LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hogervorst wil roken duurder maken

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Toolboy

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Toolboy »

Roken moet nu in de ban.
Maar als er straks geld tekort is in den Haag.
Dan wordt er een campagne gestart, dat roken niet eens zo slecht voor je is.
En dat er ook wel voordelen aan zitten.
BLA bla bla

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou mensen roken of niet roken moet een ieder
zelf weten.We doen net als de indianen allemaal
aan de vredespijp dan wordt Nederland ook weer
leefbaar.
Overigens vind ik die stinkende schoorstenen van die
open haarden veel erger want die tasten hele woonwijken
aan. :evil:

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Haha ja voor de samenleving heeft het naast alle negatieve kanten ook een aantal positieve kanten, maar voor de roker zelf? Of doen de rokers onder ons het allemaal om de samenleving financieel te ondersteunen? Je kunt namelijk ook gewoon al je inkomsten doneren hoor!!

Enne over al dat geld dat het de staatskas zou opbrengen.. Ik wil wel eens een compleet plaatje zien. En dan inclusief zaken als tijd van de baas die met een sigaret in de hand wordt doorgebracht.

Dat de staat zodra bijna iedereen gestopt is met roken gaat verkondigen dat er voordelen aan roken zitten kan ik me niet voorstellen (er zijn namelijk geen voordelen). Misschien jij wel maar dat zullen we dan maar houden op de invloed die de nicotine op je heeft.

@mve2: Leuk dwaalspoor, ga ik niet op in ;)

mve2
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 okt 2005 15:55

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door mve2 »

hoezo dwaalspoor leg eens uit of ga je dat ook niet doen?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Jan1 »

Sjoerd_


Geplaatst op 19 Mrt 2006 11:29 door Sjoerd_


Enne over al dat geld dat het de staatskas zou opbrengen.. Ik wil wel eens een compleet plaatje zien. En dan inclusief zaken als tijd van de baas die met een sigaret in de hand wordt doorgebracht.
Even geduld Sjoerd, als het goed is dan zal klaasvd ons precies vertellen hoe de financiële vork in de steel zit. Hij weet het ook zo zeker.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Met een sigaret in de hand kan ik nog wel werken maar dat lukt mij niet met een kop koffie :o

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door klaasvd »

Even geduld Sjoerd, als het goed is dan zal klaasvd ons precies vertellen hoe de financiële vork in de steel zit. Hij weet het ook zo zeker
Ik zal proberen het te achterhalen, maar op dit toontje kan het nog wel ff duren :lol:
Anders opvragen ministerie van Financiën

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door klaasvd »

De economie van het roken: de tabaksbranche

De binnenlandse afzet van tabaksartikelen - sigaretten, shag en sigaren - bedroeg in 1996 ongeveer f5,8 miljard. Hiervan ontvangt de overheid in de vorm van accijns en BTW ruim f3,7 miljard. Tabak vindt zijn weg naar de consument via de tabaksverwerkende industrie, de groothandel en de detailhandel. De einddistributie vindt voornamelijk plaats via levensmiddelenzaken, tabaks-winkels, benzineshops en horeca gelegenheden.

Met de productie en distributie van tabak en tabaksartikelen zijn in Nederland ongeveer 12.000 arbeidsplaatsen gemoeid. Per medewerker (fulltime) wordt een tabaksomzet van ruim f400.000 gerealiseerd. De tabaksomzet per werknemer verschilt sterk per verkoopkanaal en zo ook de verkoop- en handelsmarges en het percentage niet-rookartikelen dat wordt omgezet.
Overheid

De overheid ondervindt zowel negatieve als positieve economische effecten van tabaksgebruik. Als ontvanger van accijns en belastingen heeft de overheid baat bij roken. Tegelijkertijd treedt de overheid ook op als mede financier van de gezondheidszorg en de sociale voorzieningen wat leidt tot een kostenpost. De kosten van de overheid met betrekking tot productieverlies bedroegen in 1996 in totaal tussen de f382 miljoen bij een ruime arbeidsmarkt tot f514 miljoen bij een krappere arbeidsmarkt. De overheidsbijdragen aan de gezondheidszorg toegere-kend aan tabaksgebruik kwamen uit op f622 miljoen. De bijdragen van de overheid aan de schade en de kosten van branden en brandweer beliepen in totaal f43 miljoen.

