LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Kletscorner - november 2013

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door tenormin »

**
Laatst gewijzigd door tenormin op 30 nov 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door eleven »

Jolijn schreef:
tenormin schreef:
Chocomelk schreef:
Dat maakt niets uit je moet komen wanneer het hen uitkomt en niet wanneer
de vrijwilliger het uitkomt lichamelijk.
Ja, dat heb ik reeds lang begrepen, dat is erg: helaas. Weet nooit als ik opsta of al dan niet bewegen/lopen mogelijk is, soms weken wel goed en dan is het even gedaan. Maar goed, maakt niet uit: is niet anders. Mij hoor je niet klagen hoor. Zeker niet als ik lees wat anderen 'mankeren'. Count my blessings.
Dat je niet officieel als vrijwilligster ingeroosterd kunt worden, begrijp ik wel, maar op deze manier krijg je toch het idee dat je niet welkom bent. En dat is jammer, want je kunt wel gewoon iets extra's bieden.

Dat is een verkeerd beeld.
Er zijn genoeg activiteiten waar je mee kan helpen, zonder als vaste vrijwilliger in aanmerking te komen.
Deze personen moeten dan ook in het systeem passen, want ook niet iedere werknemer neemt mensen in dienst, die geen bekwaamheid hebben.


En deze instelling hebben vele mensen, daarom ook een tekort aan, ik schrijf extra niet vrijwilligers, Hulpkrachten.

Er is altijd een mouw aan te passen, maar dan moet de persoon ook 100 % achter het beleid van de instelling staan.
Chocomelk schreef:Men zou inderdaad iets extra's kunnen bieden maar daar hebben ze
je niet voor nodig, dan maar niet he...

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch ben ik het zeker wel met de opmerking van Choco eens. Het is nog altijd onbetaald werk. Dus graag of niet. Ik ben jaren geleden ook wel eens met vrijwilligerswerk gestopt omdat een van de betaalde krachten het nodig vond me een grote bek te geven die zijn weerga niet kent, terwijl ook de leidinggevende stelde dat mijn vraag volkomen normaal was.

Het is graag of niet - vrijwilligerswerk kost alleen maar geld (als er geen vergoeding tegenover staat), veel mensen hebben dat er toch voor over, als een instelling dat weigert, prima. Dan ga je gewoon naar elders waar je meer gewaardeerd wordt. Want daar gaat het om: een stukje waardering, het gevoel dat je iets goeds doet voor een ander.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door eleven »

vrijwilligerswerk kost alleen maar geld (als er geen vergoeding tegenover staat),
Dit is vaak de factoor, waarom mensen geen vrijwilligerswerk doen, omdat er geen vergoeding tegenover staat.
Omdat het van de overheid, lees Belastingdienst, mag om iemand een vergoeding te geven, zegt nog niets over de instelling van een vrijwilliger.

Voor mij is vrijwillig nog altijd, Pro Deo, en met kerst samen met de rest vrijwilligers een kop koffie met gebak voldoende.
Jammer, dat mensen altijd iets voor iets moeten krijgen.

Met deze instelling is het ook beter niets meer voor de medemens te betekenen, maar wel blijven roepen.

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor mij is het een factor waarom ik bij sommige bedrijven geen vrijwilligerswerk wil doen. Als je bij een betaalde baan al gewaardeerd wil worden, en het niet toe wil staan dat je afgeblaft wordt, waarom zul je je dan onbetaald wel laten afblaffen, laten negeren, als een hond laten behandelen? Kom nou. Er bestaat nog altijd iets als menselijke waardigheid.

Dat het onbetaald is, hoeft geen reden te zijn om geen vrijwilligerswerk te doen. Dat je bij sommige instellingen als gratis slaaf wordt behandeld (zelfs slaven kregen nog een paar hompen brood te vreten van hun eigenaar) vindt ik onacceptabel.

Maar het ging Choco en mij om bedrijven die 'losse' hulpkrachten niet kunnen waarderen en niet willen hebben. Dan is de onwil niet bij de vrijwilliger, maar bij het bedrijf. Ook dan is het graag, of niet.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:Voor mij is het een factor waarom ik bij sommige bedrijven geen vrijwilligerswerk wil doen. Als je bij een betaalde baan al gewaardeerd wil worden, en het niet toe wil staan dat je afgeblaft wordt, waarom zul je je dan onbetaald wel laten afblaffen, laten negeren, als een hond laten behandelen? Kom nou. Er bestaat nog altijd iets als menselijke waardigheid.

