LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat mij opvalt

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door 1JanV »

Als eerste
Wat mij opvalt, is dat ik steeds meer in de remmen moet klimmen al er op de snelweg de invoegstrook de opkomende auto voorrag nemen. De opkomende auto kan nooit zien welke auto er links naast zit waardoor uitwijken levensgevaarlijk wordt dus moet je sterk afremmen waardoor er bijna kop en staart botsing ontstaat. Ik vraag mij af welke druiloor deze vorm van coulance heeft ingevoerd waardoor men gaat denken dat het zo hoort. Sterker nog, indien ik deze voorrang niet geef gaat de hand van die automobilist op de claxon en de middenvinger omhoog, daarna wordt je afgesneden en gaat men op de rem staan.
Tweede
De sigarettenpeuken vliegen om de oren op de snelweg ,maar ook in de stad, hieraan wordt niets gedaan door de politie?? Ben ik nu zo een burgerhufter

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door ciske »

Misschien moet je er een beetje meer rekening mee houden, dus je snelheid aanpassen.
De sigarettenpeuken vliegen om de oren op de snelweg ,maar ook in de stad, hieraan wordt niets gedaan door de politie??
Moeten ze midden op de snelweg dan gaan staan? :lol:

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door riddert »

Je eerste punt valt mij ook op. Het is mij geleerd met rijles dat je je snelheid bij het invoegen aan moet passen aan de snelheid die gereden wordt op de snelweg. Er zijn de wereld mensen die het normaal vinden om met een snelheid van 60 of 80 direct na het puntstuk in te voegen.
Dit zorgt voor gevaarlijke situaties zoals u beschrijft.

Ik zou zeggen gewoon op je baan blijven en doorrijden, als puntje bij paaltje komt zet de invoegende automobilist de auto toch niet tegen de jouwe aan.

Je tweede punt; daar doe ik ook aan mee sinds VW €40,- vraagt voor een asbak in de auto.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door newmikey »

1JanV schreef:Als eerste
Wat mij opvalt, is dat ik steeds meer in de remmen moet klimmen al er op de snelweg de invoegstrook de opkomende auto voorrag nemen.
Als u in de remmen moet klimmen, geeft u geen gelegenheid tot invoegen. Dat is pas ècht huftergedrag. Uw baan is oneindig, die van de invoeger niet. Als u ver genoeg vooruit kijkt kunt u ruimte scheppen door de voet even van het gas af te halen. Als u een invoegstrook nadert zorgt u sowieso al voor een forse ruimte tussen u en uw voorganger, vooruitlopend op het mogelijkerwijs invoegen van een andere automobilist.

Computert
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 aug 2011 20:48

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Computert »

Met de auto, zijn de door JanV omschreven verkeersgevaarlijke handelingen al asociaal, laat staan als je met de motor op de snelweg rijdt dan word je, bewust of onbewust, al helemaal over het hoofd gezien.
De verkeersmentaliteit is sinds het nieuwe RVV, toen veel verkeersregels ineens versoepeld werden, door de meeste automobilisten geïnterpreteerd alsof je je (nog) individueler mag gaan gedragen in het verkeer.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door boef530 »

Invoegend verkeer dient zich aan de rijsnelheid van het verkeer op de snelweg aan te passen. Het is wel zo netjes om het invoegend verkeer de ruimte te geven om in te voegen. Anticiperen noemen we dat met een mooi woord. Wat betreft het weglazeren van afval is ons volkje nog steeds belachelijk asociaal.

Computert
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 aug 2011 20:48

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Computert »

newmikey schreef:
1JanV schreef:Als eerste
Wat mij opvalt, is dat ik steeds meer in de remmen moet klimmen al er op de snelweg de invoegstrook de opkomende auto voorrag nemen.
Als u in de remmen moet klimmen, geeft u geen gelegenheid tot invoegen. Dat is pas ècht huftergedrag. Uw baan is oneindig, die van de invoeger niet. Als u ver genoeg vooruit kijkt kunt u ruimte scheppen door de voet even van het gas af te halen. Als u een invoegstrook nadert zorgt u sowieso al voor een forse ruimte tussen u en uw voorganger, vooruitlopend op het mogelijkerwijs invoegen van een andere automobilist.
Het is nog wel altijd zo dat het "invoegend verkeer" pas "mag invoegen" als dit op "veilige wijze" kan.
Natuurlijk mag je als verkeersdeelnemer die op de snelweg rijdt, er rekening mee houden (anticiperen), en als het ook veilig kan, de "invoeger" de "gelegenheid geven tot invoegen". Maar dat neemt niet weg dat menig "invoeger" gewoon invoegt en daardoor een "levensgevaarlijke situatie creëert" alsof men dat recht heeft, dat is dus "absoluut niet zo".

