LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gelijkwaardig alternatief bij uitverkocht product

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gast_334
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2009 19:08

Gelijkwaardig alternatief bij uitverkocht product

Ongelezen bericht door Gast_334 »

Ik heb een laptop besteld, de Sony VAIO VGN FW21M. Het model wordt vervangen door Sony door een nieuwer model. Afgelopen week toonden diverse prijsvergelijkers dat meerdere winkels opeens lagere prijzen hanteerden voor deze (en nog één andere soortgelijk model van hetzelfde merk) laptop. Van 900 euro ging de prijs omlaag naar ongeveer 600 euro. Het vermoeden bestond dat het ging om een fout, maar de webshop bij wie ik de bestelling plaatste heeft nu gemaild
Er is gebleken dat één of meerdere exemplaren behorende bij uw order niet meer leverbaar zijn:

(...)

Indien het een gewone order betreft heeft u twee opties:

* U zoekt alternatieve artikelen uit ons assortiment en wisselt de niet meer te leveren artikelen om. Indien u hierbij hulp wenst, kunt u allereerst uw orderoverzicht in Mijn Salland raadplegen. Hier vindt u een link waar ons systeem automatisch alternatieven opspoort. Indien dit niet het gewenste resultaat oplevert, dan kunt u uw vragen per e-mail stellen aan [email protected]
* U annuleert de artikelen. Eventueel overgebleven exemplaren blijven in bestelling staan. Eventuele al betaalde bedragen worden na afhandeling van de order teruggestort.
en ook gezegd op hun ondersteuningsforum dat:
De prijs was kennelijk wel kloppend, maar dit was slechts voor een hele beperkte oplage.
De laptop is inmiddels helaas niet meer leverbaar.
Bij sommige andere shops is de laptop nog sporadisch leverbaar. Toen ik de laptop bestelde was de verwachte levertijd "1-5 werkdagen", dus nog niet uitverkocht.

Ik heb de bestelling geplaatst en bevestigd en zou graag een alternatief product uitzoeken. De webshop draagt zelf producten aan uit dezelfde prijsklasse als waarvoor de laptop werd gedumpt en die dus kwalitatief veel minder zijn (kleiner scherm, slechtere processor, minder geheugen, geen blu-raybrander, slechtere videokaart etc).

Op de website zijn deze keuzes aangemerkt, maar ook wordt één automatische keuze gegenereerd, de opvolger Sony VGN-FW21Z die volgens de site technisch gezien 98% overeen komt. (dit klopt, hoewel de processor wat beter is en de harde schijf 100 GB groter, van 400 naar 500 en het model net wat nieuwer is).

Wat zijn mijn rechten als het aankomt op het uitzoeken van een vervangend product? Moet ik genoegen stellen met een product uit dezelfde prijsklasse, die dus aanmerkelijk minder zal presteren, of moet ik een product nemen uit dezelfde kwaliteitsklasse (of met soortgelijke specificaties) die wel vanzelfsprekend duurder is dan het aankoopbedrag.

Zou ik daarnaast het volledige verschil moeten bijleggen tussen het oorspronkelijke product en het alternatieve product of slechts een beperkte vergoeding voor de iets betere processor, harde schijf en datum (zeg eens 150 euro).

Gesloten