LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Phantom Mercenary
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2019 21:16

Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Phantom Mercenary »

Op korte termijn zochten wij onderkomen in Oostenrijk tijdens de Kerst-weken. Wij zijn opgelicht op een manier die we nog niet kenden.

Onze voorkennis
Vorig jaar hadden we al kennis genomen van scammers die woningen in grote internationale steden voor langere tijd aanboden bij AirBnB. Deze verzochten een aanbetaling via een MoneyGram (o.i.d.) transfer naar elders, omdat ze 'nu even niet ter plekke aanwezig' konden zijn. Maar in werkelijkheid zou er van sleuteloverdracht via de niet bestaande tussenpersoon nooit iets terecht zijn gekomen. Dat liep gelukkig allemaal goed af. En we hadden dus beter kunnen weten, maar deze jongens hebben bijgeleerd!

Hoe het gebeurde
Bij HomeAway betaal je bij reservering (een deel van) de huur met een credit card. Onze betaling werd echter geweigerd, vanwege onduidelijke reden (saldo, foutje, ..?). Maar de verhuurder reageerde snel dat we de betaling ook konden overmaken naar de bankrekening van HomeAway. Niet gecontroleerd of de web-pagina van de meegestuurde screenshot wel bestaat (want haast!)... we moesten wel even de rekeninggegevens overtypen van de screenshot (maar, haast !! ... en nog steeds ging het alarm niet af). Snel overgemaakt en helemaal blij (we hebben een onderkom !!!).
Maar... we kregen geen bevestiging van de reservering (...). Bij telefonisch contact met HomeAway bleek dat er weliswaar als naam iets met 'HomeAway' stond, maar dat dit rekeningnummer helemaal niet van HomeAway is. Zij hebben toen het huis direct op de site geblokkeerd.
We vermoeden dat de bankrekening met een gestolen identiteit is aangemaakt. De zogenaamde eigenaar van de rekening weet waarschijnlijk van niks. Maar wij willen natuurlijk ons geld terug!

En nu ...?
HomeAway kan niets doen, omdat we niet naar hun rekening geld hebben overgemaakt.
Onze eigen bank (ASN) kan niets doen, omdat we zelf een overmaking hebben gepleegd (en niet via een incasso).
De bank van de tegenpartij (Bunq) deed wel iets, maar kan de overmaking niet ongedaan maken, om dezelfde reden als onze bank. Ten minste hebben zij de rekening geblokkeerd, waarschijnlijk omdat ze konden zien dat het geld al was verdwenen naar een exotische bankrekening (...).

Hoe herken je deze oplichters?
  • De profiel-foto van de aanbieders is een deel van een foto van het huis (dus geen persoon).
    De aanbieder pas sinds 2019 actief bij HomeAway !!!.
    De aanbieding is enkel en alleen geboekt ongeveer een week vóór of ná de (populaire) periode waarin jij zoekt (in ons geval de kerstdagen).
    De aanbieding is zeer aantrekkelijk geprijsd.
We vinden nog steeds nieuwe aanbiedingen op HomeAway, die waarschijnlijk van deze oplichters komen. We geven dit door aan HomeAway, zodat zij deze aanbiedingen in de gaten kunnen houden. Welke actie ze daarop ondernemen zullen ze ons natuurlijk niet vertellen.

Wij weten het verder even niet
De banken willen sowieso dat we aangifte van oplichting doen bij de Politie. Dat hebben we inmiddels gedaan. Het was even zoeken in de aangeboden opties van het formulier op de site, maar is goed gekomen.
Verder schakelen we onze rechtsbijstandverzekering in. We gaan vragen of de Consumentenbond iets voor ons kan doen. En we hopen natuurlijk gewoon dat de Politie deze boefjes morgen heeft gevangen ... Fat-luck ben ik bang; Antwoord van de Politie bij online aangifte wordt ons beloofd over 10 weken. Dan is de vogel natuurlijk al lang gevlogen...

