Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
rjmaas
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:45

Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door rjmaas » 01 jul 2019 09:55

Youfone zijn geldkloppers met hun dynamisch prijsbeleid.
Stel je voor: je boekt een hotelkamer voor 1 nacht en je checkt een half uur te laat uit en bij het uitchecken wordt vervolgens gezegd dat je voor 2 dagen en nachten moet bijbetalen... dit doet Youfone!

Ik heb een hele uitgebreide bundel met onbeperkt bellen en 10GB data.
Ik ben net naar hun overgestapt en nu al spijt.
Data kost in het abonnement bij benadering 0,1 cent per MB.
Zodra je buiten de bundel gaat (zonder waarschuwing) bedaal je 100X meer: 10 cent per MB.
Als je extra bundel koopt betaal je 10x meer: 1 cent per MB.

Buitensporig als je dat op andere producten loslaat.
Waar zit de misleiding, het staat toch ook op hun tarievenoverzicht??? Bij alle prijzen staan de kosten per GB vermeld maar buiten de bundel staat in MB gemeld (meer gangbaar 10 jaar terug om zo te communiceren).... als consument moeten we de prijs feitelijk keer 1024 doen...
Wat zou de geschillencommissie zeggen als de tariefstelling in KiloBytes werd gepresenteerd... dus: "maar" 0,0001 KB buiten de bundel...

Dit is misleiding!!!

fonsflons
Berichten: 1221
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door fonsflons » 01 jul 2019 10:21

Dit is geen misleiding want de gepresenteerde gegevens kloppen gewoon. Dit is reclame waarin het zo gunstig mogelijk weergegeven wordt om de consument te verleiden.

NeoDutchio
Berichten: 5588
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 01 jul 2019 10:24

rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Youfone zijn geldkloppers met hun dynamisch prijsbeleid.
Stel je voor: je boekt een hotelkamer voor 1 nacht en je checkt een half uur te laat uit en bij het uitchecken wordt vervolgens gezegd dat je voor 2 dagen en nachten moet bijbetalen... dit doet Youfone
Mooie vergelijk, maar wat houdt dat voor u in? Wat en hoe moet u bijbetalen?

rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Ik heb een hele uitgebreide bundel met onbeperkt bellen en 10GB data.
Ik ben net naar hun overgestapt en nu al spijt.
Data kost in het abonnement bij benadering 0,1 cent per MB.
Zodra je buiten de bundel gaat (zonder waarschuwing) bedaal je 100X meer: 10 cent per MB.
Als je extra bundel koopt betaal je 10x meer: 1 cent per MB.
Wie gebruikt uw data? Waarom zou een ander uw verbruik in de gaten moeten houden? U krijgt ook bericht van uw bank als er minder dan x euro op uw rekening staat? U kunt wel altijd een dataplafond instellen.
Dat verbruik buiten de bundel duurder is weten we al langer, dat is overal zo.

rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Waar zit de misleiding, het staat toch ook op hun tarievenoverzicht??? Bij alle prijzen staan de kosten per GB vermeld maar buiten de bundel staat in MB gemeld (meer gangbaar 10 jaar terug om zo te communiceren).... als consument moeten we de prijs feitelijk keer 1024 doen...
Wat zou de geschillencommissie zeggen als de tariefstelling in KiloBytes werd gepresenteerd... dus: "maar" 0,0001 KB buiten de bundel...
Dan moet u dat daar vragen. Als er al 10 jaar zo gecommuniceerd wordt, waar zit dan de misleiding? Het staat er en is door iedereen te lezen.

Theotrucker
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door Theotrucker » 01 jul 2019 10:28

Fonsflons, precies, dat is de essentie van reclame, het verschil tussen misleiding en verleiding!
Buiten de bundel tarieven zijn altijd veel hoger als binnen de bundel tarieven. Anders waren er helemaal geen bundels!

fonsflons
Berichten: 1221
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door fonsflons » 01 jul 2019 12:00

Het is overigens wel te begrijpen dat TS zich misleid voelt, maar daar zit hem de sterkte van de verleiding in. 'Sneu', maar zo werkt het.
Als je je achteraf pas goed inleest ben je meestal te laat.

