LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt geopend op zondag

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Vind u het prettig dat supermarkten op zondag geopend zijn ?

Ja
41
68%
Nee
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

eleven schreef: Jij hebt geschreven, dat iedereen de vrijheid heeft een andere baan te zoeken, als de baas de werktijden aanpast.
Dat is geen vrijheid, maar een gedwongen iets, wat de werknemer niet bevalt.
Dus GEEN vrije wil.
Hoezo is dat geen vrijheid?
Je bent toch niet verplicht bij die baas te werken?
Bij die baas werken is jouw keuze en daarmee conformeer je je ook aan de werktijden van deze baas. Wil je andere tijden, dan moet je of kiezen voor een andere baas of eigen baas worden. Vrijheid betekent niet dat je je eigen werktijden kan opdringen aan een werkgever.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook vrijheid is begrenst. Onbegrensde vrijheid bestaat niet.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jolijn schreef:Ja, uiteraard kan ik 'alleen' maar kiezen uit het - beperkte- aanbod. Ik ben niet volkomen vrij daarin.
En dat vind ik toch ook logisch? Dat zeg ik toch juist ook?
Jij beweerde toch dat iedereen maar lekker voor zichzelf moest kunnen beslissen op welke vrije dag hij recht had?
Nee, ik zei dat iedereen voor zichzelf kan beslissen welke dag hij vrij wil en al naar gelang daarvan een werkgever kan kiezen. Ik heb het niet over 'recht op' gehad.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

angel1978 schreef:
eleven schreef: Jij hebt geschreven, dat iedereen de vrijheid heeft een andere baan te zoeken, als de baas de werktijden aanpast.
Dat is geen vrijheid, maar een gedwongen iets, wat de werknemer niet bevalt.
Dus GEEN vrije wil.
Hoezo is dat geen vrijheid?
Je bent toch niet verplicht bij die baas te werken?
Bij die baas werken is jouw keuze en daarmee conformeer je je ook aan de werktijden van deze baas. Wil je andere tijden, dan moet je of kiezen voor een andere baas of eigen baas worden. Vrijheid betekent niet dat je je eigen werktijden kan opdringen aan een werkgever.

Misschien lees je nog eens wat ik heb geschreven.

Bij de baas werken is mijn keuze, omdat ik een contract heb gesloten met werktijden van.... tot....uur.

Als de baas met andere werktijden komt, is dit niet meer mijn keuze, want dat heb ik bij het afsluiten niet geweten.
Ik wil geen andere tijden, maar zo werken, zoals het in mijn contract staat en niet zoals de baas, omdat hij ook zondags wil open houden, de tijden aanpast.
Dat is geen vrijheid meer, maar zoals je zelf schrijft, meedoen of ophoepelen.
Of dat wel zo mag volgens de regels, weet ik niet.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

eleven schreef:
angel1978 schreef:
eleven schreef: Jij hebt geschreven, dat iedereen de vrijheid heeft een andere baan te zoeken, als de baas de werktijden aanpast.
Dat is geen vrijheid, maar een gedwongen iets, wat de werknemer niet bevalt.
Dus GEEN vrije wil.
Hoezo is dat geen vrijheid?
Je bent toch niet verplicht bij die baas te werken?
Bij die baas werken is jouw keuze en daarmee conformeer je je ook aan de werktijden van deze baas. Wil je andere tijden, dan moet je of kiezen voor een andere baas of eigen baas worden. Vrijheid betekent niet dat je je eigen werktijden kan opdringen aan een werkgever.

Misschien lees je nog eens wat ik heb geschreven.

Bij de baas werken is mijn keuze, omdat ik een contract heb gesloten met werktijden van.... tot....uur.

Als de baas met andere werktijden komt, is dit niet meer mijn keuze, want dat heb ik bij het afsluiten niet geweten.
Ik wil geen andere tijden, maar zo werken, zoals het in mijn contract staat en niet zoals de baas, omdat hij ook zondags wil open houden, de tijden aanpast.
Dat is geen vrijheid meer, maar zoals je zelf schrijft, meedoen of ophoepelen.
Of dat wel zo mag volgens de regels, weet ik niet.
Dit heeft niets, maar dan ook NIETS meer met vrijheid te maken. Offtopic

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door langste adem »

De openingstijden zijn al sterk verbeterd,vroeger kon je door de week maar tot 6 uur terecht en op zaterdag tot 5 uur in de supermarkt.
Maar ik zou het erg prettig vinden als er ook een supermarkt open is op zondag. Puur uit gemak want op zaterdag is het vaak stervensdruk.

Ik woon zelf in een dorp waar het geloof/de zondagsrust nog hoog in het vaandel staat, dus ik moet dan uitwijken naar een andere plaats. Raar eigenlijk, als mensen op zondag geen boodschappen willen doen, doen ze toch gewoon geen boodschappen op die dag ? Als de supermarkteigenaren zelf uit geloofsovertuiging niet op zondag willen openen dan is het nog tot daar aan toe, maar hier krijgen ze er gewoon geen vergunning voor. Inderdaad is er een hoop hypocrisie. De zondagsrust wordt in de ochtend al ernstig verstoord door de kerkklokken zelf.
Ik vind dat supermarkten zelf wel mogen uitmaken of ze zondag open zijn of niet. De behoefte is er .

