Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Is er nog meer fraude in het spel??
Laat ik het zo zeggen: ik zal zeker niet van mijn stoel vallen als fraude na verloop van tijd boven water zou komen.

Wik+Weeg
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2019 10:52

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Wik+Weeg »

Yarden hanteert 2 polis calculators: de publieke op de website en een persoonlijke in MijnYarden bij je polis.
Sluit je nu een polis af, dan adviseert Yarden € 7000 voor een uitvaart met leveromvang natura polis AVVL.
Heb je al een € 2400 polis, dan is die bij overlijden genoeg om (in eigen beheer) diezelfde uitvaart te leveren.
Alleen vanaf 2020 zijn evt. kostenstijgingen niet meer gedekt....

Yarden beknot mijn polis met argumenten die ik niet begrijp:
Mijn inleg heeft 45 jaar kunnen renderen in tijden van hoog rendement, dus dat kan het probleem niet zijn.
Mijn uitvaart heeft nog niet plaatsgevonden en nog geen (hogere) kosten opgeleverd.
Als Yarden al insolvabel is, kan dat dus niet door mij ontstaan zijn.
Toch legt Yarden de oorzaak bij mij?

Tussen 2017 en 2018 heeft alleen boekhoudkundige herwaardering geleid tot insolvabiliteit.
Opeens is de huidige bedrijfsvoering niet meer toekomstvast.
Dat geeft te denken over de boeken t/m 2017: wat heeft daar ontbroken in de waardering van de bedrijfsvoering?

Mijn gevoel van onrecht/onmacht:
- Van mijn inleg houdt Yarden geld over tegen de tijd dat ik overlijdt.
- Toch heeft Yarden maar € 2400 verzekerd voor iets dat in 2019 € 7000 kost.
- Wat nu niet meer gedekt wordt zijn de "kostenstijgingen" vanaf 2020.
Gezien het gedraai-kont sinds 2007 is het wachten op het volgende lijk uit de kast.

Wik+Weeg
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2019 10:52

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Wik+Weeg »

Financiële jaarverslagen Yarden zijn op website Yarden te downloaden.
Interessante bronnen voor waardering van Yarden's bezit.

Er ontbreken echter een paar financiële jaarverslagen:
- 2014 (het jaar nadat fusie niet door ging)
- 2018 (te publiceren in jun 2019, kennelijk nog niet door audit)
- 2010 en vroeger (met name rond 2007 is nu interessant)
Ik ga ze bij Yarden opvragen (of kan iemand ze toesturen?

Wik+Weeg
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2019 10:52

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Wik+Weeg »

Jaarverslag 2012 wordt er een voorziening opgevoerd.
Dit om de omzetting sommenpolis 2007 en geboden keuze mogelijkheid natura polis op te vangen.
De solvabiliteit blijft desondanks prima op peil tot jaarverslag 2017, gedateerd 22 mei 2018.

Drie maanden later, 22 aug 2018 is Yarden opeens niet meer solvabel vanwege die zelfde natura polissen?

Het jaarverslag 2018 om het toe te lichten is nog niet uit, maar de brief van 1 juli 2019 aan de natura polis houders wel.

En dan moeten wij begrip opbrengen voor afwaardering van onze polis?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Door Fusie en overnames komen er vele totaal verschillende polissen in 1 hand.
Die zal zeker proberen het tot 1 geheel te brengen door aangepaste polis voorwaarden en als je te laat protesteerde gelden die dan voor de rest periode.

Vele verzekeraars zijn samen gegaan, en tegenhouden van lang lopende contracten is zeer lastig.
Verder is begraven zoveel duurder geworden, en Crematie voordeliger, vroeger waren die tarieven andersom!
Nu zijn er zoveel Crematoria en overvolle begraafplaatsen dat die grond in familie bezit erg hoge prijs heeft gekregen.
Zelfs bijgezet worden in je eigen familie graf, dus open maken, steen aanvullen en ik zag die factuur.

Ik hoef dat niet meer, woon op enkele KM van nieuwe begraafplaats en dat gaat erg langzaam.... veel onderhoud voor weinig graven, dus zwaar verliesgevend.
Dat moet ook betaald worden en omdat ze elke plaatselijke vereniging wilde overnemen krijg je lompe grote organisaties.
De eigen Crematoria en begraafplaatsen, die vroeger plaatselijk werden bijgehouden door iemand uit de buurt zit nu duur personeel met uurloon, dan moet het wel financieel fout gaan.

