LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeringswet

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ZvW
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2005 11:06

Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door ZvW »

Overzichtelijke, duidelijke, informatieve site!!!

www.zorgverzekeringswet.nl

:P

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door johannaweb »

Ik vind die nieuwe zorgverzekering nep, voor een handjevol mensen is het voordelig, namelijk de partikulier verzekerden, die gaan stukken minder betalen ( terwijl hun inkomen vaak hoog is ) maar voor de ziekenfonds verzekerden die toch al een laag inkomen hebben wordt het juist stukken duurder.

waar ik nu 121 euro voor het hele gezin betaal per maand zal ik dan 300 euro per maand kwijt zijn, iets wat ik niet kan neertellen, zelfs alleen de basispremie van 181 euro per maand voor het hele gezin kan ik dan niet meer betalen, en al kan ik dat krijg je veel zorg niet die ik nu wel krijg en die nu wel vergoed worden.

de regering had van het ziekenfondsstelsel af moeten blijven dat was goed en al duur zat voor de meeste van ons, ze hadden alleen het partikuliere gedeelte moeten kijken als ze voor die mensen al iets goedkoper wilden maken.

want nu ook weer gaan de lage inkomens erop achteruit en de hoge inkomens erop vooruit.

Balkenende schreeuwt dat bij alles wat hij doet de lage inkomens erop vooruit gaan en de hoge inkomens juist moeten inleveren, maar hij moet eens goed gaan kijken en luisteren want het is precies andersom.

Ik wil hem wel eens zien met een minimum inkomen en alle kosten die erbij komen kijken om te horen of hij dan nog steeds vind dat we erop vooruit gaan ( ik denk het niet, hij profiteerd juist overal van met zijn immens hoge inkomen )

moi85
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2005 15:32

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door moi85 »

u moet zich wel realiseren dat als het nieuwe stelsel niet ingevoerd zou worden de premies binnen een paar jaar op dezelfde hoogte zullen liggen als de premies binnen het nieuwe stelsel.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ook ik vind het schandalig dat er een nieuwe wet moet komen waardoor de premies de pan uitrijzen. Nu betaal ik ongeveer 50 euro per maand, dat wordt ver over de 100 euro per maand. Breng dat maar eens op elke maand als arme student.

En die zogenaamde compensatie die je krijgt stelt natuurlijk ook geen drol voor, dat kan ik je nu al voorspellen.

Schandalig is het dat lagere inkomens steeds verder worden uitgeknepen en mensen gedwongen worden om onverzekerd rond te lopen.

Arboris
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2005 22:36

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door Arboris »

Buhu!! Helaas kom ik erachter dat ik onterecht van mijn ziekenfonds gebruik heb gemaakt. Ben naar Belgie gegaan om daar te werken en te wonen voor dezelfde werkgever. Kom ik erachter dat ik mijn ziekenfonds heb moeten opzeggen omdat er geen premies meer worden betaald aan het ziekenfonds. Heb zelf nog contact opgenomen met ziekenfonds of dat het geen probleem is dat ik nu in belgie woon en dat was geen probleem mits ik dezelfde werkgever hield en dat is het geval. Adder onder het gras is dat ik nu door belgische instantie betaald word en die dragen natuurlijk premie af in belgie. Probleem is nu dat ik ten onrechte ben ingeschreven geweest en daar staat een wettelijke boete op in mijn geval van 97,35 euro per maand onterecht ingeschreven. Na enkele belletjes wordt het me duidelijk dat hier heel veel mensen intrappen want ik had hier nog nooit van gehoord. Leuke inkomstenbron zo van het ziekenfonds!! Ben drie maanden onterecht ingeschreven geweest en mijn reeds betaalde nominale premie halen ze daar af en rest een betaling van 104 euro, is te overzien maar wil waarschuwen voor het resultaat van niet goed opletten ingeval van veranderingen. Ideetjes voor dit probleem op te lossen, vraagteken!! Heb intussen bezwaar aangetekend.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door particulier »

Alvorens moord en brand te schreeuwen, de hoogte van de zorgtoeslag is nog niet bekend. Het is niet tactisch om wel de hoogte van de premie van de basisverzekering te noemen zonder het te hebben over de hoogte van de zorgtoeslag. Tevens is het een administratieve handeling. En dan nog het eigen risico van 255 euro. Mensen die van zorg afhankelijk zijn zijn dit bedrag gewoon kwijt.

