LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt geopend op zondag

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Vind u het prettig dat supermarkten op zondag geopend zijn ?

Ja
41
68%
Nee
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:Ik ben en blijf van mening dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken hoe de dag in te vullen

Dat de kerk bepaalt, dat die dag - voor een groot deel van de beroepsbevolking- vrij is, is al erg genoeg.
:wink:
Inderdaad.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Chocomelk schreef:
eleven schreef:
Jolijn schreef:Ik ben en blijf van mening dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken hoe de dag in te vullen

Dat de kerk bepaalt, dat die dag vrij is, is al erg genoeg.
Om niet te vergeten de winkelier, die bepaald, dat er medewerkers op zondag moeten werken.
Dat valt onder het vrijwillig werken en de keuze om hoe zij de dag niet kunnen invullen.
In tig beroepsgroepen moeten ze gewoon op zondag werken daar zijn winkelmedewerkers nu
geen uitzondering meer van.
De beroepsgroepen, waar jij het over hebt, zijn noodzakelijk en altijd geweest.
Deze beroepsgroepen wisten, dat er dag, nacht en weekenddiensten moeten gedraaid worden en hebben dit in een contract geaccepteerd.
De winkelmedewerkers, heb ik al eens geschreven, worden nu mee geconfronteerd, en hadden bij het ondertekenen in hun contract, geen zondagsdienst staan.
Heeel groot verschil.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

eleven schreef:De beroepsgroepen, waar jij het over hebt, zijn noodzakelijk en altijd geweest.
Deze beroepsgroepen wisten, dat er dag, nacht en weekenddiensten moeten gedraaid worden en hebben dit in een contract geaccepteerd.
De winkelmedewerkers, heb ik al eens geschreven, worden nu mee geconfronteerd, en hadden bij het ondertekenen in hun contract, geen zondagsdienst staan.
Heeel groot verschil.

Je hoeft geen zondagsdienst te accepteren. als dit niet in je contract staat Staat in vele Cao's vermeld. Maar er zullen altijd geïnteresseerden zijn welke wel op zondag willen werken.

Maar das een heleeeeeee andere discussie wat ook reeds geschreven is.


Nogmaals zoals o.a ikzelf hebt beschreven.......is er behoefte...jawel, laat de lokale politiek dit toe ? Jawel et voila.

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

eleven schreef: De beroepsgroepen, waar jij het over hebt, zijn noodzakelijk en altijd geweest.
Deze beroepsgroepen wisten, dat er dag, nacht en weekenddiensten moeten gedraaid worden en hebben dit in een contract geaccepteerd.
Ik denk dat je je daar niet in moet vergissen.

- TV en Radio op zondag is ook niet noodzakelijk. Een mens kan prima zonder.
- Een kop koffie in een restaurant op zondag drinken als je een uurtje langs het strand bent geweest is ook niet noodzakelijk.
- Tour-de-France, en alle andere sporten? Niet noodzakelijk.
- Benzinestations? Als mensen gewoon op zaterdag de tank volgooien: ook niet noodzakelijk op zondag.

Zo kun je nog wel even doorgaan denk ik.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
eleven schreef: De beroepsgroepen, waar jij het over hebt, zijn noodzakelijk en altijd geweest.
Deze beroepsgroepen wisten, dat er dag, nacht en weekenddiensten moeten gedraaid worden en hebben dit in een contract geaccepteerd.
Ik denk dat je je daar niet in moet vergissen.

- TV en Radio op zondag is ook niet noodzakelijk. Een mens kan prima zonder.
- Een kop koffie in een restaurant op zondag drinken als je een uurtje langs het strand bent geweest is ook niet noodzakelijk.
- Tour-de-France, en alle andere sporten? Niet noodzakelijk.
- Benzinestations? Als mensen gewoon op zaterdag de tank volgooien: ook niet noodzakelijk op zondag.

