Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Was het maar waar dat het personeel zo goed betaald werd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
02 jul 2019 20:51
Gemiddeld bruto loon is dus zo'n 81.000 euro.

Normaal geef ik commentaar....wat nu overbodig is
Dus eigenlijk zeg je dat de tekorten bij Yarden maar door het personeel opgehoest moeten worden?

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Netto salaris maal 2,5 minimaal . Huisvestingskosten en personeelskosten , dan krijg je een heel ander bedrag .Ben er nu 5 jaar uit dus kan iets veranderd zijn.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
02 jul 2019 21:56
16again schreef:
02 jul 2019 20:51
Gemiddeld bruto loon is dus zo'n 81.000 euro.

Normaal geef ik commentaar....wat nu overbodig is
Dus eigenlijk zeg je dat de tekorten bij Yarden maar door het personeel opgehoest moeten worden?
Volgens mij stipte ik nog meer zaken uit die jaarrekening aan.
Extratje uit het voorwoord:
Ik vertrouw erop dat wij u met dit verslag goed inzicht geven in onze financiële situatie en dat u met ons kunt vaststellen dat Yarden geconsolideerd ook over 2017 weer een prima resultaat heeft behaald.
Was getekend, de directievoorzitter mei 2018.
Net een jaar later gaat Yarden met de pet rond bij de verzekerden. Kan iemand me dan uitleggen wat er afgelopen jaar dan gebeurd is, dat een verzekeraar niet kon voorzien?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
02 jul 2019 23:53
Kan iemand me dan uitleggen wat er afgelopen jaar dan gebeurd is, dat een verzekeraar niet kon voorzien?
Vraag het aan de Nederlandse Bank, de toezichthouder.
Yarden doet dit onder druk van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verzekeraar heeft namelijk niet genoeg financiële buffers voor de financiële verplichtingen van het bedrijf.
https://www.nu.nl/geldzaken/5959109/fin ... vaart.html

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
02 jul 2019 23:53
witte angora schreef:
02 jul 2019 21:56
16again schreef:
02 jul 2019 20:51
Gemiddeld bruto loon is dus zo'n 81.000 euro.

Normaal geef ik commentaar....wat nu overbodig is
Dus eigenlijk zeg je dat de tekorten bij Yarden maar door het personeel opgehoest moeten worden?
Volgens mij stipte ik nog meer zaken uit die jaarrekening aan.
Extratje uit het voorwoord:
Ik vertrouw erop dat wij u met dit verslag goed inzicht geven in onze financiële situatie en dat u met ons kunt vaststellen dat Yarden geconsolideerd ook over 2017 weer een prima resultaat heeft behaald.
Was getekend, de directievoorzitter mei 2018.
Net een jaar later gaat Yarden met de pet rond bij de verzekerden. Kan iemand me dan uitleggen wat er afgelopen jaar dan gebeurd is, dat een verzekeraar niet kon voorzien?
Volgens mij maakte je ook een hele rare berekening waarbij je gemiddeld op 81000 bruto uit kwam?

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
02 jul 2019 23:53
witte angora schreef:
02 jul 2019 21:56
16again schreef:
02 jul 2019 20:51
Gemiddeld bruto loon is dus zo'n 81.000 euro.

Normaal geef ik commentaar....wat nu overbodig is
Dus eigenlijk zeg je dat de tekorten bij Yarden maar door het personeel opgehoest moeten worden?
Volgens mij stipte ik nog meer zaken uit die jaarrekening aan.
Extratje uit het voorwoord:
Ik vertrouw erop dat wij u met dit verslag goed inzicht geven in onze financiële situatie en dat u met ons kunt vaststellen dat Yarden geconsolideerd ook over 2017 weer een prima resultaat heeft behaald.
Was getekend, de directievoorzitter mei 2018.
Net een jaar later gaat Yarden met de pet rond bij de verzekerden. Kan iemand me dan uitleggen wat er afgelopen jaar dan gebeurd is, dat een verzekeraar niet kon voorzien?
Ze moeten van de DNB een andere rekenmethode hanteren omdat de omzetting van de natura polissen in 2007 schijnbaar niet volledig correct verlopen is. Hierdoor daalde de solvabiliteit van 120%+ naar rond de 30%, waar 100%+ vereist is. Hierdoor zijn ze dus verplicht om maatregelen te nemen.

