Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
m. van rijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2019 15:41

Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door m. van rijs » 21 okt 2019 16:13

Op 19-08-2018 in een winkel van Beter bed een matras aangeschaft.
Het betreft de matras easy pocket pakker.
Werden keurig te woord gestaan door de verkoopster en mijn vrouw(64 kg) heeft aangegeven dat de matras voor haar bestemd was en dus als zodanig gebruikt zou gaan worden.
In mei 2019 begon de matras in te zakken door kapotte pockets welke werden geconstateerd door de service medewerker van Beter bed.Excuses voor het ongemak,dit kon niet de bedoeling zijn en de matras werd keurig omgeruild voor een nieuw exemplaar.
Helaas enige maanden(augustus 2019) later wederom dezelfde klacht(kuilvorming) en deze klacht wederom voorgelegd aan Beter bed.
Opnieuw de matras na bezoek van de servicemedewerker van Beter bed afgekeurd en wederom een nieuw matras ter vervanging aan
geboden.Dezelfde kapotte pockets die ook kapot gaan na korte tijd.
Wederom dus voor de 3e maal een matras ontvangen en jawel ook deze toont dezelfde kuilvorming nu na 3 maanden in gebruik te
hebben.
Heden hebben wij bezoek gehad van de service monteur van Beter bed welke inderdaad wederom de klachten erkende.
Maar.....
Na even telefonisch overleg met het filiaal waar de matras gekocht is kregen wij te horen dat de garantie verlopen was( hierbij de aankoopdatum van de 1e defecte matras te hebben gehanteerd, 19-08-2017 en dat er geen vervanging van het product kan plaatsvinden.
Uiteraard rijst bij ons de vraag op wat zijn onze rechten aangezien wij van mening zijn dat het een ondeugdelijk product welke op de
markt gebracht word aangezien het totaal niet voldoet aan een normale levensduur welke wij van een product als de genoemde
matras mogen verwachten.
Daarbij hebben wij het vermoeden dat het gaat om productiefouten en wij als consument daar voor op draaien.
Het kan toch niet zo zijn door het blijven leveren van een inferieur product de aanspraak op een goed product vervalt?

Hoe zou U handelen in deze, en wat zijn de rechten als koper?
Laatst gewijzigd door Radar op 21 okt 2019 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Lady1234
Berichten: 11132
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Lady1234 » 21 okt 2019 16:32

Volgens mij kloppen de data niet helemaal.

Maar ik zou hier zeker geen genoegen mee nemen, maar een schriftelijke klacht indienen en dan desnoods naar de geschillencommissie.

NeoDutchio
Berichten: 6179
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 21 okt 2019 17:16

Het kan zijn dat er verkeerde materialen is gebruikt in het matras, maar dat zou betekenen dat er meerdere klachten moeten zijn. Uit uw verhaal haal ik er ook niet uit dat het om een productfout gaat. Dit wil niet zeggen dat de fout bij u zou liggen, maar beter is om te kijken waardoor het matras gaat inzakken. Een pocketveer gaat immers niet vanzelf kapot.
Om te voorkomen dat dit probleem bij een volgend matras weer ontstaat kunt u kijken of de drager (lattenbodem, spiraal, bak) geschikt is voor het type matras.
Ook de plek waar de veren kapot gaan kan meespelen. Mocht dit steeds op dezelfde plek gebeurd zou het kunnen zijn dat bv de lattenbodem net geen of half steun zou bieden. Dus dat de veer net tussen de latten zou vallen.

Voor het probleem dat u nu heeft is de service van Beter Bed goed geweest, maar het nadeel voor u is dat de bewijslast bij u ligt. U zal moeten aantonen dat het euvel ontstaat door een productfout. Het kan immers goed zijn dat de onderste schuimlaag niet sterk genoeg is om de veren tegendruk te geven. De eerste klacht is ontstaan tijdens de garantieperiode, u kunt dus niet afgescheept worden dat u nu geen garantie zou hebben.

moederslink
Berichten: 6303
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door moederslink » 21 okt 2019 19:50

U schrijft 2 data : aankoop matras : 19-08-2017 én 19-08-2018
Wanneer is deze matras gekocht?