Dat het onbetaald is, hoeft geen reden te zijn om geen vrijwilligerswerk te doen. Dat je bij sommige instellingen als gratis slaaf wordt behandeld (zelfs slaven kregen nog een paar hompen brood te vreten van hun eigenaar) vindt ik onacceptabel.

Maar het ging Choco en mij om bedrijven die 'losse' hulpkrachten niet kunnen waarderen en niet willen hebben. Dan is de onwil niet bij de vrijwilliger, maar bij het bedrijf. Ook dan is het graag, of niet.

Nou,Nou, ik ben er nog nooit op het werk en ook niet als vrijwilliger afgeblaft worden.
Misschien ligt het aan een bekende spreuk:

Wie goed doet, goed ontmoet.

Als losse krachten werkzaamheden willen doen, die uitsluitend aan de vaste vrijwilligers toegedeeld zijn, dan krijg je nergens een ja, als je iets wilt doen.
Losse hulpkrachten zijn mensen, welke sporadisch bij activiteiten, zoals bezigheden voor de inwoners, helpen.

In dit geval, zegt geen instelling, dat dit niet gewenst is.

Hopend, dat mensen, welke zo negatief hier over dit onderwerp zijn, later deze hulp niet nodig hebben.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Vrijwilligerswerk is hetzelfde als betaald werk met het verschil dat er geen loon tegenover staat.
Het gaat er bij de werkgevers in eerste instantie om: wat heb jij hen te bieden. Dus kunnen ze jou gebruiken. Dat ze er geen loon tegenover zetten wil niet zeggen dat ze iedereen maar aan moeten nemen zonder eisen te mogen stellen. Nee.

Verder is het net zo als bij betaald werk dat je afspraken maakt wanneer je komt werken en voor hoeveel uur. Dat kan bijv. 1x in de week of 1x in de maand zijn voor bijv. 8 uur of 4 uur.
En net als bij betaald werk kun je ook ziek worden voor korte of langere duur.

Maar ook kun je door ziekte arbeidsongeschikt zijn. Dus net als bij betaald werk.

Dus het enige verschil tussen vrijwilligerswerk en betaald werk is dat er geen loon tegenover staat (vaak wel een onkostenvergoeding).

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou,Nou, ik ben er nog nooit op het werk en ook niet als vrijwilliger afgeblaft worden.
Misschien ligt het aan een bekende spreuk:

Wie goed doet, goed ontmoet.
Ik dus wel. En de leidinggevende stelde zeer nadrukkelijk dat het probleem bij die betaalde kracht lag, en dat daar al vaker problemen mee waren. Wie goed doet, goed ontmoet, en wie niet goed doet (die zijn er ook) die ga ik gewoon uit de weg, makkelijk toch?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
Nou,Nou, ik ben er nog nooit op het werk en ook niet als vrijwilliger afgeblaft worden.
Misschien ligt het aan een bekende spreuk:

Wie goed doet, goed ontmoet.
Ik dus wel. En de leidinggevende stelde zeer nadrukkelijk dat het probleem bij die betaalde kracht lag, en dat daar al vaker problemen mee waren. Wie goed doet, goed ontmoet, en wie niet goed doet (die zijn er ook) die ga ik gewoon uit de weg, makkelijk toch?
Zo wat. Een keer in het leven door een persoon afgeblaft en je krijgt toch gelijk door de leidinggevende, en dan niet meer als vrijwilliger te werken, inderdaad makkelijk.

Maakt niet uit, bij mij is waardering genoeg, dat is de hoofdzaak en daarom sluit ik nu deze discussie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door Chocomelk »

WA, je hoeft niet altijd in een instelling vrijwilligerswerk te doen je kan ook
zo voor heel veel mensen wat betekenen en heel veel goeds doen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:Nee hoor, heb inmiddels genoeg bagger over me heen gehad. Intussen weet iedereen wel hoe de kaarten ongeveer liggen, dus ik hoef er niet voor weg te blijven (het gaat allemaal toch wel door) en ik hoef er ook niet op in te gaan (want het stopt toch niet).

