LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Ik ben al in diverse winkels aangesproken door de beveiliging dat ik de boodschappenkar/tas moet achterlaten. No way dat ik mijn tas onbeheerd achterlaat, zeker niet als ik daarvoor in een andere winkel ben geweest.

Nu weet ik dat het ook in de huisregels moet staan, voordat ze het mogen eisen en dit is vaak niet zo. Maar ook al staat het in de huisregels, mogen ze dat wel eisen?

Ik ben altijd bereid om mee te werken aan onderzoek en dat ze in mijn tas/kar mogen kijken - geen probleem. Ik zou graag deze kwestie schriftelijk bij het filiaal aanvechten, maar ik kan geen documentatie erover vinden. Wel weet ik dat ik niet verzekerd ben en eventueel de winkel aansprakelijk kan stellen bij diefstal, maar wat betekend dit in de praktijk?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door dhc »

Een winkel mag voorwaarden stellen aan het betreden van het pand. Wilt u daaraan niet meewerken dan mag men u weigeren.
Hoe simpel wil je het hebben, of accepteer je als wellicht niet roker dat bezoek bij jou thuis lekker gaat paffen?

Same story, same rules!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door bprosman »

Boodschappen misschien eerst in de auto voor je naar de volgende winkel gaat ?
Of denk ik nu te moeilijk ?

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door trail46 »

Panthera tigris altaica schreef:Ik ben al in diverse winkels aangesproken door de beveiliging dat ik de boodschappenkar/tas moet achterlaten. No way dat ik mijn tas onbeheerd achterlaat, zeker niet als ik daarvoor in een andere winkel ben geweest.

Nu weet ik dat het ook in de huisregels moet staan, voordat ze het mogen eisen en dit is vaak niet zo. Maar ook al staat het in de huisregels, mogen ze dat wel eisen?

Ik ben altijd bereid om mee te werken aan onderzoek en dat ze in mijn tas/kar mogen kijken - geen probleem. Ik zou graag deze kwestie schriftelijk bij het filiaal aanvechten, maar ik kan geen documentatie erover vinden. Wel weet ik dat ik niet verzekerd ben en eventueel de winkel aansprakelijk kan stellen bij diefstal, maar wat betekend dit in de praktijk?
De winkel mag en kan deze voorwaarden stellen en als jij dat niet wilt moet je ergens anders gaan shoppen waar die regel niet geld. Elke winkelier moet hierin zijn of haar eigen afwegingen.Voorbeeld, de AH waar ik het dichts bij woon heeft sinds jan jl deze regel ingevoerd ivb met de uit de hand lopende kosten van diefstal. Er is nu een kleine ruimte gemaakt voor de boodschappen-karretjes en daar hangt ook nog een bord dat AH niet verantwoordelijk is voor ontvreemding of diefstal van het boodschappenkarretje, wel is er een reling geplaatst waar je jou boodschappenwagentje met een eventueel goedkoop hangslotje aan vast kan doen.Nogmaals, elke winkel volgt daar zijn eigen weg in en als klant zul je moeten gehoorzamen of ergens anders boodschappen doen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door VioletPrue »

bprosman schreef:Boodschappen misschien eerst in de auto voor je naar de volgende winkel gaat ?
Of denk ik nu te moeilijk ?
Niet iedereen gaat met de auto naar de winkel....
Als mij gevraagd zou worden om de boodschappen van winkel A bij winkel B achter de balie te zetten en er niet de winkel mee in te rijden met mijn scootmobiel, zou ik dat doen.

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Ik ga inderdaad niet met de auto naar de winkel. Heb winkels op loopafstand. Begin meestal bij diegene die het verste weg is en ga als laatste naar de supermarkt. Waar ik dus vervolgens mijn karretje bij het poortje achter moet laten. Geen kluisjes, geen slotjes en dus onbeheerd.

Ja, ik heb de keuze ... niet winkelen dus. Maar dat is toch raar?

Beveiliger geeft zelf aan dat het bij de huisregels aangegeven moet staan (is niet het geval), doch moet hij mensen erop wijzen en hij mag geen uitzonderingen maken. Hij geeft ook aan dat als ik een en ander op papier heb, dat het voor hem ook makkelijker is om de discussie aan te gaan. In 2009 heb ik een andere kwestie aangekaart bij het Lidl hoofdkantoor, en kreeg toen o.a. terug dat er wel kluisjes aanwezig moeten zijn. Helaas ben ik die brief kwijt, bovendien is die informatie al verouderd.

Kijk, ik snap ook dat als ik dat niet wil - ga ik daar niet winkelen. Maar waar het mij omgaat, moet ik dat als klant accepteren, of heeft de winkel het recht niet om dat te eisen? Ze kunnen toch niet eisen dat ik mijn spullen onbeheerd achterlaat, zonder daarvoor aansprakelijkheid te nemen en mij daarom de toegang weigeren?

