LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

trail46 schreef:Om het op te lossen heb ik een goedkoop hangslotje gekocht voor een paar euro en als ik andere boodschappen in die kar heb zet ik hem even vast aan een stang die daar speciaal voor is geplaatst. Er werd in die AH verschrikkelijk gestolen met die karretjes en ik denk dat de bedrijfsleider het zat was.Een AH nog geen 2 kilometer verder heeft dit systeem weer niet en mag de kar gewoon mee naar binnen :mrgreen: .
Oké, dat heb je de kar veilig, maar de inhoud van een eventuele andere winkel.

Casus:
Het gaat om een winkelstraat. De kruidvat bijvoorbeeld is het verst weg, dus daar ga ik het eerst heen. Daar koop ik scheermesjes, een geliefd product om te stelen. Vervolgens ga misschien nog naar de dierenwinkel en tenslotte naar de Lidl voor de boodschappen. Iemand die eventueel de scheermesjes pakt, wordt bij de kassa niet als verdachte gezien, want de Lidl verkoopt die niet. Ik moet later aantonen dat ze daar gestolen zijn en wie is dan aansprakelijk? Ik heb mijn spullen onbeheerd achter gelaten, dus is het dan mijn eigen schuld?

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door trail46 »

Casus, voor zoveel gezever is het mij te warm.Je zit namelijk problemen te zoeken. Succes verder.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door tenormin »

trail46 schreef:Deze word bedoeld tenormin.

Afbeelding
Nou, ligt niet aan de warmte. Boodschappenkar is voor mij de metalen (bij AH plasticachtig) karretje. Daar, op die 50 cent kar dus, trek ik het ding uit waar men de krat meestal opzet en daar doe ik mijn trolley op. De Aldi heeft een ander soort wagen, dus daar doe ik geen boodschappen. Heb, alweer, nog nooit last gehad; wel toen ik in het begin de "bevelen" volgde en vervolgens, tot 2 maal toe, mijn dure, op luchtbanden rijdende trolley gejat werd. Da's duur shoppen, kan ik vertellen. Denk ook dat men me kent; nogmaals, nooit problemen gehad met dat ding op de boodschappenkar.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Panthera tigris altaica schreef:En dat is dus mijn vraag: is daar een wettelijke basis voor?
Ja.
Een winkel is geen openbaar terrein en heeft geen toelatingsplicht.
Zij mogen weigeren wie zij willen.
Panthera tigris altaica schreef:En is er ook een wettelijke basis om dat te weigeren en toch je boodschappen in de winkel te mogen doen?
Nee.
Aangezien een winkel geen openbaar terrein is, mag u niet zomaar dingen aan uw laars lappen.
Ook is het niet zo dat een huisregel die u mondeling wordt uitgelegd door een beveiliger niet geldt omdat hij niet ergens schriftelijk tentoon wordt gesteld.
U bent op de hoogte van de regel, maar WILT u er niet aan houden.
Dat is uw goed recht, maar dan mag de winkel u de toegang weigeren.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Panthera tigris altaica schreef: Duidelijk is dat de winkelier voorwaarden mag stellen, maar die moeten dan in de huisregels aan de deur vermeld staan.
Ja natuurlijk. En dan ook maar even vermelden dat je geen Siberische tijgers mee de winkel in mag nemen, want als ze dat er niet bij zetten heb je een nieuw probleem om over te klagen.

Je moet trouwens ten alle tijden de aanwijzingen van het personeel opvolgen, dus als die het jou vertellen weet je het ook gelijk voor de volgende keer, hoewel ik vermoed dat jij graag eigenwijs door blijft gaan in welk geval ze je gewoon een winkelverbod mogen geven.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door alfatrion »

VioletPrue schreef:Een winkel is geen openbaar terrein en heeft geen toelatingsplicht.
Een winkel mag wel zijn eigen voorwaarden op stellen, maar hoort wel bij de openbare ruimte. Immers, het is terrein dat voor het publiek opgesteld is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door olaf79 »

dhc schreef:Een winkel mag voorwaarden stellen aan het betreden van het pand. Wilt u daaraan niet meewerken dan mag men u weigeren.
Hoe simpel wil je het hebben, of accepteer je als wellicht niet roker dat bezoek bij jou thuis lekker gaat paffen?

Same story, same rules!
Onzin. Een winkel is geen huis. Er moet sprake zijn van redelijkheid en billijkheid. In dit geval is men waarschijnlijk gewoon te lui om de tas te controleren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door olaf79 »

VioletPrue schreef: Zij mogen weigeren wie zij willen.
Nee dat mogen zij niet. Daar moet een gegronde reden voor zijn.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

olaf79 schreef:
VioletPrue schreef: Zij mogen weigeren wie zij willen.
Nee dat mogen zij niet. Daar moet een gegronde reden voor zijn.
Juist!