Lekker laten gaan die gasten.
Juist, lekker links laten liggen en niet op reageren.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:Nee hoor, heb inmiddels genoeg bagger over me heen gehad. Intussen weet iedereen wel hoe de kaarten ongeveer liggen, dus ik hoef er niet voor weg te blijven (het gaat allemaal toch wel door) en ik hoef er ook niet op in te gaan (want het stopt toch niet).

Lekker laten gaan die gasten.
Juist, lekker links laten liggen en niet op reageren.
@jolijn en wa

Juist dat id wat ik en denk ik tenormin,chocomekk ook bedoelde,
Ik hoef niet ingeroosterd te worden,die oudere mensen zijn al blij als je koppie koffie met hun doet.
Man als ik bv op wc loop met hummel en je ziet de oudere die willen hummel aanhalen en zijn helemaal vertederd( tov wc een ouderenflat met hele oude mensen)
Gaan ze voor op bankjr zitten,nou dan nemen wij even de tijd.,,laat mens even,praatje maken,nou helenaal opbloeien..

Nog paar keer meegemaakt ander dorp zit vlakbij gehandicapte instelling,
Zitten roelstoel en zijn erg,oh die willen kroelen maar gaat niet kunnen nietbij hummel..nou pak meneer rozemarijn hem op ,ah en dan moet je toch hart van steen hebben,dat je denkt ppff loop door,kwijlt over me hond..nou is hummel alle mans vriend scheelt is overal voor in,onder de kraan thui en klaar en jongen of meisje is zo blij,dat ze nog meer spasmes krijgen,nou dat is ook niet top voor ze,maar verzorger zei ze genieten er zo van...snap je toch niet....dus eigenlijk wordt je gewoon tegen gehouden,kwestie van zoals wij het willen graag if niet,nou dan niet,simpel doe mijn manier wel...
Nou op die manier dan maar steentje bijdragen??

Dan houd het op simpel,ja toch..
En idd sommige bedrijven behandelen een vrijwilliger slechter als een werknemer...

@ ciske ,juist je snapt me,soms zijn mijn vrouwlijke hormonen op een bep moment erruuughh eten :P
Nee pepernoten ik weer niet,marsepein ookniet echt...

Vroeger had je bij de jamin toen ik klein was kikkers en muizen,nog,alleen vulling is iets van 25 jr geleden verandert :evil: nou ja misschien maar goed ook :lol:

Wie bakt ze zelf de bollen.
Nou bij mij geen goed plan,mix ligt op het dak,of verbrand me fikken meer,heb brandzalf in koeling maar toch maar niet....
Stinken.....oftwel ook stuk gemakzucht ben eerlijk :lol:

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:WA, je hoeft niet altijd in een instelling vrijwilligerswerk te doen je kan ook
zo voor heel veel mensen wat betekenen en heel veel goeds doen.
Dat klopt inderdaad. Al is het maar gewoon op visite bij mensen die daar behoefte aan hebben. Zelfs op straat een praatje maken met iemand kan al meer goed doen dan je denkt... Echt, sommigen hebben daar meer behoefte aan dan je voor mogelijk houdt. Het hoeft geen officiële vrijwilligersfunctie te zijn om nut te hebben, om iemand blij te maken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat is een verkeerd beeld.
Er zijn genoeg activiteiten waar je mee kan helpen, zonder als vaste vrijwilliger in aanmerking te komen.
Deze personen moeten dan ook in het systeem passen, want ook niet iedere werknemer neemt mensen in dienst, die geen bekwaamheid hebben.

En deze instelling hebben vele mensen, daarom ook een tekort aan, ik schrijf extra niet vrijwilligers, Hulpkrachten.

