Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
gerard1938
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2016 11:09

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door gerard1938 »

Wik+Weeg schreef:
29 aug 2019 17:27
Wie kan mij helpen aan de jaarverslagen Yarden 2001, 2006, 2007, 2008 en 2014?
Yarden wil ze mij niet ter inzage geven en verwijst voor jaarverslagen naar de website....
Beste Wik&Weeg,
Dank voor het PB.
Kijkend naar het groeiend aantal klachten, plus de variëteit daarvan, kan het haast niet anders dan dat Antoinette Hertsenberg weer in de touwen klimt en, naar ik hoop, een collectieve actie op touw zet.
Ik kan niet wachten.
Wat een poëet zeg, die Collé.
Groet, Gerard

wim2019
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2019 12:20

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door wim2019 »

Beste Wik+Weeg,
De jaarverslagen zijn via KvK te verkrijgen.

Willemkalian
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 jul 2019 08:54

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Willemkalian »

Bij deze nog de link van het advies van kifid welke toendertijd is overgenomen door Yarden.
https://www.kifid.nl/wp-content/uploads ... en-pdf.pdf

Wik+Weeg
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2019 10:52

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Wik+Weeg »

Ik kreeg van DNB deze toelichting:

Zoals aangegeven kan DNB niet inhoudelijk op uw vragen over Yarden ingaan vanwege de geheimhoudingsplicht.
Graag geef ik u hieronder algemene informatie over het toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) op verzekeraars.
DNB houdt toezicht op de verzekeraars met een Nederlandse verzekeringsvergunning in ons land en kijkt daarbij onder meer naar de financiële situatie van verzekeraars. In het algemeen is het toezicht van DNB er altijd op gericht om de belangen van polishouders te beschermen. Zij moeten voldoende kapitaal beschikbaar hebben om aan alle verplichtingen jegens hun polishouders te voldoen, nu en in de toekomst.
Daarvoor zijn wettelijk bepaalde minimale normen vastgelegd. Op het moment dat een verzekeraar onder de wettelijk vereiste norm dreigt te komen, moet zij een herstelplan indienen. Daarbij kan zij zelf aangeven welke maatregelen zij wil nemen om binnen de wettelijke termijnen weer aan de vereiste kapitaaleis te kunnen voldoen. Die maatregelen moeten realistisch, juridisch houdbaar en redelijk zijn. DNB stemt uiteindelijk in met het herstelplan wanneer aan deze eisen is voldaan.


DNB beschermt de belangen van polishouders door de solvabiliteit te bewaken.
DNB is bevoegd van een insolvabel bedrijf een herstelplan te eisen.
DNB stemt met het voorgedragen plan in als de solvabiliteit daarmee hersteld wordt.
Het was dus aan Yarden om een herstelplan op te stellen.
DNB verwijst voor het herstelplan zelf naar Yarden (die het herstelplan niet wil prijsgeven).

Van Consumentenbond verneem ik dat die vragen heeft uitstaan bij DNB en werkt aan een voorbeeld-bezwaar brief gericht aan Yarden.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Geheimhoudingsplicht? Klinkt als een achterkamertje, waar even iets op een akkoordje gegooid wordt.

Wik+Weeg
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2019 10:52

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Wik+Weeg »

gertvdwe schreef:
05 sep 2019 11:48
Er is een WOB dus vraag ik me af wat is geheimhouding
16again schreef:
05 sep 2019 14:11
Geheimhoudingsplicht? Klinkt als een achterkamertje, waar even iets op een akkoordje gegooid wordt.
Suggestieve meningen helpen ons weinig verder.
Wie is het gelukt om van DNB meer los te peuteren over toezicht en herstelplan Yarden?

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

gertvdwe schreef:
05 sep 2019 11:48
Er is een WOB dus vraag ik me af wat is geheimhouding
Vertel eens, wat is de relevantie van de WOB...?

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Eerdere WOB verzoeken bij nationalisatie van banken tijdens de crisis waren inderdaad kansloos tegen die geheimhoudingsplicht

DNB dient de financiele stabiliteit te bewaken.....maar Yarden is geen systeembank , we hebben het hier over wat uitvaartpolisjes.

