Zanussi wasdroger ZTH485 / Electrolux

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
koho
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2005 16:08

Zanussi wasdroger ZTH485 / Electrolux

Ongelezen bericht door koho » 19 apr 2017 13:39

In januari 2012 kochten we een wasdroger Zanussi type ZTH485 bij BCC Zaandam. Het zou de beste keus zijn, en energiezuinig.
Een voorgevoel leek ons te doen besluiten er vijf jaar extra garantie bij te nemen a 99.95 Euro, de ServicePlus polis. Doen we anders nooit, garantie bijkopen. Nu wel. Hadden we dat niet gedaan dan hadden we ons allang van dit vreselijke onding ontdaan. Maar ja, garantie hè, en het leven is al duur genoeg. Garantie is geldig t/m januari 2019.
Al vanaf het begin viel ons op dat de display een eigen versie van tijd kende. Waar de display 2:35 voor drogen aangaf (toch flink. Onze vorige droger deed er korter over, maar goed), ging de droogtijd al snel richting 4 uur of meer. En dat was nog maar in het begin. Gaandeweg deed de droger er langer over en als er wat te veel drogerwas inzat (handdoeken) dan kwam het er na die 4 uur of meer nog steeds vochtig uit.
We hebben toch aardig wat geduld gehad met het ding, maar in december 2013 lieten we een monteur komen, toen een drogerbeurt richting 7 uur ging. Hij werd ook niet meer warm. Waar ons dit bij de aankoop bij BCC niet werd gezegd, werd ons nu door de monteur wél gezegd: namelijk dat er een filtertje was onderaan de machine die ook schoongehouden diende te worden. Wisten wij veel. Dat was nieuw voor ons, en we dachten dat daarmee de kous af was en het probleem verholpen.
Het probleem was echter allerminst verholpen, want al heel snel ging deed de droger zeker twee maal over de aangegeven tijd van 2:35 minuten. Echter er treedt dan ook wat gewenning op, hoe vervelend ook. We doen de meeste drogerwassen in het weekend, en dan denk je “toch weer eens bellen voor een reparatie” en dan is het weer doordeweeks en denk je er niet aan. Tot het weekend zich weer aandient, etc.
Intussen deed de drogerwas er langzamerhand zo’n 7 a 8 uur over. Vervolgens ging het gepaard met veel herrie: gedonder met de lagers. Het was zomer 2015, drie jaar na de aankoop (grappig hoe uitval van dat apparaat samenvalt met een periode die nét na de normale garantieperiode van 2 jaar ligt. Maar wij hadden 5 jaar éxtra garantie gekocht).
En kort daarna wilde het ding op een kwade dag helemaal niet meer opstarten. In juli 2015 dus voor de tweede keer een reparatie aangevraagd. En uitgevoerd. De vriendelijke monteur meldde ons dat er veel gelazer was met dit type droger. Dat lag dus niet aan ons.
Drie maanden later in oktober 2015 nogmaals een (minder vriendelijke) monteur van Electrolux laten komen daar de droger er 8 a 9 uur over deed.
Het was nu volgens de monteur toch weer onze schuld (!). Hij maakte een reparatiebon en liet ons deze niet tekenen: later vonden we de ongetekende bon bovenop de droger op zolder. Naar aanleiding van die bon kwam er een faktuur a ongeveer €110 van Electrolux. Die gingen we absoluut niet betalen, want a) het apparaat deugt niet, b) we hebben een geldige garantie tot en met januari 2019, c) de vorige monteur meldde duidelijk dat dit type niet deugt (zoals ook hier op kieskeurig.nl duidelijk te lezen is) en d) er was geen getekende werkbon die de basis moet zijn voor een faktuur. Electrolux zag geen reden tot coulance: wíj waren nalatig in onderhoud, de machine was prima. Er kwamen twee aanmaningen en er werd gedreigd met een incassobureau. Een brief van ons aan (verkoper) BCC deed gelukkig wonderen: kort erna werd de faktuur van Electrolux gecrediteerd. Alleen ons apparaat deed het nog steeds niet goed.
In september 2016 hebben we maar weer een monteur laten komen, toen de drogerwas er inmiddels zo’n 10 a 12 uur over deed. Het lag aan het instrumentenbord of hoe dat heet . Nieuw instrumentenbord is er vervolgens in gezet. Droger deed er hierna al snel weer 5 tot 6 uur over. Wij die filtertjes schoonmaken. Had nul zin. Handdoeken allemaal gerafeld inmiddels.
Nu zitten we in april 2017 en hebben we gisteren voor de vijfde keer sinds 2012 een monteur laten komen. De drogerwas doet er namelijk 12 uur over zonder droog te zijn na die 12 uur, je kunt beter gaan blazen. De monteur zei: het is onze schuld. En we zouden een faktuur krijgen voor gemaakte kosten (nogmaals: garantie loopt tot en met januari 2019. Het apparaat deugt niet). Geklaagd bij Electrolux en daar te horen gekregen, en ik citeer: “technicus geconstateerde dat het slechte droogresultaat te maken heeft met slecht onderhoud aan de filters. Er zijn kosten berekend omdat er geen defect is vastgesteld en de gemaakte kosten in dat geval niet onder de garantie vallen. Ik zie geen reden hiervan af te wijken”.
En dus moeten we de faktuur maar weer afwachten waarna het welles-nietes weer begint van voren af aan.
Ik hoop op hulp van BCC zoals ze ons de vorige keer hielpen toen er een faktuur kwam.
Deze slechte recensie geldt dus
a) deze afschuwelijke miskoop van een droger van Zanussi
b) het ongelooflijk starre en klantonvriendelijke Electrolux.

