ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door MaaikeM »

omega19 schreef:
17 okt 2020 10:23
ferry1968 schreef:
18 jul 2020 15:23
Nu heb ik dus in 2019 bewust geen radiator aangedaan, heb mezelf beholpen met electrische kachel 3 uurtjes in de avond.
Dus ik heb in 2019 niks verbruikt, en nu in juli 2020 mijn eindafrekening gehad en het klopte 0 verbruik qwa radiatoren, dat viel me dus mee dat dat in ieder geval klopte.
Maar wat blijkt nu, volgens mijn eindafrekening moet ik dus alsnog 270 euro betalen,
Als je kijkt op de website van Ista staat daar een voorbeeldfactuur. In ieder geval op die factuur wordt, naast de beheers- en meetkosten, 35% van de energierekening verdeeld over het vloeroppervlak en niet naar het verbruik. Dus met 0,0 verbruik betaal je toch 35% van de gebruikelijke energierekening.

Op zich is het niet onlogisch dat er een vaste component in de rekening zit voor onderhoud van de verwarmingsinstallatie en verwarming van de gemeenschappelijke ruimtes, zoals gangen en entree.
Het maakt ook nog wel verschil of het gaat om 270 euro betalen, of 270 BIJ betalen. Mijn appartement heeft ook blokverwarming en ik ben na een aantal jaar inmiddels redelijk bekend met de facturen van ISTA. Bepaalde kosten worden inderdaad verdeeld en dat gaat inderdaad op basis van vloeroppervlak. Ik gebruik mijn verwarming eigenlijk ook niet of nauwelijks. Afgelopen keer kreeg ik weer redelijk wat terug, maar het jaar er voor kreeg ik van een voorschot van ongeveer 750 euro, nog niet eens 150 euro terug. Terwijl ik de verwarming alleen in de echt koude maanden af en toe eens een weekenddagje aan deed. Dat zat dus niet in persoonlijk verbruik, maar in de vaste kosten en de kosten die samen hangen met het verbruik van het complex als geheel. Ik heb wellicht ook wel een klein beetje profijt van het stoken vd buren via de warme buizen, maar ik vraag me af hoeveel.

Ik trek liever een warm vest en sloffen aan dan dat ik mijn geld op maak aan de verwarming. De afgelopen winter heb ik hem helemaal niet meer gebruikt. Dat ik alsnog redelijk veel geld kwijt ben voelt wel zuur. Maar goed, de installatie, onderhoud etc kost inderdaad ook geld.

mvdlinden1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2020 23:01

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door mvdlinden1983 »

Hallo, hier hetzelfde probleem. Ik woon momenteel al 10 jaar in hetzelfde apartment, en op het eerste jaar na heb ik altijd jaarlijks geld terug gehad van mijn voorschot stookkosten. Dit jaar echter kreeg ik ineens een rekening van 134 euro. Op zich geen giga bedrag, ware het niet dat ik, zoals gezegd, altijd een deel voorschot terug heb gekregen. Ik heb ze een e-mail gestuurd met de vraag of dit wel klopt.

Het antwoord dat ik kreeg was dit:

Bijgevoegd vindt u een overzicht van uw meterstanden voor de stookseizoenen 2018/19 en 2019/20.

De stijging van de kosten heeft voornamelijk te maken met het hogere verbruik in de woonkamer. Wij kunnen dit verbruik niet verklaren; wij kunnen slechts constateren dat het heeft plaatsgevonden. Onze meters tellen op basis van de temperatuur van de radiatorplaat.

Het "hogere gebruik" was absoluut belachelijk. Ik heb in mijn woning 3 kachels; keuken, slaapkamer, woonkamer. De kachel in de keuken is nooit in gebruik geweest en staat steevast op 0 (ook bij het overzicht). Het overzicht van de slaapkamer is ook nagenoeg hetzelfde tussen 2018 en 2019. Het probleem zit hem in de woonkamer. Volgens hun factuur zou ik in Oktober en November 2019 2,5x zoveel verbruikt hebben als heel 2018 bij elkaar. Alles bij elkaar genomen heb ik volgens hun overzicht in de maanden oktober t/m maart ruim 8x zoveel verbruikt hebben!