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

dhc schreef:Een winkel mag voorwaarden stellen aan het betreden van het pand. Wilt u daaraan niet meewerken dan mag men u weigeren.
Hoe simpel wil je het hebben, of accepteer je als wellicht niet roker dat bezoek bij jou thuis lekker gaat paffen?

Same story, same rules!
Als je geen serieus antwoord weet, antwoord dan niet ....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door bprosman »

moet ik dat als klant accepteren
Ja een winkel mag zelf het toegangsbeleid bepalen.
Ze kunnen toch niet eisen dat ik mijn spullen onbeheerd achterlaat, zonder daarvoor aansprakelijkheid te nemen en mij daarom de toegang weigeren?
Klopt, dat kunnen ze niet eisen ze kunnen wel eisen dat u zonder spullen of tas de winkel binnengaat, wat u in de tussentijd met de spullen doet is kort maar krachtig gezegd "uw probleem" niet dat van de winkel.
Ik ga inderdaad niet met de auto naar de winkel. Heb winkels op loopafstand
Twee keer lopen , of de supermarkt op andere dagen dan de andere boodschappen.
Of neem een familielid mee die even op het karretje kan passen.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door witte angora »

Panthera tigris altaica schreef:
Kijk, ik snap ook dat als ik dat niet wil - ga ik daar niet winkelen. Maar waar het mij omgaat, moet ik dat als klant accepteren, of heeft de winkel het recht niet om dat te eisen? Ze kunnen toch niet eisen dat ik mijn spullen onbeheerd achterlaat, zonder daarvoor aansprakelijkheid te nemen en mij daarom de toegang weigeren?
Ja, een winkel mag voorwaarden stellen, en ze mogen bepaalde klanten de toegang weigeren. Ze mogen zelfs iederéén weigeren als ze dat willen, alhoewel er dan wel erg weinig inkomsten zullen zijn...

Ze stellen huisregels, en door simpelweg de winkel te betreden geef je te kennen er mee akkoord te gaan. Ga je er niet mee akkoord, dan rest je weinig anders dan de winkel te verlaten.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wat voor soort winkels zijn dat toch? En waar?
Ik ben helemaal niet bekend met dit fenomeen.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door witte angora »

Panthera tigris altaica schreef:
dhc schreef:Een winkel mag voorwaarden stellen aan het betreden van het pand. Wilt u daaraan niet meewerken dan mag men u weigeren.
Hoe simpel wil je het hebben, of accepteer je als wellicht niet roker dat bezoek bij jou thuis lekker gaat paffen?

Same story, same rules!
Als je geen serieus antwoord weet, antwoord dan niet ....
Dat het niet klinkt alsof je zou willen dat het klinkt maakt het nog niet minder serieus...

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door trail46 »

Jolijn schreef:Wat voor soort winkels zijn dat toch? En waar?
Ik ben helemaal niet bekend met dit fenomeen.
Waar ik woon op Amsterdam (zuidoost)is het gewoon een Albert Hein ( andere AH hebben het weer niet) waar kennelijk veel gestolen werd en ook de Lidl maar die hebben kooien waar je je boodschappen kar in plaatst en een euro in moet, na de boodschappen maak je hem weer open met het sleuteltje en krijg je die euro ook weer retour.Oorzaak, teveel diefstal.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door tenormin »

Panthera tigris altaica schreef:Ik ben al in diverse winkels aangesproken door de beveiliging dat ik de boodschappenkar/tas moet achterlaten.
Komt misschien door de warmte, maar ik begrijp iets niet. Als je een boodschappenkar pakt is het toch de bedoeling daar je aankopen in te doen, door de zaak lopend met dat ding? Ik ben nog nooit, in welke winkelketen dan ook, staande gehouden om de boodschappenkar achter te laten. En die tas hang je toch meestal aan de daarvoor bestemde haak? Doe ook bij andere zaken eerst boodschappen alvorens naar de grutter te gaan en laat de kassière de andere aankopen zien, zelfs als ze er niet om vraagt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
Panthera tigris altaica schreef:Ik ben al in diverse winkels aangesproken door de beveiliging dat ik de boodschappenkar/tas moet achterlaten.
Komt misschien door de warmte, maar ik begrijp iets niet. Als je een boodschappenkar pakt is het toch de bedoeling daar je aankopen in te doen, door de zaak lopend met dat ding? Ik ben nog nooit, in welke winkelketen dan ook, staande gehouden om de boodschappenkar achter te laten. En die tas hang je toch meestal aan de daarvoor bestemde haak? Doe ook bij andere zaken eerst boodschappen alvorens naar de grutter te gaan en laat de kassière de andere aankopen zien, zelfs als ze er niet om vraagt.
Misschien is het zo'n trolley-achtig ding? Maar goed, winkeliers mogen voorwaarden stellen aan de toegang tot hun winkel, mits die niet discriminerend zijn uiteraard.

