Pakket wordt terug gezonden naar China

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Monteiro.E

Pakket wordt terug gezonden naar China

Ongelezen bericht door Monteiro.E »

Ik las een soortgelijk onderwerp, maar toch even anders vandaar een nieuw topic.
Ik bij Aliexpres een artikel gekocht, wat altijd goed gaat maar nu eventjes niet.
Het pakket komt aan en blijft bij de douane liggen om in te klaren, dit lukt niet. Ze hebben meer informatie nodig die ik niet kan leveren, heb alleen een invoice van 435 euro en een waybill van 26,70. Daar zit een groot verschil in, en ik vermoed dat het ook meteen het probleem is.

Ze sturen het terug naar China, ik heb de verzender gecontacteerd en hij geeft groen licht. Maar hoe zit het dan met het BTW verhaal. Ik heb BTW betaald in het bedrag van 435 euro, maar het pakket is aangeleverd met waarde 26,70 euro.

Maar nu, de tijdslimiet van leveren zal ook verstrijken, moet ik een dispute starten of met de verkoper een oplossing vinden. Eigenlijk zit hier een vreemd smaakje aan. En wat mankeert er aan deze gebeurtenis.

Bram Bonnewel

Re: Pakket wordt terug gezonden naar China

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Via je account bij AliExpress kan je tegenwoordig de factuur downloaden waar ook de btw op staat.
Daar had je een kopie van naar de douane moeten sturen en was uw pakket wel vrijgegeven.

Wij maken dit zelf vaak mee. Het is gewoon dat de Chinese leverancier onder hoge verzendkosten wilt uitkomen en dan vullen ze de papieren in met extreem lage bedragen waarvan iedereen kan weten dat het niet klopt.

Monteiro.E

Het laatste dat klopt, daarom gingen ze ook voor het lage bedrag van 26,70. Het eerste ligt wat ingewikkelder hier in Portugal 🇵🇹 , je moet via een site van CTT alles digital aanleveren en dat kon ik niet. Ik had een invoice maar zonder faktuurnummer en die ook nog eens flink afweek van de waybill. Enzo nog wat dingen die ik moest overleggen. Dus ze sturen het terug....jammer.

Maar wat raad je mij aan om te doen, ik heb nog 46 dagen de tijd om een geschil te openen.

Ik vind het niet juist dat zij het item voor een belachelijke lage prijs laten verzenden, terwijl ik er 435 op factuurbasis heb betaald. Voel me een beetje genaaid op deze manier.

Bram Bonnewel

Dat er geen factuurnummer op staat is nogal vreemd. Die staat er bij ons altijd op.

zoals hier een voorbeeld

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als u nog 46 dagen hebt om een geschil met de verkoper/verzender te starten, heeft u gelukkig nog wat tijd.
CTT stuurt het pakket terug naar de verkoper. U heeft het pakket niet ontvangen en ik neem aan dat u dan volgens het Portugese/Europese consumentenrecht uw geld terug zou moeten krijgen van de verkoper. Heeft die dat al toegezegd? (U heeft het immers over "groen licht gegeven".) Dan kunt u nog even afwachten hoe dat afloopt.
U kunt natuurlijk ook de verkoper vragen het artikel nogmaals te sturen, eventueel na ontvangst van de retourzending, maar dan met correcte vrachtdocumenten.
Hoe het met de btw-teruggave in Portugal zit, kunt u wellicht het beste navragen bij de Portugese belastingdienst.

Monteiro.E

@Bram, Ik had de Chinese invoice van de verkoper. Goede tip voor de volgende keer.
@Erthanax, hij heeft toegezegd om mij met alle power te helpen. Ik heb hem gevraagd om het nogmaals te zenden. In 45 dagen kan veel gebeuren of helemaal niets. Afwachten!

Heb nog eens gecheked, bij alle zendingen kan ik de invoice downloaden maar bij deze net weer niet! Bovendien zijn het ordernummers wat ook een van de vragen van ctt was.

Als na wachttijd nog niks is ontvangen, zal ik dan een geschil openen?

Bram Bonnewel

@Monteiro.E, Alle ordernummers kan je zo in je account op AliExpress vinden hoor.

Bram Bonnewel

Je kan ook altijd contact opnemen met Alipay die regelen alle betalingen voor Aliexpress en Alibaba.
en dan vragen om de invoice.

Monteiro.E

Als alles met de juiste vrachtbrieven de deur uitgaat, Dan zouden er geen problemen zijn. In dit geval is het dus niet gebeurd. Het is dus zorgzaam om dit in de toekomst te voorkomen. The waybill het inklaringsdocument moet geloofwaardige waarde hebben, dat is het. Het is gebeurd.

Als in die 45 dagen het pakket nog niet is bezorgd, moet ik hoe dan ook een geschil openen?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Monteiro.E schreef:
20 nov 2021 12:10
Ze sturen het terug naar China, ik heb de verzender gecontacteerd en hij geeft groen licht. Maar hoe zit het dan met het BTW verhaal. Ik heb BTW betaald in het bedrag van 435 euro, maar het pakket is aangeleverd met waarde 26,70 euro.

