klachtafhandeling zilveren kruis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
zwemster1960
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2017 15:54

klachtafhandeling zilveren kruis

Ongelezen bericht door zwemster1960 » 17 jan 2017 16:08

Zijn er personen die ook neg. ervaringen hebben met de klachtenafwikkeling van Zilveren Kruis?

Ik kwam er tijdens een bezoek bij Beter Horen achter dat ze een computerpakket hebben waarbij ze zondermeer in mijn accountgegevens bij Zilveren Kruis kunnen kijken. Ze konden zien sinds wanneer ik daar zit, of ik had betaald en zo ja wanneer ik heb betaald etc.
Ook werd er gezegd dat er een aantekening stond over een operatie en men vroeg aan mij of het een ooroperatie betrof.

N.a.v. deze opmerking heb ik de klantenservice van zilveren kruis gebeld en gevraagd hoe dit kon. Ik kreeg als antwoord dat ze in mijn account kunnen omdat ze rechtstreeks kunnen declareren.
Als dit zo is betekent dit dat elke zorgverlener dit waarschijnlijk kan.

N.a.v. dit gegeven heb ik een klacht ingediend bij ZK. Ik kreeg als antwoord dat ik zelf maar Beter Horen moest bellen en vragen wat voor systeem ze hadden m.b.t. het kunnen bekijken van mijn account. Ik was verbaasd dat ik dat moest doen terwijl ik de klacht omtrent privacy had gemeld.

Toen kreeg ik een mail van de zorginkoop dat ze mijn klacht niet meer gaan behandelen en ook in de toekomst niet meer omdat ik al vaker klachten had ingediend bij ZK, die echter ook nooit naar tevredenheid zijn afgehandeld. Het komt erop neer dat je geen klachten blijkbaar bij ZK mag indienen.
Ik mag in ieder geval geen klachten meer indienen want ze zullen niet meer beantwoord worden stelt de zorginkoop.
Heel vreemd want er wordt gesteld dat ze pas een operatie kunnen zien als er gedeclareerd is door het ziekenhuis terwijl er in de polisvoorwaarden staat dat je eerst een machtiging moet hebben voordat je geopereerd mag worden. Ik heb ZK met dit antwoord geconfronteerd en kreeg toen als antwoord dat ze mijn klachten niet meer gaan behandelen omdat ik al een klachtenhistorie bij hen had opgebouwd.

Wie heeft hier ook ervaring mee. Je mag dus niet te vaak klagen en moet zaken slikken want teveel klagen betekent geen behandeling van klachten meer. Ook worden de zaken nu omgedraaid en wordt er gesteld dat ik zelf heb verteld dat ik word geopereerd terwijl tijdens mijn bezoek aan Beter Horen er werd medegedeeld er staat een aantekening van een operatie, betreft deze operatie uw gehoor. Toen ik vroeg hoe komt u aan deze gegevens werd mij verteld dat ze in mijn account konden kijken van ZK want ze hadden een speciaal computerpakket daarvoor.

BreejKC
Berichten: 1330
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: klachtafhandeling zilveren kruis

Ongelezen bericht door BreejKC » 18 jan 2017 10:29

Als u echt vindt dat uw privacy geschonden is/wordt en uw klacht is naar uw mening niet goed opgelost door Zilveren Kruis, dan kunt u hiervan melding maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Voordat u deze kwestie bij de AP aanhangig maakt adviseer ik u eerst op internet de informatie over de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) te bestuderen. Dit laatste om te voorkomen dat u ook bij de AP in het ongelijk wordt gesteld.