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

trail46 schreef:
Jolijn schreef:Wat voor soort winkels zijn dat toch? En waar?
Ik ben helemaal niet bekend met dit fenomeen.
Waar ik woon op Amsterdam (zuidoost)is het gewoon een Albert Hein ( andere AH hebben het weer niet) waar kennelijk veel gestolen werd en ook de Lidl maar die hebben kooien waar je je boodschappen kar in plaatst en een euro in moet, na de boodschappen maak je hem weer open met het sleuteltje en krijg je die euro ook weer retour.Oorzaak, teveel diefstal.

Tegen diefstal snap ik ... ik ben ook bereid aan onderzoek mee te werken, en als ze daar kluisjes voor hebben .. prima. Maar bij onze Lidl moet ik mijn karretje/trolly aan het begin van de winkel laten staan. Bij de C1000 zelfs buiten de poortjes ... iedereen kan in principe mijn karretje/trolly meenemen.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door trail46 »

Deze word bedoeld tenormin.

Afbeelding

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

tenormin schreef:
Panthera tigris altaica schreef:Ik ben al in diverse winkels aangesproken door de beveiliging dat ik de boodschappenkar/tas moet achterlaten.
Komt misschien door de warmte, maar ik begrijp iets niet. Als je een boodschappenkar pakt is het toch de bedoeling daar je aankopen in te doen, door de zaak lopend met dat ding? Ik ben nog nooit, in welke winkelketen dan ook, staande gehouden om de boodschappenkar achter te laten. En die tas hang je toch meestal aan de daarvoor bestemde haak? Doe ook bij andere zaken eerst boodschappen alvorens naar de grutter te gaan en laat de kassière de andere aankopen zien, zelfs als ze er niet om vraagt.
Ja, bij jou ligt het waarschijnlijk aan de warmte ...

Het gaat om een trolly, zo'n boodschappentas met wieltjes. En ja, die kan aan de haak, als die er al is. Maar dat mag dus niet van de winkel, in dit geval C1000 en Lidl. Beide winkels voorzien niet in kluisjes of ander toezicht.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door trail46 »

Om het op te lossen heb ik een goedkoop hangslotje gekocht voor een paar euro en als ik andere boodschappen in die kar heb zet ik hem even vast aan een stang die daar speciaal voor is geplaatst. Er werd in die AH verschrikkelijk gestolen met die karretjes en ik denk dat de bedrijfsleider het zat was.Een AH nog geen 2 kilometer verder heeft dit systeem weer niet en mag de kar gewoon mee naar binnen :mrgreen: .

Afbeelding
Laatst gewijzigd door trail46 op 01 aug 2013 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door dhc »

Panthera tigris altaica schreef:
dhc schreef:Een winkel mag voorwaarden stellen aan het betreden van het pand. Wilt u daaraan niet meewerken dan mag men u weigeren.
Hoe simpel wil je het hebben, of accepteer je als wellicht niet roker dat bezoek bij jou thuis lekker gaat paffen?

Same story, same rules!
Als je geen serieus antwoord weet, antwoord dan niet ....
Ach...deze kneus heeft slechts 20+ jaar in deze branche gewerkt, ik weet er dus echt niets van...

en gelukkig ben je ook zo weer pleite aangezien de antwoorden je niet bevallen.

Succes verder.

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Boodschappenkar/tas onbeheerd achterlaten ...

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

trail46 schreef:Deze word bedoeld tenormin.
Bedankt!

Duidelijk is dat de winkelier voorwaarden mag stellen, maar die moeten dan in de huisregels aan de deur vermeld staan.

In het geval van de Lidl, staat het achterlaten van de trolly niet gemeld. Dit wordt door een beveiliger vriendelijk verzocht.

Waarop ik dan reageer, met het waarom (het staat niet gemeld) en of er toezicht is (nee, want daar is de beveiliger niet voor) en dus zou ik de trolly gewoon mee mogen nemen, maar dat mag dan weer niet. En dus kies ik ervoor om de winkel te verlaten.

Maar aangezien steeds meer winkels dit verplichten, wordt de keuze dus minder en wordt ik straks verplicht als consument om mijn spullen onbeheerd achter te laten.

En dat is dus mijn vraag: is daar een wettelijke basis voor? En is er ook een wettelijke basis om dat te weigeren en toch je boodschappen in de winkel te mogen doen?

Gesloten