Pakket verdwenen bij DPD

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lvk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2019 14:41

Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Lvk » 11 nov 2019 10:28

Eind vorige maand heb ik via een seller op AliExpress een E-Scooter besteld.
Na 5 dagen kreeg ik updates van DPD dat deze geleverd zou worden. Ik werkte die dag vanuit huis, en heb vanaf mijn bureau vol zicht op de straat en deur van het portiek. Tussen 15:00 en 18:00 zou het pakket komen.

Om 18:00 nog geen DPD bus gezien, dus checkte ik op hun website de tracking info. Deze bleek 'afgeleverd' om 17:30. Dat klopt dus niet, want ik heb niemand gezien of gehoord. De volgende dag gebeld naar hun klantenservice en die konden mij bevestigen dat hij wel degelijk was afgeleverd want er was voor getekend. Een verklaring voor waarom ik geen DPD bezorger of bus zag de hele middag hadden zij niet. Een afleveringsbewijs met handtekening konden ze mij ook niet verstrekken. Dat moest via de verkoper, aangezien deze de opdrachtgever was.

Om een lang verhaal kort te maken:
Verkoper stuurde mij 'the proof of delivery' waarop dus een handtekening staat die niet van mij is. Verder willen/kunnen ze mij niet helpen. Na een lang gesteggel reageert de verkoper niet meer op mij. Omdat hij gelooft dat het pakket zeker weten afgeleverd moet zijn want *Handtekening*.

DPD verschuilt zich achter: 'De verkoper is de opdrachtgever, wij kunnen jou niet helpen'. Wat natuurlijk krom is, want mijn pakket heeft fysiek op een bezorgbus gezeten. Ik heb een naam van die bezorger, en een vervalste handtekening. Maar blijkbaar hebben ze geen fraude/diefstal procedure daar. Na een lang (openbaar) Twitter gevecht zijn ze inmiddels gestopt om op mij te reageren.

Mijn vraag is dus: Kan dit zo makkelijk? Als bezorger kan je blijkbaar gewoon een random handtekening zetten en een pakket in rook op laten gaan zonder consequenties?

Wat zijn mijn opties?

Bob Schurkjens
Berichten: 6950
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 11 nov 2019 11:25

Heeft u met creditcard betaald? Dan kunt u daar aankloppen voor een zogenaamde chargeback. Is er geen geschillenprocedure bij Ali zelf? Zoek eens op Aliexpress dispute.

Cro
Berichten: 665
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Cro » 11 nov 2019 11:28

Je beste optie is netjes klagen bij de verkoper, zij zijn verantwoordelijk tot het pakket in jouw bezit is. Doordat je echter zaken doet met een verkoper uit China kan dat wel lastig zijn. Wanneer er iets verkeerd gaat zal het namelijk lastiger zijn om nakoming van de overeenkomst af te dwingen.
Wat DPD zegt klopt, de verzender is de opdrachtgever, niet de ontvanger. Als er iets mis is gegaan tijdens de verzending zal de verzender dat moeten oplossen met de bezorgdienst. Jij als ontvanger kan daar niet veel mee. DPD heeft geen verplichtingen richting jou.

berndv
Berichten: 7262
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door berndv » 11 nov 2019 11:37

Lvk schreef:
11 nov 2019 10:28
DPD verschuilt zich achter: 'De verkoper is de opdrachtgever, wij kunnen jou niet helpen'. Wat natuurlijk krom is, want mijn pakket heeft fysiek op een bezorgbus gezeten. Ik heb een naam van die bezorger, en een vervalste handtekening. Maar blijkbaar hebben ze geen fraude/diefstal procedure daar. Na een lang (openbaar) Twitter gevecht zijn ze inmiddels gestopt om op mij te reageren.
Dit is niet verschuilen, dit is gewoon hoe de zaken nu eenmaal geregeld zijn in de wet. Het is pas uw pakket nadat het pakket aan u overhandigd is. Het is het pakket van de verzender tot dit punt. Dat ze gestopt zijn om op u te reageren is dan ook volledig terecht. Want heel bot gezegd, DPD heeft niets met u te maken en u niet met DPD. U heeft een overeenkomst met de verkoper gesloten, dat deze verkoper zich in China bevindt is in deze situatie wel heel vervelend. Want bij de verkoper moet u zijn. Komt u er zo niet uit met de verkoper, dan kunt u deze voor de rechter dagen. Hoewel ik wel zeer sterk mijn twijfels heb of dit ook maar enig nut heeft. Ik ben bang dat u het geld als verloren moet beschouwen.