Tabaksgebruik heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor de kosten van sociale voorzieningen. Als men vanwege het roken arbeidsongeschikt wordt verklaard of vroegtijdig overlijdt, leidt dit tot een beroep op uitkeringen. In 1996 bedroeg deze bijdrage f382 miljoen. Vroegtijdig overlijden leidt tot minder beroep op sociale voorzieningen en een besparing voor de overheid van f621 miljoen. De besparing aan door de overheid betaalde aanvullende ouderdoms-pensioenen becijferen we voor 1996 op f231 miljoen.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Jan1 »

Nu een andere:

In antwoord op de vragen van de leden van de SP-fractie over bedrijfseffecten
versus gezondheidswinst deel ik het volgende mee. De regering
is van opvatting dat tabaksproducten - naast een enorme schade voor de
volksgezondheid, waaronder ten minste ruim 23 000 doden per jaar -
hoge maatschappelijke kosten veroorzaken. In de hiernavolgende
kostenraming is de totale jaarlijkse economische schade in Nederland ten
gevolge van het roken, inclusief de gezondheidszorg, verdisconteerd. De
accijnsopbrengst op sigaretten en kerftabak bedroeg in 1999 f 3,5 mln. De
BTW-opbrengst bedroeg f 956 mln. In de door de Netherlands School of
Public Health uitgevoerde gezondheidseffectrapportage (1998) over het
tabaksontmoedigingsbeleid wordt ook aandacht besteed aan de economische
schade door het roken. Dit leverde de volgende bevindingen op.
* Het extra ziekteverzuim van rokers ten opzichte van niet-rokers beloopt
33 à 45%. Voor werkgevers is dit een belangrijke kostenpost.
Uitgaande van 33% bedragen de totale kosten van extra verzuim door
rokende werknemers op jaarbasis om en nabij de f 2 miljard.
* Het totale productieverlies door vroegtijdige sterfte van rokers beloopt
ruim f 750 mln. per jaar.
* Productieverlies door arbeidsongeschiktheid levert jaarlijks meer dan
f 150 mln. aan kosten op.
* De ziekenhuiskosten, veroorzaakt door roken, bedragen per jaar meer
dan f 1,5 miljard.
* De extra uitgaven voor nabestaanden, die recht hebben op een
aanvullend pensioen, veroorzaakt door het vroegtijdig overlijden van
de partner bedragen ruim f 650 mln. per jaar.
De Eerste Kamer, vergaderjaar 2001-2002, 26 472, nr. 59a 9
Bij deze Quote is ook te zien waar hij vandaan komt.

edje-h
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:26

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door edje-h »

Ik moet er om lachen heel erg om lachen.
Rokers zijn vaker ziek dan niet rokers?
Ik rook al jaren en ben bijna nooit ziek geweest,ja een griepje/verkoud heid dat heeft een niet roker dus ook wel eens.
En dat er nu veel rokers ziek zijn komt door denhaag :!: :!:
Zet rokers maar buiten in een hokje,en de niet rokers lekker binnen.
Laat de niet rokers maar eens in zo'n hokje gaan staan worden ze ook ziek :!: :!:
En dat gedram van roken is slecht voor je,nee met je fiets naast een stinkende auto bij een stoplicht is zeker fijn.
Dat brengt meer schade aan,dan 1 pakje sigaretten :!: :!:
Dus waar dramt denhaag nu toch over.
En rokers sterven jonger,nou eerder in het verkeer ja.
Een mens mag niks meer in dit land,en dat noemen we nu vrijheid????
Nee men mag doen wat denhaag ons zegt.
Denhaag bepaalt hoe je leven moet,wij hebben er niks meer over te zeggen :!: :evil:

karinknol
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 apr 2005 01:41

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door karinknol »

Nou sorry hoor, we wonen in betonnen dozen, die elke dag weer een aantal zwaar beschadigende gassen uitstoten. Ook al zou ik roken, doet mijn betonnen doos, mij de das wel om en wat denk je als ik buiten mijn deur stap? Of een blikje soep openmaak met een witte binnenkant? Printers staan nog heel vaak op een bureau, laat ze ajb mijn kids hier weg halen, want ik heb ook een printer die zwart stof uitslaat.
Wat een bull **** allemaal, laat de roker die er toch al veel voor betaald, met rust. Wees blij dat een roker jarenlang de schatkist spekt en niet zorgt dat het het ergens anders vandaan moet komen. Hou er trouwens rekening mee, dat ook de zogenaamde anti rook campagnes, mensen aan het werk houden.
Stop met discrimineren, want ik heb nog nooit problemen gehad met een roker in mijn huis of omgeving, wel met andere in mijn omgeving.

Ik zoek een slak om zout op te leggen, u ook?

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

@edje-h: Buitenlucht is gezond voor de mens en daar zul je absoluut niet ziek van worden. In een hokje gaan zitten waarbij je elkaar nog amper kunt zien door de smerige rook is minder gezond.