koho
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2005 16:08

Re: Zanussi wasdroger ZTH485 / Electrolux

Ongelezen bericht door koho » 19 apr 2017 13:46

c) maar deze recensie geldt dus absoluut niet voor BCC!!
Want terwijl ik dit hier schrijf, belt mijn vrouw me dat BCC, de oorspronkelijke verkoper, daarnet heeft gebeld - en zeer verbolgen is over Electrolux' gedrag in deze. BCC meldt ons dat Electrolux al na de derde nutteloze "reparatie" een deugdelijke oplossing had moeten bieden in de vorm van een vervangend apparaat. Daar hebben we tenslotte ook die 5-jaar-extra polis voor.
Dus het vervolg ziet er nu iets zonniger uit dankzij BCC. Maar ondertussen: vermijd dit type droger, like the plague. En vermijd zeker ook Electrolux.

Moneyman
Berichten: 13473
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zanussi wasdroger ZTH485 / Electrolux

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 apr 2017 13:49

koho schreef:In januari 2012 kochten we een wasdroger Zanussi type ZTH485 bij BCC Zaandam. Het zou de beste keus zijn, en energiezuinig.
Een voorgevoel leek ons te doen besluiten er vijf jaar extra garantie bij te nemen a 99.95 Euro, de ServicePlus polis. Doen we anders nooit, garantie bijkopen. Nu wel. Hadden we dat niet gedaan dan hadden we ons allang van dit vreselijke onding ontdaan. Maar ja, garantie hè, en het leven is al duur genoeg. Garantie is geldig t/m januari 2019.
Al vanaf het begin viel ons op dat de display een eigen versie van tijd kende. Waar de display 2:35 voor drogen aangaf (toch flink. Onze vorige droger deed er korter over, maar goed), ging de droogtijd al snel richting 4 uur of meer. En dat was nog maar in het begin. Gaandeweg deed de droger er langer over en als er wat te veel drogerwas inzat (handdoeken) dan kwam het er na die 4 uur of meer nog steeds vochtig uit.
We hebben toch aardig wat geduld gehad met het ding, maar in december 2013 lieten we een monteur komen, toen een drogerbeurt richting 7 uur ging. Hij werd ook niet meer warm. Waar ons dit bij de aankoop bij BCC niet werd gezegd, werd ons nu door de monteur wél gezegd: namelijk dat er een filtertje was onderaan de machine die ook schoongehouden diende te worden. Wisten wij veel. Dat was nieuw voor ons, en we dachten dat daarmee de kous af was en het probleem verholpen.
Het probleem was echter allerminst verholpen, want al heel snel ging deed de droger zeker twee maal over de aangegeven tijd van 2:35 minuten. Echter er treedt dan ook wat gewenning op, hoe vervelend ook. We doen de meeste drogerwassen in het weekend, en dan denk je “toch weer eens bellen voor een reparatie” en dan is het weer doordeweeks en denk je er niet aan. Tot het weekend zich weer aandient, etc.
Intussen deed de drogerwas er langzamerhand zo’n 7 a 8 uur over. Vervolgens ging het gepaard met veel herrie: gedonder met de lagers. Het was zomer 2015, drie jaar na de aankoop (grappig hoe uitval van dat apparaat samenvalt met een periode die nét na de normale garantieperiode van 2 jaar ligt. Maar wij hadden 5 jaar éxtra garantie gekocht).