Dit staat volledig los van een "prima resultaat" in 2017, de DNB kijkt namelijk naar de lange termijn verplichtingen die gedekt moeten zijn en dat dus met de aangepaste rekenmethode niet waren, niet naar het korte termijn resultaat.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
03 jul 2019 07:23
Ze moeten van de DNB een andere rekenmethode hanteren omdat de omzetting van de natura polissen in 2007 schijnbaar niet volledig correct verlopen is. Hierdoor daalde de solvabiliteit van 120%+ naar rond de 30%, waar 100%+ vereist is. Hierdoor zijn ze dus verplicht om maatregelen te nemen.

Dit staat volledig los van een "prima resultaat" in 2017, de DNB kijkt namelijk naar de lange termijn verplichtingen die gedekt moeten zijn en dat dus met de aangepaste rekenmethode niet waren, niet naar het korte termijn resultaat.
Sowieso behoort de verzekeraar bij uitstek zelf rekening te houden met de lange termijn. Dat is hun primaire vakgebied. En het behoort niet nodig te zijn dat DNB vinger aan de pols houdt….en krachtig bij moet sturen.
En als Yarden er dan een factor 4 (120% vs 30%) naast zit met hun idee van solvabiliteit , is dit zeer kwalijk. En dan stel ik toch vragen wat bestaansrecht van dergelijke verzekeraar is.

Gaan we naast banken nu ook al uitvaartverzekeraars redden?

Ridder777

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Misschien is het beter als die club wordt opgeheven.
Misschien iedereen naar DELA of Monuta.
Ze zijn al eerder slecht in het nieuws geweest.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
03 jul 2019 08:13
Cro schreef:
03 jul 2019 07:23
Ze moeten van de DNB een andere rekenmethode hanteren omdat de omzetting van de natura polissen in 2007 schijnbaar niet volledig correct verlopen is. Hierdoor daalde de solvabiliteit van 120%+ naar rond de 30%, waar 100%+ vereist is. Hierdoor zijn ze dus verplicht om maatregelen te nemen.

Dit staat volledig los van een "prima resultaat" in 2017, de DNB kijkt namelijk naar de lange termijn verplichtingen die gedekt moeten zijn en dat dus met de aangepaste rekenmethode niet waren, niet naar het korte termijn resultaat.
Sowieso behoort de verzekeraar bij uitstek zelf rekening te houden met de lange termijn. Dat is hun primaire vakgebied. En het behoort niet nodig te zijn dat DNB vinger aan de pols houdt….en krachtig bij moet sturen.
En als Yarden er dan een factor 4 (120% vs 30%) naast zit met hun idee van solvabiliteit , is dit zeer kwalijk. En dan stel ik toch vragen wat bestaansrecht van dergelijke verzekeraar is.

Gaan we naast banken nu ook al uitvaartverzekeraars redden?
Uiteraard is het nodig dat de DNB wel toezicht houd en bij zal sturen. Daar is het immers de toezichthouder voor, het zou juist kwalijk zijn als de DNB hier geen actie zou ondernemen. Juist hier moet DNB een vinger aan de pols houden en bijsturen omdat dit al een dossier is dat al jaren en jaren loopt en lastig op te lossen is daar door de politieke stimulans, denk aan de extreem lage rente, dit soort verzekeraars steeds moeilijker rendementen kunnen behalen die nodig zijn om de stijgende kosten op te vangen.

Het verschil in solvabiliteit komt voort uit, zo begrijp ik in ieder geval, een juridische kwestie waarbij Yarden een bepaalde interpretatie heeft gehad. Namelijk dat het omzetten van de polissen van natura naar sommen juridisch correct was verlopen bij het grootste deel van die polissen. Hier is nu, schijnbaar naar jaren van juridisch getouwtrek een ander oordeel over geveld. Zo'n ander oordeel kan dan inderdaad ervoor zorgen dat er anders gerekend moet worden en dat de solvabiliteit dus flink daalt ter opzichte van het scenario waarmee tot voor kort gerekend werd.