Het nieuwe zorgstelsel heeft ook pluspunten. Iemand met veel vermogen kon er voor kiezen zich niet te verzekeren. Een student met geen vermogen deed dat ook: Hij werd toch wel geholpen als ie ziek werd. En de overheid had een potje klaarstaan voor mensen die niet verzekerd zijn voor ziektekosten. Let wel, dat zijn mijn belastingcenten.

Ten tweede zijn er de Diagnose Combinatie Behandelingen. Had je een kwaal, dan ga je voor die kwaal een vaste behandelprijs betalen. 90 % geneest zonder problemen, 10 % heeft complicaties. Deze laatste groep heeft meestal meer behandeling nodig en draaien voor de kosten op. Met DCB wordt dit 1 prijs, alles inbegrepen, alleen ziekenhuizen moeten dit wel als zodanig op de nota vermelden. (Wat dus niet werd gedaan)

Dit alles moet als doel hebben om de kosten van de zorg beheersbaar te houden. Daar ben ik het wel mee eens: De kosten liepen de pan uit.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door johannaweb »

hoi allemaal,

dat de kosten hier in nederland ( en waarschijnlijk in andere eu landen ook ) zo hoog zijn snap ik niet, want als je in landen als afrika gaat kijken waar mensen behandelt worden voor iets wat 3 keer zo weinig kost als wij er hier voor moeten betalen vind ik gewoon belachelijk.

waarom moet als je je arm gebroken hebt een onderzoek en gips zetten bijna 8000 euro kosten?? dit kan toch makkelijk voor 500 euro.

maar dan nog vind ik het nieuwe zorgstelsel beangstigend, want hoeveel schieten wij ermee op??

en ze gooien het wel op de vergrijzing dat het daarom zo duur wordt, maar is dat wel zo want al die bejaarden betalen netjes hun ziekenfonds of partikuliere verzekering.

nee het wordt zo duur omdat nederland steeds maar vluchtelingen binnen blijft halen, er jaren over doet voor ze beslissen of zo iemand mag blijven of terug moet naar zijn of haar eigen land en intussen krijgen die mensen wel alles waar wij nederlanders hard voor moeten werken, ze krijgen vaak nog meer ook.

en als ze dan uitgeprocedeerd zijn zitten ze nog jaren in vluchtelingen centra voor ze uitgezet worden, wat dank je dat dat allemaal kost?? daar gaan de meeste belastingcenten van ons heen hoor en dat maakt het dat niet alleen het zorgstelsel zo duur wordt maar alles onbetaalbaar wordt en dat wij van een goede zorgstaat naar een amerikaans idee gaan.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door hansop »

wat vluchtelingen nu opeens met een zorgverzekering te maken hebben ontgaat me, maar sommigen zien kennelijk overal een reden in om op vluchtelingen te gaan schelden.
En voordat alle ziekenfondspatienten beginnen te jammeren dat zij ALTIJD de pineut zijn van hun kleine inkomen en dat de hoge inkomens altijd beter af zijn: ik heb als particulier jarenlang meer dan de helft van jullie ziekenfondspremie betaald. Kan iemand mij vertellen wat daar redelijk aan is? Van mijn hoge inkomen betaal ik immers ook al meer belasting, dus zo betaal ik dubbel mee aan een ziekenfondspatient met uitkering en huursubsidie. Vaak overigens ook nog eens de groep die het vaakste naar de huisarts loopt, omdat de hele dag peuken roken op de bank toch wel zorgt voor een naar hoestje.
Niet meer dan terecht dat het verschil wordt opgeheven.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door topery »

Ik begrijp uw reactie als particulier verzekerde, ooit zat ik in hetzelfde schuitje....nu dus niet meer, ik werk me de .......... om rond te komen.

Wat mij het meeste zorgen baart is dat ik lees dat de belastingdienst in september 2005 de ziekenfondsverzekerden een compensatie formulier gaat aanbieden, terwijl in november 2005 de nieuwe premies pas bekend worden.

Benieuwd waar de belastingdienst de tegemoetkoming op gaat baseren.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door hansop »

Gaat me er ook niet om om mensen met lager inkomen te schofferen, maar word ook wel een beetje moe van al dat gezeur op mensen met hogere inkomens die het zogenaamd allemaal zo heel veel beter hebben.
Vergeet niet dat na betaling van alle belastingen, zorgverzekeringen en vereveningen ten gunste van lagere inkomens, de hogere inkomens echt niet zo exorbitant leven als door sommigen gedacht wordt.
En daarbij geldt natuurlijk wel dat je voor je hogere inkomen ook ander werk doet. Wil niet zeggen dat het altijd harder werken is, maar er wordt niet voor niets meer voor betaald, dat is nu eenmaal markmechanisme. En niet alles kan altijd maar door de staat gereguleerd / gecompenseerd worden.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door johannaweb »

dat hogere inkomens meer moeten betalen is logisch, maar dan nog komen hogere inkomens beter rond dan de lagere inkomens.
Dat hogere inkomens belasting en zorg betalen voor de lagere lijkt me erg overdreven want tenslotte moeten de lagere inkomens ook belasting betalen en premies over zorg betalen.
Dat hoge en lage inkomens betalen voor de uitkering van iemand in de soos dat wil ik wel weer geloven.

