PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
NeoDutchio
Berichten: 10777
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ElleFlowers schreef:
09 aug 2022 23:09
Ik ben het echt voor een groot deel met je eens. Telefonisch komt minder vaak voor maar het gebeurt wel. Dus ja. Ook zijn er meerdere manieren een zending te volgen, maar daar heb je of de klantenservice van PostNL voor nodig of een account en die kan je aanmaken maar die moet je activeren met een code die per post komt.
Misschien bestel ik alleen bij fatsoenlijke webshops, want ik krijg ook altijd netjes een mailtje wanneer een bestelling verzonden is. Met daarin een link om de track en trace te zien.
Daar heb ik geen klantenservice van PostNL of een account voor nodig. Maar ja, als je geen account wil maken voor op je laptop, als je geen app hebt op je telefoon en je ook niet op je mail wilt kijken, dan blijft er inderdaad weinig over.

Techneut71
Berichten: 183
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door Techneut71 »

NeoDutchio schreef:
10 aug 2022 09:44
ElleFlowers schreef:
09 aug 2022 23:09
Ik ben het echt voor een groot deel met je eens. Telefonisch komt minder vaak voor maar het gebeurt wel. Dus ja. Ook zijn er meerdere manieren een zending te volgen, maar daar heb je of de klantenservice van PostNL voor nodig of een account en die kan je aanmaken maar die moet je activeren met een code die per post komt.
Misschien bestel ik alleen bij fatsoenlijke webshops, want ik krijg ook altijd netjes een mailtje wanneer een bestelling verzonden is. Met daarin een link om de track en trace te zien.
Daar heb ik geen klantenservice van PostNL of een account voor nodig. Maar ja, als je geen account wil maken voor op je laptop, als je geen app hebt op je telefoon en je ook niet op je mail wilt kijken, dan blijft er inderdaad weinig over.
In dat geval kun je maar beter thuis blijven vanaf het moment van bestellen tot het moment van bezorgen...

PeterPeters1966
Berichten: 1546
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Hele leuke discussie maar eigenlijk is het heel simpel: wij willen zo snel en zo goedkoop mogelijke onze pakketjes ontvangen. Dan moet je niet raar opkijken dat bedrijven in de keten zoeken naar de meest efficiënte manier van werken. Als we gewoon een realistisch bedrag willen betalen voor meer service dan kan je krijgen wat je wilt.

NeoDutchio
Berichten: 10777
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PeterPeters1966 schreef:
11 aug 2022 12:18
Hele leuke discussie maar eigenlijk is het heel simpel: wij willen zo snel en zo goedkoop mogelijke onze pakketjes ontvangen. Dan moet je niet raar opkijken dat bedrijven in de keten zoeken naar de meest efficiënte manier van werken. Als we gewoon een realistisch bedrag willen betalen voor meer service dan kan je krijgen wat je wilt.
Op zich is er geen probleem. Er is een PosNL app (net zo goed als bij meer bezorgbedrijven), online kan je de track en trace inzien en menig verkoper stuurt een link mee om de bestelling te volgen.
Het gaat pas fout als je de app niet wilt hebben, niet online wil kijken of de verkoper geen informatie geeft. In alle gevallen staat het dus los van de bezorger. Er zijn meerdere manieren om een pakket te volgen en om te weten in welk tijdvenster het kan komen.

aivanberkel
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door aivanberkel »

Ik heb mij er vandaag, helaas, in verdiept en vind het een steeds merkwaardiger verhaal. PostNL had een tamelijk robuust systeem: als iemand niet thuis is doe je een briefje in de bus. Simpel. Je weet dat je bij de juiste deur staat en eenvoudig uit te voeren. Nu is dat vervangen door een veel complexer systeem dat minder robuust is en zeker ook duurder om draaiend te houden.

In mijn geval: ik kreeg een aangetekende brief uit het buitenland. Ik wist niet dat ik die brief ging krijgen, tot de verzender mij belde om te vragen of ik was verhuisd. De brief was retour afzender gegaan omdat ik hem niet op het ophaalpunt heb opgehaald. Uiteraard had ik dat niet, want ik wist van niets en heb ook niets van PostNL gehoord. Op hun eigen site staat overigens dat PostNL wel een briefje in de bus moet doen als het een aangetekend stuk betreft en ze geen mailadres van mij hebben.