De juistheid van je argument dat uitlaatgassen van een auto slechter voor je zijn als een pakje sigaretten betwijfel ik. De rook van een sigaret adem je direct en ongezuiverd in, de uitlaatgassen van een auto zijn vermengd met een hoop frisse buitenlucht.

Nederland is en blijft een vrij land. Wel onderneemt de overheid actie om niet rokende mensen te beschermen. Ook worden rokers gewezen op de schadelijke gevolgen.

@karinknol: Rokers kiezen er zelf voor hier te reageren, het onderwerp is zelfs door een klagende roker gestart. Lief dat je opkomt voor anderen maar op een forum is het nou eenmaal zo dat iedereen zijn of haar zegje kan doen.

Een van de redenen dat ik zo tegen roken ben is dat ik er vroeger altijd flink ziek van werd. In bijvoorbeeld restaurants werd altijd erg veel gerookt en daar had ik dan last van. Nu ik wat ouder ben kan ik er wat beter tegen maar dat het erg slecht voor je is is me wel meer dan duidelijk geworden. Bovendien heb ik nooit echt begrepen waarom mensen roken.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door eeliane »

Sjoerd, laat je niet opjagen door rokers, zij zullen altijd een weerwoord hebben (die in de oren van niet en ex-rokers meestal kant noch wal raakt, haha, maar ze zullen volhouden!).
Ze klinken als echte verslaafden en vertellen je op deze manier dat ze niet van plan zijn( lees: niet kunnen stoppen) met roken en daarom allerlei smoesjes uit kast moeten halen om te rechtvaardigen dat ze roken.
Laat me niet lachen, roken is slecht en 95% van de rokers gaat er ook aan dood!

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door 48609 »

Laat me niet lachen, roken is slecht en 95% van de rokers gaat er ook aan dood!
Een vrouw naar mijn hart!
Dat is overigens nog niet het grootste probleem. Ze nemen anderen in hun dood mee en rechtvaardigen dat met ... jawel dat ze zo goed zijn voor de economie, de uitlaatgassen die er toch wel zijn, andere verslavingen etc...
Zielig, egoistisch, onethisch, onverantwoordelijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Zielig, egoistisch, onethisch, onverantwoordelijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Nou, ga door. Wie houdt je tegen?

mve2
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 okt 2005 15:55

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door mve2 »

eeliane je moet niet kletsen een roker hoeft geen smoesjes uit de kast te halen om te stoppen, en waar lees ik dat de rokers geschreven hebben dat ze niet kunnen stoppen (ben benieuwd).
En 95% gaat er ook aan dood, vertel waar haal je deze wijsheid vandaan?
En voor sjoerd lees dit eens www.snm.nl/org/news_detail.php?NID=213
En eeliane schroom je niet om het ook te lezen dan weet je waar je over praat de volgende keer.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door Willem 4 »

95% maar? dat valt me reuze mee.
Leven, dat is pas ongezond.
100% gaat daar uiteindelijk aan dood, echt niemand overleeft het.
:lol:

Met die kennis in het achterhoofd probeer ik zoveel mogelijk te genieten en zo min mogelijk zuur doen of ergeren aan anderen.
Valt niet altijd mee maar ik doe mijn best want leven is wel kort maar ook heel leuk te maken :lol:

groeten

edje-h
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:26

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door edje-h »

Voor wat hoort wat :!:
Jullie klagen steen en been over de rokende medemens.
Als er straks niemand meer rookt en er weer duizend mensen op,de straat worden gezet omdat het roken niet meer mag :!:
Moeten de klagers maar ontslag nemen en hun baan aan de arbeiders uit de tabaks industrie geven.
Want voor wat hoort wat,en niet gaan lopen klagen dat je dan minder in de maand hebt.
En oja gaan jullie NIET rokers nog met een vliegtuig op vakantie,denk er dan even aan hoe vervuilend dat is voor jullie medemensen :!: :!:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

roken is slecht en 95% van de rokers gaat er ook aan dood!
HaHahaaa en jij hebt het eeuwige leven :lol: :lol: :lol:

mve2
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 okt 2005 15:55

Re: Hogervorst wil roken duurder maken

Ongelezen bericht door mve2 »

precies edje-h over dat vliegtuig heb ik het ook al gehad maar daar hoor je dan niks over.
Voor bepaalde gasten hier op het voorum bestaat een spreekwoord die voor hun van toepassing is
VERBETER DE WERELD MAAR BEGIN BIJ JEZELF.
Zo en nu ga ik er toch maar weer een roken en van het leven genieten. :wink:

Gesloten