Heeft iemand nog tips?
Laatst gewijzigd door Radar op 01 nov 2019 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Beste antwoord
Gekozen door Phantom Mercenary

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

door Jablan » 01 nov 2019 16:52

Phantom Mercenary schreef:
31 okt 2019 22:40
Heeft iemand nog tips?
Ja. Zet je ervaring met HomeAway op Trustpilot bij dit bedrijf. Je geld ben je kwijt en daar kan niemand iets aan doen. In jouw plaats zou ik HomeAway en Airbnb blokkeren, zodat je niet doorlopend wordt bestookt met 'aanbiedingen' van deze bedrijven. De aanbiedingen op HomeAway komen voor een deel van HomeAway zelf (zonder dat de verhuurder ervan weet) en een aanbieding is geen kenmerk van oplichting.


Anno 2019/2020 herken je goede, betrouwbare huizen (appartementen, etc) aan:
1. Een volledige presentatie. Er is een video, er zijn foto's van het in- en exterieur, er zijn foto's van de directe omgeving, er is een plattegrond.
2a. Er zijn beoordelingen of reviews.
2b. Bij nieuw aanbod zijn er natuurlijk nog geen reviews. Zulke plekken check je op Google Street View, bovendien op de site van de plaatselijke vvv of toeristendienst als het huis in een land staat met een vergunningsplicht voor verhuurders. Op de foto's is het interieur van zulke huizen altijd nieuw en mogen er geen sporen van achterstallig onderhoud te zien zijn.
3. Je kunt ook zonder creditcard betalen.
4. De verkoopsite heeft een goede, vlotte helpdesk, die echt antwoord op je vragen geeft.
5. Na je reservering belt de verhuurder jou of jij kunt de verhuurder bellen. (Niet appen, echt bellen, een stem horen.)
6. Je mag in termijnen betalen. Gebruikelijk is een aanbetaling en een eindbetaling, ook wanneer je op redelijk korte termijn boekt. Op echt korte termijn wordt vaak niet meer gevraagd om een overboeking, maar mag je ter plekke, bij aankomst contant betalen.


Vals aanbod herken je aan:
1. Vage foto's, die geen compleet overzicht geven van het onderkomen of de omgeving. Meest gebruikte truc in de afgelopen vijf jaar zijn de gestolen foto's van een makelaar, van een huis in de verkoop en deze foto's worden vermengd met foto's van andere huizen, die wel te huur zijn en ook echt bestaan. Op het aangegeven adres staat dan een compleet ander huis.
2. Afwijkende betaalinstructies.
3. Geen of slecht contact met de verhuurder.


Het is vrij basic bij de verkoopsites. De nieuwkomers zonder wortels in het toerisme zijn meer geïnteresseerd in omzet dan in gecontroleerd aanbod en daarom vind je het meeste valse of illegale aanbod op HomeAway, Wimdu en Airbnb.

De volgende verkopers doen gegarandeerd aan controles:
- Novasol en Interhome inspecteren de huizen ter plekke en de medewerkers verzorgen zelf de foto's.
- Booking (eigen aanbod, niet van een partner) doet het via een intake-gesprek plus een controle via openbare bronnen.
- Micazu en TUI, om precies te zijn het merk Atraveo van TUI-dochter Wolters Reisen, eisen een batterij bewijsstukken van de eigenaar-verhuurder, controleren alles op afstand en nemen een interview af.
Bij twijfel komt een huis nooit online bij deze bedrijven.


Goede huizen staan op meerdere sites, maar dat is lastig te checken, want er wordt behoorlijk doorgeplaatst naar partnersites. Dan moet je eerst uitzoeken van welk bedrijf de site is. Het gaat erom, dat de eigenaar-verhuurder echt met verschillende bedrijven samenwerkt. In het algemeen: een huis is betrouwbaar als je het niet alleen op de grote verkoopsites vindt, maar ook op kleinere, meer gespecialiseerde sites.
NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is maar de vraag of de personen uit Nederland komen. Dus of de politie veel zou kunnen doen blijft dan de vraag.
De truc waar u ingetrapt bent komt veelvuldig voor. Nagenoeg op elke verkoopsite gebeurd dit waar gevraagd wordt om buiten de normale paden te laten betalen. Zo vaak het al gebeurd is, zo vaak er al voor gewaarschuwd is.