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

langste adem schreef:Ik woon zelf in een dorp waar het geloof/de zondagsrust nog hoog in het vaandel staat, dus ik moet dan uitwijken naar een andere plaats. Raar eigenlijk, als mensen op zondag geen boodschappen willen doen, doen ze toch gewoon geen boodschappen op die dag ? Als de supermarkteigenaren zelf uit geloofsovertuiging niet op zondag willen openen dan is het nog tot daar aan toe, maar hier krijgen ze er gewoon geen vergunning voor. Inderdaad is er een hoop hypocrisie. De zondagsrust wordt in de ochtend al ernstig verstoord door de kerkklokken zelf.
Ik vind dat supermarkten zelf wel mogen uitmaken of ze zondag open zijn of niet. De behoefte is er .
De winkeliers zullen daar zelf niet open willen omdat ze ook voor die zondagsrust zijn, maar
de tijden gaan veranderen en daar duurt het net wat langer.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Van mij mag alles 24/7 open zijn, heerlijk :D
Oh van mij ook.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik vind het allemaal prima, van mij mag alles op zondag open, ik ga zelf nooit op zondag winkelen (want ik moet zelf werken) maar ik zie het probleem niet. Wie niet wil winkelen gaat gewoon lekker niet.

Op het moment dat personeel niet op zondag wil werken is dat natuurlijk niet leuk, maar de samenleving veranderd, dus het is kiezen of delen.

isabel

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Wanneer er een supermarkt opengaat op zondag kunnen anderen niet achterblijven want anders trekt die ene te veel omzet weg. Middenstanders kunnen niet meegaan of ze houden geen gezinsleven meer over. Winkelaanbod verschraalt, personeel heeft niet meer de dag vrij die degene die de boodschappen op die dag doet wel zo fijn heeft alleen maar omdat die de boodschappen niet kan plannen.

Dus een goede zaak als de politiek dat tegenhoudt.

Voor hen die het echt zooooo druk heeft dat die doordeweek de boodschapjes niet kan doen± doe de boodschappen online, worden ze thuisbezorgd op een tijdstip dat jij dat wilt

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Josephien12 schreef:Wanneer er een supermarkt opengaat op zondag kunnen anderen niet achterblijven want anders trekt die ene te veel omzet weg. Middenstanders kunnen niet meegaan of ze houden geen gezinsleven meer over. Winkelaanbod verschraalt, personeel heeft niet meer de dag vrij die degene die de boodschappen op die dag doet wel zo fijn heeft alleen maar omdat die de boodschappen niet kan plannen.

Dus een goede zaak als de politiek dat tegenhoudt.

Voor hen die het echt zooooo druk heeft dat die doordeweek de boodschapjes niet kan doen± doe de boodschappen online, worden ze thuisbezorgd op een tijdstip dat jij dat wilt

Oh en waar wordt dan tegengehouden ??? Als je doelt op gehuchten, dorpen of gelovige plaatsen ja dan zal voornamelijk de plaatselijke politiek dit tegenhouden maar in heel veel steden echt niet hoor, is veels te laat.

Ik ben er speciaal voor verhuisd opdat de plaats waar ik woonde roomser wilde zijn dan de paus.......heerlijk dat zondag veel open is. Moet alles open ? Tsja daar kan ik niet over oordelen maar o.a supermarkten, bouwmarkten prima en perfect.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door plumber »

Josephien12 schreef:Wanneer er een supermarkt opengaat op zondag kunnen anderen niet achterblijven want anders trekt die ene te veel omzet weg. Middenstanders kunnen niet meegaan of ze houden geen gezinsleven meer over. Winkelaanbod verschraalt, personeel heeft niet meer de dag vrij die degene die de boodschappen op die dag doet wel zo fijn heeft alleen maar omdat die de boodschappen niet kan plannen.

Dus een goede zaak als de politiek dat tegenhoudt.

Voor hen die het echt zooooo druk heeft dat die doordeweek de boodschapjes niet kan doen± doe de boodschappen online, worden ze thuisbezorgd op een tijdstip dat jij dat wilt
Wat denk je: worden ze door een drone bezorgt of door iemand die dat niet wil
als je ze 'savonds wilt hebben.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

Josephien12 schreef:worden ze thuisbezorgd op een tijdstip dat jij dat wilt
Behalve op zon- en feestdagen en na 6 uur 's avonds, want dan zijn de supermarkten dicht, dus ook de bezorgdiensten van die supermarkten.

Belachelijk :wink: argument dus.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door puma73 »

witte angora schreef:
Josephien12 schreef:worden ze thuisbezorgd op een tijdstip dat jij dat wilt
Behalve op zon- en feestdagen en na 6 uur 's avonds, want dan zijn de supermarkten dicht, dus ook de bezorgdiensten van die supermarkten.

