Het maakt ook nog wel verschil of het gaat om 270 euro betalen, of 270 BIJ betalen. Mijn appartement heeft ook blokverwarming en ik ben na een aantal jaar inmiddels redelijk bekend met de facturen van ISTA. Bepaalde kosten worden inderdaad verdeeld en dat gaat inderdaad op basis van vloeroppervlak. Ik gebruik mijn verwarming eigenlijk ook niet of nauwelijks. Afgelopen keer kreeg ik weer redelijk wat terug, maar het jaar er voor kreeg ik van een voorschot van ongeveer 750 euro, nog niet eens 150 euro terug. Terwijl ik de verwarming alleen in de echt koude maanden af en toe eens een weekenddagje aan deed. Dat zat dus niet in persoonlijk verbruik, maar in de vaste kosten en de kosten die samen hangen met het verbruik van het complex als geheel. Ik heb wellicht ook wel een klein beetje profijt van het stoken vd buren via de warme buizen, maar ik vraag me af hoeveel.omega19 schreef: ↑17 okt 2020 10:23Als je kijkt op de website van Ista staat daar een voorbeeldfactuur. In ieder geval op die factuur wordt, naast de beheers- en meetkosten, 35% van de energierekening verdeeld over het vloeroppervlak en niet naar het verbruik. Dus met 0,0 verbruik betaal je toch 35% van de gebruikelijke energierekening.ferry1968 schreef: ↑18 jul 2020 15:23Nu heb ik dus in 2019 bewust geen radiator aangedaan, heb mezelf beholpen met electrische kachel 3 uurtjes in de avond.
Dus ik heb in 2019 niks verbruikt, en nu in juli 2020 mijn eindafrekening gehad en het klopte 0 verbruik qwa radiatoren, dat viel me dus mee dat dat in ieder geval klopte.
Maar wat blijkt nu, volgens mijn eindafrekening moet ik dus alsnog 270 euro betalen,
Op zich is het niet onlogisch dat er een vaste component in de rekening zit voor onderhoud van de verwarmingsinstallatie en verwarming van de gemeenschappelijke ruimtes, zoals gangen en entree.
Ik trek liever een warm vest en sloffen aan dan dat ik mijn geld op maak aan de verwarming. De afgelopen winter heb ik hem helemaal niet meer gebruikt. Dat ik alsnog redelijk veel geld kwijt ben voelt wel zuur. Maar goed, de installatie, onderhoud etc kost inderdaad ook geld.