Ik heb ze dus nog een email teruggestuurd met het verzoek om de meter na te laten kijken inclusief mijn verbazing dat ik zoveel verbruikt zou hebben in zo'n korte tijd. het antwoord dat ik hierop kreeg was als volgt
Geachte [Naam verwijderd],

In antwoord op uw reactie kunnen wij u het onderstaande meedelen.

De aanwezige meetapparatuur registreert altijd volgens het zelfde principe de afgenomen warmte. Het is niet heel erg waarschijnlijk dat alle meters in uw woning van het ene op het andere jaar een ander meetprincipe volgen. De telling van de meters volgt een vast patroon waarbij geldt dat de meter telt wanneer de radiator warmte afgeeft aan de ruimte waarin deze is opgesteld. Daarbij geldt dat hoe groter het temperatuurverschil tussen radiator en ruimte is, hoe sneller de telling verloopt. Tevens speelt de temperatuur van het cv water een belangrijke rol alsmede het functioneren van de radiatoren en radiatorkranen.

Momenteel staan de meters per 3 november respectievelijk op 293 en 149

Wij hebben geen twijfel aan het opgenomen en doorbelaste verbruik.
De meter van 149 (slaapkamer) komt overeen met de voorgaande twee jaren. Maar de andere (woonkamer) staat nu dus alweer VEEL hoger dan vorig jaar. Ik geloof absoluut geen bal van hun meetapparatuur of deze verklaring, en het feit dat het verzoek op nakijken zo simpel weggewoven wordt staat me ook helemaal niet aan.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 nov 2020 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Delete 1956
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2020 21:50

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Delete 1956 »

Lotgenoten,

Ook ik sluit me aan bij deze lange lijst van slachtoffers van ISTA, ruim anderhalf jaar moeten wachten op de eindafrekening nadat ik het appartementje waar ik tot april 2019 woonde heb verlaten.
Lang verhaal kort, ik moet na enkele jaren geld terug te hebben ontvangen omdat ik zuinig stook en een behoorlijk bedrag aan voorschotten betaalde, nu over de laatste drie maanden bij betalen.
Ik weet dat het niet kan kloppen maar ik neem mijn verlies omdat ik er de stress niet bij kan hebben.
Gelukkig woon ik inmiddels in een huis met mijn eigen CV ketel en een prima energieleverancier.
Onbegrijpelijk dat deze fraudeurs nog steeds hun gang kunnen gaan.....

Sam790000000
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2021 21:58

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Sam790000000 »

Hoge rekening zonder gebruik van diensten

Pand verlaten 31-12-2020 diensten waren in 2020 van eteck overgestapt naar ista zonder kennis hiervan

Contract huur loopt tot 28-02-2021

Gelijk incassodreiging per mail nooit een rekening gehad

Na beëindiging contract. Wachten tot 2022 voor eindafrekening. Superslecht bedrijf

Overheid zou ista moeten stoppen wegens fraude oplichting

Devaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2021 08:54

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Devaa »

Krijg warmte via de woningbouw van Ista. woon hier nu een jaar in een ruim appartement. Kreeg een naheffing van bijna 1000 euro voor 6 maanden waarvan 3 maanden hete zomer en verwarmingen NIET aan. Metstand gevraagd en bleek half september te gaan stoken. Dus zit nu met 75 voorschot en 300 per maand naheffing. Voorschot naar 290 per maand terwijl ik amper stook. Als ik dus ga stoken ga ik naar 600 per maand wat meer is dan de huur. Onderneemt iemand hier actie, want zie veeeeel eleende voorbij komen.