Het meenemen van een boodschappenwagentje bijvoorbeeld.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nog nooit gehad en ik doe meestalop vrijdag samen boodschappen ff kruidvat,primera.,allerlei zaakjes zet tasjes in een tas in de kar..
En klaar...nu moet ik zeggen dat de beveiliger ons aardig kent,na zoveelt jr..
Ook bij lidl geen proleem.( nergens eigenlijk)

Maar ..als je zo dicht bij wc woont waarom dan moeilijk doen,breng de zooi thuis( zo noem'ik,de boodschappen) en ga dan terug naar super??

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door dhc »

En dat is dus mijn vraag: is daar een wettelijke basis voor? En is er ook een wettelijke basis om dat te weigeren en toch je boodschappen in de winkel te mogen doen?
Ja, huisregels,
Nee, huisvredebreuk

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door sjohie »

Panthera tigris altaica schreef:Ik ben al in diverse winkels aangesproken door de beveiliging dat ik de boodschappenkar/tas moet achterlaten. No way dat ik mijn tas onbeheerd achterlaat, zeker niet als ik daarvoor in een andere winkel ben geweest.

Nu weet ik dat het ook in de huisregels moet staan, voordat ze het mogen eisen en dit is vaak niet zo. Maar ook al staat het in de huisregels, mogen ze dat wel eisen?

Ik ben altijd bereid om mee te werken aan onderzoek en dat ze in mijn tas/kar mogen kijken - geen probleem. Ik zou graag deze kwestie schriftelijk bij het filiaal aanvechten, maar ik kan geen documentatie erover vinden. Wel weet ik dat ik niet verzekerd ben en eventueel de winkel aansprakelijk kan stellen bij diefstal, maar wat betekend dit in de praktijk?
Ligt het nou aan mij, of zijn die 2 uitspraken wat lastig te rijmen met elkaar?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ze wil mee werken om in de tas te laten kijken maar is het er niet mee eens dat ze andere tassen de winkel niet mee mag innemen,geen situatie waar je veilig je spullen even neer kan zetten,oftwel wordt gelijk gejat..

Ze wil denk ik? Aanvechten per brief het laatste,dat ze bereid is ,als ze tassen mee naar binnen mag nemen te alle tijden in je tas te mogen kijken,,,

Dus twee verschillende dingen..

Ik zeg mijn spullen ook niet onbeheerd achter...
Zie het al voor me,ff kruidvat,hunkemuller,hema???? Ff voor 150 euro,ja u ma tasje niet mee naar binnen nemen zet ze maar gewoon daar in hoekje,waar iedereen dus in en uit loopt geen zicht op..not!! Gebeurd niet.,.
Vraag overal de bonnen,bv primera verkoopt ook de boekjes bij ah...
Dus als er wat is kijk gerust...maar nogmaals nooit problemen gehad,,,

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door witte angora »

Panthera tigris altaica schreef:
Casus:
Het gaat om een winkelstraat. De kruidvat bijvoorbeeld is het verst weg, dus daar ga ik het eerst heen. Daar koop ik scheermesjes, een geliefd product om te stelen. Vervolgens ga misschien nog naar de dierenwinkel en tenslotte naar de Lidl voor de boodschappen. Iemand die eventueel de scheermesjes pakt, wordt bij de kassa niet als verdachte gezien, want de Lidl verkoopt die niet. Ik moet later aantonen dat ze daar gestolen zijn en wie is dan aansprakelijk? Ik heb mijn spullen onbeheerd achter gelaten, dus is het dan mijn eigen schuld?
Zie je nu zelf niet dat je een beetje moeilijk loopt te doen? Als ik zoiets heb ga ik eerst naar de supermarkt, en daarna naar de dierenwinkel/ drogist of weet ik wat, omdat ze daar de spullen uit de supermarkt niet verkopen. Ja en dan moet je een paar meter extra met die supermarkt spullen sjouwen, en dan? JIJ bent toch degene die naar bepaalde winkels gaat/moet/wil?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Onzin. Een winkel is geen huis. Er moet sprake zijn van redelijkheid en billijkheid. In dit geval is men waarschijnlijk gewoon te lui om de tas te controleren.
De eigenaar van de tas kan de controle weigeren en daar kan de winkel dan niets tegen doen. Als de winkel zorgt dat er voldoende kluisjes beschikbaar zijn, dan zie ik hier geen probleem mee.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

