LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt geopend op zondag

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Vind u het prettig dat supermarkten op zondag geopend zijn ?

Ja
41
68%
Nee
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jolijn schreef:Geld kun je inderdaad maar 1 keer uitgeven alleen gaat het hier wanneer je dit uitgeeft ? Zondag ochtend om 11:00 of..........

Een andere dag, andere tijd.
Zodoende zie ik het profijt er niet zo van in, het is voor de winkelier niet iets extra's.

Jij niet maar d winkelier ziet er wel profijt in.......al is het alleen maar dat veel mensen van buitenlandse afkomst op zondag hun boodschappen halen ( bij wmij wel althans )

Daarbij is het op een andere dag weer rustiger in de winkel, er heeft dus ook een verschuiving plaatsgevonden van koop momenten.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Teunbosseman schreef:
Jolijn schreef:Is er al eens onderzoek gedaan naar welke mensen -zoveel mogelijk- 24/7 boodschappen doen (cq winkelen)?
Gezinssituatie, werk enz.?

Yep, weet dat er ooit een onderzoek is geweest in Amersfoort Noord voordat winkelcentrum Emiclear openging met welke openingstijden.
De supermarkt en overige food zaken waren afgestemd op twee verdieners. Dus avonden open tot 22:00 en weekendopenstelling.

En dan praat ik over reeds zeker 15 jaar gelee
Oké dankjewel. Had van mij nog specifieker gemogen. Hoeveel werkuren per week, welke werktijden enzo.

Is of ontstaat er meer werkgelegenheid door de verruiming van winkeltijden? En hebben de winkeliers dan ook meer bestaansrecht ipv failliet te gaan?

Reactie op je laatste bericht: Het profijt zit er voor de winkelier dus niet in extra inkomsten, maar in een verschuiving van (dezelfde als voorheen) inkomsten.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jolijn schreef:
Chocomelk schreef:
Jolijn schreef:Is er al eens onderzoek gedaan naar welke mensen -zoveel mogelijk- 24/7 boodschappen doen (cq winkelen)?
Gezinssituatie, werk enz.?
Geen idee Jolijn.

We zouden hier op dit topic kunnen beginnen.

Wat is de gezins- en werksituatie van degenen die gebruik maken van zon- en feestdagen geopende winkels? ( de 'ja' stemmers)

Zal ik aftrappen dan maar ?

Beide werken 3 kinderen, koophuis ( gewoon rijtjeshuis ) werken 60 tot 80 uur per week soms nog meer.
In de oude situatie boodschappen doen op zaterdag, retedruk en niet alles meer aanwezig. Nu is de zaterdag voor het gezin en zondag de boodschappen doen.

Op 2de kerstdag kon ik bij ons over de hoofd(doeken) lopen gezien de drukte.

Maarrrrr ga wel meerdere keren op vakantie want ik werk om te leven en leef niet om te werken.

Personen welke een kantoorbaan hebben met en atv adv ouwelullen en weet ik het wat voor meer dagen moeten maandje ruilen met mij, kijken of ze nog dezelfde mening zijjn toegedaan.

Weet zeker dat je dan ook merkt dat erg lekker is dat winkels op zondag open zijn. Sterker nog.......ben er destijds speciaal voor verhuisd opdat het halve gelovige gehucht waar ik woonde alles tegen hield mbt winkelopen stelling,,,,,,maar wel huichelig naar de plaats verderop gaat om hun vergeten pakje melk te halen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jolijn schreef:
Teunbosseman schreef:
Jolijn schreef:Is er al eens onderzoek gedaan naar welke mensen -zoveel mogelijk- 24/7 boodschappen doen (cq winkelen)?
Gezinssituatie, werk enz.?

Yep, weet dat er ooit een onderzoek is geweest in Amersfoort Noord voordat winkelcentrum Emiclear openging met welke openingstijden.
De supermarkt en overige food zaken waren afgestemd op twee verdieners. Dus avonden open tot 22:00 en weekendopenstelling.

En dan praat ik over reeds zeker 15 jaar gelee
Oké dankjewel. Had van mij nog specifieker gemogen. Hoeveel werkuren per week, welke werktijden enzo.

