LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volkoren Ontbijt Lidl

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef: Ik wil wel zien dat je van een netto van 2000 euro (Modaal 33000) met 11 procent je boodschappen kunt doen. :shock:
Oei dat is dan wel heel weinig die 11% ik zou het daar
zeer zeker niet mee redden.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb net zitten rekenen, mijn boodschappengeld is zo'n 15%. Meer is er gewoon niet.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door CSM »

witte angora schreef:Ik heb net zitten rekenen, mijn boodschappengeld is zo'n 15%. Meer is er gewoon niet.
Bedoelt u dan sec de boodschappen voor eten en drinken, of ook lucifers, afvalzakken, wasmiddel, etc.?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Maar je hoeft ook alleen maar voor jezelf te zorgen
toch WA ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door nevermind »

CSM schreef:Nee tuurlijk. Fresco is een wereldwijd gerespecteerde wetenschapper, maar ze weet van toeters noch blazers. Die meneer met dat aluhoedje op, die inbelde om zijn angsten over E-nummers te delen.... ("maar het is chemisch"), dat is pas een expert.

/ironie
Het wil toch niets zeggen, dat deze mevrouw als wetenschapper dan gelijk heeft.
Waar zijn de bronnen, welke haar uitspraken kunnen bevestigen?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door witte angora »

CSM schreef:
witte angora schreef:Ik heb net zitten rekenen, mijn boodschappengeld is zo'n 15%. Meer is er gewoon niet.
Bedoelt u dan sec de boodschappen voor eten en drinken, of ook lucifers, afvalzakken, wasmiddel, etc.?
Inclusief alles inderdaad. Dan hebben we het dus over ongeveer 150 euro per maand. En inderdaad, dat is alleen voor mezelf en mijn kat, dus het is goed te doen zolang je maar geen gekke capriolen uit haalt.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door CSM »

nevermind schreef:
CSM schreef:Nee tuurlijk. Fresco is een wereldwijd gerespecteerde wetenschapper, maar ze weet van toeters noch blazers. Die meneer met dat aluhoedje op, die inbelde om zijn angsten over E-nummers te delen.... ("maar het is chemisch"), dat is pas een expert.

/ironie
Het wil toch niets zeggen, dat deze mevrouw als wetenschapper dan gelijk heeft.
Waar zijn de bronnen, welke haar uitspraken kunnen bevestigen?

Ik weet niet wat haar officiele bronnen zijn, maar in ieder geval bevestigen de statistieken van het CBS de trend die zij benoemt.
Aandeel van voeding loopt terug
Ondanks de recente stijging van de voedselprijzen zijn de huishoudens de afgelopen jaren relatief steeds minder aan voedsel uit gaan geven en dus tellen diezelfde prijzen minder zwaar mee bij de berekening van de inflatie. Hoe zwaar een uitgavencategorie meetelt bij de berekening van de inflatie hangt namelijk af van de uitgaven van huishoudens aan die categorie. In 1969 woog voeding nog voor bijna een kwart mee in de inflatie. In 2006 is dit nog maar ruim 10 procent. Dit betekent feitelijk dat consumenten nu relatief minder uitgeven aan voeding dan jaren geleden.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/pri ... 582-wm.htm

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:
CSM schreef:
witte angora schreef:Ik heb net zitten rekenen, mijn boodschappengeld is zo'n 15%. Meer is er gewoon niet.
Bedoelt u dan sec de boodschappen voor eten en drinken, of ook lucifers, afvalzakken, wasmiddel, etc.?
Inclusief alles inderdaad. Dan hebben we het dus over ongeveer 150 euro per maand. En inderdaad, dat is alleen voor mezelf en mijn kat, dus het is goed te doen zolang je maar geen gekke capriolen uit haalt.
Normaal kost een eten per dag +/- 5,50 per persoon.
Dan hebben wij het over eten hier, maar niet over de rest van boodschappen.
Als je voor 5,40 ook nog de rest van de boodschappen kan betalen, dan doe ik iets verkeerd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:Inclusief alles inderdaad. Dan hebben we het dus over ongeveer 150 euro per maand. En inderdaad, dat is alleen voor mezelf en mijn kat, dus het is goed te doen zolang je maar geen gekke capriolen uit haalt.
Dat is superknap van je WA want dat is nog geen 35 euro per week.
Dan mag je inderdaad geen gekke carpriolen uithalen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik weet niet wat haar officiele bronnen zijn, maar in ieder geval bevestigen de statistieken van het CBS de trend die zij benoemt.
Nou ik kan er van het CBS niets lezen, behalve dat de inflatie 1969 voor een kwaart, en in 2006 alleen nog voor 10 % meetelt.
Dat wil toch niet zeggen, dat de consument nog maar 10 % in 2006 voor voeding nodig heeft.
Dus 6 jaar later alleen met 1 % gestegen.
Dat sommige voeding goedkoper is geworden, ben ik het met eens, maar niet in het algemeen.
In 1969 woog voeding nog voor bijna een kwart mee in de inflatie. In 2006 is dit nog maar ruim 10 procent. Dit betekent feitelijk dat consumenten nu relatief minder uitgeven aan voeding dan jaren geleden.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door CSM »

