LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Harekas
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2019 12:45

Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Harekas »

Ik heb stedin gebeld en gevraagd hoeveel het mij zou kosten om gasvrij te wonen.
Ik kreeg te horen dat het €637,35 zou kosten om gasvrij te kunnen wonen, paar dagen later ontving ik een offerte met daarin dat het mij totaal €1.498,59. Dus ik Stedin weer gebeld met waarom er tegen mij verteld is dat ik €637,35 maar nu opeens €1.498,59 moet betalen en het antwoord was er komen kosten bij voor het aanvragen voor vergunningen en het graven. Waarom was mij dit niet als eerst verteld aan de telefoon?
Ook vond ik het raar dat ik geen andere keuzes heb dan alleen door stedin mijn gasleiding weg te halen.

Ik zelf heb al zonnenpanelen aangeschaft maar het is toch absurd dat als je milleu vriendelijk wilt gaan wonen je zoveel moet gaan betalen? Verwachten ze als gas eruit gaat iedereen zoveel kan betalen? :evil:
Laatst gewijzigd door Radar op 06 aug 2019 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offerte met persoonlijke gegevens verwijderd

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door marnix »

U heeft nog geen opdracht gegeven?
Verdiep u in de materie, nu wisselen van energieboer en geen gas meer nemen.
Dan kost het niets.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door berndv »

Op zich verschilt het niet heel veel van de bedragen die ik wel vaker gehoord heb, zo rond de 1200 euro. Waarom de telefonische schatting zoveel afwijkt van de offerte is denk ik een vraag waar niemand hier op dit forum een antwoord op kan geven, buiten een heleboel giswerk dan. Ik kan denk ik wel 10 mogelijke verklaringen bedenken, ga ik niet doen, want het is totaal zinloos om daar over te filosoferen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wilt voordelig wonen, begrijpelijk. Laat het maar tijdelijk afsluiten. Is voordeliger dan weghalen.

Of zoek op dit forum. Staat een topic over hoe u onder de kosten kunt uitkomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door sjohie »

Harekas schreef:
06 aug 2019 14:13
Ik heb stedin gebeld en gevraagd hoeveel het mij zou kosten om gasvrij te wonen.
Ik kreeg te horen dat het €637,35 zou kosten om gasvrij te kunnen wonen, paar dagen later ontving ik een offerte met daarin dat het mij totaal €1.498,59. Dus ik Stedin weer gebeld met waarom er tegen mij verteld is dat ik €637,35 maar nu opeens €1.498,59 moet betalen en het antwoord was er komen kosten bij voor het aanvragen voor vergunningen en het graven. Waarom was mij dit niet als eerst verteld aan de telefoon?
Ook vond ik het raar dat ik geen andere keuzes heb dan alleen door stedin mijn gasleiding weg te halen.

Ik zelf heb al zonnenpanelen aangeschaft maar het is toch absurd dat als je milleu vriendelijk wilt gaan wonen je zoveel moet gaan betalen? Verwachten ze als gas eruit gaat iedereen zoveel kan betalen? :evil:
Bijvoorbeeld omdat een callcenter medewerker alleen generieke dingen kan zeggen, en dat eerste bedrag is het standaardtarief. Als er later een offerte op maat gemaakt wordt, en er is gekeken naar alle locatiespecifieke mitsen en maren, dan kan dat inderdaad hoger uitvallen, bijvoorbeeld om dat er door het achterliggende bodemadviesbureau op basis van een quickscan gezegd is, dat er kans bestaat op het moeten graven in een historische bodemverontreiniging, en er dus aanvullende beschermende maatregelen nodig zijn. Of dat na het in detail bekijken blijkt dat u nog een oude gietijzeren gasleiding heeft tot aan huis, welke recent voor wat vervelende onveilige situaties hebben gezorgd in het beheersgebied van Stedin, en ze daarom aanvullende maatregelen moeten nemen. Ook kan er rondom de huisaansluiting op de hoofdleiding, het eea spelen qua kabels en leidingen, wat meer regelwerk kost. Ook kan die huisaansluiting net in de straat liggen, waardoor er verkeersmaatregelen nodig zijn. Of er is, als je zeg in de buurt van een spoorlijn of station woont, een risico op de aanwezigheid van niet gesprongen explosieven.