Is of ontstaat er meer werkgelegenheid door de verruiming van winkeltijden? En hebben de winkeliers dan ook meer bestaansrecht ipv failliet te gaan?

Reactie op je laatste bericht: Het profijt zit er voor de winkelier dus niet in extra inkomsten, maar in een verschuiving van (dezelfde als voorheen) inkomsten.

Ja sorry hoor maar weet niet alle specs van destijds. Werktijden is gewoon een roosterindeling.
Je werkt bv 40 uur verdeeld binnen het openingsvenster van de winkel.

Dus ipv weekend vrij was je doordeweeks vrij.

Meer werkgelegenheid destijds wel maar was 15 jaar gelee. Als je als winkelier niet meegaat dan gaat de klant naar een ander welke wel open is dus misgelopen omzet en dus kans dat je failliet gaat, erg kort door de bocht gezegd.

De extra inkomsten zijn later pas gekomen opdat ook diegene welke nooit op zondag kwamen maar naar de Marokaanse groenteboer / slager oid gingen nu wel naar de supermarkt gaan.
Daarbij ook veel ouderen welke hun loopje hebben en aaanspraak.

roemera
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2013 22:07

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door roemera »

Jolijn schreef:Is er al eens onderzoek gedaan naar welke mensen -zoveel mogelijk- 24/7 boodschappen doen (cq winkelen)?
Gezinssituatie, werk enz.?
http://www.vsonet.nl/index.php?id=723&f ... centra.pdf

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door plumber »

Hoezo Zondagrust.
De kerken en moskeën zijn ook de hele week open?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

roemera schreef:
Jolijn schreef:Is er al eens onderzoek gedaan naar welke mensen -zoveel mogelijk- 24/7 boodschappen doen (cq winkelen)?
Gezinssituatie, werk enz.?
http://www.vsonet.nl/index.php?id=723&f ... centra.pdf
Bedankt, maar het beantwoordt mijn vraag niet. :)

Vind dit wel interessant om te lezen: Mede als gevolg van de toename van de
‘funshoppers’ is er een verschuiving van de drukte op koopavond en zaterdag naar doordeweekse dagen
gen

Maar goed, dat onderzoek was 10 jaar gelezen.
Er schijnt inmiddels ook gebleken dat een stad niet alleen -veel- winkels moet hebben om aantrekkelijk voor bezoekers/funshoppers te zijn: de diversiteit van winkels is belangrijk en er moet meer te doen zijn dan winkelen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

@Teun, bedankt voor je antwoord.
Tweeverdieners: werkdagen ma-vrijdag. 60-80 uur is samen denk ik? De uren van jou en je vrouw bij elkaar opgeteld.
Verschuiving van zaterdag naar zondag.
Wie er met je jou en/of je vrouw zou willen ruilen? Misschien een winkelier? Of iemand zonder baan?

Wat betreft je bericht 27 dec 2013 13:44 bedoelde ik specifieker wat de twee verdieners betreft, wat zijn hun werkdagen en werktijden. Nee, dat hoef jij niet te weten. :wink:

Als je als winkelier niet meegaat dan gaat de klant naar een ander welke wel open is dus misgelopen omzet en dus kans dat je failliet gaat, erg kort door de bocht gezegd
Oké, het geld dat de consument te besteden heeft, wordt dus, als zoveel mogelijk winkels erin meegaan, verdeeld over al die winkels. (simpel gesteld)
Zoals dit:
De extra inkomsten zijn later pas gekomen opdat ook diegene welke nooit op zondag kwamen maar naar de Marokaanse groenteboer / slager oid gingen nu wel naar de supermarkt gaan.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik moest net denken aan informatie die ik een tijdje geleden tegen kwam in mijn genealogie. Vroeger was het heel normaal om op zondag te trouwen, tegenwoordig gebeurd dat niet meer. Eigenlijk was het gezien de toenmalige maatschappij niet eens zo gek, immers, de meeste mensen werkten toen 6 dagen per week. Die tijd is passé, en daarmee de noodzaak van trouwen op zondag kennelijk ook.

