LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Marc01
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 mar 2005 12:29

Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Marc01 »

Onbegrijpelijk! :?

Ik snap werkelijk niet dat "verzekeraars" (moet al kotsen om het woord) met die graaihandjes van 44 miljard(*) per jaar nog te kort komen?

Dit is het resultaat van "marktwerking" !? Je zal maar net 18 geworden zijn, dan kan die op zijn 50ste € 2.303,21 aan zorgpremie per maand gaan betalen!

Lang leve de marktwerking met "graaiers" aan het roer! :evil:

* ca € 1.400 per seconden

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marc01 schreef:Onbegrijpelijk! :?

Ik snap werkelijk niet dat "verzekeraars" (moet al kotsen om het woord) met die graaihandjes van 44 miljard(*) per jaar nog te kort komen?

Dit is het resultaat van "marktwerking" !? Je zal maar net 18 geworden zijn, dan kan die op zijn 50ste € 2.303,21 aan zorgpremie per maand gaan betalen!

Lang leve de marktwerking met "graaiers" aan het roer! :evil:

* ca € 1.400 per seconden
Gelukkig werkt uw glazen bol nog wel. De mijne wordt wat wazig als ik verder dan een jaar vooruit wil kijken. Als u toch 32 jaar vooruit kunt kijken in de tijd, kunt u dan ook zien of ik nog getrouwd ben dan en waar we dan wonen? Ben wel nieuwsgierig hoe mijn toekomst eruit ziet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat blijkbaar 44 miljard van de inkomsten via de verzekeraars gaat, zegt niets over hoeveel uitgaven ze hebben. Die kunnen immers nog wel hoger liggen. De totale zorgkosten van Nederland zijn namelijk bijna 100 miljard per jaar.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je net 18 bent geworden, dan is je 50e nog 32 jaar weg. Over 32 jaar zitten we in 2049 en zullen een groot deel van de babyboomers het loodje al hebben gelegd. De bevolking is dan waarschijnlijk wat stabieler en dus zullen de zorgkosten ook minder zijn geworden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door scontra »

Marc01 schreef:Onbegrijpelijk! :?

Je zal maar net 18 geworden zijn, dan kan die op zijn 50ste € 2.303,21 aan zorgpremie per maand gaan betalen!
Het is dat ik die tijd van leven niet meer heb, anders zou ik voor dat bedrag (wel gegarandeerd voor over 32 jaar na nu) gelijk een handtekening zetten.
Maak je borst maar nat, ondanks dat tegen die tijd de babyboomers inmiddels ook tot stof zijn weergekeerd, zal de prijs van leven op zich enorm toenemen en dat komt niet alleen maar door de kosten voor de gezondheidszorg. ;-(
Maar gelukkig heeft 'niemand' een glazen bol waarin de toekomst en alles wat daar mee te maken heeft is te zien en blijft het dus alleen maar bij "luchtfietserij".

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door BreejKC »

In plaats van 32 jaar vooruit te kijken, kijk ik liever 4 á 5 jaar vooruit. Nu de contouren van een nieuw kabinet met daarin VVD, CDA en D'66 zich beginnen af te tekenen, niet de meest sociaal denkende partijen, zal dit zorgstelsel van particuliere zorgverzekeraars in stand gehouden worden. Uiteraard met de enorme overheadkosten, reclamebudgetten, miljarden reserveringen en winstuitkeringen, die ook door de premiebetaler opgebracht moeten worden.

En, laten we eerlijk zijn, daar hebben we met elkaar recent in meerderheid voor gezorgd en de meer sociaal denkende partijen het nakijken gegeven. Misschien was het plan van de SP om het zorgstelsel weg te halen bij particuliere verzekeraars en weer bij de overheid onder te brengen, achteraf bexien, zo'n gek idee nog niet. Maar goed, die kans krijgen we pas over zo'n jaar of vier pas weer.