En zo zijn er nog legio valide redenen die ervoor kunnen zorgen dat dit duurder gaat worden dan de eerst genoemde prijs.

Maar goed, er is hierboven al aangegeven hoe je onder die kosten uit zou kunnen komen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dat word dus niet afsluiten maar alleen stroom nemen bij andere aanbieder en vooral niet een dochter firma van de Netbeheerder... brieven dat je moet betalen negeren en vooral geen contact meer opnemen.
Annuleer deze opzegging en laat ze het lekker uitzoeken.

Als je de kraan dicht draaide is verbruik 0,0 en zodra de hele straat of wijk van 't gas af gaat is dat in 1x voordeliger.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
06 aug 2019 15:54
@Lady1234. U valt in herhaling.
Ja, dat zou normaal niet moeten kunnen en ik kanhet niet meer verwijderen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Cro »

marnix schreef:
06 aug 2019 15:19
U heeft nog geen opdracht gegeven?
Verdiep u in de materie, nu wisselen van energieboer en geen gas meer nemen.
Dan kost het niets.
Daar hoef je niet voor te wisselen van leverancier hoor. Je gas contract bij je huidige leverancier opzeggen is genoeg.
Deze route kan je volgen wanneer je het niet erg vind dat de gasaansluiting in principe blijft bestaan.

Wil TS echt zijn gasaansluiting op zijn perceel verwijderd hebben dan zijn die kosten voor hem zelf.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je als burger voorop wil lopen, betaal je gewoon de hoofdprijs.

Talloze mensen hebben zo diep in de buidel getast om asbest in of op hun eigendom te saneren. Maar de wet die dat zou gaan verplichten is afgeschoten in de Eerste Kamer.

Gewoon rustig afwachten, dan komen er wel subsidies voor "van het gas af".

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou de leverancier met het laagste vastrecht en de hoogste gasprijs nemen. In het vastrecht zitten ook veel verschillen. Over dik twee jaar salderen we niet meer. Zonnepanelen produceren van maart tot september. Daarna wordt het duur. Ik blijf aan het gas.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarom wilt u de gasaansluiting laten verwijderen?

Zit deze in de weg: dan moet u inderdaad verwijdering aanvragen en de kosten daarvan betalen.

Zit de gasaansluiting u niet in de weg en wilt u simpelweg geen kosten meer maken voor gas, omdat u geen gas meer gebruikt? Dan kunt u gewoon uw contract voor levering en voor gebruik van de aansluiting opzeggen. Net als u uw telefonie contract bij KPN kunt opzeggen.

U heeft dan geen contract meer voor gas, en betaalt dan ook niets. Maar de aansluiting zal in principe wel blijven liggen. Tenzij Stedin zelf besluit om die aansluiting op eigen kosten te verwijderen.

Werkt het echt zo simpel? Theoretisch wel.

Helaas is het in praktijk wel een weg van lange adem. Want zowel de netbeheerders, waaronder Stedin, als de meeste energieleveranciers proberen de consument wijs te maken dat je niet je contract voor gas kunt opzeggen zolang er nog een aansluiting ligt.
Dat die bewering onzin is, blijkt wel uit het feit dat je wel gewoon het contract kunt opzeggen terwijl de aansluiting aanwezig blijft, op het moment dat je gaat verhuizen. Het contract is dus gewoon opzegbaar. Punt.

Verwacht echter en weg van lange adem. En dan ben je er uiteindelijk kostenloos vanaf. Zie ook een topic elders hier op het forum én op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1709785

Voor nu: even aan Stedin melden dat u afziet van de offerte. En vervolgens een mail sturen aan uw energieleverancier met de mededeling dat u per direct uw "leveringscontract" en "Aansluit en Transportovereenkomst" voor gas opzegt, met inachtneming van de minimale opzegtermijnen.

Met vriendelijke groet,
Een gasloze ervaringsdeskundige die nooit een cent voor verwijderen van de aansluiting heeft betaald.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Offerte Stedin veel duurder dan originele schatting

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

stap over van leverancier alleen neem GEEN gas meer af, op die manier kost het niets, er wel op letten dat u ook daadwerkelijk de hoofdkraan afsluit...

Gesloten