Toch een opmerking, wellicht voor uw eigen bescherming. Een grote organisatie als Zilveren Kruis, onderdeel van de veel grotere Achmea-groep, is echt wel van genoemde wet op de hoogte. Zij geven u desondanks aan dat u bij hen geen klachten meer mag indienen omdat het wat erg veel wordt. Kennelijk bent u ook met de eventueel geboden oplossingen nooit tevreden. Ga dan ook bij uzelf eens te rade of u misschien niet over te veel zaken klachten indient, waardoor u nu kennelijk minder serieus genomen wordt. Uiteraard kan ik daarover niet oordelen, omdat ik niet op de hoogte ben van de inhoud van uw vele ingediende klachten.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 19 jan 2017 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: klachtafhandeling zilveren kruis

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 18 jan 2017 16:34

Pas na opgave van zowel BSN als Klantnummer van Zie Zo, de goedkope Budget Zilveren Kruis dochter was het zichtbaar en dat mag.
Als ik die gegevens niet geef betaal ik alles zelf en moet ik factuur insturen en op geld wachten.

Zowel Beter Horen als Hans Anders ( iets voordeliger) bieden voor 25% zelf betalen gehoor apparaten aan.
Geen eigen risico dus prima geregeld.
Ze claimen nu gelijk en ik krijg factuur van verzekeraar voor rest 25% en hoef niet 100% voor te schieten en maanden te wachten.
Ook beoordelen ze wel of ik vergoeding krijg of niet, dus moest ik nu afspraak met KNO arts maken, anders jammer....

Gewoon goed geregeld en ze zien alleen wat noodzakelijk is dus niet de rest, kon gewoon meekijken, en dus prima geregeld.
Zowel Beter Horen als HA hebben een contract en andere zien dus niet wat of hoe ik het heb.

Mathilde D.
Berichten: 2027
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: klachtafhandeling zilveren kruis

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 23 jan 2017 20:53

Zwemster, u heeft helemaal gelijk. Het is onacceptabel dat Beter Horen in uw gegevens kan kijken. Het enige waarvan ik op de hoogte ben is het systeem VECOZO. Via dit systeem kunnen zorgverleners ( huisartsen, fysiotherapeuten, ziekenhuizen, taxibedrijven etc.) uw gegevens opzoeken: in ieder geval de zorgverzekeraar, de aanvullende verzekeringen. Dat ze ook uw betalingsgegevens en zelf medische informatie kunnen inzien is onacceptabel.

Volgend jaar neemt u zeker direct een andere zorgverzekeraar!

Loeter

Re: klachtafhandeling zilveren kruis

Ongelezen bericht door Loeter » 24 jan 2017 01:42

zwemster1960 schreef:Ook werd er gezegd dat er een aantekening stond over een operatie en men vroeg aan mij of het een ooroperatie betrof.
Dit is toch wel zorgwekkend.

Vooropgesteld, het gaat mij niets aan wat voor operatie het betrof.

Als dit een niet relevante operatie betreft (voet, arm, rug, etc.) en u heeft geen toestemming gegeven om deze medische informatie te delen, lijkt mij dat de verspreider van deze informatie niet juist heeft gehandeld. Wellicht kan iemand met meer verstand van deze materie hier meer duidelijkheid over verschaffen.

stofzuigertje

Re: klachtafhandeling zilveren kruis

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 24 jan 2017 11:15

Bij het meekijken bij Hans Anders, alleen de gehoor zaken zijn zichtbaar mits de arts die ooit behandelde de juiste code invoerde.
Bij verkeerde code zal het niet zichtbaar zijn.

Mijn schoonmoeder is net geweest en ik kon gewoon meekijken en alleen wat voor haar belangrijk was was zichtbaar.
Hoe dit bij Beter Horen is weet ik niet, duurdere firma die recht tegenover mijn Hans Anders vestiging zit en daar was het erg rustig!

Beide hebben geen eigen risico, zowel Zilveren Kruis als de dochters hebben deze regel voor zover ik weet.
In 2017 overgestapt omdat de vorige verzekeraar andere voorwaarden had en je gelijk naast de 25% zelf betalen ook de €385,- mag inleveren....
Vooral mensen die niet op dit maximale komen was daarom overstappen rendabel.

Gesloten