@nevermind, in de toelichting van het CBS staat:
Hoe zwaar een uitgavencategorie meetelt bij de berekening van de inflatie hangt namelijk af van de uitgaven van huishoudens aan die categorie.
Er staat dus dat...
In 2006 gaven (volgens de metingen van het CBS) huishoudens gemiddeld 10% uit aan voeding, en daarom telt het de uitgavencategorie voeding in dat jaar voor 10% mee in de inflatieberekening.

Dat zegt overigens nog niets over de vraag hoe hoog de inflatie dat jaar (en in de 6 jaren erna) geweest is.
Daarom weet ik ook niet wat je bedoelt met je opmerking "Dus 6 jaar later alleen met 1 % gestegen."

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tjah CSM wat tel je onder voeding ?
Een gehaktbal of ook een biefstuk ?
Of word er alleen het hoognodige geteld ?

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door CSM »

Chocomelk schreef:Tjah CSM wat tel je onder voeding ?
Een gehaktbal of ook een biefstuk ?
Of word er alleen het hoognodige geteld ?

Ik tel niets, dat doet het CBS. Men zegt het gemiddelde gezin als uitgangspunt te hanteren:
Het CBS meet de officiële inflatie door de prijsontwikkeling te volgen van een mandje goederen en diensten. Dit mandje is gebaseerd op wat de Nederlandse bevolking gemiddeld consumeert.
Houd er wel rekening mee, dat de Nederlandse bevolking naast arme sloebers ook rijke stinkerd telt. En als die elke dag bij het ontbijt, lunch en diner biefstuk eten, dan komen hun totale uitgaven aan de kostenpost "voeding" toch niet boven de 5% uit. Hogere inkomen besteden een relatief kleiner gedeelte van hun budget aan voeding.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ ciske en winterman

ik had er even een tekentje bij moeten zetten over de oorlog,ik haakte op winterman in,moest cynisch zijn...

nou het gebeurd dus wel degelijk dat er gewoon mensen zijn die geen eten hebben! was pas een docu...vrouw at zelf niks,gaf haar kind een halve boterham,dat was het laatste wat ze had...en de andere dag kreeg het kind de andere helft,geen honger dan?

nou als het mijn buurvrouw zou zijn...

@wa..
knap van je...
ik doe ook iets verkeerd...... :oops:

ik weet echt wel dat het gemakzucht is om altijd maar naar de ah te gaan..maar ja zo makkelijk he,alles onder 1 dak...xldus heeft alles..maar idd duur..

wat ik al eens zei vind het echt knap als mensen zo rond kunnen komen.
wat ik zei over die vriendin met 5 man en dan 100 euro per week..nou ..ik weet niet hoe maar het lukt...

beschuitje
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2011 19:38

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door beschuitje »

Voedselbankje misschien :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

wie ik?of vriendin?
nee die heeft het verder wel redelijk goed hoor,maar ze vertikt het ,ze wil nog andere dingen doen met de kids...dus wil ze er een sport van maken en het lukt haar nog ook!
nou moet ik zeggen 3 kids van 6,8,10 die van 6 en 8 eten nog niet zo gek veel,maar toch...knap hoor...

nou mij lukt het niet...

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door Winterman »

Hij gaat lekker!