Zo kun je nog wel even doorgaan denk ik.

Heb je over deze zin heen gelezen?
Deze beroepsgroepen wisten, dat er dag, nacht en weekenddiensten moeten gedraaid worden en hebben dit in een contract geaccepteerd.

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee hoor, ik heb niet over die zin heen gelezen. Ik heb hem heel goed gelezen zelfs. Maar ik heb dus ook gelezen wat je in het begin van je post schreef:
De beroepsgroepen, waar jij het over hebt, zijn noodzakelijk en altijd geweest.
En ik noem dus een aantal beroepsgroepen waarvan het niet noodzakelijk is dat ze zondag's werken.

Die zin waarvan jij denkt dat ik er overheen heb gelezen, heeft, naar ik aanneem, betrekking op beroepsgroepen die noodzakelijkerwijs op zondag werken.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:Nee hoor, ik heb niet over die zin heen gelezen. Ik heb hem heel goed gelezen zelfs. Maar ik heb dus ook gelezen wat je in het begin van je post schreef:
De beroepsgroepen, waar jij het over hebt, zijn noodzakelijk en altijd geweest.
En ik noem dus een aantal beroepsgroepen waarvan het niet noodzakelijk is dat ze zondag's werken.

Die zin waarvan jij denkt dat ik er overheen heb gelezen, heeft, naar ik aanneem, betrekking op beroepsgroepen die noodzakelijkerwijs op zondag werken.

Ok, dan haal het wordt noodzakelijk weg, dan blijft over: Het is altijd zo geweest.

De noodzakelijke beroepsgroepen weten op ieder geval, dat zij met deze diensten moeten werken.
Je mag zelf invullen, wat noodzakelijk is.
Het winkelpersoneel wist het niet.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door gilas »

eleven schreef:Het winkelpersoneel wist het niet.
Maar die weten het nu wel en zeker nieuw personeel weet dit omdat dit wordt aangegeven in het sollicitatiegesprek.
Maar zoals al aangegeven,je hoeft niet op zondag te werken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ooit moet er een begin zijn van personeel wat weet dat ze op zondag ook geopend zijn.
En dat begin is er nu gekomen.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

eleven schreef:dan blijft over: Het is altijd zo geweest.

moest even hardop lachen, altijd al zo geweest? nou echt niet hoor. Alles was niet altijd al zo, het is ooit begonnen. Over 50 jaar zegt men ook zelfde over de opening van winkels op zondag. JA MAAR IS ALTIJD ZO GEWEEST HERP DERP!! Niet moeilijk doen, alles gewoon zondag open gooien, mochten er straks personen de dupe ervan zijn, kunnen we altijd nog kijken wat de impact ervan is en de regels eventueel aanpassen naar de situatie.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik denk dat eleven eigenlijk wel een punt maakt. Mij persoonlijk maakt het niet uit of die winkels nou wel of niet op zondag open zijn. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je in een winkel werkt en je altijd de zondag vrij gehad hebt dat het heel vervelend is als je opeens van die 'standaard vrije zondag' af moet gaan wijken. Je hebt je leven dan eenmaal op een bepaalde manier ingericht en opeens moet dat zomaar aangepast worden zonder dat je dat gevraagd is.
Ik denk dat voor best wel wat mensen dat best een flinke aanpassing vergt, terwijl je logischerwijs niet had kunnen voorzien (15 jaar geleden toen je daar kwam werken) dat dit van je gevraagd zou worden. Je ging er toen gewoon vanuit dat je vrij zou hebben en nu wordt opeens door je werkgever je hele schema omgegooid. ik kan me voorstellen dat dat minder leuk is.