Dat mailadres hadden ze niet. De brief was gepost in een buitenland waar de post je niet het hemd van het lijf vraagt als je de moed hebt om een brief te posten. Daar koop je een postzegel en brengt het naar een postkantoor met het verzoek om aangetekend te verzenden.
Aan de telefoon met PostNL moest ik eerst uitgebreid uitleggen dat ik geen track en trace code heb. Dat vond men niet geloofwaardig. De medewerker zei dat de verzender altijd een track en trace code naar de ontvanger stuurt als het om een aangetekend stuk gaat. Ik heb diverse malen gevraagd of hij zeker weet dat PostNL die afspraak ook heeft met alle mogelijke verzenders in alle mogelijke landen (het ging bij mij om Oost Europa), maar dat deed er niet toe. Het scenario dat ik niet wist dat ik post ging krijgen of dat ik geen track en trace code heb bestaat niet bij de helpdesk van PostNL.
Eindconclusie van de klantenservice: er is in de procedure niets fout gegaan. Ze hebben bij mij aangebeld, konden mij niet bereiken (dat was de letterlijke tekst), hebben de post zeven dagen op een ophaalpunt laten liggen en teruggestuurd. Klaar.
Ik heb nog geprobeerd uit te leggen dat ik goed bereikbaar ben door een papiertje door een daarvoor bestemde gleuf in de deur te stoppen, maar dat lijkt bij de post een volstrekt onbekend fenomeen. De klantenservice heeft mij nog wel geduldig uitgelegd dat we tegenwoordig in de moderne tijd leven en dat in de moderne tijd je niet bestaat als je vrienden en kennissen je geen track en trace code sturen.

Enfin. Ik ben uiteraard getergd, maar vooral begrijp ik niet waarom een eenvoudig en robuust systeem moest worden vervangen door een duur en gebrekkig systeem.

aivanberkel
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door aivanberkel »

PeterPeters1966 schreef:
11 aug 2022 12:18
Hele leuke discussie maar eigenlijk is het heel simpel: wij willen zo snel en zo goedkoop mogelijke onze pakketjes ontvangen. Dan moet je niet raar opkijken dat bedrijven in de keten zoeken naar de meest efficiënte manier van werken. Als we gewoon een realistisch bedrag willen betalen voor meer service dan kan je krijgen wat je wilt.
Dus een heel systeem met apps en track en trace codes etc in de lucht houden is goedkoper dan een briefje in de brievenbus doen?

jochemd
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door jochemd »

aivanberkel schreef:
24 aug 2022 20:40
Dus een heel systeem met apps en track en trace codes etc in de lucht houden is goedkoper dan een briefje in de brievenbus doen?
Absoluut. Bron: ik heb een dergelijk systeem gebouwd (voor een buitenlandse bezorger).

Die apps en track & trace codes en dergelijken moeten ze toch al hebben omdat die de sleutel zijn om enerzijds controle te kunnen hebben waar het moet (bijvoorbeeld om patronen te herkennen waarbij er bij bepaalde bezorgers bepaalde paketten een grotere kans hebben om te verdwijnen of om bezorgingen op tijd/te laat cq gelukt/mislukt te tellen voor de zzp die per stuk betaald wordt) en anderzijds het werk steeds minder geschoold te maken. Een bezorger start zijn shift door in te loggen in de app en begint met het scannen van zijn autosleutels en zijn pinapparaat, rijdt daarna naar de dock die in de app staat, laadt de rollcontainers die klaar staan door de containers of de dozen er op te scannen en rijds vervolgens naar het adres wat de app aangeeft, haalt het in de app aangegeven aantal pakketjes uit de in de app aangegeven doos en belt bij het in de app aangegeven huisnummer aan. Een dergelijk systeem kan alleen door ongeschoold, nauwelijks getraind personeel uitgevoerd worden als de app alle stappen aanstuurt en controleert.

Als je dat allemaal al hebt is het enige verschil wat er gebeurd op het het moment dat er niet opengedaan wordt. In het ene geval drukt de bezorger in de app op de knop "Niet thuis" en gaat op weg. In het andere geval ga drukt hij ook op de knop "Niet thuis" (want dat moet het systeem toch weten omdat hij anders niet betaald krijgt) alleen in plaats van dat hij daarna meteen op weg kan moet hij op zoek naar die briefes, zoekt hij een pen, vult er een nummer op in, scant de barcode en gaat op zoek naar de brievenbus (die in een appartementencomplex niet altijd naast de deurbel zit). Dat zijn allemaal handelingen die handmatig moeten met een risico op fouten en waar een bezorger niet op zit te wachten want tijd is geld. (Als je dat 15 maal er dag gebeurd duurt je dienst zo een half ur langer, en hij krijgt al minder betaald omdat de bezorging mislukt is.)
De kosten van een aanpassing aan een systeem die zodra de "Niet thuis" knop ingedrukt wordt dat niet alleen registreerd in het trackingsysteem, maar ook meteen het account van de ontvanger opzoekt en een email / push notificatie verstuurd zijn echt marginaal, die verdien je binnen een maand al terug als 1 op de 1000 bezorginen een foute scan of nummer o.i.d. heeft bij alle handmatige actief van de bezorger en een helpdesk gesprek oplevert. (Om nog maar te zwijgen van het grote deel van de bevolking die het gewoon als service verwacht in plaats van die ouderwetse briefjes.)