En zomaar 1 vraagje :
kunt u kijken of de ondersteuning van uw bed wel goed genoeg is voor dit type matras?
En misschien heeft u dan wel een ander type ondersteuning of ander type matras nodig ?

witte angora
Berichten: 20066
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door witte angora » 21 okt 2019 19:58

Als ik op de site kijk, en als het de goede is, is het geen hele dure matras. Wel een 'beste koop', maar dat zegt niet zoveel. Niet alle reviews zijn positief; er worden meer rugklachten en doorzakkers gemeld. Als je naar de reviews gaat, en op '18' klikt, onderste regel, zie je ze vanzelf komen.

Er worden inderdaad eisen aan de bodem gesteld: Geschikt voor de volgende bedbodems: lattenbodem met min. 28 latten, spiraalbodem, schotelbodem, inzetboxspring/boxspring, vlavro (plaat met gaten), pocketvering bodem

Zie: https://www.beterbed.nl/matrassen/pocke ... sy-pocket/

jls630430
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door jls630430 » 26 okt 2019 10:59

de garantie gaat in op de dag van levering van de eerste matras. Niet aankoopdatum omdat levertijden ook meespelen. Garantie wordt verleend op materiaal en fabricagefouten, dus niet door verkeerd gebruik. De verkoopster had moeten vragen welke bedbodem u gebruikt omdat niet alle matrassen zomaar op elke bedbodem gelegd kunnen worden.

Wel merk ik op, als slaapspecialist, dat de prijs/kwaliteitsverhouding genoeg zegt. Grof weg gezegd, als je weinig betaald kun je ook weinig verwachten. Daarom is de term consumentenbond als beste getest eerder negatief bedoeld als positief. Deze organisatie test zeer summier en de laagste prijs komt altijd als "beste" uit de test. Voor wat de klacht op de matras zou ik hiermee van afzien. Een matras van € 1000.=, die tien jaar meegaat, een matras van € 500 die 5 jaar meegaat of een matras van € 100.= die 1 jaar meegaat, kosten allemaal evenveel. Maar met 1 groot verschil, geen ellende binnen enkele jaren en ligcomfort is top bij een "dure" matras.

Erthanax
Berichten: 3663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Erthanax » 26 okt 2019 11:24

Of gewoon een matras van 200 euro die probleemloos al twaalf jaar meegaat, dat kan natuurlijk ook.

Lady1234
Berichten: 11132
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Lady1234 » 26 okt 2019 11:37

“Duur” is niet gegarandeerd goed.

Klaas Jan
Berichten: 1591
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 26 okt 2019 11:45

NeoDutchio schreef:
21 okt 2019 17:16
Dit wil niet zeggen dat de fout bij u zou liggen, maar beter is om te kijken waardoor het matras gaat inzakken.
Daar hoeft @m. van rijs zich niet mee bezig te houden. Er zijn al meerdere keren service medewerkers/monteurs over de vloer geweest.

@m. van rijs: bij Consuwijzer staat informatie over garantie en zaken als voorbeeldbrieven https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten
Succes!

NeoDutchio
Berichten: 6179
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 26 okt 2019 13:14

Klaas Jan schreef:
26 okt 2019 11:45
NeoDutchio schreef:
21 okt 2019 17:16
Dit wil niet zeggen dat de fout bij u zou liggen, maar beter is om te kijken waardoor het matras gaat inzakken.
Daar hoeft @m. van rijs zich niet mee bezig te houden. Er zijn al meerdere keren service medewerkers/monteurs over de vloer geweest.
Dat er service verleent is wil niet automatisch zeggen dat het matras fouten zou bevatten. Er zijn ook winkeliers die service verlenen zonder dat de schuld bij hun ligt.