Drie maanden later in oktober 2015 nogmaals een (minder vriendelijke) monteur van Electrolux laten komen daar de droger er 8 a 9 uur over deed.
Het was nu volgens de monteur toch weer onze schuld (!). Hij maakte een reparatiebon en liet ons deze niet tekenen: later vonden we de ongetekende bon bovenop de droger op zolder. Naar aanleiding van die bon kwam er een faktuur a ongeveer €110 van Electrolux. Die gingen we absoluut niet betalen, want a) het apparaat deugt niet, b) we hebben een geldige garantie tot en met januari 2019, c) de vorige monteur meldde duidelijk dat dit type niet deugt (zoals ook hier op kieskeurig.nl duidelijk te lezen is) en d) er was geen getekende werkbon die de basis moet zijn voor een faktuur. Electrolux zag geen reden tot coulance: wíj waren nalatig in onderhoud, de machine was prima. Er kwamen twee aanmaningen en er werd gedreigd met een incassobureau. Een brief van ons aan (verkoper) BCC deed gelukkig wonderen: kort erna werd de faktuur van Electrolux gecrediteerd. Alleen ons apparaat deed het nog steeds niet goed.
In september 2016 hebben we maar weer een monteur laten komen, toen de drogerwas er inmiddels zo’n 10 a 12 uur over deed. Het lag aan het instrumentenbord of hoe dat heet . Nieuw instrumentenbord is er vervolgens in gezet. Droger deed er hierna al snel weer 5 tot 6 uur over. Wij die filtertjes schoonmaken. Had nul zin. Handdoeken allemaal gerafeld inmiddels.
Nu zitten we in april 2017 en hebben we gisteren voor de vijfde keer sinds 2012 een monteur laten komen. De drogerwas doet er namelijk 12 uur over zonder droog te zijn na die 12 uur, je kunt beter gaan blazen. De monteur zei: het is onze schuld. En we zouden een faktuur krijgen voor gemaakte kosten (nogmaals: garantie loopt tot en met januari 2019. Het apparaat deugt niet). Geklaagd bij Electrolux en daar te horen gekregen, en ik citeer: “technicus geconstateerde dat het slechte droogresultaat te maken heeft met slecht onderhoud aan de filters. Er zijn kosten berekend omdat er geen defect is vastgesteld en de gemaakte kosten in dat geval niet onder de garantie vallen. Ik zie geen reden hiervan af te wijken”.
En dus moeten we de faktuur maar weer afwachten waarna het welles-nietes weer begint van voren af aan.
Ik hoop op hulp van BCC zoals ze ons de vorige keer hielpen toen er een faktuur kwam.
Deze slechte recensie geldt dus
a) deze afschuwelijke miskoop van een droger van Zanussi
b) het ongelooflijk starre en klantonvriendelijke Electrolux.
Zomaar een vraag: heb je ooit het bijbehorende boekje doorgelezen en de daarin voorgeschreven onderhouds- en schoonmaakvoorschriften gevolgd? De eerste twee jaar duidelijk niet namelijk...

hänschen klein
Berichten: 2158
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zanussi wasdroger ZTH485 / Electrolux

Ongelezen bericht door hänschen klein » 19 apr 2017 14:50

Wraaktopic ... sappig geschreven, dàt wel!

Misschien is de luchtvochtigheid in Zaandam te hoog? ;-)
U wist toch nog wel van het bestaan van een gebruiks- en onderhouds-aanleiding?
Deze wraaktopic is niet de oplossing ... en klagen bij Zanussi/Electrolux dus ook niet.
Kijk in de voorwaarden van het contract 'Garantie bijkopen', kapitel 'help mijn droger ligt op sterven'.

Neem contact op met Consuwijzer.nl over de juiste weg om alsnog uw gelijk te kunnen halen, want de finesses zitten in uw garantiecontract ... !

stofzuigertje

Re: Zanussi wasdroger ZTH485 / Electrolux

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 19 apr 2017 14:58

De filters, ja ook in de normale fabrieksgarantie moet je die regel matig reinigen.
Als je het water niet kwijt kan, en dan nog het brandgevaar......

Verder die 2012 en 5 jaren.... volgens mij is het meestal fabrieksgarantie + aanvulling tot 5 jaren.
Ongeacht of de fabriek nu 2 of 3 jaren geeft dus tot 2017 en geen 2019....
Maar ik heb contract niet gelezen maar meestal is het tot 5 jaren en geen 5 jaren erbij!

koho
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2005 16:08

Re: Zanussi wasdroger ZTH485 / Electrolux

Ongelezen bericht door koho » 19 apr 2017 15:33

Absoluut 2 jaar normale garantie PLUS 5 jaar extra. Staat op de aankoopbon. Januari 2019.

De oplossing zit eraan te komen. En ... we reinigden die filters!
NB vandaag 1e drogerwas gedaan nadat het onding gisteren toch professioneel volledig schoongemaakt is - en de 2 uur 35 minuten van het Zanussi display duurde op de minuut af 3 uur. Dat is 25 minuten te lang ... en aanvaardbaar in het licht van het voorgaande, maar we weten donders goed dat het weer mis zal gaan. Net zoals alle voorgaande keren.
Wraaktopic, richting Electrolux (de ene monteur is sympathiek en geeft de schuld aan het apparaat - de andere monteur is onsympathiek en geeft de schuld aan ons, om en om) ... en waarschuwend voor dit type droger: zeer zeker.

Maar ... BCC handelt volkomen OK in deze en geeft ons helemaal gelijk.
Dit probleem lijkt - voor ons persoonlijk - opgelost te worden terwijl ik dit schrijf, maar ik waarschuw graag voor Electrolux/Zanussi.

Maar we blijven wel BCC klant. Alhoewel we er nooit meer Zanussi kopen.
Zanusno.

Gesloten