De dragers kregen vroeger zwarte kostuum en f5,- per keer, nu zie ik veel hogere lonen waar belasting overheen komt....
Toen netto uitbetaald als vrijwilligers vergoeding.
Van een organisatie/verzekeraar eisen dat ze oude voorwaarden handhaven, dan word het voor nieuwe klanten te duur en gaan ze failliet.

Ze hadden nooit Levenslange Polis moeten geven, foutje uit verleden en daar lopen ze nu op vast.

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

In de tijd dat het veel geld opbracht, hoorde je hun niet.
Nu ze zielige smoesjes kunnen leveren hoor je ze mekkeren, het levert voor hun minder op.
Voorlopig leveren de naturapolissen nog steeds genoeg op, de gemiddelde uitvaart wordt tegen meer zaken afgenomen en dan hoor je het schorem niet, kunnen ze fijn de prijs ongeneerd opschroeven.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

Wik+Weeg schreef:
28 jul 2019 23:12
Jaarverslag 2012 wordt er een voorziening opgevoerd.
Dit om de omzetting sommenpolis 2007 en geboden keuze mogelijkheid natura polis op te vangen.
De solvabiliteit blijft desondanks prima op peil tot jaarverslag 2017, gedateerd 22 mei 2018.

Drie maanden later, 22 aug 2018 is Yarden opeens niet meer solvabel vanwege die zelfde natura polissen?

Het jaarverslag 2018 om het toe te lichten is nog niet uit, maar de brief van 1 juli 2019 aan de natura polis houders wel.

En dan moeten wij begrip opbrengen voor afwaardering van onze polis?
Zo vreemd is dat niet, die solvabiliteit is heel plat gezegd een rekensom van bezittingen tegenover alle verplichtingen.

Yarden was van mening dat ze in 2007 een deel van de pakket polissen juridisch correct omgezet hadden naar een sommenverzekering. Dit blijkt echter niet correct te zijn verlopen waardoor ze hele andere toekomstige verplichtingen hebben dan ze dachten te hebben. Dat betekent ook de solvabiliteit herberekenen met een grote daling tot gevolg. Die daling van solvabiliteit betekent niet dat er op eens minder geld in kas is, wat veel mensen lijken te denken, maar dat ze moeten rekenen met een model waarbij de verplichtingen, en dus de uitgaven, in de toekomst veel groter zullen zijn.

Nu stoppen ze met indexeren van deze polissen waardoor de verplichtingen in de toekomst niet meer groeien, dus weer een ander rekenmodel met lagere verplichtingen in de toekomst en de solvabiliteit is weer in orde.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
29 jul 2019 19:26
Nu stoppen ze met indexeren van deze polissen …...
althans, dat proberen ze.
Cro schreef:
29 jul 2019 19:26
…….waardoor de verplichtingen in de toekomst niet meer groeien, dus weer een ander rekenmodel met lagere verplichtingen in de toekomst en de solvabiliteit is weer in orde.
Die "kunstgreep" is natuurlijk gewoon een greep in bestaande rechten van polishouders.

Willemkalian
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 jul 2019 08:54

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Willemkalian »

Bijzondere inflatie bij Yarden
In een brief van Yarden van 2007 welke nog in mijn bezit is
Als u uw uitvaart via Yarden laat verlopen dan bieden wij een ledenkorting aan en komt het genoemde verzekerde
bedrag overeen met een waarde van € 3.733,74. Met dit bedrag kunt u zelf de diensten kiezen die u wilt afnemen. Als
u uw uitvaart door iemand anders laat verzorgen, is het op uw polisblad genoemde verzekerde bedrag beschikbaar.
Dit bedrag correspondeert met het destijds afgesloten vaste pakket van diensten.
Dekking tegen stijging van de uitvaartkosten
Voor de komende 5 jaar bent u automatisch verzekerd tegen de stijging van de uitvaartkosten. Na 5 jaar doen wij u
automatisch een aanbod om uw polis aan te passen naar aanleiding van de situatie op dat moment, waama u
wederom voor 5 jaar verzekerd bent.

In 2019 is de beschikbare verzekerde volgens hun brief €3201,00 euro
Volgens mij moet je beide laten regelen door Yarden
Na de invoering van de euro in 2002 zijn de premies voor de polissen in mijn bezit verhoogd tussen de 38%-44%
Het zijn natura verzekeringen van de vroegere AVVL

Brief uit 2007 is beschikbaar

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Oblomova »

In de meeste gevallen moet binnen 6 weken bezwaar worden aangetekend. Het lijkt me daarom raadzaam voor natura-polishouders om dat te doen.

