LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hopelijk nog voor de apk-datum :wink:

Het blijft een mysterieus topic. Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Misschien poogt TS een hoogoplopende juridische discussie uit te lokken. Lekker effe trollen. Misschien ook niet, maar dan zou ik graag wat aanvullingen zien van TS.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:
olaf79 schreef: Ik zou de afzender in de gelegenheid stellen de banden te komen ophalen, een termijn van 14 dagen lijkt me redelijk. Doet hij dat niet , dan zijn de banden jouw eigendom geworden en kun je er mee doen wat je wilt, inclusief doorverkoop.
Onzin. Er is geen geldige titel voor eigendomsoverdracht.
Natuurlijk wel. Iemand bezorgd je een artikel wat je niet besteld hebt, hij wil er geen geld voor, hij wil het niet terug, dan is er een feitelijke levering om niet. Als het een administratieve fout betreft hebben ze voldoende tijd gehad (14 dagen) om dit uit te zoeken en alsnog de banden op te halen.
Er is geen geldige overeenkomst. En ook geen levering om niet. Daarvoor os een expliciete wil vereist. Hier gast gewoon ergens iets heel erg fout. Maar dat maakt TS niet ineens eigenaar,

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:
olaf79 schreef: Ik zou de afzender in de gelegenheid stellen de banden te komen ophalen, een termijn van 14 dagen lijkt me redelijk. Doet hij dat niet , dan zijn de banden jouw eigendom geworden en kun je er mee doen wat je wilt, inclusief doorverkoop.
Onzin. Er is geen geldige titel voor eigendomsoverdracht.
Natuurlijk wel. Iemand bezorgd je een artikel wat je niet besteld hebt, hij wil er geen geld voor, hij wil het niet terug, dan is er een feitelijke levering om niet. Als het een administratieve fout betreft hebben ze voldoende tijd gehad (14 dagen) om dit uit te zoeken en alsnog de banden op te halen.
Natuurlijk niet. Iemand die beweert niet de eigenaar/verzender te zijn kan geen eigendom overdragen. Die dingen komen ergens vandaan, en alleen degene die die dingen verzonden heeft, heeft hier zeggenschap over.

stofzuigertje

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed het volgende:

Als ik online banden bestel en vooraf betaalde.........
maar bij de garage laat bezorgen voor de montage, dan moet ik dat adres opgeven!

Als je fout adres opgeeft worden ze daar bezorgd.
Dat zou betekenen dat iemand die bestelde en betaalde een fout adres heeft opgegeven!

Als je niet melde wie de afzender van de banden is... daar zal wel een klacht komen van niet geleverde en dan mag de koper ze bij jou komen halen....
Wel binnen 2 weken want je bent geen bandenopslag....
Vermoedelijk met postcode + huisnummer dat bij sommige voldoende is en 1 foute en ze komen bij jou!

Ik weet dat mijn Zoon die zelden thuis is ook vaak bij mijn laat bezorgen, hij vulde dan mijn adres in en ik weet dan ook van niets.. en zit met de lading... die hij dan komende weekend komt ophalen, dat hoop ik tenminste!

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Ik vermoed het volgende:

Als ik online banden bestel en vooraf betaalde.........
maar bij de garage laat bezorgen voor de montage, dan moet ik dat adres opgeven!

Als je fout adres opgeeft worden ze daar bezorgd.
Dat zou betekenen dat iemand die bestelde en betaalde een fout adres heeft opgegeven!

Als je niet melde wie de afzender van de banden is... daar zal wel een klacht komen van niet geleverde en dan mag de koper ze bij jou komen halen....
Wel binnen 2 weken want je bent geen bandenopslag....
Vermoedelijk met postcode + huisnummer dat bij sommige voldoende is en 1 foute en ze komen bij jou!

Ik weet dat mijn Zoon die zelden thuis is ook vaak bij mijn laat bezorgen, hij vulde dan mijn adres in en ik weet dan ook van niets.. en zit met de lading... die hij dan komende weekend komt ophalen, dat hoop ik tenminste!
Ja, leuk. Maar dat verklaart niet waarom de afzender van niets weet.

stofzuigertje

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als mijn zoon in France bestelde, een Duits magazijn leverde en naast zijn adres ontbreekt en alleen maar mijn adres lees.....
Ik weet dan niet dat mijn zoon 4 nieuwe sloffen nodig had!

Ik lees als afzender dan een adres in Duitsland, distributie centrum en niets van zowel mijn Zoon als de firma waar de bestelling geplaatst is.
De Made in The Netherlands banden in France besteld en betaald, via Duitse geleverd maar ik zie alleen een distributie centrum die voor meerdere online firma deze kan leveren.
Hetzelfde product maar per website andere prijzen... en omdat het via Europa geen VW bijdrage.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door yan »

Het is eigenlijk heel simpel.