Lady1234
Berichten: 11135
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Lady1234 » 11 nov 2019 11:59

Maar moeten er geen btw en invoerrechten worden betaald?

Is het een soort elektrische step?

NeoDutchio
Berichten: 6180
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 11 nov 2019 12:49

Tja, als u weet dat de bezorger fraude heeft gepleegd, dan vooral aangifte gaan doen. Het is jammer om te zien dat u meteen van een strafbaar feit uit gaat, terwijl het ook verkeerd bezorgd zou kunnen zijn. Echter kan alleen de opdrachtgever DPD de vraag stellen waar het dan afgeleverd is. Ervaring leert dat de verkopers in China daar niet veel moeite voor willen doen.
In een ander topic is gebleken dat de ontvanger van een ongevraagd pakket geen actie hoeft te ondernemen. Dus het mooie voorbeeld waarin de wet faalt. Het is niet ondenkbaar dat een buurtgenoot uw scooter in de gang heeft staan omdat deze het, met de beste bedoelingen, aangenomen heeft. En u staat met lege handen.

De opties is dan om een dispuut te openen of de CC maatschappij in te schakelen.

Soortgelijk is mij afgelopen zomer overkomen dat het pakket in een verkeerde straat is afgeleverd. De bewoners op dat huisnummer waren niet thuis, dus werd het bij hun buren afgeleverd met de vraag of zij het voor huisnummer x wilde aannemen. Ik stond met lege handen en het pakket stond op afgeleverd bij de buren. Gelukkig dat deze mensen een straat verder de volgende ochtend zagen dat er een ander adres op stond. Zo vriendelijk dat ze waren brachten ze dat even langs.

Lvk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2019 14:41

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Lvk » 11 nov 2019 15:56

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver. Het is dus precies zoals ik al had verwacht. Ik heb nu een geschil lopen bij AliExpress zelf.

Los van de hele wetgeving en dat DPD niets met mij te maken heeft als ontvanger, blijft het krom dat een vrij prijzig pakket als dit zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen. :?

Nogmaals bedankt allemaal.

berndv
Berichten: 7262
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door berndv » 11 nov 2019 16:02

Lvk schreef:
11 nov 2019 15:56
blijft het krom dat een vrij prijzig pakket als dit zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen.
Ja en nee. Het is niet helemaal zonder gevolgen. Het is afhankelijk van de gevolgen die de verzender hieraan verbindt. U treft nu een verkoper die niet heel veel moeite wenst te doen voor zijn/haar klanten, er zijn ook webshopwinkeliers die zich gelukkig wel hard maken voor hun klanten en dit wel tot op de bodem (voor zover je die kunt bereiken) laten uitzoeken.

Cro
Berichten: 665
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Cro » 11 nov 2019 16:05

Lvk schreef:
11 nov 2019 15:56
Bedankt voor jullie reacties tot zo ver. Het is dus precies zoals ik al had verwacht. Ik heb nu een geschil lopen bij AliExpress zelf.

Los van de hele wetgeving en dat DPD niets met mij te maken heeft als ontvanger, blijft het krom dat een vrij prijzig pakket als dit zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen. :?

Nogmaals bedankt allemaal.
Wie zegt dat het pakket is verdwenen zonder gevolgen. Jij als ontvanger hoort alleen niets te merken van deze eventuele gevolgen. Dat is iets tussen de verkoper en DPD. Welke gevolgen dit zal hebben voor dan wel de verkoper dan wel DPD zal afhangen van de afspraken tussen deze 2 partijen.

NeoDutchio
Berichten: 6180
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 11 nov 2019 16:39

Lvk schreef:
11 nov 2019 15:56
Los van de hele wetgeving en dat DPD niets met mij te maken heeft als ontvanger, blijft het krom dat een vrij prijzig pakket als dit zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen. :?
De bezorger weet niet wat de waarde of inhoud van het pakket is. Een prijzig pakket dat verkeerd bezorgd wordt, uit de auto gevallen is of simpelweg gestolen is krijgt dezelfde behandeling als een pakje met een lage waarde.
Maar reken maar dat als de bezorger iets te verwijten valt hier echt wel op ingegrepen wordt. Maar dat is niet zichtbaar voor u.