Meer dan aangifte en afwachten kunt u niet doen. Tenzij u graag zelf op zoektocht wil gaan naar deze personen. Maar of dat zo slim is?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door renewouters »

Dus: voortaan beter lezen en minder gehaast (grote) uitgaven doen. Ik zie in je relaas eerlijk gezegd alleen maar rode vlaggen en alarmsignalen. En toch doorgaan???

Trouwens wel goed dat je kenmerken van de oplichters deelt: dan kunnen ze direct aan de slag om die kenmerken aan te passen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Phantom Mercenary schreef:
31 okt 2019 22:40
...
Verder schakelen we onze rechtsbijstandverzekering in....
Ben benieuwd.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Phantom Mercenary schreef:
31 okt 2019 22:40
Verder schakelen we onze rechtsbijstandverzekering in.
Wat verwacht u dan van uw rechtsbijstandverzekering? Zij zullen de partij (als u al gegevens heeft) ingebreke stellen, maar uiteindelijk is een civiele procedure waarschijnlijk zinloos omdat van een buitenlandse kalekip het nog moeilijker plukken is dan van een Nederlandse kalekip.
Phantom Mercenary schreef:
31 okt 2019 22:40
We gaan vragen of de Consumentenbond iets voor ons kan doen.
Wat verwacht u van de consumentenbond? Zij informeren (samen met vele andere organisaties) om als iets te mooi klinkt om waar te zijn dat het veelal niet waar is. Daarnaast bent u tegen elk advies in afgeweken van de reguliere betaalwijze.
Phantom Mercenary schreef:
31 okt 2019 22:40
En we hopen natuurlijk gewoon dat de Politie deze boefjes morgen heeft gevangen ... Fat-luck ben ik bang; Antwoord van de Politie bij online aangifte wordt ons beloofd over 10 weken. Dan is de vogel natuurlijk al lang gevlogen...
De politie zal hier weinig mee kunnen. De boefjes zijn waarschijnlijk buitenlands en zijn hem al lang gevlogen. U vermoeden dat ze nog actief zijn kan kloppen maar een verband aantonen is dan al lastig. Daarbij heeft de politie veelal andere prioriteiten dan een consument die alle waarschuwingen negeert om geen betalingen te doen via een andere weg.

Dit is een dure les voor u, maar nogmaals als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het op het internet vrijwel nooit waar.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Jablan »

Phantom Mercenary schreef:
31 okt 2019 22:40
Heeft iemand nog tips?
Ja. Zet je ervaring met HomeAway op Trustpilot bij dit bedrijf. Je geld ben je kwijt en daar kan niemand iets aan doen. In jouw plaats zou ik HomeAway en Airbnb blokkeren, zodat je niet doorlopend wordt bestookt met 'aanbiedingen' van deze bedrijven. De aanbiedingen op HomeAway komen voor een deel van HomeAway zelf (zonder dat de verhuurder ervan weet) en een aanbieding is geen kenmerk van oplichting.


Anno 2019/2020 herken je goede, betrouwbare huizen (appartementen, etc) aan:
1. Een volledige presentatie. Er is een video, er zijn foto's van het in- en exterieur, er zijn foto's van de directe omgeving, er is een plattegrond.
2a. Er zijn beoordelingen of reviews.
2b. Bij nieuw aanbod zijn er natuurlijk nog geen reviews. Zulke plekken check je op Google Street View, bovendien op de site van de plaatselijke vvv of toeristendienst als het huis in een land staat met een vergunningsplicht voor verhuurders. Op de foto's is het interieur van zulke huizen altijd nieuw en mogen er geen sporen van achterstallig onderhoud te zien zijn.
3. Je kunt ook zonder creditcard betalen.
4. De verkoopsite heeft een goede, vlotte helpdesk, die echt antwoord op je vragen geeft.
5. Na je reservering belt de verhuurder jou of jij kunt de verhuurder bellen. (Niet appen, echt bellen, een stem horen.)
6. Je mag in termijnen betalen. Gebruikelijk is een aanbetaling en een eindbetaling, ook wanneer je op redelijk korte termijn boekt. Op echt korte termijn wordt vaak niet meer gevraagd om een overboeking, maar mag je ter plekke, bij aankomst contant betalen.


