Onze voorkennis
Vorig jaar hadden we al kennis genomen van scammers die woningen in grote internationale steden voor langere tijd aanboden bij AirBnB. Deze verzochten een aanbetaling via een MoneyGram (o.i.d.) transfer naar elders, omdat ze 'nu even niet ter plekke aanwezig' konden zijn. Maar in werkelijkheid zou er van sleuteloverdracht via de niet bestaande tussenpersoon nooit iets terecht zijn gekomen. Dat liep gelukkig allemaal goed af. En we hadden dus beter kunnen weten, maar deze jongens hebben bijgeleerd!
Hoe het gebeurde
Bij HomeAway betaal je bij reservering (een deel van) de huur met een credit card. Onze betaling werd echter geweigerd, vanwege onduidelijke reden (saldo, foutje, ..?). Maar de verhuurder reageerde snel dat we de betaling ook konden overmaken naar de bankrekening van HomeAway. Niet gecontroleerd of de web-pagina van de meegestuurde screenshot wel bestaat (want haast!)... we moesten wel even de rekeninggegevens overtypen van de screenshot (maar, haast !! ... en nog steeds ging het alarm niet af). Snel overgemaakt en helemaal blij (we hebben een onderkom !!!).
Maar... we kregen geen bevestiging van de reservering (...). Bij telefonisch contact met HomeAway bleek dat er weliswaar als naam iets met 'HomeAway' stond, maar dat dit rekeningnummer helemaal niet van HomeAway is. Zij hebben toen het huis direct op de site geblokkeerd.
We vermoeden dat de bankrekening met een gestolen identiteit is aangemaakt. De zogenaamde eigenaar van de rekening weet waarschijnlijk van niks. Maar wij willen natuurlijk ons geld terug!
En nu ...?
HomeAway kan niets doen, omdat we niet naar hun rekening geld hebben overgemaakt.
Onze eigen bank (ASN) kan niets doen, omdat we zelf een overmaking hebben gepleegd (en niet via een incasso).
De bank van de tegenpartij (Bunq) deed wel iets, maar kan de overmaking niet ongedaan maken, om dezelfde reden als onze bank. Ten minste hebben zij de rekening geblokkeerd, waarschijnlijk omdat ze konden zien dat het geld al was verdwenen naar een exotische bankrekening (...).
Hoe herken je deze oplichters?
- De profiel-foto van de aanbieders is een deel van een foto van het huis (dus geen persoon).
De aanbieder pas sinds 2019 actief bij HomeAway !!!.
De aanbieding is enkel en alleen geboekt ongeveer een week vóór of ná de (populaire) periode waarin jij zoekt (in ons geval de kerstdagen).
De aanbieding is zeer aantrekkelijk geprijsd.
Wij weten het verder even niet
De banken willen sowieso dat we aangifte van oplichting doen bij de Politie. Dat hebben we inmiddels gedaan. Het was even zoeken in de aangeboden opties van het formulier op de site, maar is goed gekomen.
Verder schakelen we onze rechtsbijstandverzekering in. We gaan vragen of de Consumentenbond iets voor ons kan doen. En we hopen natuurlijk gewoon dat de Politie deze boefjes morgen heeft gevangen ... Fat-luck ben ik bang; Antwoord van de Politie bij online aangifte wordt ons beloofd over 10 weken. Dan is de vogel natuurlijk al lang gevlogen...
Heeft iemand nog tips?