Wat ik bedoel te zeggen is: de maatschappij verandert voortdurend, de behoeften en wensen van deelnemers aan de maatschappij ook. Altijd zul je zien dat er mensen zijn die daar blij mee zijn, en altijd zul je zien dat er mensen zijn die aan het 'oude' vast willen houden.

We gaan nu steeds meer naar een tijd toe dat mensen hun eigen boontjes willen en moeten doppen. Mensen willen hun eigen leven leiden en hun eigen keuzes maken. Niks gemeenschapszin of ongeschreven regels of 'zo hoort het' of wat dan ook. Ik denk dat de huidige ontwikkeling, dat steeds meer winkels op zondag open gaan, dan ook niet tegen is te houden. Het is gewoon, naar mijn mening, een gevolg van een steeds sterkere behoefte vanuit de maatschappij om zelf te bepalen hoe men de tijd in wil delen.

Men kan dat leuk vinden, of niet, maar als mensen geen verandering willen - we zouden toch ook niet willen dat we nog steeds de armoe van vroeger hadden, 6 dagen werken, en dan nog nauwelijks brood op de plank?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jolijn schreef:@Teun, bedankt voor je antwoord.
Tweeverdieners: werkdagen ma-vrijdag. 60-80 uur is samen denk ik? De uren van jou en je vrouw bij elkaar opgeteld.
Verschuiving van zaterdag naar zondag.
Wie er met je jou en/of je vrouw zou willen ruilen? Misschien een winkelier? Of iemand zonder baan?

Wat betreft je bericht 27 dec 2013 13:44 bedoelde ik specifieker wat de twee verdieners betreft, wat zijn hun werkdagen en werktijden. Nee, dat hoef jij niet te weten. :wink:

Als je als winkelier niet meegaat dan gaat de klant naar een ander welke wel open is dus misgelopen omzet en dus kans dat je failliet gaat, erg kort door de bocht gezegd
Oké, het geld dat de consument te besteden heeft, wordt dus, als zoveel mogelijk winkels erin meegaan, verdeeld over al die winkels. (simpel gesteld)
Zoals dit:
De extra inkomsten zijn later pas gekomen opdat ook diegene welke nooit op zondag kwamen maar naar de Marokaanse groenteboer / slager oid gingen nu wel naar de supermarkt gaan.

Nope, ikke 60 tot 80 moeders 30 tot 40 dus samen 90 tot 120. Let wel, geen lichamelijk zwaar beroep meer mentaal.

Met ruilen doelde ik meer op diegene welke een kantoorbaan hebben van 09:00 tot 17:00, Onze zijn wissellend kan laat in de ochtend beginnen maar dan eindigen we ook laat.
Ieder beroep heeft zn voor en nadelen en ons beroep hebben wij bewust voor gekozen en planning is het sleutelwoord.
Dat de winkels daarbij langer geopend zijn is voor ons een zegen.

Simpel gezegd ja het geld wat een klant te besteden heeft ( en deze kan maar 1 keer uitgeven ) wordt verdeeld onder diegene welke wel open zijn.

Maar het ligt er ook aan waar je in NL staat. Adam bv is gemeengoed geworden net als zoveel andere plaatsen terwijl in andere plaatsen je niet moet durven te zeggen dat je open wilt op zondag.

Ik ben er blij mee en kom oorspronkelijk uit detailhandel land en heb de hele winkeltijden verruiming meegemaakt.
Ook toen vond ik prima want ik hoefde geen vrije dagen op te nemen als ik prive zaken had.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het is of alle supermarkten open op zondag of geen, ze moeten zelf kunnen beslissen
of ze wel open zijn of niet.

Vorig jaar zijn ze begonnen hier met dat 1 winkel (jumbo) open ging op zondag, de andere
supermarkten eigenaars klaagden daarover omdat ze wel degelijk inkomsten mis liepen.
Mensen die normaal (bijvoorbeeld) naar AH gaan maar die op zondag niet open is dan
ga je automatisch naar Jumbo toe op die zondag omdat die wel geopend is.