Ze hadden natuurlijk ook niets kunnen doen, laat je Yarden klappen en ziet niemand nog wat terug. Is dat dan de juiste oplossing? Juist een oplossing als deze, hoewel vervelend voor de betrokkenen is denk ik een vrij redelijke oplossing. De polissen blijven nog een aanzienlijke waarde houden, ze missen immers enkel indexatie vanaf 2020. Nogmaals niet prettig, maar beter dan de boel laten klappen en de waarde van de polissen mogelijk tot niets reduceren. En deze oplossing lijkt ook nog eens kosten neutraal te zijn voor partijen die niets te maken hebben met deze kwestie, wat ook prettig is. Er hoeft voor zover ik kan zien geen gemeenschapsgeld aangewend te worden.

Er lijkt vooral heb ik het idee weer veel met de onderbuik gereageerd te worden op het internet met vooral veel kreten zonder onderbouwing, die ook zeer regelmatig nog niet eens met het onderwerp van doen hebben.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er schijnt een en bloc clausule in die polissen te staan, waardoor dit toegestaan is.

Maar er zullen na 2020 ongetwijfeld veel problemen komen met de hoogte van het zelf bij te betalen bedrag.

Wie stelt de indexatie vast en controleert dat?

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Hoe zou de gemiddelde burger het vinden, wanneer die iets aangaat en er een contract met diverse regels wordt opgesteld, dit contract na verloop van tijd aan de kant wordt geschoven, vervangen door een gewijzigd en de burger financieel of anders gedupeerd wordt .
Ik denk dat er niet veel zullen zijn die dit zonder slag of stoot laten gebeuren en er veel proberen de wijziging te voorkomen.
Simpel gezegd dit is dus wat er nu met de actie van Yarden gebeurt.
De verhalen welke de financiële en politieke wereld graag hanteren over solvabiliteit etc, zie ik als simpele leugens om de burger om de tuin te leiden en het verhaal duister te maken.
Welke gemiddelde burger kan dit soort gegevens echt achterhalen.
Yarden had in 2007 ingeschat dat het omzetten van de Naturapolis naar een Sommenpolis even simpel gedaan kon worden, echter klanten lieten zich niet als makke schapen afslachten en volgens het Kifid was de Yarden actie onrechtmatig , maar er werden geen wezenlijke maatregelen tegen genomen, slechts het laten verstrekken van een Keuzebrief.
Yarden deed het in 2007 af met het verweer niet meer over de oude voorwaarden te beschikken, de oude polissen konden niet hersteld worden en nu duiken ze ineens weer op, om d.m.v punt 4.5 en 4.6 te mogen handelen, zeker een oude archief kast geopend.
Mijn mening , Yarden toont hiermee zelf aan hoe onbetrouwbaar deze firma is.

Lady1234 in de oude polis voorwaarden stond geen en bloc clausule, ook dit gegeven stond Yarden in 2007 in de weg.

Als Yarden echt van deze polissen en lastige klanten af zou willen, is het misschien de moeite waard te overwegen hoeveel minder winst, een afkoopsom tegen minimaal de waarde die Yarden er nu voor hanteert, op kan leveren.
Het is toch vreemd , dat Yarden voor 1 polis 3 waarde bedragen hanteert.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Drie waarde bedragen is niet vreemd. Afkopen, premievrij maken, laten lopen tot nodig.

Drie verschillende bedragen.

Ik heb geen polis, dus kan die en bloc clausule niet nalezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Eres schreef:
03 jul 2019 13:06
Lady1234 in de oude polis voorwaarden stond geen en bloc clausule, ook dit gegeven stond Yarden in 2007 in de weg.
En dat is waarschijnlijk precies de reden waarom de verzekeraar op papier te weinig geld heeft. Als de indexatie onvoorwaardelijk is, dan moeten die ook al in de verplichtingen voor de toekomst worden meegenomen.

