Wachttijd bij orthodontie

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
EricMc
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2008 09:04

Wachttijd bij orthodontie

Ongelezen bericht door EricMc »

Nee, dit is geen klaagschrift over deze voorwaarde, die veel verzekeraars hanteren.
Ik snap de voorwaarde op zich prima.

Echter ben ik mij aan het oriënteren op een eventuele nieuwe zorgverzekering. Bij mijn huidige heb ik reeds een module voor orthodontie aan staan. Echter, stap ik nu over, dan wordt ik weer geconfronteerd met een wachttijd.

Dat terwijl ik gewoon betaald heb, zij het aan een andere verzekeraar. De nieuwe verzekeraar kan er dus van uit gaan dat er geen 'achterstallig onderhoud' is of iets dergelijks.

Ik zit nu dus eigenlijk min of meer vast aan mijn huidige verzekeraar, die net persé de beste is op dit moment.

Waarom ipv een wachttijd niet een eigen bijdrage bij nieuwe orthodontie gevallen, en als je overstapt van een verzekeraar waarbij aantoonbaar al 'werk' is gedaan (of premie betaald), gewoon de verzekering overnemen zonder wachttijd of eigen bijdrage.

Moet dit niet anders georganiseerd worden, vooral omdat orthodontie vaak een traject van meerdere jaren is.

Moneyman
Berichten: 29996
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wachttijd bij orthodontie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je je beoogde verzekeraar al gebeld en deze vraag voorgelegd?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wachttijd bij orthodontie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er kan natuurlijk best achterstallig onderhoud zijn, heeft niets met die dekking te maken.

Kunt u niet slechts voor de basisverzekering overstappen en de aanvullende aanhouden? Niet elke verzekeraar accepteert dat overigens.

EricMc
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2008 09:04

Re: Wachttijd bij orthodontie

Ongelezen bericht door EricMc »

Ik heb inmiddels wel een verzekeraar gevonden die geen wachttijd hanteert voor orthodontie, en die is toevalligerwijs ook een van de voordeligste in mijn geval.

Het gaat mij ook meer om de ervaringen op dit gebied en een algemene discussie. Op deze manier vind ik het systeem niet goed werken op dit vlak.

EricMc
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2008 09:04

Re: Wachttijd bij orthodontie

Ongelezen bericht door EricMc »

Lady1234 schreef:
06 dec 2021 14:37
Er kan natuurlijk best achterstallig onderhoud zijn, heeft niets met die dekking te maken.

Kunt u niet slechts voor de basisverzekering overstappen en de aanvullende aanhouden? Niet elke verzekeraar accepteert dat overigens.
Dat laatste is een goede optie, waar ik eigenlijk nog niet naar gekeken had.

Ik mag overigens aannemen dat áls je je verzekerd voor orthodontie je die maandelijkse premie niet gaat verkwanselen door niet naar de ortho te gaan indien dat wel noodzakelijk is. Daarnaast is het vast eenvoudig middels gedeclareerde codes inzicht te krijgen in historische behandelingen of kun je als verzekerde die gegevens verstrekken mocht de nieuwe verzekeraar daar belang bij hebben.

Die wachttijd lijkt mij om een zeker risico af te dekken. Als dat risico klein of afwezig is, zou men daar best op in kunnen spelen door een wat coulantere opstelling.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wachttijd bij orthodontie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens zijn de dekkingen voor orthodontie voor volwassenen maar heel beperkt en zijn de premies hoog.

Ik vraag me af of het nuttig is een aanvullende verzekering daar op te kiezen.

Moneyman
Berichten: 29996
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wachttijd bij orthodontie

Ongelezen bericht door Moneyman »

EricMc schreef:
06 dec 2021 14:42
Die wachttijd lijkt mij om een zeker risico af te dekken. Als dat risico klein of afwezig is, zou men daar best op in kunnen spelen door een wat coulantere opstelling.
En hoe zou dat er concreet uit moeten zien? Een medische keuring? Of je op je blauwe ogen geloven?

Als dat risico zo klein is, kan je het ook gewoon zelf nemen (want: je claimt dan dus toch niets). Waarom zou de verzekeraar dat voor jou moeten doen?

Gesloten