Het gaat vervolgens inderdaad mis in een aantal gevallen. Bijvoorbeeld als er helemaal geen gegevens van de ontvanger bekend zijn. Hoe het bij een pakket zou moeten gaan weet ik eigenlijk niet, maar bij een aangetekende brief moet er nog steeds een stukje papier in de bus gedaan worden. Ik weet niet of medewerkers van PostNL echt niet weten of dat moet of dat ze zich van de domme houden, maar het is inderdaad zo dat zelfs als je medewerkers met de texten op de eigen site, de Algemene Voorwaarden of de concessie voor de Universele Postdienst confronteerd ze nog steeds bij hoog en laag blijven volhouden dat de ontvanger zich echt aangemeld moet hebben. En als ontvanger kom je vervolgens nergens met je klacht, want je bent niet de opdrachtegever want dat is de verzender dus willen ze geen klachten in behandeling nemen. Bron: 6 aangetekende brieven die retour afzender zijn gegaan dit jaar omdat er geen afhaalbericht was achtergelaten.
Het gaat ook mis als je wel een account hebt. Dan krijg je wel een mooie email met een track & trace code die zegt dat je de zending binnenkort kan ophalen en je daar nog een notificatie van krijgt als hij klaar ligt. Alleen scannen ze hem vervolgens niet bij aankomst op het afhaalpunt en zie je dus 15 dagen later in de track & trace dat de aangetekende brief retour afzender is gegaan vanaf een postpunt waar hij nooit was aangekomen. Bron: 3 aangetekende brieven die retour afzender zijn gegaan dit jaar omdat ze bij aankomst niet gescand waren.

aivanberkel
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door aivanberkel »

jochemd schreef:
24 aug 2022 21:27
aivanberkel schreef:
24 aug 2022 20:40
Dus een heel systeem met apps en track en trace codes etc in de lucht houden is goedkoper dan een briefje in de brievenbus doen?
Absoluut. Bron: ik heb een dergelijk systeem gebouwd (voor een buitenlandse bezorger)....

Dank voor een helder antwoord en uitleg. Dit zou verplichte kost voor de servicedesk van PostNL moeten zijn, zodat zij ook echte antwoorden kunnen geven.

Jablan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL geeft geen “niet thuis”-briefje meer

Ongelezen bericht door Jablan »

jochemd schreef:
24 aug 2022 21:27
Het gaat vervolgens inderdaad mis in een aantal gevallen. Bijvoorbeeld als er helemaal geen gegevens van de ontvanger bekend zijn. Hoe het bij een pakket zou moeten gaan weet ik eigenlijk niet, maar bij een aangetekende brief moet er nog steeds een stukje papier in de bus gedaan worden.
Helaas. Aangetekende post wordt als mini-pakketje behandeld. Geen briefjes meer.
aivanberkel schreef:
24 aug 2022 20:34
In mijn geval: ik kreeg een aangetekende brief uit het buitenland. Ik wist niet dat ik die brief ging krijgen, tot de verzender mij belde om te vragen of ik was verhuisd. [...] (het ging bij mij om Oost Europa), [...] Ik heb nog geprobeerd uit te leggen dat ik goed bereikbaar ben door een papiertje door een daarvoor bestemde gleuf in de deur te stoppen, maar dat lijkt bij de post een volstrekt onbekend fenomeen.
Laatste stukje is aangenaam ironisch.
Interessant dat jij ook problemen hebt met aangetekende post uit Zuid/Oost-Europa. Daar gaat het bij ons stelselmatig mis mee, ondanks alle beloftes van de klantenservice van PostNL.
Nu hebben wij geluk, zeldzame namen en een goede winkelier op het ophaalpunt, die de aangetekende post voor ons vasthoudt. Het wordt wel minder, omdat wij buiten Nederland overal ons mailadres droppen en nadrukkelijk vragen om een mail te sturen. Dat werkt beter.

Plaats reactie