Als de verwachting is dat iemand over 40 jaar dood gaat en de prijzen stijgen met bv. 3% per jaar, dan moeten ze er voor iedere 100 euro aan huidig verzekerd bedrag vanuit gaan dat ze daar over 40 jaar 326 euro voor moeten uitkeren. Als de indexaties niet onvoorwaardelijk waren, dan hadden ze er vanuit kunnen gaan dat ze over 40 jaar gewoon ook maar 100 euro hadden hoeven te betalen. Door het verschil tussen onvoorwaardelijk en voorwaardelijk (wat in de contracten soms al kan door een net een iets andere formulering) moeten de buffers in dit simpele voorbeeldje dus ineens meer dan 3 keer zo hoog zijn. Dus een 'klein' interpretatieverschil of meningsverschil met DNB kan ertoe leiden dat een overschot aan kapitaal ineens omslaat in een fors tekort aan kapitaal.

Ironisch hieraan is dat bij een 'voorwaardelijke' indexatie het kapitaal en rendement waarschijnlijk groot genoeg waren geweest om gewoon te indexeren. Maar juist die papieren zekerheid van een 'onvoorwaardelijke' indexatie maakt dat er op papier te weinig geld is en er alsnog niet geïndexeerd kan worden.

granny.75
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2019 14:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door granny.75 »

:x :evil: :shock: granny.75
Ik ben al lid sinds 1juni 1967 .Ook mijn man werd toen lid en later ,na hun geboorte ,onze 3 kinderen.
Toen was het nog AVVL en in onze kring was cremeren not done en atheïstisch......
5jaar geleden heeft Yarden de uitvaart van mijn man verzorgd en wij waren allen tevreden, ook al was
toen de pakketpolis niet voldoende dekkend en heb ik de meerdere onkosten bijbetaald.
Sindsdien ligt bij mijn polis een verwijzing naar de nodige "spaarcenten" zodat mijn kinderen zich niet in de
schuld hoeven steken als ze hun moeder wegbrengen.
Wat echter als Yarden failliet gaat....!!!!????
Dan ben ik dus de waarde van mijn pakket kwijt.....!!!!! Dat is ondenkbaar en onaanvaardbaar !!!
Denk je in je leven dat je "verzekerd" bent voor 't een en ander......
En dat ...als je nog net een paar jaartjes onbezorgd wil genieten...! 't Verzorgingshuis zie ik al jaren niet zitten met
alle "toestanden in de zorg".......en nu wordt mijn houten jas ook nog eens een "probleem".
Soms verlang ik naar de pil van Drion......... :( :cry:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus toen was die pakketpolis al niet voldoende dekkend, schrijft u.
Dan bent u er al mee bekend, dat die polis tzt voor u en uw kinderen ook niet voldoende zal zijn.

Wat een zinloos gedoe die verzekeringen.

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Een Naturapolis van de AVVL was dekkend voor een standaard crematie of begrafenis.
Standaard werd omschreven door bepaalde regels aangaande bv volgauto , kist , koffie etc.
Dat in de loop der jaren de kosten hoger zullen worden , kan iedereen bedenken.
Dus als je te snel kwam te overlijden , zou het misschien een verliespost kunnen zijn.
Deze vorm van een uitvaartverzekering is ooit bedacht om mensen over te halen zich voor uitvaartkosten te verzekeren en crematies te bevorderen.
Een verzekering is mits goed ingedekt tegen fraude bijna altijd rendabel, verzekerings organisaties lijden altijd, maar gek genoeg staan ze te trappelen om de burger een polis aan te smeren
Ik kan toch aannemen dat Yarden voor de fusie goed had bestudeerd wat er over genomen werd en dat de gevolgen doorberekend waren.
Dus polissen in zeer hoog rendabele tijden accepteren, geeft voor hun een recht om in mindere tijden met de klanten te sollen.
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders mag hierover beslissen,
Kan iemand hierin vertrouwen hebben, aandeelhouders die alleen maar in dikke winst zijn geinteresseerd.
De gehele financiele wereld , inclusief de overheid heeft zeker de laatste 10 jaar aangetoond zeer onbetrouwbaar te zijn .
Ik ben geen voorstander van mooi politieke onzin praat maar nu toch een paar , oh nee sorry het was maar een foutje , ik kan het in mijn herinnering niet naar voren brengen., ik was hiervan niet op de hoogte.

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Oblomova »

Radar en Kassa zijn met vakantie – ook toevallig zeg!

Met het afsluiten van de polissen zijn afspraken gemaakt, daar horen ze zich aan te houden. Ze wisten toch ook dat het het soort verzekering is die heel lang kan meegaan? Dan is het gewoon HUN risico als het anders uitpakt, niet die van de klant.