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

gertvdwe schreef:
05 sep 2019 17:48
Moneyman schreef:
05 sep 2019 17:29
gertvdwe schreef:
05 sep 2019 11:48
Er is een WOB dus vraag ik me af wat is geheimhouding
Vertel eens, wat is de relevantie van de WOB...?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005252/
Ik vraag naar de relevantie van de WOB, niet naar de WOB :mrgreen:

Ik zal je op weg helpen: Yarden cs vallen niet onder de Wob.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Logisch dat Yarden niet onder WOB valt: Het is geen bestuursorgaan van de overheid.
Maar als er in deze WOB verzoeken worden gestuurd, zijn die ook niet geadresseerd aan Yarden

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
05 sep 2019 19:44
Logisch dat Yarden niet onder WOB valt: Het is geen bestuursorgaan van de overheid.
Maar als er in deze WOB verzoeken worden gestuurd, zijn die ook niet geadresseerd aan Yarden
Exact. En een WOB-verzoek aan DNB levert alleen de informatie van de DNB op, niet die van Yarden. Vandaar: wat wil je met de WOB.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Het WOB verzoek is natuurlijk om te zien wat DNB bekokstoofd heeft achter gesloten deuren. Nu valt op geen enkele manier te controleren of er geen belangen van polishouders verkwanseld zijn. Oftewel: Wie controleert de controleur?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij is eerder in dit topic allang uitgelegd wat er aan de hand lijkt te zijn.

Yarden heeft jarenlang met rekenmethode A rekenend omdat ze van mening waren dat er in 2007 veel polissen omgezet zijn van natura naar sommen. Waarbij enkel de polissen van klanten die in 2007 geprotesteerd hebben niet omgezet zouden zijn. Vandaar is het logisch dat de jaarverslagen van 2007 t/m 2017 gestoeld zijn op die cijfers. Dit verklaard ook prima waarom er destijds nog geld aan ledenvoordeel naar de polishouders is gegaan.

Er is nu (schijnbaar in augustus 2018) gebleken dat deze veronderstelde omzetting juridisch niet correct is, waardoor een andere rekenmethode B gebruikt had moeten worden. Echter bij die rekenmethode daalt de solvabiliteit tot onder de 100%. Dat mag dus niet.

Dus is er nu een herstel plan door in de toekomst rekenmethode C te hanteren. Hierdoor komt de solvabiliteit weer op orde.


Ik snap niet wat ex-directie leden, WOB verzoeken, complottheorieën over de gang van zaken bij de DNB en andere niet relevante zaken hier nu direct mee van doen hebben.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

En ik snap niet, waarom een normaal bedrijf dat blunders van dergelijke omvang maakt failliet gaat, terwijl Yarden de hand boven het hoofd gehouden wordt door DNB. De tucht van de markt behoort er zorg voor te dragen dat zwakkere spelers van het toneel verdwijnen, onbegrijpelijk waarom dat voor Yarden niet zou gelden.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou de ellende helemaal niet te overzien zijn voor de verzekerden.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
07 sep 2019 11:46
En ik snap niet, waarom een normaal bedrijf dat blunders van dergelijke omvang maakt failliet gaat, terwijl Yarden de hand boven het hoofd gehouden wordt door DNB. De tucht van de markt behoort er zorg voor te dragen dat zwakkere spelers van het toneel verdwijnen, onbegrijpelijk waarom dat voor Yarden niet zou gelden.
Dit is omdat de DNB de polishouders beschermd, een faillissement zou in deze vele malen schadelijker zijn voor de polishouders dan een maatregel als nu genomen die slechts een deel van de polishouders raakt. Niet prettig voor die polishouders, maar al met al lijkt me dat een veel betere oplossing dan de boel maar failliet te laten gaan. Ik vraag me af wie daar, buiten de curator, beter van zal worden.

Verder is het lastig om dit direct toe te wijzen aan de huidige organisatie. Dit verhaal gaat veelal over polissen jaren geleden veel te goedkoop afgesloten door de toenmalige aanbieders. Met de kennis van nu hadden deze polissen uiteraard nooit aangeboden moeten worden. Echter was destijds niet te verwachten dat bijvoorbeeld de rente naar zo'n beetje 0% zou dalen waardoor bepaalde rendementen amper meer behaald kunnen worden waardoor er dus te weinig kapitaal opgebouwd kan worden om de toekomstige verplichtingen af te dekken.

Ik ben het met je eens dat het beter geweest zou zijn als dit in 2007 opgelost zou zijn en nu niet weer boven zou komen drijven.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
07 sep 2019 12:18
Dit is omdat de DNB de polishouders beschermd
Is dat de taak van DNB?
Cro schreef:
07 sep 2019 12:18
een faillissement zou in deze vele malen schadelijker zijn voor de polishouders dan een maatregel als nu genomen die slechts een deel van de polishouders raakt. Niet prettig voor die polishouders, maar al met al lijkt me dat een veel betere oplossing dan de boel maar failliet te laten gaan.
Tevens kan je je afvragen of DNB die polishouder wel beschermd. Er wordt namelijk flink onderscheid gemaakt. De categorieen polishouders waar het contract van wordt omgezet, schieten er namelijk flink bij in. Bij andere polishouders verandert niets.