maar lage inkomens hoeven niet alleen uitkeringsgerechtigden te zijn ook mensen met een betaalde baan kunnen een laag inkomen hebben en zelfs nog lager zitten dan een soos uitkering.

Wat betreft de vluchtelingen die erbij gehaald waren, Balkenende gooit alles op de vergrijzing, omdat nederland vergrijst moeten premies omhoog, moeten regels en wetjes anders etc.

maar hij vergeet dat de vluchtelingen niet meedragen in de samenleving maar wel alles krijgen, ze komen hier binnen en krijgen een uitkering een huis een vervoersmiddel, kinderen kunnen gratis naar school, ze krijgen ziekenzorg en noem maar op zonder dat ze er iets voor hoeven te doen.
Omdat ze geen verblijfsvergunning hebben mogen ze ook niet werken wat vele best wel willen, maar doordat ze niet mogen werken krijgen ze dus wel van alles en nog wat en daar gaan onze belastingcenten heen.

Dus niet de bejaarde mens maakt alles duurder, maar de vluchtelingen maken alles duurder, want de bejaarde mens heeft jarenlang gewerkt en premie betaald en zelfs met een aowtjes moeten ze nog premie betalen voor van alles en nog wat en zelfs met een aowtje krijgen ze niet altijd huursubsidie.
dus die bejaarde mensen maken het niet duurder hoor, nee dat doen echt de vluchtelingen die hier binnen komen en alles gratis krijgen en gaan klagen als het huis iets te klein is of als ze terug moeten en niet willen dan gaan ze maar in hongerstaking etc.

Ik heb zelf ook een partikuliere verzekering gehad met alle extra's erop en eraan en een partikuliere verzekering vergoed veel meer als een ziekenfonds verzekering en daardoor betaal je ook gewoon meer want je krijgt er meer voor terug.
Ze hadden binnen de partikuliere verzekeringen af moeten spreken dat overal dezelfde prijs werd gehandhaafd, want nu betaalde je bij de ene ruim 200 euro minder of meer dan bij de andere voor dezelfde zorg.
dat verschil was bij ziekenfonds veel minder.

op de site van mijn zorgverzekering staat trouwens al een nieuwsbrief dat minima er ook niet op vooruit gaan en maxima nog de meeste kans hebben erop vooruit te gaan behalve als de situatie zo is dat 1 nu partikulier is en 1 ziekenfonds dan zijn ze ook duurder uit.
maar waar 2 partikulieren zijn ( of in een 1 ouder gezin 1 partikuliere ) gaan ze er volgens die nieuwsbrief wel op vooruit.

wat ik flauwekul vind is dat ze zeggen dat iedereen erop vooruit gaat omdat de kinderen gratis verzekert zijn tot 18 jaar, binnen het ziekenfonds is dat al jaren zo dat kinderen gratis verzekerd zijn tot ze 18 jaar zijn, dus wat gaan die er dan nog op vooruit??
voor partikulieren geld dat weer wel, dus die krijgen zowiezo een voordeel omdat de kinderen niet meer hoeven te betalen.

groetjes Johanna

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door hansop »

tsja Johanna,

Ik weet niet waar jouw ongefundeerde mening over vluchtelingen vandaan komt en dat zij alles in Nederland duur en onbetaalbaar maken, het relaas is dermate dom dat ik daar maar niet op in ga. Ik neem aan dat het via allerlei redeneringen ook best mogelijk is om vluchtelingen de schuld te geven van de milieuproblematiek omdat ze met het vliegtuig komen...

Wederom blijft bij mij staan (wij zijn allebei particulier verzekerd), wat is er mis met het feit dat wij er misschien een tientje per maand op vooruit gaan? Dan nog betaal ik veel meer (via verevening) dan lagere lonen en uitkeringen. Alleen worden de verhoudingen nu in balans gebracht en dat lijkt met prima.

En nog maar eens over dat geklaag dat altijd de lage lonen / uitkeringstrekkers de dupe zijn: iedereen gaat er de laatste tijd op achteruit. Dat geldt DUS ook voor lage lonen, en dat is niet meer dan redelijk.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door johannaweb »

Dat iedereen er iets op achteruit gaat oke, maar de mate waarin je erop achteruit gaat is onevenredig verdeelt.