En mocht het eigen risico in 2018 verminderen, u denkt toch niet dat het afgeschaft zal worden (?), dan komt dat gewoon terug in de premie van de basiszorgverzekering. Dus van één ding kunnen we zo goed als zeker zijn. De zorgkosten zullen de komende vier á vijf jaar alleen maar toenemen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zorgkosten onderbrengen bij de overheid lijkt mij juist het slechtste wat men kan doen. Juist door de huidige manier hebben wij zo ongeveer de beste gezondheidszorg ter wereld. Ga je dit allemaal naar de overheid gooien, dan gaat er overal in gesneden worden omdat mensen geen drempel meer hebben om naar de dokter of het ziekenhuis te gaan. Wat ik wel vind, is dat we een maximum aan de kosten moeten geven afhankelijk van leeftijd. Als iemand 70 is, dan moeten we niet nog eens 20.000 uit gaan trekken voor zo'n persoon, maar het ook eens accepteren dat mensen ook dood gaan. Het niet continue blijven verlengen van levens zou ons zoveel geld besparen. Maar dat is weer een totaal andere discussie.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Prima, om de zorg niet opnieuw onder te brengen bij de overheid. Fijn dat we zulke goede gezondheidszorg hebben. Zeker wanneer je die zorg echt nodig hebt. Hier spreekt een ervaringsdeskundige. Maar dan moeten we niet klagen over te hoge zorgkosten die ieder jaar weer stijgen. Maar dat laatste is iets wat ik wel erg vaak om mij heen hoor.

Uiteraard accepteert men dan ook dat er meebetaald moet worden aan de enorme overheadkosten, reclamebudgetten, miljarden reserveringen en winstuitkeringen van de particuliere zorgverzekeraars. Zoekt u maar eens op wat alleen de directeuren van de diverse zorgverzekeraars al verdienen. Nee dat is er niet een, dat zijn er velen. En dat is nog maar een factor die de gezondheidszorg extra duur maakt.

Toegegeven, de minister die daarover gaat moet ook betaald worden, maar ook als de gezondheidszorg niet in overheidshanden komt, wordt die minister echt wel betaald

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door kweenie »

Tjonge, je bent jezelf wel aan het herhalen. Zou mooi zijn als het nou ook nog eens allemaal zou kloppen wat je zegt...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marc01 schreef:Onbegrijpelijk! :?

Ik snap werkelijk niet dat "verzekeraars" (moet al kotsen om het woord) met die graaihandjes van 44 miljard(*) per jaar nog te kort komen?

Dit is het resultaat van "marktwerking" !? Je zal maar net 18 geworden zijn, dan kan die op zijn 50ste € 2.303,21 aan zorgpremie per maand gaan betalen!

Lang leve de marktwerking met "graaiers" aan het roer! :evil:

* ca € 1.400 per seconden
Grappig hoe mensen nu tegen de marktwerking in de zorg zijn, terwijl de zorgkosten sinds de marktwerking omlaag zijn t.o.v. het oude ziekenfonds systeem.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door witte angora »

Marc01 schreef: Dit is het resultaat van "marktwerking" !? Je zal maar net 18 geworden zijn, dan kan die op zijn 50ste € 2.303,21 aan zorgpremie per maand gaan betalen!
Een gemiddelde sociale huurwoning kost per maand aan huur 564 euro (geloof ik) en 75 euro energie, Ziggo is iets van 44 en de telefoon iets van 20 euro. Kun je voor mij even uitrekenen wat het me over 32 jaar allemaal gaat kosten? Ben ik wel benieuwd naar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je net 18 geworden bent krijg je op een premie van 100...110 Euro per maand iets van 78Euro zorgtoeslag, dus netto 20..30 Euro. Valt nog wel overheen te komen lijkt me.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Marc01 schreef:Onbegrijpelijk! :?

Ik snap werkelijk niet dat "verzekeraars" (moet al kotsen om het woord) met die graaihandjes van 44 miljard(*) per jaar nog te kort komen?

Dit is het resultaat van "marktwerking" !? Je zal maar net 18 geworden zijn, dan kan die op zijn 50ste € 2.303,21 aan zorgpremie per maand gaan betalen!