Cornelis7
Berichten: 314
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Cornelis7 » 11 nov 2019 16:48

Lvk schreef:
11 nov 2019 15:56
Bedankt voor jullie reacties tot zo ver. Het is dus precies zoals ik al had verwacht. Ik heb nu een geschil lopen bij AliExpress zelf.
Sterkte. Weer een voorbeeld, waaruit blijkt dat pakketten bestellen bij verre bedrijven als AliExpress, vervelende problemen kan geven. Liever een stenen winkel of een webwinkel in Nederland.

Lvk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2019 14:41

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Lvk » 11 nov 2019 17:45

NeoDutchio schreef:
11 nov 2019 16:39
Lvk schreef:
11 nov 2019 15:56
Los van de hele wetgeving en dat DPD niets met mij te maken heeft als ontvanger, blijft het krom dat een vrij prijzig pakket als dit zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen. :?
De bezorger weet niet wat de waarde of inhoud van het pakket is. Een prijzig pakket dat verkeerd bezorgd wordt, uit de auto gevallen is of simpelweg gestolen is krijgt dezelfde behandeling als een pakje met een lage waarde.
Maar reken maar dat als de bezorger iets te verwijten valt hier echt wel op ingegrepen wordt. Maar dat is niet zichtbaar voor u.
In dit geval dus wel. Staat overduidelijk op de doos wat het is. Ik had er namelijk nog 1 besteld van hetzelfde type. De doos waar het artikel in zit is ook meteen de doos waar deze mee ge-shipped wordt.

Maar goed, in elke andere situatie begrijp ik je punt.

Lvk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2019 14:41

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Lvk » 12 nov 2019 09:40

Cornelis7 schreef:
11 nov 2019 16:48
Lvk schreef:
11 nov 2019 15:56
Bedankt voor jullie reacties tot zo ver. Het is dus precies zoals ik al had verwacht. Ik heb nu een geschil lopen bij AliExpress zelf.
Sterkte. Weer een voorbeeld, waaruit blijkt dat pakketten bestellen bij verre bedrijven als AliExpress, vervelende problemen kan geven. Liever een stenen winkel of een webwinkel in Nederland.
Zeker!

Boesta
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door Boesta » 25 nov 2019 16:54

NeoDutchio schreef:
11 nov 2019 16:39
Lvk schreef:
11 nov 2019 15:56
Los van de hele wetgeving en dat DPD niets met mij te maken heeft als ontvanger, blijft het krom dat een vrij prijzig pakket als dit zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen. :?
De bezorger weet niet wat de waarde of inhoud van het pakket is. Een prijzig pakket dat verkeerd bezorgd wordt, uit de auto gevallen is of simpelweg gestolen is krijgt dezelfde behandeling als een pakje met een lage waarde.
Maar reken maar dat als de bezorger iets te verwijten valt hier echt wel op ingegrepen wordt. Maar dat is niet zichtbaar voor u.
Bij een pakket uit China staat gewoon op de douane papieren de waarde en wat er precies in het pakket zit. Hier is de bezorger dus wel van op de hoogte.

Ik vraag mij wel af of er geen inklaringskosten betaald moesten worden. Zoja dan moeten die betaalgegevens toch ergens bekend zijn. Bij de DPD moet je gewoon pinnen als je aan de deur betalen moet. Dan is er op die manier achter te komen wie het pakket in ontvangst heeft genomen...

markmark1974
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Pakket verdwenen bij DPD

Ongelezen bericht door markmark1974 » 27 nov 2019 12:22

Op het Proof of Delivery van DPD staat een GPS-code (een Geolocatie). Toets die in op Google Maps in de zoekbalk en je ziet exact waar er voor het pakket is getekend. Er valt met die locatie niet te sjoemelen door DPD. Het betreft overigens niet de locatie van de handscanner van de chauffeur - maar waar zijn bus geparkeerd stond toen jij tekende.

Plaats reactie