De afzender zegt dat deze ze niet terug hoeft, en verwacht geen betaling van u.
Daarmee geeft deze dus aan dat u ze mag houden, opgelost. volgende...

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Moneyman »

yan schreef:Het is eigenlijk heel simpel.

De afzender zegt dat deze ze niet terug hoeft, en verwacht geen betaling van u.
Daarmee geeft deze dus aan dat u ze mag houden, opgelost. volgende...
Dat is inderdaad simpel. Veel té simpel.
De verzender zegt dat hij van niets weet, en de zending niet te herkennen. Daarom zegt de verzender de banden niet te kunnen verkopen.

Dat maakt niet ineens dat TS eigenaar is geworden en mag doen wat hij wil. Hij heeft namelijk zélf al onjuist gehandeld door een niet-bestelde bestelling toch (bewust, want: wil eraan verdienen!) te accepteren. TS had de banden gewoon moeten weigeren of terug moeten sturen. Of, ze in ieder geval beschikbaar houden voor de verzender om op te halen, Eventueel kan je de optie "gevonden voorwerp" die eerder al werd gegeven nog hanteren. Maar de banden gewoon als eigendom beschouwen levert je alleen problemen op op het moment dat de gemaakte fout (want dat is het natuurlijk) ontdekt wordt. Ergens zit iemand óf op een set banden, óf op een betaling te wachten. En het spoor leidt onherroepelijk tot TS - die dan niet wegkomt met zijn handen in onschuld wassen.
koopnietbijleapp schreef:Ik heb daarop de verzender gemaild, alle gegevens die bij de banden zaten gemaild maar de verzender weet van niets. Raar, want ze staan wel als verzender genoteerd.
koopnietbijleapp schreef:Er zit een pakbon bij, waaruit blijkt wie de verzender is. Echter de verzender zegt de zending niet te herkennen. De verzender is de verkopende partij. Ik heb voorheen ook wel banden daar gekocht.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door yan »

Ergens zit iemand óf op een set banden, óf op een betaling te wachten. En het spoor leidt onherroepelijk tot TS - die dan niet wegkomt met zijn handen in onschuld wassen.
en dan is het dus zeer redelijk dat TS de verzender 14 dagen de tijd geeft om dit spoor na te gaan.
Geven ze dan nog aan dat ze het niets hebben opgestuurd of betaald willen hebben (waarmee ze dus aangeven dat TS de banden mag houden) dan mag je dat van de verzender aannemen, daarvoor is het waarschijnlijk goedkoper om de banden af te schrijven dan om alles uit te zoeken en terug te halen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door witte angora »

yan schreef:
Ergens zit iemand óf op een set banden, óf op een betaling te wachten. En het spoor leidt onherroepelijk tot TS - die dan niet wegkomt met zijn handen in onschuld wassen.
en dan is het dus zeer redelijk dat TS de verzender 14 dagen de tijd geeft om dit spoor na te gaan.
Geven ze dan nog aan dat ze het niets hebben opgestuurd of betaald willen hebben (waarmee ze dus aangeven dat TS de banden mag houden) dan mag je dat van de verzender aannemen, daarvoor is het waarschijnlijk goedkoper om de banden af te schrijven dan om alles uit te zoeken en terug te halen.
Geef jij dan eens een link waaruit blijkt dat het zo werkt?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Moneyman »

yan schreef:
Ergens zit iemand óf op een set banden, óf op een betaling te wachten. En het spoor leidt onherroepelijk tot TS - die dan niet wegkomt met zijn handen in onschuld wassen.
en dan is het dus zeer redelijk dat TS de verzender 14 dagen de tijd geeft om dit spoor na te gaan.
Geven ze dan nog aan dat ze het niets hebben opgestuurd of betaald willen hebben (waarmee ze dus aangeven dat TS de banden mag houden) dan mag je dat van de verzender aannemen, daarvoor is het waarschijnlijk goedkoper om de banden af te schrijven dan om alles uit te zoeken en terug te halen.
Leuke inschatting. Maar die vormt natuurlijk geen onderbouwing voor je stelling dat TS na 14 dagen eigendomsrechten zou verkrijgen.

koopnietbijleapp
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2018 09:14

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door koopnietbijleapp »

ik ben particulier, geen bedrijf. en ja ik heb verschillende auto's uit liefhebberij.

Omdat ik wel vaker onderdelen bestel worden die gewoon door gezinsleden aangenomen als ik niet thuis ben. In dit geval was dat ook zo. Ik heb een bod op de banden gedaan zodat de leverancier er verder niet meer naar hoefde omkijken en ik er een ander plezier mee kan doen. Echter, de leverancier kende de order niet. Ik heb eerder bij dit bedrijf besteld, vandaar dat ze mijn NAW gegevens hebben.