witte angora schreef:
Panthera tigris altaica schreef:
Casus:
Het gaat om een winkelstraat. De kruidvat bijvoorbeeld is het verst weg, dus daar ga ik het eerst heen. Daar koop ik scheermesjes, een geliefd product om te stelen. Vervolgens ga misschien nog naar de dierenwinkel en tenslotte naar de Lidl voor de boodschappen. Iemand die eventueel de scheermesjes pakt, wordt bij de kassa niet als verdachte gezien, want de Lidl verkoopt die niet. Ik moet later aantonen dat ze daar gestolen zijn en wie is dan aansprakelijk? Ik heb mijn spullen onbeheerd achter gelaten, dus is het dan mijn eigen schuld?
Zie je nu zelf niet dat je een beetje moeilijk loopt te doen? Als ik zoiets heb ga ik eerst naar de supermarkt, en daarna naar de dierenwinkel/ drogist of weet ik wat, omdat ze daar de spullen uit de supermarkt niet verkopen. Ja en dan moet je een paar meter extra met die supermarkt spullen sjouwen, en dan? JIJ bent toch degene die naar bepaalde winkels gaat/moet/wil?
Nee wa doe ik ook niet eerst de rommeldingen halen,dus kleine zaakjes en dan als laatste boodschappen,
Maar ik he. Dan ook geen problemen en anders gooit man het in de auto kan ook nog,
Maar die volgorde doe ik ook..ga niet met kar nog ff ..kruidvat,hunkemoller,dierenwinkel..etc..

Maar als ts zo dichtbij woont breng het even thuis...en dan naar super,klaaaaar???

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door dhc »

olaf79 schreef:
dhc schreef:Een winkel mag voorwaarden stellen aan het betreden van het pand. Wilt u daaraan niet meewerken dan mag men u weigeren.
Hoe simpel wil je het hebben, of accepteer je als wellicht niet roker dat bezoek bij jou thuis lekker gaat paffen?

Same story, same rules!
Onzin. Een winkel is geen huis. Er moet sprake zijn van redelijkheid en billijkheid. In dit geval is men waarschijnlijk gewoon te lui om de tas te controleren.

Ga eerst maar eens de definitie huisvredebreuk opzoeken dan...

Redelijkheid en bililjkheid vervalt als persoon x zich niet houdt aan de vordering, rest weet je kennelijk wel....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:

Zie je nu zelf niet dat je een beetje moeilijk loopt te doen? Als ik zoiets heb ga ik eerst naar de supermarkt, en daarna naar de dierenwinkel/ drogist of weet ik wat, omdat ze daar de spullen uit de supermarkt niet verkopen. Ja en dan moet je een paar meter extra met die supermarkt spullen sjouwen, en dan? JIJ bent toch degene die naar bepaalde winkels gaat/moet/wil?

Juist , die volgorde zou prima werken, TS geen gezeik , winkel ook niet.

L-Vosje
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 jan 2010 23:53

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door L-Vosje »

Vind het wel heel raar dat je i.v.m. vele winkeldiefstallen gedwongen word om eerder gedane boodschappen onbeheerd en zonder toezicht alleen te laten.
Is toch duidelijk dat daar niet over nagedacht is door de bewuste winkelier.
m.a.w , jouw karretje mag wel geplunderd worden maar niet zijn schappen.
Ook al mag het tien keer, ik blijf het raar vinden.
Heb er trouwens nooit mee te maken gehad

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

L-Vosje schreef:Vind het wel heel raar dat je i.v.m. vele winkeldiefstallen gedwongen word om eerder gedane boodschappen onbeheerd en zonder toezicht alleen te laten.
Is toch duidelijk dat daar niet over nagedacht is door de bewuste winkelier.
m.a.w , jouw karretje mag wel geplunderd worden maar niet zijn schappen.
Ook al mag het tien keer, ik blijf het raar vinden.
Heb er trouwens nooit mee te maken gehad
Ik denk dat het iets van de grote steden is in het westen des lands.

@Ciske en witte angora: Andere volgorde van winkelen zou onlogisch zijn. Ik ga het eerst naar de winkel die het verst weg lig en loop dan de route terug richting huis, en als laatste ligt de supermarkt op de route. Met deze warmte is andersom ook niet handig met diepvries spul. Maar goed ...

... daar gaat het ook niet om. Het is geen kwestie van eigenwijs of moeilijk doen - zoals door sommige gesuggereerd wordt.

Ik heb het zien gebeuren en wil zelf voorkomen dat het gebeurt. Voorkomen is beter dan genezen. De meeste mensen in mijn omgeving zijn het eens met me, dat het onvriendelijk ten opzichte van de klanten is. In een winkelstraat of winkelcentrum ligt het een beetje voor de hand dat mensen spullen bij meerdere winkels hebben gekocht. Zoals gezegd … ik heb niets te vrezen en ze mogen mij ten alle tijden controleren. Maar iets onbeheerd achterlaten … dat niet.
Enerzijds heb ik in een preventieteam gelopen tegen zakkenrollers in dat zelfde winkel gebied en dan zou ik mijn spullen daar onbeheerd achterlaten, beetje krom.
De winkel zou zelf een ander antidiefstal beleid kunnen voeren door tascontrole en camera’s. Er loopt wel een beveiliger rond, maar die heb ik nog nooit een tascontrole zien uitvoeren.

Beveiliger zelf geeft aan dat hij het grotendeels met mijn argument eens is, maar geen uitzonderingen mag maken. En dat als ik een en ander op papier heb, dat hij het ook makkelijker kan aankaarten. Dus onterecht gezeik lijkt het me niet.

Gesloten