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door bprosman »

Moeten ze midden op de snelweg dan gaan staan?
Mijn zoon en ik hebben dat in de US anders wel gezien :? . Agent die vanuit de middenberm de snelweg op loopt zijn hand opsteekt en een auto laat stoppen. En ze stoppen nog ook.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door crazyme »

riddert schreef: Je tweede punt; daar doe ik ook aan mee sinds VW €40,- vraagt voor een asbak in de auto.
= 5 pakjes sigaretten ? Nou nou, als je zo krap bij kas zit zou ik stoppen met roken :lol:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door crazyme »

bprosman schreef:
Moeten ze midden op de snelweg dan gaan staan?
Mijn zoon en ik hebben dat in de US anders wel gezien :? . Agent die vanuit de middenberm de snelweg op loopt zijn hand opsteekt en een auto laat stoppen. En ze stoppen nog ook.
Beter van wel. Tenzij je na een chase een schoenmaatje 12 in je nek wilt krijgen...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

riddert schreef:Je tweede punt; daar doe ik ook aan mee sinds VW €40,- vraagt voor een asbak in de auto.
Daar zijn ook losse asbakjes met deksel voor te krijgen. Mijn buuf heeft zo'n ding voor een paar euro aangeschaft.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:
Moeten ze midden op de snelweg dan gaan staan?
Mijn zoon en ik hebben dat in de US anders wel gezien :? . Agent die vanuit de middenberm de snelweg op loopt zijn hand opsteekt en een auto laat stoppen. En ze stoppen nog ook.
:lol: Van mij mag dat hoor, ik erger mij ook aan het vele afval wat gedumpt wordt.
Maar dat is niet alleen op de snelweg, ga maar eens in het park of het bos wandelen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

newmikey schreef:
1JanV schreef:Als eerste
Wat mij opvalt, is dat ik steeds meer in de remmen moet klimmen al er op de snelweg de invoegstrook de opkomende auto voorrag nemen.
Als u in de remmen moet klimmen, geeft u geen gelegenheid tot invoegen. Dat is pas ècht huftergedrag. Uw baan is oneindig, die van de invoeger niet. Als u ver genoeg vooruit kijkt kunt u ruimte scheppen door de voet even van het gas af te halen. Als u een invoegstrook nadert zorgt u sowieso al voor een forse ruimte tussen u en uw voorganger, vooruitlopend op het mogelijkerwijs invoegen van een andere automobilist.
Dat hoeft lang niet altijd. Ik zat een keer op de linkerbaan en haalde net een auto in. Er kwam ook een invoeger aan. Het was heel erg rustig en beiden hadden zeeën van plek. En wat doen ze ?? Ze maken elkaar het leven heel erg zuur. De bestuurder op de rechterbaan bleef ook nog eens keurig een snelheid rijden. De invoeger is eigenlijk nog snelheid aan het maken. Die moet gewoon voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan. En op een lege snelweg is dat geen punt.

Wat mij opvalt is dat er sommigen menen met 70 2 of 3 banen over te moeten steken en meteen naar links te knallen zodat je met 2 voeten op de rem moet gaan staan omdat je 130 rijdt op dat moment. Wat mij ook opvalt is dat sommigen niet vooruit kijken en als het rustig is eerst met 80 achter die vrachtwagen gaan hangen en hem dan er voorgooien als een auto met 130 aankomt terwijl achter zich alles leeg is. Nee hij moet en hij zou ervoor en die ander moet maar remmen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

boef530 schreef:Het is wel zo netjes om het invoegend verkeer de ruimte te geven om in te voegen.
Dat is inderdaad wel netjes maar het moet wel kunnen. Soms is er links geen plaats en lijkt de invoeger alleen oog te hebben voor de auto die op de rijbaan rijdt terwijl erachter soms plek zat is. Iets inhouden op de invoegstrook om erachter in te voegen lijkt bij velen totaal niet tot de mogelijkheden te behoren.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door boef530 »