Lang leve de marktwerking met "graaiers" aan het roer! :evil:

* ca € 1.400 per seconden
Beetje gezeur in de marge. Van over de hele wereld komt men hier kijken hoe we de zorg geregeld hebben. Toegegeven het kan altijd beter, maar prijs kwaliteit verhouding wordt door geen enkel land geëvenaard. Vraag een belg maar eens wat hij allemaal nog bij moet betalen na een bezoek aan het ziekenhuis.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Wat echt gevaarlijk is,is het eigen risico.
Veel mensen,die arm zijn nemen de goedkoopste polis en een hoog eigen risico om kosten te besparen.
Als ze ernstig ziek worden,komen ze in grote problemen!

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door witte angora »

John van Drongelen schreef:Wat echt gevaarlijk is,is het eigen risico.
Veel mensen,die arm zijn nemen de goedkoopste polis en een hoog eigen risico om kosten te besparen.
Als ze ernstig ziek worden,komen ze in grote problemen!
Gelukkig worden degenen die in de bijstand zitten gepamperd met een bijna verplichte ziektekostenverzekering met een en ander aan voordelen en een wat lagere premie, zodat dit bij hen niet zo snel zal voorkomen.

Een groter probleem is degenen die, na alle plussen en minnen, hetzelfde te besteden hebben maar niet in de bijstand zitten en ook niet voor al die feestregelingen in aanmerkingen komen omdat het inkomen te hoog ligt. Die kunnen inderdaad in de verleiding komen een verzekering af te sluiten die niet bij hen past.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:Grappig hoe mensen nu tegen de marktwerking in de zorg zijn, terwijl de zorgkosten sinds de marktwerking omlaag zijn t.o.v. het oude ziekenfonds systeem.
Zonder onderbouwing wordt foutieve informatie als grappig gepresenteerd. Zeg dan niks!
Het huidige verzekeringssysteem bestaat sinds 2006,
Op de CBS site is te zien dat de zorgkosten sinds 2000 (verder terug gaat grafiek niet) alleen maar gestegen zijn.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/20 ... -langzamer

Ik kom wel eens in verzorg/verpleeg huis, en hoor de 90-jarigen wel eens verzuchten "was ik maar dood"
Die leeftijdscategorie maakt de meeste kosten, en ik vraag me wel eens af wie daar nu baat bij heeft: De patient, of het medische circus eromheen?
Het "inslaap beleid" van een dierenarts zou m.i. niet alleen heel wat geld kunnen besparen maar ook humaner zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door bprosman »

Zonder onderbouwing wordt foutieve informatie als grappig gepresenteerd. Zeg dan niks!
Laat ik dan wat onderbouwen. Mijn ouders en ik waren in het "oude systeem" particulier verzekerd , heb er net nog de polis bijgehaald en ik betaalde in 2001 , Fl. 6841,- premie, is toch zo'n 260 Euro / maand EN 500 GULDEN Eigen risico.
Hoezo duurder ? Mijn ouders (nu 73 en 75) vinden het prima zo.
Zonder onderbouwing wordt foutieve informatie als grappig gepresenteerd. Zeg dan niks!
Neem dan wel de juiste getallen, het gaat hier over zorg UITGAVEN ofwel wat de verzekeraars uitkeren, dit gaat NIET over wat je aan premie en kosten kwijt bent sinds 2000.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door sjohie »

BreejKC schreef:In plaats van 32 jaar vooruit te kijken, kijk ik liever 4 á 5 jaar vooruit. Nu de contouren van een nieuw kabinet met daarin VVD, CDA en D'66 zich beginnen af te tekenen, niet de meest sociaal denkende partijen, zal dit zorgstelsel van particuliere zorgverzekeraars in stand gehouden worden. Uiteraard met de enorme overheadkosten, reclamebudgetten, miljarden reserveringen en winstuitkeringen, die ook door de premiebetaler opgebracht moeten worden.