Maar nu, de tijdslimiet van leveren zal ook verstrijken, moet ik een dispute starten of met de verkoper een oplossing vinden. Eigenlijk zit hier een vreemd smaakje aan.
Natuurlijk zit er een "vreemd smaakje" aan - ik zou rustig spreken van een verkoper die de boel probeert op te lichten. Ik zou niet wachten met het openen van een geschil, u heeft al méér dan genoeg feiten om dit te doen. Wacht niet langer, ga ook niet met deze verkoper in overleg over allerlei andere "oplossingen". Uw verkoper zag er geen probleem in om het verkoopplatform (AliExpress) een poot uit te draaien en de Europese douane te belazeren (immers, met een waarde van >€150 bent u niet alleen BTW maar ook rechten bij invoer verschuldigd en mag het pakket ook niet via het IOSS systeem afgehandeld worden) en u in een positie te brengen dat u mogelijk van een overtreding (smokkel) beschuldigd zou kunnen worden.

Wacht geen dag langer, bestel niets meer bij deze verkoper, dien een klacht in wegens fraude bij Ali en open een betalingsdispute.

Monteiro.E

Daar heb je een goed punt, ik ga overwegen.

Monteiro.E

Het zit me niet lekker en ik heb toch overwogen om restitutie te vragen. Dat is geen probleem was het snelle antwoord, alleen ik ben de verantwoordelijke voor de retournering naar het juiste adres. Is dat zo? Als het pakket ontvangen is betalen ze!

Ik zie de bal al aankomen, maar ik denk zomaar dat dit niet vanzelf gaat.

Hoe kan ik Aliexpres alvast de gang van zaken kenbaar maken?

Bram Bonnewel

klik op je orde in overzicht, dan op detail en dan op knop open dispute.
Je komt dan in een vragenlijst, vul daar alles in wat er aan de hand is en je hebt je geld zo retour. Verder zal de verkoper met een verklaring moeten komen bij Alipay.

Monteiro.E

OK dat hebben we gedaan en zijn alweer 2 ween verder. Het geschil heeft op dit moment niets opgeleverd en invalid, Ik moet geduldig wachte totdat de levertijd is verstreken.
Dat verkoper verkeerde en niet kloppende documents heeft geleverd daar wordt niet over gesproken, wel moet ik aantonen dat ik mijn best moet doen om het pakket clearance vrij te krijgen. Maar hoe!

Ik ben op zoek gegaan naar een despachante (forward agent) en die begreep de situatie en die gaat aan de slag. Kost ook weer geld maar heb weinig keus, ik moet mijn responsible nemen.

Dezelfde dag veranderde mijn poststuk status van post.nl, ontbrekende custom clearance met een orange dikke vette stip. Ik denk dat het nu gewoon terug gezonden wordt.

Ik blijf het verbazend vinden dat door fouten van de verzender, de ontvanger op deze manier zijn pakket mis loopt, of misschien zijn geld kwijt is.

Erthanax

Monteiro.E schreef:
05 dec 2021 13:47
OK dat hebben we gedaan en zijn alweer 2 ween verder. Het geschil heeft op dit moment niets opgeleverd en invalid, Ik moet geduldig wachte totdat de levertijd is verstreken.
Dat verkoper verkeerde en niet kloppende documents heeft geleverd daar wordt niet over gesproken, wel moet ik aantonen dat ik mijn best moet doen om het pakket clearance vrij te krijgen. Maar hoe!

Ik ben op zoek gegaan naar een despachante (forward agent) en die begreep de situatie en die gaat aan de slag. Kost ook weer geld maar heb weinig keus, ik moet mijn responsible nemen.

Dezelfde dag veranderde mijn poststuk status van post.nl, ontbrekende custom clearance met een orange dikke vette stip. Ik denk dat het nu gewoon terug gezonden wordt.

Ik blijf het verbazend vinden dat door fouten van de verzender, de ontvanger op deze manier zijn pakket mis loopt, of misschien zijn geld kwijt is.
PostNL? Dat begrijp ik niet helemaal. Ik had begrepen dat u in Portugal woont en dat het Ali-pakket door CTT, de Portugese posterijen, bij u in Portugal bezorgd zou worden, maar dat het bij de douane werd vastgehouden. Dan heeft u toch niets met PostNL van doen?
Het blijft natuurlijk wel beroerd dat u een expediteur moet inschakelen om uw pakket door de douane heen te krijgen. Zo gaat het prijsvoordeel in rook op.

Monteiro.E

Post.nl is de bezorgende partij, track en trace is òok .nl daarna wordt het verzorgd door CCT.

Erthanax

Interessant!

Monteiro.E

Het komt via cct aan in Amsterdam, daarna via post.nl in Den haag, en daarna vervolgt het zijn weg naar Lisboa. Daarna houdt cct zich ermee bezig en die heeft het nu weer op de mat gelegd van post.nl. Wat de expediteur nu nog kan doen weet ik niet, maar ik heb in ieder geval mijn responsible genomen.

Interessant, nou voor mij niet in ieder geval.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Was een rechtstreekse bezorging in Portugal niet verstandiger geweest?

Monteiro.E

Het is opgelost door de snelle en adequate optreden van de despachante official. Binnen 2 dagen douanevrij, kost een beetje meer maar het is mij dik waard.

Goede tip dus voor de liefhebbers in Portugal, die dit probleem ook ondervinden.

Bedankt allen voor de goede reacties, degene die vragen hebben kunnen mij alijd prive bereiken en zelfs gratis.

Plaats reactie