Mij is geleerd om voor het invoegen goed in de spiegels te kijken en ook nog even over de linker schouder om de dode hoek uit te sluiten. Stel ik rij vanuit een bocht de invoegstrook op dan kan ik met wat mazzel de 100 km p/u halen als er dan een andere weggebruiker ook 100 km p/u rijdt kan ik toch nooit invoegen, kan ik 2 dingen doen de snelheid zodanig laten zakken en invoegen of het risico nemen om binnen de lengte van de invoegstrook de snelheid dusdanig te verhogen en op goed geluk de snelweg op slingeren. Eigenlijk dwingen de mede weggebruikers op de snelweg mij om een onveilige situatie te creëren.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Jolijn »

Iedereen zal wel eens te maken hebben gehad met een onbeschofte invoeger. Doorgaans zal 1 en ander best zoals het hoort gebeuren.
Als invoeger hoop je natuurlijk niet tijdens het snelheid verhogen toch af te moeten remmen in de hoop tijdig aan het einde van de invoegstrook tot stilstand te komen.

Computert
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 aug 2011 20:48

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Computert »

Jolijn schreef:Iedereen zal wel eens te maken hebben gehad met een onbeschofte invoeger.
Als invoeger hoop je natuurlijk niet tijdens het snelheid verhogen toch af te moeten remmen in de hoop tijdig aan het einde van de invoegstrook tot stilstand te komen.
En...hoe zou dat dan, door een invoeger, voorkomen kunnen worden :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door tenormin »

Is toch de bekende slogan voor over ritsen? Vooral korte opritten geeft je geen kans om snelheid te maken, als er een file is dan is dat je "enige voordeel" met invoegen.
En je andere probleem: zal wel aan mij liggen dat ik geen sigaretten voorbij zie vliegen, wel lege blikjes en Mcdonalds doosjes.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,4836570 Hier nog wat meer vraag en beantwoord.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

boef530 schreef:Mij is geleerd om voor het invoegen goed in de spiegels te kijken en ook nog even over de linker schouder om de dode hoek uit te sluiten. Stel ik rij vanuit een bocht de invoegstrook op dan kan ik met wat mazzel de 100 km p/u halen als er dan een andere weggebruiker ook 100 km p/u rijdt kan ik toch nooit invoegen, kan ik 2 dingen doen de snelheid zodanig laten zakken en invoegen of het risico nemen om binnen de lengte van de invoegstrook de snelheid dusdanig te verhogen en op goed geluk de snelweg op slingeren. Eigenlijk dwingen de mede weggebruikers op de snelweg mij om een onveilige situatie te creëren.
Dat valt best wel mee. Op de meeste invoegstroken haal ik de 120 wel. Zodra ik zicht het op de snelweg kies ik al een gat uit waar ik denk te gaan invoegen zodra ik op snelheid ben. Afhankelijk daarvan laat ik een beetje gas los of geef ik wat gas bij.

Een situatie als u beschrijft is als invoeger makkelijk op te lossen door een beetje vooruit te kijken en te denken. Een beetje gas loslaten op de invoegstrook is heel iets anders dan bot moeten remmen. Een beetje gas loslaten betekent ook dat u er iets langer over doet voordat u het einde van de invoegstrook bereikt. Maarja als u pas gaat nadenken van oja nu moet ik invoegen als het moment daar is, bent u eigenlijk al aan de late kant. Mij is geleerd vooruit te kijken en denken wat ga ik dalijk doen en daarop te anticiperen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tenormin schreef:Vooral korte opritten geeft je geen kans om snelheid te maken
Sommigen zijn inderdaad erg kort, maar er zijn er niet zo heel veel die zo kort zijn dat het nodig is om met 40 of 50 de snelweg op te kachelen, wat ik ook vaak genoeg zie gebeuren. Sommige opritten lopen ook bergop en ik zie genoeg stuntelaars die dan net pas de 40 aantikken en al bij het puntstuk zijn vanaf waar ze zouden kunnen invoegen.

We gaan immers een snelweg op dus op een invoegstrook maken we snelheid.

Gesloten