Ik vermoed dat in het orderverwerkingsysteem eea fout is gegaan. Ik heb de leverancier benaderd om ze op te halen dan wel over te nemen. Echter men kende de order niet. Vreemd vreemd vreemd, maar dit is het verhaal.

Waar het mij om gaat is wanneer ik eigenaar van goederen ben die ik niet heb betaald en de verzender niet terug neemt omdat ze de order niet herkennen.

Ik neem niemand bij de neus, laat staan mezelf.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Moneyman »

koopnietbijleapp schreef:Waar het mij om gaat is wanneer ik eigenaar van goederen ben die ik niet heb betaald en de verzender niet terug neemt omdat ze de order niet herkennen.
Dan moet je nog even geduld hebben: je wordt -mits je te goeder trouw bent- eigenaar na verloop van 3 jaar, gerekend vanaf de dag na ontvangst. Een en ander is geregeld in art. 3:99 lid 1 BW.
Artikel 3:99 BW

1 Rechten op roerende zaken die niet-registergoederen zijn, en rechten aan toonder of order worden door een bezitter te goeder trouw verkregen door een onafgebroken bezit van drie jaren, andere goederen door een onafgebroken bezit van tien jaren.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door yan »

Afzender zegt dat ze het niet terug hoeven, en dat er niet voor betaald hoeft te worden.
Lijkt me genoeg bevestiging dat je ze mag houden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Moneyman »

yan schreef:Afzender zegt dat ze het niet terug hoeven, en dat er niet voor betaald hoeft te worden.
Lijkt me genoeg bevestiging dat je ze mag houden.
Je "vergeet" steeds het cruciale gegeven dat dat diezelfde afzender ook zegt geen afzender te zijn. Genoeg om te kunnen weten dat er ergens simpelweg een fout wordt gemaakt. Je wordt niet zomaar eigenaar - wat jij daar dan ook van mag vinden. De enige manier om de eigendom te verkrijgen heb ik hiervoor al omschreven.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door witte angora »

yan schreef:Afzender zegt dat ze het niet terug hoeven, en dat er niet voor betaald hoeft te worden.
Lijkt me genoeg bevestiging dat je ze mag houden.
De afzender heeft helemaal niet gezegd dat ze het niet terug hoeven en dat er niet voor betaald hoeft te worden. Dat maak jij er van. Maar wat jij er van maakt strookt niet met de feiten. Met als gevolg dat jouw 'bevestiging' helemaal niet bestaat.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:
olaf79 schreef: Ik zou de afzender in de gelegenheid stellen de banden te komen ophalen, een termijn van 14 dagen lijkt me redelijk. Doet hij dat niet , dan zijn de banden jouw eigendom geworden en kun je er mee doen wat je wilt, inclusief doorverkoop.
Onzin. Er is geen geldige titel voor eigendomsoverdracht.
Natuurlijk wel. Iemand bezorgd je een artikel wat je niet besteld hebt, hij wil er geen geld voor, hij wil het niet terug, dan is er een feitelijke levering om niet. Als het een administratieve fout betreft hebben ze voldoende tijd gehad (14 dagen) om dit uit te zoeken en alsnog de banden op te halen.
Natuurlijk niet. TS had de bestelling moeten weigeren. Nu moet hij die banden retour sturen of betalen of wachten tot de termijn van 3 jaar op is.

Het staat op zijn naam, zijn adres, en hij was bereid een deel te betalen. Riekt naar flessen, dit verhaal, en zo zal een rechter het ook zien als die banden ineens zijn doorverkocht.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door witte angora »

koopnietbijleapp schreef:ik ben particulier, geen bedrijf. en ja ik heb verschillende auto's uit liefhebberij.
Dan is het des te opmerkelijker dat je al een klant hebt nog voordat je contact hebt opgenomen met de verzender.

Weet je dat ik je nu helemaal niet meer geloof?

koopnietbijleapp
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2018 09:14

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door koopnietbijleapp »

witte angora schreef:
koopnietbijleapp schreef:ik ben particulier, geen bedrijf. en ja ik heb verschillende auto's uit liefhebberij.
Dan is het des te opmerkelijker dat je al een klant hebt nog voordat je contact hebt opgenomen met de verzender.

Weet je dat ik je nu helemaal niet meer geloof?
Nou een kennis van me heeft de banden nodig van dezelfde maat. Daar kan ik ze aan verkopen voor een mats prijsje als de verzender via mail bevestigd heeft dat hij ze niet retour wil want onbekend order nummer.
Die kennis van me had me al eerder gevraagd of ik dit formaat band had liggen. Toen nog niet maar door een vreemde gang van zaken nu wel.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: niet besteld, niet betaald, verzender weet van niets. Wat nu

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uw verhaal hangt van steeds meer toevalligheden aan elkaar. Te veel, naar mijn gevoel. Ik geloof er niets meer van.

Gesloten