En inderdaad bij veel beroepen wist je van te voren dat je diensten zou werken, toen ik ergens lang geleden mijn opleiding deed in de zorg wist ik vanaf dag 1 dat ik diensten zou draaien, zowel weekend als 's nachts. Nu is daar de afgelopen 30 jaar ook wel wat in veranderd in wat mag en niet mag, maar dat is veel minder ingrijpend.

isabel

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Isabel1 schreef:Ik denk dat eleven eigenlijk wel een punt maakt. Mij persoonlijk maakt het niet uit of die winkels nou wel of niet op zondag open zijn. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je in een winkel werkt en je altijd de zondag vrij gehad hebt dat het heel vervelend is als je opeens van die 'standaard vrije zondag' af moet gaan wijken.
Dat is nu juist het punt, DAT IS NIET ZO!
Uit de aantallen en percentages blijkt heel duidelijk dat het voor de ondernemers geen enkel probleem is om genoeg personeel te vinden dat op zondag wil werken. Die werknemers die dit dus niet willen, die kunnen gewoon thuis blijven.
Ik denk dat voor best wel wat mensen dat best een flinke aanpassing vergt, terwijl je logischerwijs niet had kunnen voorzien (15 jaar geleden toen je daar kwam werken) dat dit van je gevraagd zou worden. Je ging er toen gewoon vanuit dat je vrij zou hebben en nu wordt opeens door je werkgever je hele schema omgegooid. ik kan me voorstellen dat dat minder leuk is.
Jij denkt serieus dat mensen 15 jaar bij een supermarkt blijven werken ? Het gros ( 90% ? ) is student en wordt alweer ontslagen ( of gaat wat anders doen ) als ze de leeftijd van 20 bereikt hebben. En die categorie werkt JUIST graag op zondag ( extra verdiensten en dat is nu juist de dag dat ze tijd hebben ).

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

@Isabel, ik heb natuurlijk niet in alle bedrijven gewerkt. echter in degenen die ik gewerkt heb geef je aan welke dagen uren je beschikbaar bent. Bijvoorbeeld bij mijn huidige heb ik maandag tot zaterdag van 8:00 t/m 22:00 beschikbaar gesteld. Ik heb zondag als niet beschikbaar opgegeven. Dit kon ik ook doen bij al mijn andere werkgevers, ook destijds toen ik als 15 jarige vakkenvuller bij de AH was. Je moest opgeven welke dagen je beschikbaar bent, zondagen werkte ik nooit. Toen werd op zondag prijzenkaarten aangepast en alles gespiegeld. Ik werkte echter nooit omdat ik mij ook niet beschikbaar gaf. Het is onzin dat je opeens gedwongen moet werken op zondag, welke werkgever doet zoiets? en als hij zoiets doet moet je dan niet een ander werkgever zoeken ?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@choocomell: ik heb zelf nooit in een supermarkt gewerkt, maar 2 van mijn kinderen wel als bijbaan en daar ging het inderdaad zo als jij beschrijft. Wel werd door hen altijd gezegd dat als je consequent weigerde om op zaterdag of zondag te werken of op de koop avond dat je na een tijdje niet meer ingepland werd. (niet dat dat een probleem voor hen was, zij waren blij met de extra toeslag) Maar ik kan me voorstellen dat het in andere winkels wellicht anders werkt, bijvoorbeeld bij winkels met minder personeel waar bijvoorbeeld ook nog wel wat kennis van producten verwacht wordt. (maar dat is dan natuurlijk ook geen supermarkt)

@angel: het kan best dat er voor genoeg ondernemers genoeg personeel wil blijven werken op zondag, maar toch vraag ik me af of dat altijd zo zal zijn, bij supermarkten met veel personeel zie ik dat wel gebeuren inderdaad, maar bij kleinere winkeltjes weet ik dat niet. Verder, ja ik denk serieus dat er mensen zijn die 15 jaar in dezelfde winkel werken, ik ken er best wat die het al langer dan 15 jaar doen, ook in supermarkten.

isabel

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door tenormin »

en als hij zoiets doet moet je dan niet een ander werkgever zoeken ?
Ja, dat advies is vandaag de dag best een optie (maar niet heus).