Klaas Jan
Berichten: 1591
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 26 okt 2019 13:32

NeoDutchio schreef:
26 okt 2019 13:14
Dat er service verleent is wil niet automatisch zeggen dat het matras fouten zou bevatten. Er zijn ook winkeliers die service verlenen zonder dat de schuld bij hun ligt.
Lees het openingsbericht nog eens door. Servicemedewerkers/monteurs die de klachten erkennen etc.
Hoe duidelijk wil je het hebben.

De focus moet nu liggen op hoe het met de garantie en de rechten van deze consument gesteld is.
En hoe deze dit op kan pakken richting de leverancier.

Komkommertijd
Berichten: 2816
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Rodeschool

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 26 okt 2019 14:48

Hoewel ik nog een antwoord op bovenstaande verwacht....
Ikea heeft langere garantie, uitgezonderd de goedkoopste en dat is meer dan 2 jaren!

Als ik een matras van 24½ jaar oud inleverde met garantie claim en bon... hoe ziet het er dan uit? :evil:

alfatrion
Berichten: 15807
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 nov 2019 21:56

NeoDutchio schreef:
21 okt 2019 17:16
Voor het probleem dat u nu heeft is de service van Beter Bed goed geweest, maar het nadeel voor u is dat de bewijslast bij u ligt.
Het defect is binnen zes maanden na aflevering ontdekt.
m. van rijs schreef:
21 okt 2019 16:13
Wederom dus voor de 3e maal een matras ontvangen en jawel ook deze toont dezelfde kuilvorming nu na 3 maanden in gebruik te hebben.

NeoDutchio
Berichten: 6179
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 06 nov 2019 22:04

alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:56
NeoDutchio schreef:
21 okt 2019 17:16
Voor het probleem dat u nu heeft is de service van Beter Bed goed geweest, maar het nadeel voor u is dat de bewijslast bij u ligt.
Het defect is binnen zes maanden na aflevering ontdekt.
In augustus 2018 gekocht en mei 2019 de klacht bekend en gemeld, dat is 9 maanden.

alfatrion
Berichten: 15807
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 nov 2019 22:39

Je miskent dat het niet gaat om wanneer het product is gekocht, maar wanneer het product is afgeleverd; en dat het niet gaat om wanneer het gebrek is gemeld, maar wanneer het is ontdekt. De derde matras is op een bepaalde datum afgeleverd en het gebrek is drie maanden later ontdekt.

Lady1234
Berichten: 11132
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 nov 2019 22:42

Drie matrassen met hetzelfde euvel? Dat kan echt niet kloppen. Die problemen moeten ergens anders door komen.

En na twee keer een probleem neem je toch niet meer dezelfde matras.

alfatrion
Berichten: 15807
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 nov 2019 22:44

Dat kan wel kloppen.

gosewijn
Berichten: 2139
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door gosewijn » 06 nov 2019 23:22

Zou best wel een productie fout kunnen zijn .Dit type matras wordt groot ingekocht ,dus kunnen 2000 matrassen een fout hebben.

Lady1234
Berichten: 11132
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 nov 2019 23:46

Mooi, maar dan neem je nog niet de derde keer dezelfde.

NeoDutchio
Berichten: 6179
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beter Bed: matras drie keer vervangen, nu garantie voorbij

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 07 nov 2019 07:09

alfatrion schreef:
06 nov 2019 22:39
Je miskent dat het niet gaat om wanneer het product is gekocht, maar wanneer het product is afgeleverd; en dat het niet gaat om wanneer het gebrek is gemeld, maar wanneer het is ontdekt. De derde matras is op een bepaalde datum afgeleverd en het gebrek is drie maanden later ontdekt.
Garantie loopt vanaf de eerste afleverdatum. Bij vervanging blijft de eerste datum staan.

Plaats reactie