Je kunt mij namelijk niet vertellen dat mensen met een hoger inkomen het slechter hebben dan mensen met een lager inkomen, want hoe je het ook bekijkt mensen met een hoger inkomen hebben het ongeacht altijd beter dan mensen met een lager inkomen.

In mijn omgeving zie ik mensen met een laag inkomen die maar net 50 euro per maand te besteden hebben voor eten, drinken en kleding en die straks wel 100 euro extra moeten gaan betalen voor alleen een basisdekking terwijl ze nu in het ziekenfonds een extra dekking kunnen betalen.

En ik zie ook mensen met een hoog inkomen in mijn omgeving die nu veel aan partikulier kwijt zijn en geen uitgebreid extra pakket hebben omdat het te duur is en het straks wel kunnen betalen en dan nog geld over houden.
En die gasten hoeven echt niet van maar 50 euro rond te komen hoor, die houden ondanks dat ze misschien hier en daar wat hogere kosten hebben nog geld zat over om ruim van te leven, leuke dingen te doen en op vakantie te gaan.

Dat nieuwe zorgstelsel baart mij zorgen dat we er gewoon slechter af komen, dat er nog minder vergoed wordt, dat de eigen bijdrage ( die ziekenfondsmensen nu niet hebben ) een hoop mensen de nek gaat kosten omdat ze dan juist niet meer naar de arts gaan omdat de eerste zoveel 100 euro voor jezelf is en dat dus niet kunnen betalen.

Ik ben echt heel benieuwd met welke tegemoetkoming de regering gaat komen, want je kunt mij niet wijs maken dat ik nu met mijn ziekenfonds waarbij de kinderen gratis zijn en ik een uitgebreid pakket heb op extra zorg en tandartskosten dat ik dan goedkoper uit gaat zijn als de 121 euro die ik nu voor 2 volwassenen per maand betaal.

straks betaal je ik voor de basiszorg ongeveer 100 euro per persoon wat nu maar 31 euro per persoon is, dus dat is al 69 euro per persoon meer dan wat ik nu betaal en dan heb ik niet eens de extra zorg die ik nu wel heb.

En je kunt mij niet wijs maken dat het voor partikulieren niet goedkoper wordt, die betalen nu gemiddelt 500 euro per maand aan basiszorg en zullen dan 200 euro per maand aan basiszorg gaan betalen voor 2 personen, dus duhh dat is wel mooi 300 euro voordeel dus gaan de rijken er weer op vooruit.

Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar als jij vind dat je met je hoge inkomen niet rond kan komen wil ik graag eens tuilen, kijken hoe jij het vind om met maar 850 euro per maand rond te moeten komen zonder alle extra's die jij waarschijnlijk wel hebt.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door hansop »

Dag Johanna,

Ik heb niet beweerd dat ik niet goed kan rondkomen van onze twee hogere inkomens, dit kunnen wij erg goed. En ik ben me ter dege bewust dat wij het makkelijker hebben dan iemand met lage inkomens / uitkering. Echter: dat mag ook wel, immers wij werken er hard voor, zo simpel is het dan ook wel weer. Alles nivelleren is niet eerlijk, er mogen verschillen zijn. Het gaat er bij de ziekenkosten om dat iedereen reeel en naar draagvlak bijdraagt. Dat is onder het huidige systeem niet het geval, in verhouding betalen hogere inkomens (percentueel gezien) veel meer dan lagere inkomens / middeninkomens en uitkeringen. Het ziekenfonds schept daarbij een foutief beeld voor mensen die er in zitten, omdat ze denken dat je, wat jij aangeeft 31 (?) euro per maand verzekerd KUNT zijn. Dat is niet zo, de daadwerkelijk kosten zijn veel hoger. Dat betekent dat mensen zich bewust moeten zijn van die kosten, en dat verzekerd zijn tegen ziektekosten kan betekenen dat je andere keuzes moet maken (minder op vakantie, geen nieuwe tv etc.). Dat kun je onredelijk vinden, maar ik zie werkelijk niet in waarom onze hogere inkomens (waarvan de mijne tegen 52% wordt belast) ook nog op allerlei andere manieren genivelleerd moeten worden. Ik ben graag bereid veel belasting te betalen om mensen die het minder hebben bij te staan, maar dat doen we al via de inkomstenbelasting.
En geklaag over geld vind ik niet altijd terecht, je hebt er zelf voor gekozen kinderen te nemen, je hebt er zelf voor gekozen om een bepaalde carriere na te streven. Het kan niet zo zijn dat de overheid altijd maar alle financiele gaten van mensen moet dichten.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door hansop »