Bij een faillisement wordt het zuur tenminste eerlijker verdeeld.
Cro schreef:
07 sep 2019 12:18
Verder is het lastig om dit direct toe te wijzen aan de huidige organisatie. Dit verhaal gaat veelal over polissen jaren geleden veel te goedkoop afgesloten door de toenmalige aanbieders. Met de kennis van nu hadden deze polissen uiteraard nooit aangeboden moeten worden. Echter was destijds niet te verwachten dat bijvoorbeeld de rente naar zo'n beetje 0% zou dalen waardoor bepaalde rendementen amper meer behaald kunnen worden waardoor er dus te weinig kapitaal opgebouwd kan worden om de toekomstige verplichtingen af te dekken.
Dat zijn wat mij betreft gewone ondernemersrisicos. En de rente van 0% is natuurlijk een mooi excuus. Maar dergelijke partijen gaan geld wat ze over 30 jaar pas weer nodig hebben natuurlijk niet allemaal op een gewone bankrekening zetten.

lidy.stuit
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2019 13:17

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door lidy.stuit »

De voorbeeldbrief van Radar gebruikt. Indd. binnen 14 dagen reactie van Yarden gekregen. Daar schiet ik niets mee op. Hoe gaat dit verder, met of zonder hulp van Radar en advocaat Janssens?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

gertvdwe schreef:
09 sep 2019 00:45

Als U zich beter op de hoogte hebt gesteld zou U deze onzin niet hebben neergezet. In 2014 is er al een rechterlijke uitspraak geweest dat de omzetting van pakketpolis naar sommen polis onrechtmatig was. Als pas in 2018 het besef kwam bij Yarden dat de omzetting niet juist was denk ik dat de toenmalige bestuurders totaal onbekwaam waren en de pakketpolishouders hier de zure vruchten van plukken. Voor U weer met onzin komt ga eerst naar de site yardenclaim.nl Voor zover ik weet hebben de pakketpolishouders om de zoveel jaar een premieverhoging gehad wegens de gestegen uitvaartkosten en na 40 jaar premie betaling zou de polis premievrij zijn. Vele met mij voelen zich opgelicht snapt U dat??
Die uitspraak uit 2014 ging over een polis waar in 2007 al protest is aangetekend. Daarvan is inderdaad al langer bekend dat deze niet omgezet zijn naar een sommenpolis.

Het nieuwe inzicht, en dus de reden van de plotselinge solvabiliteitsdaling, zit hem er nu juist in dat nu ook blijkt dat polissen waarbij in 2007 geen protest is aangetekend niet correct omgezet zijn terwijl daarvan juist gedacht werd dat deze in juridische zin wel omgezet waren. De uitspraak uit 2014 kan best bij geholpen om dit nieuwe inzicht te bepalen, maar dan nog kan er best een behoorlijke tijd overheen gaan voordat zoiets juridisch volledig duidelijk is.

Verder denk ik dat het vrij logisch is dat de solvabiliteit verder wordt opgekrikt dan de benodigde 100%. Het is immers best handig een buffer te hebben voor tegenvallers in de toekomst. Als de rente zo laag blijft en daardoor de rendementen op diverse veilige beleggingen ook ook tegen blijven vallen zie ik het nog wel gebeuren dat er anders over enkele jaren weer problemen zijn.

Dat het lullig is voor pakketpolishouders ben ik volledig met je eens. Ik vraag me echter af wat dan de oplossing zou zijn volgens u. Niet doen is immers ook geen optie, daardoor zouden in de toekomst nog veel mensen gedupeerd worden.

Dat velen zich opgelicht zouden voelen kan, ik zie hier echter geen oplichting. Ik zie een probleem dat opgelost moet worden voordat het een nog groter probleem gaat worden. Daarvoor zal echter door een zure appel gebeten moeten worden.

Ik heb vooral het gevoel dat er erg veel op basis van emotie gereageerd wordt in deze zaak.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
09 sep 2019 14:36
De uitspraak uit 2014 kan best bij geholpen om dit nieuwe inzicht te bepalen, maar dan nog kan er best een behoorlijke tijd overheen gaan voordat zoiets juridisch volledig duidelijk is.
Als men die bui al zag hangen, waarom is men dan in 2017 toch gaan potverteren? De cijfers van 2017 waren zo "mooi", dat verzekerden die dat jaar aanspraak maakten op uitkering, "ledenvoordeel" van 10% kregen. Oftewel , 10% meer plakken cake en koppen koffie. En uiteraard wel te besteden bij Yarden uitvaartorganisatie.

Gesloten