Vals aanbod herken je aan:
1. Vage foto's, die geen compleet overzicht geven van het onderkomen of de omgeving. Meest gebruikte truc in de afgelopen vijf jaar zijn de gestolen foto's van een makelaar, van een huis in de verkoop en deze foto's worden vermengd met foto's van andere huizen, die wel te huur zijn en ook echt bestaan. Op het aangegeven adres staat dan een compleet ander huis.
2. Afwijkende betaalinstructies.
3. Geen of slecht contact met de verhuurder.


Het is vrij basic bij de verkoopsites. De nieuwkomers zonder wortels in het toerisme zijn meer geïnteresseerd in omzet dan in gecontroleerd aanbod en daarom vind je het meeste valse of illegale aanbod op HomeAway, Wimdu en Airbnb.

De volgende verkopers doen gegarandeerd aan controles:
- Novasol en Interhome inspecteren de huizen ter plekke en de medewerkers verzorgen zelf de foto's.
- Booking (eigen aanbod, niet van een partner) doet het via een intake-gesprek plus een controle via openbare bronnen.
- Micazu en TUI, om precies te zijn het merk Atraveo van TUI-dochter Wolters Reisen, eisen een batterij bewijsstukken van de eigenaar-verhuurder, controleren alles op afstand en nemen een interview af.
Bij twijfel komt een huis nooit online bij deze bedrijven.


Goede huizen staan op meerdere sites, maar dat is lastig te checken, want er wordt behoorlijk doorgeplaatst naar partnersites. Dan moet je eerst uitzoeken van welk bedrijf de site is. Het gaat erom, dat de eigenaar-verhuurder echt met verschillende bedrijven samenwerkt. In het algemeen: een huis is betrouwbaar als je het niet alleen op de grote verkoopsites vindt, maar ook op kleinere, meer gespecialiseerde sites.

Phantom Mercenary
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2019 21:16

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Phantom Mercenary »

Bedankt voor jullie reacties. Al vind ik het wel een beetje jammer dat het vooral herhalingen zijn van wat ik zelf al aangaf:
  • Dat ik beter had kunnen weten,
    Dat ik beter had moeten opletten,
    Dat ik geen haast had moeten hebben,
    Dat de daders waarschijnlijk niet Nederlands zijn en dus onvervolgbaar,
    En dat ik mijn geld waarschijnlijk niet terug krijg was me natuurlijk ook al wel duidelijk.
Er zitten ook echt wel waardevolle tips bij (o.a. Jablan), die anderen kunnen helpen hier niet in te tuinen en beter voorbereid te zijn. Daarvoor dank!

Maar er ligt een gat tussen waarschijnlijk en zeker. Ik had zelf al bedacht dat ik via social media (Twitter / Facebook) druk kan uitoefenen op HomeAway en de banken. Die zullen dan misschien geneigd zijn je tegemoet te komen, omdat die publiciteit onvoordelig voor hun is. Maar dat is niet hoe ik dit 'recht' wil maken.

Zeker na contact dat we inmiddels hadden met vooral de rechtsbijstandverzekering. Iedereen wekt eigenlijk de indruk, dat ze wel iets kunnen en willen betekenen ... als de aangifte in behandeling is genomen.
Misschien ben ik echt te naïef; so be it ... (ik heb net een boek gelezen ;-) ).

Maar het probleem lijkt vooralsnog dus vooral bij de handhavende autoriteiten (Politie / Justitie) te liggen. Deze reageren veel langzamer dan de commerciële partijen lief is, om echt te kunnen helpen deze oplichting in de toekomst te bestrijden.

Phantom Mercenary
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2019 21:16

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Phantom Mercenary »

renewouters schreef:
01 nov 2019 14:48
Dus: voortaan beter lezen en minder gehaast (grote) uitgaven doen. Ik zie in je relaas eerlijk gezegd alleen maar rode vlaggen en alarmsignalen. En toch doorgaan???