Belachelijk :wink: argument dus.
Zo belachelijk is dat argument niet, mijn buurman besteld regelmatig online bij de grootste supermarkt en ik zie de bezorgauto regelmatig in de avonduren NA sluitingstijd van de winkels bezorgen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door tenormin »

Zo belachelijk is dat argument niet, mijn buurman besteld regelmatig online bij de grootste supermarkt en ik zie de bezorgauto regelmatig in de avonduren NA sluitingstijd van de winkels bezorgen.
Mee eens: zie de witte AH wagen alleen maar NA 6 uur komen. Zijn ze kennelijk allen thuis of in ieder geval iemand. Overdag eigenlijk nooit. (en ik sta veel te "loeren", hoor). :lol:
Laatst gewijzigd door tenormin op 28 dec 2013 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

Jij begrijpt niet wat ik met dat bericht bedoel, puma. Maakt ook niet uit.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

angel1978 schreef:Je hebt de vrijheid om werkloos te zijn als je dat graag wil. Elke keuze heeft zijn nadelen, maar daar kies je dan ook voor.
Precies. Ik zou het liefste 's avonds en 's nachts werken, maar dan zijn mijn klanten er niet. Dus pas ik mijn werktijden daar op aan. Maar ik heb altijd de keuze om iets anders te gaan doen waarbij ik niet afhankelijk ben van andermans aanwezigheid. Dat ik dan een hoop salaris moet inleveren is dan een keuze.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

eleven schreef:
Chocomelk schreef:
angel1978 schreef:Je hebt de vrijheid om werkloos te zijn als je dat graag wil. Elke keuze heeft zijn nadelen, maar daar kies je dan ook voor.
Dat klopt.
Als men bijvoorbeeld bakker wil worden dan weet je vantevoren dat je heel vroeg
in de nacht al gaat beginnen met je werkdag.

Neen, dat klopt niet.
Het bericht wat hier is aangehaald, als een medewerker niet op zondag wil werken, dan maar een andere baan te zoeken is zijn vrijheid, klopt van geen kant , want dit is niet zijn/haar keuze, maar wordt dan voor iets gedwongen wat niemand wil,.
Ook dan is het nog steeds een keuze. Keuze wil niet zeggen dat het allemaal halleluja is. Soms moet je uit 2 kwaden kiezen. That's life. In dit geval moet je dan de afweging maken of je toch op zondag wil werken omdat het bedrijf maatschappelijke ontwikkelingen volgt (een bedrijf dat dat niet doet kan net zo goed meteen de deuren sluiten), of dat je op zoek gaat naar iets anders.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door gilas »

Ach,wat ik van mijn nichtje begrijp vind zij het wel lekker om op zondag te werken.
Buiten het feit dat ze lekker kan verdienen,is ze op een andere dag in de week vrij ter compensatie.
Ze werkt bovendien niet iedere zondag maar meestal om de week.

Verder vind ik het een beetje onzin om je druk te maken of een winkel wel of niet open is.
Niemand verplicht je om op zondag boodschappen te halen als je dat niet wil.
Josephien12 schreef:Voor hen die het echt zooooo druk heeft dat die doordeweek de boodschapjes niet kan doen± doe de boodschappen online, worden ze thuisbezorgd op een tijdstip dat jij dat wilt
Dat is ook niet gratis,dus waarom zou je dat doen als er een andere mogelijkheid is,zoals op zondag je boodschappen halen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Josephien12 schreef:Wanneer er een supermarkt opengaat op zondag kunnen anderen niet achterblijven want anders trekt die ene te veel omzet weg. Middenstanders kunnen niet meegaan of ze houden geen gezinsleven meer over. Winkelaanbod verschraalt, personeel heeft niet meer de dag vrij die degene die de boodschappen op die dag doet wel zo fijn heeft alleen maar omdat die de boodschappen niet kan plannen.

Dus een goede zaak als de politiek dat tegenhoudt.

Voor hen die het echt zooooo druk heeft dat die doordeweek de boodschapjes niet kan doen± doe de boodschappen online, worden ze thuisbezorgd op een tijdstip dat jij dat wilt
Kleinere winkels die niets toevoegen aan wat grote winkelketens bieden zijn toch vroeg of laat de klos. Een bakker die dezelfde kwaliteit brood en banket als een supermarkt verkoopt heeft geen bestaansrecht meer. En dat geldt voor alle kleinere bedrijven. Als zo'n bedrijf iets unieks biedt dan komen de klanten wel en kan je gewoon dichtblijven als je dat wilt. Iemand die bonbons van een chocoladespeciaalzaak wil hebben gaat niet, omdat de chocolaterie dicht is, maar Aldi bonbons halen. Om maar een voorbeeld te geven. Overigens: bij mij in de stad zijn het juist de kleine speciaalzaken die graag open willen op zondag (of beter: op tijden die voor hun het beste zijn). Luxere producten verkoop je makkelijker op zondagmiddag als je klanten alle tijd hebben dan op een dinsdagochtend.

Gesloten