stopte, omdat het bedrag was bereikt.
Heb hier bericht van de bank van ontvangen.
Nu jaren later zou ik de polis af willen kopen.
Is dit mogelijk, en komen er kosten bij bank/fiscus.
Alvast zeer bedankt.

Quincy

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Polis Levensverzekering afkopen.

Ongelezen bericht door nevermind »

Is dit mogelijk, en komen er kosten bij bank/fiscus.
Deze vraag moet je aan de bank stellen, daar krijg je het bedrag/kosten op de centen vermeld!

Lucretia13
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2012 18:04

Re: Polis Levensverzekering afkopen.

Ongelezen bericht door Lucretia13 »

Een levensverzekering is altijd afkoopbaar. De kosten hangen af van hoe lang de polis heeft gelopen. Aan jouw verhaal te horen zijn er geen kosten aan verbonden maar pin me er niet op vast. Heel belangrijk is wat voor soort verzekering het is. Is het er een waarvan je de premies destijds kon aftrekken van je inkomen (een lijfrenteverzekering) dan heb je een probleem. De verzekeringsmaatschappij is dan namelijk verplicht om 52% loonbelasting in te houden. Daarbij kan de belastingdienst je na je aangifte ook nog eens 20% boete opleggen. Is de afkoopwaarde onder de € 4.242,00 dan hoeft de maatschappij alleen progressief loonbelasting in te houden en valt die 20% boete weg. Bij een zogenaamde kapitaalverzekering is dit niet het geval. Het kan wel dat je het verschil tussen de betaalde premies en de afkoopwaarde bij je inkomen moet optellen in box 1 maar dit is niet altijd. Ook hier zijn bepaalde voorwaarden aan verbonden.

Advies: vraag een opgave van de afkoopwaarde aan de verzekeraar. Zo zie je wat je overhoudt en zij zullen, als het een goede verzekeraar is, je wijzen op de fiscale gevolgen.

toetsing
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2012 18:33

Re: Polis Levensverzekering afkopen.

Ongelezen bericht door toetsing »

Ik heb een niet afkoopbare kapitaalverzekering, omdat het een uitkering bij leven betreft op einde looptijd over 10 jaar. Als ik binnen 10 jaar kom te overlijden, is al het geld voor de verzekeraar. Ik vraag me af of ik het geld moet opgeven bij de belastingaangifte? Ik heb wel een vordering, maar binnen de komende 10 jaar is de begunstigde de verzekeraar als ik overlijd. In hoeverre kan ik dan helemaal spreken van "mijn geld". Ik heb het bedrag tot nu toe altijd in box 3 gehad, maar ik twijfel daar nu aan.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Polis Levensverzekering afkopen.

Ongelezen bericht door svdmeer »

Wat de fiscale opmerkingen hierboven betreft: Het hangt er vanaf of de levensverzekering in box 1 of box 3 zit. Ik kan ook mensen die zich een levensverzekering in box 3 hebben laten aansmeren.

Heb je de premie ooit van de belasting afgetrokken?

NB. Als de polis in box 3 zit (moet je dus goed checken), dan hoef je bij uitkering niets op te geven aan de belasting. Alleen als je een groot vermogen krijgt, moet je dat opgeven. Maar als de polis een hoge waarde vertegenwoordigt dan had dit al tijdens de looptijd opgegeven moeten worden, in verband met vermogensrendementsheffing.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Polis Levensverzekering afkopen.

Ongelezen bericht door Lisare »

@svdmeer

Uw opmerking is niet juist. Indien in de uitkering een rentebestanddeel zit (waarde minus betaalde premies) dan moet u dit verschil wel degelijk opgeven in de IB aangifte. Pas wanneer de polis minimaal 15 jaar heeft gelopen gelden bepaalde vrijstellingen.

Gesloten