Overigens nog even inhoudelijk op die verzekering: je kunt wel zeggen dat je nu volledige dekking hebt voor tandarts etc. Maar dit heb ik ook niet als particulier, ik heb voor een goedkopere polis gekozen met een eigen risico, zonder tandarts. Dit zou jij ook kunnen doen, dan bespaar je premie. Kwestie van keuzes maken, wederom.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door Bailey »

maar hij vergeet dat de vluchtelingen niet meedragen in de samenleving maar wel alles krijgen, ze komen hier binnen en krijgen een uitkering een huis een vervoersmiddel, kinderen kunnen gratis naar school, ze krijgen ziekenzorg en noem maar op zonder dat ze er iets voor hoeven te doen.
Ach ja...die vluchtelingen laten alles achter, huis en familie, alleen omdat ze deze dingen hier krijgen. Tuurlijk!! Ik zou jou wel eens willen horen als jij moet vluchten en alles achter moet laten. Dan zou je ook blij zijn met alles wat je krijgt.

En verander het woord vluchtelingen nu eens in gevangenen........die krijgen ook van alles hoor.

Ik vind jou echt kortzichtig en het lijkt wel of je jaloers bent op die mensen.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door johannaweb »

Wat ik niet snap is dat mensen met een hoge inkomens denken dat mensen met lage inkomens niet hard werken.
voor die 850 euro per maand die wij krijgen moet mijn man wel 40 uur per week werken.

sommige banen worden beter uitbetaald als anderen dat klopt wel, maar het is niet zo dat iemand met een laag inkomen altijd minder werkt als iemand met een hoog inkomen of minder hard zou werken.

( even de uitkeringsgerechtigden buiten beschouwing laten dan )

Wij hadden uitgerekend dat als ik ook zou gaan werken of we erop vooruit zouden gaan, maar omdat we dan weer dure opvang voor de kids moeten gaan betalen zouden we er niet op vooruit gaan en ik ga niet werken om de opvang van mijn kinderen te betalen en er niets aan over te houden.

En natuurlijk kan ik ervoor kiezen een mindere premie te betalen bij het ziekenfonds en daardoor voor bepaalde kosten niet verzekerd te zijn, maar als ik die zorg nodig heb en er niet voor verzekerd ben moet ik het uit eigen zak betalen, en dan is het vaak zo duur dat het niet opweegt tegen het feit om iets meer premie te betalen.
wat nu nog kan in het ziekenfonds.

En dat de basisverzekering voor ziekenfonds nu 31 euro is per persoon en dat daaruit niet alle zorg betaald kan worden omdat zorgkosten op zich al veel duurder zijn dat klopt, maar met de 500 euro per maand die partikuleren betalen kan ook lang niet alle zorg gedekt worden.
alleen een gebroken arm in het ziekenhuis laten behandelen en gips laten zetten kost al duizenden euro's.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door hansop »

johanna,

Als ik de indruk heb gewekt dat ik bedoelde dat mensen met minder inkomen minder hard werken, dan bij deze excuses dat was zeker niet de bedoeling. Wel is het natuurlijk zo dat de ene baan nu eenmaal beter betaalt dan de andere. Dat is nu eenmaal een kwestie van 'de markt'. Nu lijkt het me overigens eerlijk gezegd stug dat je 850 euro verdient voor 40 uur werken, dan zit je lijkt me onder het minumloon.
En met de kinderopvang e.d. daar heb je een punt. Kan ik me helemaal voorstellen, dat is ook belachelijk duur. Juist daar zou de overheid wel moeten bijspringen (ook al heb ik zelf geen kinderen). Sterker nog, kinderopvang zou je centraal moeten regelen tegen vast tarief voor iedereen (ja, ja: dan niet weer gaan nivelleren!).

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door topery »

Het minimumloon is 1264,- bruto, dus die 850 netto kan wel kloppen hoor.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Zorgverzekeringswet

Ongelezen bericht door Bailey »

Wij hadden uitgerekend dat als ik ook zou gaan werken of we erop vooruit zouden gaan, maar omdat we dan weer dure opvang voor de kids moeten gaan betalen zouden we er niet op vooruit gaan en ik ga niet werken om de opvang van mijn kinderen te betalen en er niets aan over te houden.
Je zou het kunnen proberen met een schoonmaakbaantje in de avonduren. Dan kan jouw man op de kinderen passen.

Gesloten