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Het is onzin dat je opeens gedwongen moet werken op zondag, welke werkgever doet zoiets? en als hij zoiets doet moet je dan niet een ander werkgever zoeken ?
dat is dus wat ik bedoel, als je dat dus wel overkomt (ongeacht hoe vaak dat nou wel of niet voorkomt) is dat dus heel erg vervelend.
Overigens denk ik wel dat als je in een winkel werkt en je denkt dat de zondagsopening jou niet overkomt je wel enigszins onder een steen geleefd hebt, maar dat terzijde.

isabel

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

@ tenormin, je moet niet overdrijven. Zolang je flexibel bent is er overal werk te vinden. Bij de ene sector stuk moeilijk dan het ander voornamelijk door concurrerende mede sollicitanten ivm te weinig aanbod en te veel vraag. Ook is het vaak flexwerk dus uitzendzooi(ben zelf ook uitzendkracht al jaren). Echter wie wil er nou voor een baas werken die je dingen dwingt? Als je niet kan werken, kan je gewoon niet werken klaar. Als je baas dat niet kan begrijpen heb je een vreemde werkgever en zou ik voordat er grotere incidenten optreden gaan solliciteren voor een ander werkgever. Plus dit zal incidenteel zijn, en indien men straks inderdaad werknemers dwingt dat hier een regel tegen komt in de wet. Daarom zeg ik ook als er achteraf gedupeerden zijn en dit op grote schaal speelt dit aanpakken.

Maar goed dit zijn slechts aannames. Op basis van aannames dingen verbieden of bepalen lijkt me niet zo slim, krijg je middeleeuwse praktijken. Beste is eerst testen en dan conclusies trekken.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Isabel1 schreef:Ik denk dat eleven eigenlijk wel een punt maakt. Mij persoonlijk maakt het niet uit of die winkels nou wel of niet op zondag open zijn. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je in een winkel werkt en je altijd de zondag vrij gehad hebt dat het heel vervelend is als je opeens van die 'standaard vrije zondag' af moet gaan wijken. Je hebt je leven dan eenmaal op een bepaalde manier ingericht en opeens moet dat zomaar aangepast worden zonder dat je dat gevraagd is.
Ik denk dat voor best wel wat mensen dat best een flinke aanpassing vergt, terwijl je logischerwijs niet had kunnen voorzien (15 jaar geleden toen je daar kwam werken) dat dit van je gevraagd zou worden. Je ging er toen gewoon vanuit dat je vrij zou hebben en nu wordt opeens door je werkgever je hele schema omgegooid. ik kan me voorstellen dat dat minder leuk is.

En inderdaad bij veel beroepen wist je van te voren dat je diensten zou werken, toen ik ergens lang geleden mijn opleiding deed in de zorg wist ik vanaf dag 1 dat ik diensten zou draaien, zowel weekend als 's nachts. Nu is daar de afgelopen 30 jaar ook wel wat in veranderd in wat mag en niet mag, maar dat is veel minder ingrijpend.

isabel
Zo is het en niet anders, je hebt mijn worden nog eens herhaald en dat is/was mijn mening, niet meer en niet minder.
Verder discussie is overbodig.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Isabel1 schreef:Overigens denk ik wel dat als je in een winkel werkt en je denkt dat de zondagsopening jou niet overkomt je wel enigszins onder een steen geleefd hebt, maar dat terzijde.

isabel
Juist.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Wat de medewerkers in de winkels betreft gaat het meestal over jongeren.
Volwassenen zijn te duur en de jongeren hebben er (over het algemeen) totaal geen moeite mee om op zondag te werken. Ze hebben immers niets met "zondagsrust" en werken op zondag levert meer op dan door de week. De meeste consumenten vinden het geen probleem als een winkel open is op zondag.
En... allemaal nog een gelukkig nieuw jaar :D
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jan 2014 01:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

Gesloten