Trouwens wel goed dat je kenmerken van de oplichters deelt: dan kunnen ze direct aan de slag om die kenmerken aan te passen.
Dankjewel, renewouters. Je sarcasme komt echt heel lekker binnen :-/ .
De kenmerken die ik noem zijn vrij generiek, en sowieso aan verandering onderhevig. Zoals ik al zei: "Deze jongens hebben bijgeleerd.". Dat doen ze voortdurend, dat zullen ze blijven doen, en we zullen dus nooit op enkele uiterlijke kenmerken een scam herkennen. Een aantal ècht kenmerkende details voor dit geval heb ik bewust weg gelaten. Je omfloerste verwijt is volgens mij echt volstrekt misplaatst.

Phantom Mercenary
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2019 21:16

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Phantom Mercenary »

sylvesterb schreef:
01 nov 2019 15:43
Dit is een dure les voor u, maar nogmaals als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het op het internet vrijwel nooit waar.
Dure les..? Zeker!
Maar wij huren al vele jaren achtereen via booking/agora/airbnb/homeaway/etc. ad hoc "iets" dat bijna "te mooi klinkt om waar te zijn". De ervaringen die we daarmee hebben zijn echt veel te goed om je afsluitend statement te onderschrijven. Natuurlijk zijn er enkele teleurstellingen geweest, maar nooit eerder van deze orde.
We hadden sowieso de betaling via de website moeten doen, en geen haast moeten hebben (eigen oplettendheid).
Dan hadden we ons waarschijnlijk op tijd gerealiseerd, dat er iets niet klopte.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Phantom Mercenary, ik heb eigenlijk geen aanvullende tips. U doet het helemaal goed denk ik.
Veel sterkte en succes gewenst met het vervolg rond deze zaak en hopelijk leidt het tot succes.
Uw analyse van de reacties - zo zie je ze hier zeer regelmatig- is de spijker op z'n kop.
Jammer dat u op een vraag zoveel oordelen krijgt.
Nogmaals succes!

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Jablan »

Goedemorgen, Phantom


Ik raad je af om via sociale media hiermee iets te doen. Het is zonde van je tijd en energie, levert alleen ergernis op.

Maar het probleem lijkt vooralsnog dus vooral bij de handhavende autoriteiten (Politie / Justitie) te liggen.
Nee. Het is een internationaal probleem en hier zijn de verkoopsites absoluut schuldig, omdat het aanbod niet door eigen personeel wordt gecontroleerd. Deze bedrijven doen pas iets na klachten, nadat mensen zijn opgelicht en zolang zij hun werkwijze niet veranderen, blijft deze vorm van oplichting bestaan.

Maar wij huren al vele jaren achtereen via booking/agora/airbnb/homeaway/etc. ad hoc "iets" dat bijna "te mooi klinkt om waar te zijn".
Alsjeblieft, oriënteer je opnieuw via welke site, welk bedrijf je iets huurt. Je hebt Oostenrijk genoemd, daarom ga ik ervan uit dat je Duits redelijk tot goed is en dan zijn HomeToGo of Ab-in-den-Urlaub goede metazoekmachines om mee te beginnen. Nog directer: Ferienwohnungen.de of Ferienhausmiete.de. Je zal altijd iets vinden, waar je zo terecht kunt. Bij deze twee kun je direct dealen met de verhuurder en het gemiddelde prijspeil is structureel lager dan op de sites, die jij noemt. (En sorry, ik heb geen exclusief Oostenrijkse site voor je gevonden. Wel heeft elke Oostenrijkse deelstaat en gemeente eigen sites met overzichten van het aanbod.)

Op een ander punt ben ik oneens met jou. Jij stelt: De profiel-foto van de aanbieders is een deel van een foto van het huis (dus geen persoon)
Wanneer er ter plekke een beheerder is, zul je de eigenaar nooit zien. Wat is dan de toegevoegde waarde van een pasfoto? Daarnaast hebben verhuurders ook recht op privacy, zeker wanneer je een bekend persoon bent. Bij oplichting is de profielfoto sowieso vals, vaak van een andere site gestolen. Geen profielfoto is voor mij eerder een signaal, dat je als gast complete privacy hebt.