En, laten we eerlijk zijn, daar hebben we met elkaar recent in meerderheid voor gezorgd en de meer sociaal denkende partijen het nakijken gegeven. Misschien was het plan van de SP om het zorgstelsel weg te halen bij particuliere verzekeraars en weer bij de overheid onder te brengen, achteraf bexien, zo'n gek idee nog niet. Maar goed, die kans krijgen we pas over zo'n jaar of vier pas weer.

En mocht het eigen risico in 2018 verminderen, u denkt toch niet dat het afgeschaft zal worden (?), dan komt dat gewoon terug in de premie van de basiszorgverzekering. Dus van één ding kunnen we zo goed als zeker zijn. De zorgkosten zullen de komende vier á vijf jaar alleen maar toenemen.
Hmm, in het oude systeem, dus met ziekenfonds en particuliere verzekeringen, was de zorgstijging in totaal grofweg 6%/jaar, dit vond alleen voor veel mensen onder water plaats, want die premies werden ingehouden van het salaris, en via andere belastingen, die allemaal vér onder de horizon werden geïnd. Ná de invoering van het huidige zorgstelsel, en iedereen dus boventafel zag wat ze in totaal per jaar aan zorg betaalden, was dat de eerste jaren ~3%. (inmiddels is dat door de vergrijzing alweer hoger) Die rem, naast het inzichtelijk maken van de wérkelijke kosten, was 1 van de redenen voor het invoeren van het huidige systeem. (zie grafiek halverwege =https://www.medischcontact.nl/nieuws/l ... eze pagina)

Wat SP &co willen, is weer terug naar de oude situatie, een centraal systeem zonder prestatieprikkels waar de kosten vermoedelijk weer sneller zullen stijgen als ze nu doen. Dat is dus één van de redenen dat ik níet op ze hebt gestemd. Dat wil overigens niet zeggen dat ik helemaal tevreden ben met het huidige systeem, daar zitten bijvoorbeeld teveel perverse prikkels in, maar het is in mijn optiek minder slecht dan het oude systeem.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door BL2 »

.....Als iemand 70 is, dan moeten we niet nog eens 20.000 uit gaan trekken voor zo'n persoon, maar het ook eens accepteren dat mensen ook dood gaan. Het niet continue blijven verlengen van levens zou ons zoveel geld besparen......
Ik hoop van harte dat als jij die leeftijd hebt je er nog zo over denkt !
Wat schandalig om zo over "ouderen" (70 jaar, net met pensioen, altyd keihard gewerkt) te spreken als te duur en wegwerp product.

Mijn vader en moeder kosten ook vanaf hun 80ste zeker E 20.000,- zorgkosten pp. per jaar. Maar ondertussen wel bijna 92 en nog altijd zelfstandig wonend, twee auto's voor de deur en blij met hun leven. Hadden we deze mensen op hun 70ste moeten laten inslapen, toen ze stopten met werken :shock:

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Laat ik dan wat onderbouwen. Mijn ouders en ik waren in het "oude systeem" particulier verzekerd , heb er net nog de polis bijgehaald en ik betaalde in 2001 , Fl. 6841,- premie, is toch zo'n 260 Euro / maand EN 500 GULDEN Eigen risico.
Hoezo duurder ? Mijn ouders (nu 73 en 75) vinden het prima zo.
De premie die je betaalt aan je verzekering is maar een deel van het verhaal.
De zorgkosten bedragen totaal circa 100 miljard per jaar, per persoon is dit 5800,- Euro. (Maandelijks 490,- Euro)
Duidelijk dat dit niet wordt opgebracht met alleen de maandelijkse premie.
Werkgevers betalen ook een deel, of je betaalt zelf extra via loonbelasting. dit bedraagt circa 6% van je loon.


Of individuele gevallen beter/slechter af zijn in het oude systeem is om het even. Hoofdzaak is dat de totale som kosten (de 100 miljard nu) alleen maar gestegen is, en door iedereen gezamenlijk opgebracht moet worden.

Gesloten