Van
Nieuw ! 7 granen Volkoren Ontbijt 95 cent per 300 gram
Oud: Volkoren Ontbijt 69 cent per 500 gram
Zelfde doos andere inhoud
228 procent prijsstijging
Naar
- De derde Wereld
- Honger
- Durex
- De Tweede Wereldoorlog
- De integriteit van een wetenschapper
- Uitgaven volgens het CBS

Verrassend dat niemand het nog gehad heeft over de nieuwe actie van Albert Heijn en dat die porties veel te klein zijn om je echt te vullen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik had vroeger ook zo'n mini winkeltje.... :lol: :lol: echt!!
maar ook een kassa tje...ihihihi

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door nevermind »

CSM schreef:@nevermind, in de toelichting van het CBS staat:
Hoe zwaar een uitgavencategorie meetelt bij de berekening van de inflatie hangt namelijk af van de uitgaven van huishoudens aan die categorie.
Er staat dus dat...
In 2006 gaven (volgens de metingen van het CBS) huishoudens gemiddeld 10% uit aan voeding, en daarom telt het de uitgavencategorie voeding in dat jaar voor 10% mee in de inflatieberekening.

Dat zegt overigens nog niets over de vraag hoe hoog de inflatie dat jaar (en in de 6 jaren erna) geweest is.
Daarom weet ik ook niet wat je bedoelt met je opmerking "Dus 6 jaar later alleen met 1 % gestegen."
@ CSM

ik kan echt lezen, ook wil je dat steeds betwijfelen.
Jouw link is iets van 6 jaar geleden, maar ik zoek iets van heden, of heb gevraagd naar een onderbouwing van de uitspraken van mevrouw Fresco.
Zelf bij het CBS is niets te vinden, dus een uitspraak van een persoon is dan wel representatief?
Wat ik bedoel met 1 procent is dat:
In 2006 gaven (volgens de metingen van het CBS) huishoudens gemiddeld 10% uit aan voeding
Mevrouw Fresco beweerd in haar interview, dat er allee nog maar 11 procent aan voeding wordt uitgegeven, dus voor mij is het dan tussen 2006 en nu, een verschil van 1 %! :shock:

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Volkoren Ontbijt Lidl

Ongelezen bericht door CSM »

@nevermind.

U vroeg mij naar de bronnen van mevrouw Fresco. Nu heb ik geen zin en geen tijd om dat allemaal uit te gaan pluizen. Voor mij is haar reputatie als hoogleraar voldoende om haar op dit punt te geloven. Het zijn ook niet het type gegevens waar je als wetenschapper makkelijk een leugentje over kunt vertellen, want dit soort trends is vrij gemakkelijk met cijfers te staven.

Zoals bijvoorbeeld met de cijfers van het CBS. Een snelle google-search bracht mij bij de publicatie van het CBS uit 2006. Inderdaad zijn die 6 jaar oud, maar ik wil u erop wijzen dat we hier een trend bespreken die meer dan 60 jaar beslaat (vanaf de jaren vijftig tot heden). Cijfers van 6 jaar geleden lijken me in die context nog vrij actueel.

Mocht u dit niet met mij eens zijn, kijkt u dan vooral zelf eens in de ruwe data van het CBS.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... TB=G2&VW=T

N.B. Ik geef toe dat de 10% uit 2006 niet exact terug te vinden is in de tabel. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of we alleen naar de kolom voedingsmiddelen moeten kijken, of dat de kolom genotsmiddelen er ook bij hoort. Ik vermoed het laatste, want in die categorie vallen bijvoorbeeld tabak, drank en consumptieijs. Maar in ieder geval valt u hopelijk op dat het percentage aardig overeenstemt met wat Louise Fresco aangaf in het radio-interview ("het schommelt zo tussen de 10 en 15%")

Kortom, mijn bronnen zijn a) een gerespecteerd wetenschapper en b) de feitelijke cijfers van het CBS. U zet daar tot nu toe tegenover: een aluhoedje dat inbelde naar een radioprogramma met een vaag verhaal over E-nummers. Ik vind het prima dat u het bestaan van deze trend niet klakkeloos van me aan wilt nemen, maar wat mij betreft bent u nu aan zet om met bronnen te komen die het tegendeel aantonen.

+++++++

Wat betreft de 1% stijging tussen 2006 en 2012 .... ik begrijp niet wat u daar zo verwonderlijk aan vindt. Geloof me, ik bedoel dat absoluut niet ironisch. In 2006 besteedde een gemiddeld gezin zo'n 10% van haar totale uitgaven aan voeding, en dat zou dan nu 11% zijn. Wat is daar zo verwonderlijk aan?

Gesloten