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Oblomova »

Eindelijk een ondersteunende reactie om natura-polisklanten niet voor de haaien te laten gooien!
Per vandaag, via de voorpagina van Radar:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voo ... ng-yarden/

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Collé van Yarden weet duidelijk niet goed wat liegen is, in het verslag op Radar radio zegt hij dat Yarden beslist op de reacties reageert.
Ik heb van Yarden geen reactie op mijn schrijven van ruim 1 maand geleden gehad.
Gelet op 2007 verwacht ik geen reactie, daar moet je fatsoenlijk voor zijn.
Tevens beweert hij, dat Yarden de gedupeerden begrijpt en begrip voor hun heeft, vergeet het maar.
Ik zal aan de hand van de voorbeeldbrief, nogmaals reageren om daarna dit bij het Kifid en wanneer nodig juridisch deponeren.
Ik zeg een naturapolis is geen pakketpolis, in 2007 heb ik de oude naturapolis van de AVVL met voorwaarden geëist en in principe verkregen.
Een pakketpolis kwam zover mij bekend , bij yarden in het verhaal en wanneer je die accepteert, heb je ook een en bloc clausule te pakken en gooi dan je verzekering maar weg.
Misschien kan de advocaat Janssen iets betekenen en een kosten verhaal offreren.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is volgens u dan het verschil tussen een naturapolis en een pakketpolis?

Mijns inziens spreek je bij een naturapolis een pakket af en daar betaal je premie voor.

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Het verschil is spelen met woorden waarmee onbetrouwbare instanties zich graag verdedigen.
Een naturapolis geeft duidelijk omschreven rechten welke vooraf opgenomen zijn in de polisvoorwaarden tevens vrij van een kosten beperking.
Een pakketpolis geeft de verzekering gever vrijheid van handelen en een kosten berekening.
Het volgende verhaal is van Yarden: De voorwaarden van uw pakketpolis zijn gewijzigd. Vanaf 1 januari 2020 komen de jaarlijkse kostenstijgingen van de diensten en producten in uw pakket voor uw eigen rekening.
Een pakketpolis letterlijk, is een polis met als doel meerdere risico's ter dekking verzekeren.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat laatste is weer een ander soort pakket polis. Heeft er dus niets mee van doen.

Bij een naturapolis spreekt u van te voren een aantal verrichtingen en diensten af. En dat is het pakket wat u verzekerd hebt.

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Oblomova »

Op 5 augustus aangetekende brief gestuurd, volgens de voorbeeldbrief van Radar, met de volgende beëindiging:

"Ik verzoek u mij binnen 14 dagen na heden schriftelijk te bevestigen dat Yarden mijn aanspraken onder de bestaande verzekeringsvoorwaarden erkent en zal respecteren. Indien u mij niet binnen genoemde termijn bericht dat de huidige polisvoorwaarden onverminderd van kracht blijven stel ik u – voor zover nodig – in gebreke en zal ik mij bezinnen op rechtsmaatregelen."

Voor de volledigheid heb ik die brief ook per e-mail gestuurd.

Die 14 dagen zijn vandaag dus verstreken, maar ik heb nog niets ontvangen van Yarden. Niet eens een ontvangstbevestiging.

Moeten er nu kosten worden gemaakt voor die 'rechtsmaatregelen'?
Voor mij betekent dat op z'n minst al geen geringe reiskosten naar een juridisch loket.

Zitten er meer mensen hier in hetzelfde schuitje?

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je schreef dat je je ging bezinnen op rechtsmaatregelen. Dus even in een hoekje gaan zitten en er 5 minuten over nadenken, volstaat.

Het zou ook nog kunnen dat Yarden wacht op een voorbeeldbrief van Radar.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 19 aug 2019 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Denkt u niet dat Yarden overspoeld is met zulke brieven?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan ga je maar bezinnen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Oblomova schreef:
19 aug 2019 09:55
Voor de volledigheid heb ik die brief ook per e-mail gestuurd.

Die 14 dagen zijn vandaag dus verstreken, maar ik heb nog niets ontvangen van Yarden. Niet eens een ontvangstbevestiging.

Moeten er nu kosten worden gemaakt voor die 'rechtsmaatregelen'?
Voor mij betekent dat op z'n minst al geen geringe reiskosten naar een juridisch loket.

Zitten er meer mensen hier in hetzelfde schuitje?
Er zal wel weer een advocaat voor soortgelijke gevallen een actie starten, suggestie om daar op mee te liften ligt erg voor de hand.

Gesloten