Bedankt voor je moed om je ervaring hier te plaatsen en succes met het vervolg.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Phantom Mercenary schreef:
02 nov 2019 01:45
Ik had zelf al bedacht dat ik via social media (Twitter / Facebook) druk kan uitoefenen op HomeAway en de banken. Die zullen dan misschien geneigd zijn je tegemoet te komen, omdat die publiciteit onvoordelig voor hun is.
Dus eigenlijk wilt u bepaalde bedrijven onder druk zetten om uw fout te compenseren? Of met een mooi moord: chanteren.
Banken hebben niets fout gedaan, die zijn geen partij hierin. HomeAway is een platform waarvan u bewust bent afgeweken. Ondanks alle waarschuwingen deed u het toch. Dus is dat niet de verantwoording van HomeAway.

De gedachte dat u middels chantage een tegemoetkoming zou kunnen krijgen is beneden elk niveau.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een goede fraudeur zal hier zeker meelezen en zijn werkwijze aanpassen als hij/zij ontdekte dat hij gevaar liep.

Als je afwijk van de normale regels loop je extra risico.
Even snel boeken is altijd een groot risico.

De Politie kan vrijwel niets doen, je moet zelf alle gegevens aanleveren, en dat kan weekje duren.
Jammer maar als je met voor jou onbekende firma zaken gaat doen, is het risico nu eenmaal veel groter.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Jablan »

@NeoDutchio, zou je beter willen lezen? Je slaat de plank helemaal mis. Phantom Mercenary geeft zelf aan, dat druk uitoefenen via sociale media niet de manier is om 'recht' te krijgen.
Komkommertijd schreef:
02 nov 2019 12:08
Even snel boeken is altijd een groot risico.
Als jij een uurtje besteed aan de genoemde sites, dan zal je opvallen hoeveel 'push'-teksten langskomen. Een paar voorbeelden:
'Dit hotel is slechts zelden beschikbaar op onze site. Boek nu!'
'Dit hotel is de afgelopen 24 uur XX keer geboekt. Er zijn nog XX kamers beschikbaar. Boek nu voordat het uitverkocht is.'
'Deze aanbieding is nog enkele minuten geldig. Boek nu voor deze prijs!'
Kijk je een dag later, is nog steeds alles beschikbaar en als je tussendoor de geschiedenis en cookies van je browser hebt gewist, ook voor dezelfde prijzen. Tegelijk zorgen dit soort teksten ervoor, dat je minder scherp bent, minder goed oplet, want ze leiden af (knipperende tekst of een balk die je weg moet klikken om de pagina goed te zien). Dan gaat het sneller mis. Dat is overigens ook het doel van deze teksten en het bedrijf: verkopen zonder dat de klant er goed over na kan denken, want de cijfers geven aan, dat je zo meer omzet maakt.

(Tekst 1 was bij een berghut met gedeelde kamers, tekst 2 stond bij een B&B met 1 kamer, tekst 3 stond bij een hotel, dat op de eigen site de aanbiedingsprijs als vaste kamerprijs had staan.)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dat lijkt op de OP=OP aanbieding op de plaatselijke weekmarkt.
Die man heeft kleine kraam en grote bus... en telkens van alles laatste en half gevulde kraam...
maar na aankoop van iets zie je 5 minuten later hem even de Bus in duiken!

Hij weet dat bij volle kraam hij aan 't einde dag veel moet terug leggen, en zo meer verkocht.
Hoe meer keuze, des te slechter de verkoop, en OP=OP staat als enige bord boven, en alles 50% korting, en dat week in week uit... daar lijkt deze firma ook wel op.

Als je dat nog niet door hebt, zoals de BTW korting na een nachtelijke prijsverhoging in Witgoed winkel?
Ik ben toch niet Gek!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Hoe wij werden opgelicht via HomeAway - en hoe je fraudeurs herkent

Ongelezen bericht door tttlocke »

Phantom Mercenary schreef:
02 nov 2019 01:45
Zeker na contact dat we inmiddels hadden met vooral de rechtsbijstandverzekering. Iedereen wekt eigenlijk de indruk, dat ze wel iets kunnen en willen betekenen ... als de aangifte in behandeling is genomen.
Voor niemand is het nodig (of aantrekkelijk) de indruk te wekken dat ze niets of weinig voor u kunnen doen voordat de aangifte in behandeling is genomen.

Gesloten