Hebben ze zelf ook niet meegewerkt dat die kosten zo absurd zijn gestegen? Er blijkt nergens uit dat daar eerst naar gekeken is. Als ik die kisten alleen al zie, waar voor mij 6 planken ook kunnen voldoen. En is een volgauto nodig?

Het is gewoon hetzelfde waarmee de ‘natura-polis’ klant nu weer bestoken wordt, nadat die eerder ook al veel last werd bezorgd om zich via Kifid te moeten indekken. Weet je wat, dachten ze, we laten er een paar jaar overheen gaan en we doen het dan gewoon weer opnieuw. Met de nieuwste smoes: ze hebben anders geen geld genoeg. Levert het management en het bestuur daar nog wat voor in om het bedrijf van ‘de ondergang’ te redden? Nu 600 euro bijbetalen, over een paar jaar misschien het dubbele, want het staat in de polisvoorwaarden, waarmee de klant vogelvrij is. En aan kostenstijgingen komen nooit een eind. Dit is geen verZEKERing, maar een verONZEKERing!

De brief bevat geen mogelijkheid om protest aan te tekenen. Dat geeft ook aan wat voor een bedrijf het is.

Laat Kifid de klant nu alsnog in de steek?
Een collectieve gang naar de rechter?

Albert1967
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2010 11:56

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Albert1967 »

Uit de brief van Yarden.
Verzekerde som 2.364,39 Euro
Verzekerde waarde 3.201,00 Euro
Je mag je (Premie vrije) verzekering ook afkopen voor 2.414,83 Euro ;-)
Ik begrijp best dat de crematie duurder wordt en zou me zelfs kunnen voorstellen dat er een deal wordt gemaakt dat je alleen in een Yarden crematorium je crematie zou moeten doen. Maar waar is al dat geld gebleven (waarde).
Een normale crematie koffie thee en ruimte voor 100 personen kost volgens het NIBUD € 5.050

Resultaten
Gemiddelde uitvaartkosten€ 5.050
Gemiddelde uitvaartkosten – crematie – 100 mensen
Basistarief uitvaartverzorger € 1.250
70 rouwkaarten (incl. postzegels) € 250
Advertentie in regionale krant € 500
Kist van gefineerd spaanplaat € 450
Laatste verzorging van de overledene € 150
Koelruimte uitvaartcentrum (niet opbaren) € 300
Bloemen eenvoudig € 50
Rouwauto € 250
Gebruik aula en condoleanceruimte € 1.250
Koffietafel: koffie en cake voor 100 personen € 500
Standaard urn € 0
As verstrooien bij crematorium € 100 +
Totale kosten € 5.050
Opmerking:

Alle bedragen in deze berekening zijn gemiddelden en afgerond op € 25.

Bij Yarden Bedrag nodig € 6.540

Uw wensen
€ 2.600Basiskosten uitvaart
€ 320Overbrengen van de overledene
€ 220Verzorging van de overledene
€ 1.500Crematie
€ 520Rouwkaarten (100 st.)
€ 680Advertentie
€ 100Eenvoudige bloemstukken
€ 600Hapjes en drankjes (100 pers.)

Ongeveer 1.500,00 Euro duurder.
Wil je een urn dan komt er nog 400 euro bij.

Radar gaan jullie dit weer oppakken ?

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door testcase »

Eres schreef:
02 jul 2019 19:13
Yarden doet het na 12 jaar weer.
12 jaar geleden wilden jullie ook al de feiten niet onder ogen zien:

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30
Re: Yarden-uitvaartverzekering
BUTTON_REPORT
Bericht door ron1872 » 17 aug 2007 23:19


testcase schreef:
* Houston we have a problem
Yarden is er door de Nederlandsche Bank(voorheen de pensioen en verzekeringskamer) op gewezen dat de beschikbare reserves op termijn niet de aangegane verplichtingen zullen dekken.(in popie-jopie taal: als jullie zo doorgaan dan gaat je bedrijf over 20 jaar verlies maken en uiteindelijk op de fles). Yarden is zeker niet onder curatele gesteld, maar gemaand om hier passende maatregelen voor te nemen.

Gesloten