Cindypeter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:29

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Cindypeter »

Laten wij er ook maar een schepje bovenop doen.
5 jaar kan hebben wij geld terug gekregen. Dit kwam mede omdat wij zelf het maandelijks bedrag iets verhoogd hadden zodat we niet voor een verrassing komen te staan bij de eindafrekening
En zo kwam het dat we ieder jaar 200-300 euro terugkregen.
Tot vorig jaar. Inmiddels heeft Heimstaden het overgenomen van van t Hof Rijnland.
Na 15 maanden kwam de eindafrekening: bijna 700!! bij betalen.
Veel over en weer gemaild, telefoontjes, cijfertjes die volgens hun kloppen en vervolgens door verwezen naar onze "vrienden" van Ista.
Die stuurden een mannetje om het te controleren. Idd de meters werken. Dus weinig tegen te doen. Hoewel hij ook zei dat het wel bijzonder was zo groot verschil.
Nou zit er echt wel een keer een mindere periode tussen of dat je paar dagen langer je verwarming aan hebt, maar dit is heel bijzonder.
We wonen trouwens op de 8e etage en de mensen boven ons kregen ook een flinke rekening terwijl ze links en rechts aast ons geld terug kregen.
Ze konden wel vertellen (eind december) dat we voor dat jaar aan de goede kant zaten. Minder verbruik, eigenlijk net zoals de jaren ervoor. waar de piek vandaan kwam was niet uit te leggen.
Net als de buren boven ons hebben we gezegd dat we het verder uitgezocht willen hebben en we niet eerder betalen.
Sinds februari niets meer vernomen of een herinnering.
Maar daar kwam juli 2021, de jaar afrekening van 2020.
Nou wat heeft die mevrouw gelijk gehad. Het was idd heel anders. We moeten nl nu geen 700 ,maar 1300!!!!!! bij betalen.
Nogmaals we wonen in een flat. in 2 slaapkamers staat de verwarming nauwelijks aan ( dat klopt ook op de meters) we hebben een 1 woonkamer (voorheen 2) en nog een keuken.
Ik heb net gekeken en de meters staan al bijna even hoog als bij de eindberekening van 2020. We zitten pas in juli!!
Het zijn een stelletje boeven en hopelijk gaat RADAR of wie dan ook er echt eens iets aan doen.

Flufferd
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2022 14:19

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Flufferd »

dag mensen ik kreeg het zelfde probleem het moment dat ik bij woonbron ging huren.
sinds 2019 active bezig met uitleg vragen etc en zeuren om de eindafrekening die niet binnen komt.
4 jaar lang van kastje naar muur gestuurd.
uiteindelijk wat meer hulp gekregen en gaat het nu via de huurcommisie ( als ik na 2 weken nog niks krijg of hoor van woonbron gaan zij aankloppen)
afrekening van 3 jaar miss ik gewoon nog steeds.
ook heb ik er hulp bij, mochten ze lak hebben aan de huurcommisie, dan gaat het via een advocaat en dan mogen ze elk rooie centje terugbetalen met zelfs de vast recht kosten. want ze hebben gewoon geld van me gestolen.
ik ga ervanuit dat ik een flink bedrag terug, maar ik leez ook dat de meter standen die worden afgerekend niet kloppen hier ga ik goed opletten.
want alles staat bij mij op 0 gebruik vanaf 2018-2019 2021-2022 nog steeds alles 0 gebruik
heb zelfs 1 radiator lost gekoppeld.
all geven ze de afrekening niet ik kan de afreken periodes wel bij ista online op de site zien kwa actief gebruik
en dat is dus niks ook word de stook kosten gescheiden van de service kosten als een aparte eindafrekening.
maar tot zo ver hebben ze t geld voor wat mij betreft in hun eigen zakken gestopt omdat ik ze dus veel heb bespaard door nooit een verwarming aan te zetten.
woonbron delft zijn gewoon oplichters in functie.

Plaats reactie