ZeerPrivé
Berichten: 981
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 01 jul 2019 12:34

Bij alle prijzen staan de kosten per GB vermeld maar buiten de bundel staat in MB gemeld

Ik heb het sterke vermoeden dat dit ook bij andere providers het geval is. Het enige wat jij hoefde te doen, is goed lezen. Ik vind het transparant en duidelijk genoeg.

Icasheb
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door Icasheb » 01 jul 2019 14:18

Het is logisch dat dit per mb staat. Je kan in een zekere zin wel mb's verbruiken en geen gb's (pas als je 1000mb hebt verbruikt, is dit 1gb). Als je met 5 mb buiten de bundel gaat, kunnen ze moeilijk 1gb gaan factureren direct (dat is 1000MB). Gelukkig zijn er apps die providers maken waarmee je je verbruik kan inzien en ook evt een dataplafond kan instellen zodat je er niet overheen gaat

Bob Schurkjens
Berichten: 6626
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 01 jul 2019 22:51

Kun je het niet zo instellen dat je gewoon geen internettiegang meer krijgt zodra je databundel op is?

sylvesterb
Berichten: 3311
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door sylvesterb » 01 jul 2019 23:03

rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Youfone zijn geldkloppers met hun dynamisch prijsbeleid.
Er is niet dynamische aan, je hebt 10GB binnen je abonnement en betaald een vast bedrag voor elke MB die je meer gebruikt. Je kunt ook een extra bundel nemen.
rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Zodra je buiten de bundel gaat (zonder waarschuwing)
Je kunt een waarschuwing krijgen, maar dan moet je dataplafond activeren wat € 0,50 per maand kost. Als je je limiet hebt bereikt blokkeren ze je.
rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Buitensporig als je dat op andere producten loslaat.
Waar zit de misleiding, het staat toch ook op hun tarievenoverzicht??? Bij alle prijzen staan de kosten per GB vermeld maar buiten de bundel staat in MB gemeld (meer gangbaar 10 jaar terug om zo te communiceren).... als consument moeten we de prijs feitelijk keer 1024 doen...
Elke telecom aanbieder communiceert in MB's als het om extra data gaat, dit maakt het duidelijker. En is marketing technische natuurlijk veel beter.
rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Wat zou de geschillencommissie zeggen als de tariefstelling in KiloBytes werd gepresenteerd... dus: "maar" 0,0001 KB buiten de bundel...
Beetje onzinnige toevoegin want ze presenteren het niet in KiloBytes maar in MB, wat geheel gangbaar is in de markt.
rjmaas schreef:
01 jul 2019 09:55
Dit is misleiding!!!
Nee dat is het niet. De informatie is duidelijk vindbaar. En ja Youfone is een low budget aanbieder, ze bieden hun diensten tegen "bijna" kostprijs aan en verdienen aan de overige zaken. Alleen op deze manier kunnen ze dergelijke prijzen aanbieden.

fonsflons
Berichten: 1221
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Youfone // misleiding door niet transparante prijsstelling

Ongelezen bericht door fonsflons » 01 jul 2019 23:26

Feitelijk gaat hier het bekende gezegde goedkoop is duurkoop op. Goedkoop werkt prima als je vooraf goed beseft waarom!! het goedkoop is. Ben je hier niet goed van op de hoogte, en ga je ermee om als eender welk duurder product dan kom je vaak van een koude kermis thuis. De schoorsteen rookt niet vanzelf dus ergens moet een bedrijf zijn geld vandaan halen. Ali van veel orders met marginale kwaliteit tegen een spotprijs, goede vliegmaatschappijen van alles behalve het basisticket, en goedkope telefoniebedrijven van alles buiten de standaard bundel.

Plaats reactie