Daarom is er hier besloten dat alle supermarkten op zondag open mogen zijn, moeten niet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Of, voor de verandering, 1, anderhalf (of twee dagen) midden in de week dicht.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
GJvdZ schreef:
Degrelle schreef:Die mensen die willen dat winkels 24/7 open zijn zijn meestal de mensen die moord en brand schreeuwen als aan hen een keer gevraagd wordt om vrijdags een uurtje langer te willen werken.
Zegt je onderbuik dat of heb je daar een goede bron voor? (o.b.v. wetenschappelijk onderzoek).
Waarom moet nou iedere poep en scheet wetenschappelijk onderzocht worden? Sommige dingen weet je gewoon uit ervaring, daar is geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig, en dat hoeft ook geen onderbuikgevoel te zijn.
Op basis van mijn ervaring kan ik stellen dat niemand klaagt over een keer extra werken. Alleen maar omdat ik die mensen in mijn omgeving niet tegen komt. Maar dat is ook totaal niet onderbouwd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Degrelle schreef:
GJvdZ schreef:
Maar ook daar zijn genoeg mensen die graag op feestdagen diensten draaien puur voor het geld.
Zegt je onderbuik dat of heb je daar een goede bron voor? (o.b.v. wetenschappelijk onderzoek).
Mijn zus is planner in een grote zorginstelling (enkele duizenden medewerkers) en heeft een uitgebreide lijst van medewerkers die op dit soort dagen graag worden ingepland.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Degrelle schreef:Ik vind dat iedereen recht moet hebben op een vrije zondag tenzij dat uit de aard van je beroep niet kan (storingsdienst, eerste hulp, horeca)
Of mijn vorige bericht hierover is verwijderd, of er is iets fout gegaan bij het plaatsen. Maar mijn vraag was: waarom zet je horeca in dit lijstje? Je kunt toch zelf koken op zondag, zodat de mensen die in de horeca werken ook gewoon een vrije dag kunnen hebben. Eten en drinken in de horeca op zondag is niet van levensbelang.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

GJvdZ schreef:
Degrelle schreef:Ik vind dat iedereen recht moet hebben op een vrije zondag tenzij dat uit de aard van je beroep niet kan (storingsdienst, eerste hulp, horeca)
Of mijn vorige bericht hierover is verwijderd, of er is iets fout gegaan bij het plaatsen. Maar mijn vraag was: waarom zet je horeca in dit lijstje? Je kunt toch zelf koken op zondag, zodat de mensen die in de horeca werken ook gewoon een vrije dag kunnen hebben. Eten en drinken in de horeca op zondag is niet van levensbelang.
Waarom recht en waarom de zondag?
Laat iedereen dat voor zichzelf beslissen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat kan niet iedereen voor zichzelf beslissen, dwz niet iedereen kan voor zichzelf beslissen op welke dag(en) hij vrij van 't werk wil zijn en op welke dagen/tijden hij wil winkelen/instanties bellen-bezoeken enz.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jolijn schreef:Dat kan niet iedereen voor zichzelf beslissen, dwz niet iedereen kan voor zichzelf beslissen op welke dag(en) hij vrij van 't werk wil zijn en op welke dagen/tijden hij wil winkelen/instanties bellen-bezoeken enz.
Natuurlijk kan je dat zelf beslissen. Het zijn hoogstens wat principieele keuzes die je moet maken (bijvoorbeeld een andere baan zoeken). Maar iedereen is vrij om dit soort keuzes in z'n leven te maken.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jolijn schreef:Dat kan niet iedereen voor zichzelf beslissen, dwz niet iedereen kan voor zichzelf beslissen op welke dag(en) hij vrij van 't werk wil zijn en op welke dagen/tijden hij wil winkelen/instanties bellen-bezoeken enz.
Tuurlijk kan je dat wel. Pas je werk aan en je hebt andere dagen vrij.
Winkelen idem dito

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

angel1978 schreef:
Jolijn schreef:Dat kan niet iedereen voor zichzelf beslissen, dwz niet iedereen kan voor zichzelf beslissen op welke dag(en) hij vrij van 't werk wil zijn en op welke dagen/tijden hij wil winkelen/instanties bellen-bezoeken enz.
Tuurlijk kan je dat wel. Pas je werk aan en je hebt andere dagen vrij.
Winkelen idem dito
Er zijn veel banen waarbij je 'alleen' van maandag tot vrijdag mag werken.

Gesloten