Er is altijd een mouw aan te passen, maar dan moet de persoon ook 100 % achter het beleid van de instelling staan.
Ik ga er van uit dat @Tenormin de situatie het best kende.

t Was alleen, in de tijd dat ik dit wilde doen, mijn man daar was opgenomen en ik merkte dat er in zo'n woonkamer een enorme behoefte was om met me te praten (was er toen bijna de hele dag voor hem); ze riepen dan: zuster, ik wil graag wat drinken, wat ik dan pakte en even bij de één of ander ging zitten. Dat waren de demente bejaarden en ik kon daar redelijk goed mee communiceren (geleerd door mijn man). Zoiets had ik dus willen voortzetten na zijn overlijden want het was voor hen wel degelijk, hoe weinig ik ook betekenen kon, wel de enige die met hen een praatje maakte: familie had ik bij hen n.l. nog nooit gezien

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door eleven »

Jolijn schreef:
Dat is een verkeerd beeld.
Er zijn genoeg activiteiten waar je mee kan helpen, zonder als vaste vrijwilliger in aanmerking te komen.
Deze personen moeten dan ook in het systeem passen, want ook niet iedere werknemer neemt mensen in dienst, die geen bekwaamheid hebben.

En deze instelling hebben vele mensen, daarom ook een tekort aan, ik schrijf extra niet vrijwilligers, Hulpkrachten.

Er is altijd een mouw aan te passen, maar dan moet de persoon ook 100 % achter het beleid van de instelling staan.
Ik ga er van uit dat @Tenormin de situatie het best kende.

t Was alleen, in de tijd dat ik dit wilde doen, mijn man daar was opgenomen en ik merkte dat er in zo'n woonkamer een enorme behoefte was om met me te praten (was er toen bijna de hele dag voor hem); ze riepen dan: zuster, ik wil graag wat drinken, wat ik dan pakte en even bij de één of ander ging zitten. Dat waren de demente bejaarden en ik kon daar redelijk goed mee communiceren (geleerd door mijn man). Zoiets had ik dus willen voortzetten na zijn overlijden want het was voor hen wel degelijk, hoe weinig ik ook betekenen kon, wel de enige die met hen een praatje maakte: familie had ik bij hen n.l. nog nooit gezien
Dat is jouw mening, dat tenormin de situatie het beste kent en andere welke daar nu nog helpen, dus niet.

Wie belet jou, om deze mensen, naar dat je partner overleden is, toch nog op te zoeken en verder gaan, waar je mee bezig was.

Ik kan en mag in een instelling mensen zo vaak bezoeken als ik wil.
Als deze mensen geen familie hebben, dan zou geen leidinggevende bezwaar aantekenen, dat er een Vremde, een demente persoon gezelschap houd.

Als ik deze verhalen lees, dan denk ik toch, waarom bij jullie en niet bij ons.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door Jolijn »

@nevermind, niet elk situatie is hetzelfde, wat jij bij jouw instelling ervaart is niet hetzelfde geweest als bij @tenormin.
Neem niet zomaar aan dat wat jij bij jouw instelling mag, elders ook geldt.
En het waarom, weet de instelling zelf, ik niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Heb geen idee of er iemand geïnteresseerd is en tijd heeft (duurt 1.u 15 min.) maar ik kwam dit tegen bij uitzending gemist en vond het griezelig, fascinerend, beangstigend en adembenemend wat mensen kunnen doen met andere mensen. Documentaire van BNN. Het grote racisme experiment. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1377899#0
In een vrij uurtje misschien?
Is dat niet ongeveer hetzelfde als "het Stanford experiment" uit 1971? Hier staat in het Engels nog veel meer informatie, en dan schrik je je een hoedje, als je ziet waar normale mensen zich toe kunnen verlagen onder groepsdruk. :shock:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door Jolijn »

eleven schreef:Bericht gemeld!
Discussiëren over forumleden of over het modereerbeleid is niet toegestaan!
Jij zegt me dus dat het niet gebruikelijk is dat ik voor @Tenormin praat, als ik daar op inga, noem je het discussiëren over forumleden en meldt je mijn bericht?
:roll: Begin er dan niet zelf over.
Of bedoel je dat je je eigen bericht gemeld hebt, dan excuus voor het verkeerd begrijpen.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 09 nov 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door tenormin »

%%%
Laatst gewijzigd door tenormin op 30 nov 2013 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: De Kletscorner - november 2013

Ongelezen bericht door ciske »

dat sommige mensen een misdaad toegeven die ze niet hebben begaan
Vertel, welke misdaad heb jij toegeven en niet gedaan? :lol:

Gesloten