LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen vergoeding iq test

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jojanneke123
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:25

geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door jojanneke123 »

Hallo,

Onze zoon heeft al geruime tijd problemen op school en we zijn daar al geruime tijd mee bezig. Het vermoeden rees dat hij hoogbegaafd zou zijn en aan het onderpresteren was. We hebben hem didactisch laten doortesten en hij bleek een 2 jaar voor te liggen op school. Met school kwamen we er niet uit, we hebben van school gewisseld en uiteindelijk gaat hij in ieder geval nu niet meer met tegenzin naar school. Zijn schoolprestaties zijn iets beter geworden. Wel hebben we nu een iq test laten uitvoeren om "bewijs" te krijgen over zijn hoogbegaafdheid en gelijk een beeld te krijgen over waar hij geholpen moet worden want het gaat nog steeds niet goed op school. Deze test wordt niet vergoed door de verzekering ook niet onder alternatieve geneeswijzen, terwijl het buro waar we dit hebben uit laten voeren aangesloten is bij de nfg. Als je autistisch bent krijg je deze test cadeau evenals de dyslectische leerlingen. Is het dan fair als je andere problemen hebt dat deze dan niet vergoed wordt? Als je dus geen geld hebt voor zo'n test dan is je kind dus de dupe. Kan iemand me hier meer over vertellen?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... wie heeft tot die iq-test besloten?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik kan mij voorstellen dat er een advies van de huisarts moet liggen om in aanmerking te komen voor vergoeding. Dan moet er wel een indicatie zijn, ofwel aanwijsbare problemen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat betreft de test , is er op de eerste school gevraagd deze uit te laten voeren ?. Zijn er gesprekken geweest op de eerste school en een 'plan van aanpak' ?.
Zelf heb ik met mijn dochter in een vergelijkbare situatie gezeten, daarvoor heb ik destijds ook contact gehad met de inspectie voor onderwijs en die vertelden mij, dat als de school er structureel naast geblunderd heeft (niet mee willen werken aan testen, slecht plan van aanpak, indruk wekken "daar heb je weer een paar ouders die denken dat hun kind begaafd is" , etc), dat mocht een test die anders uitwijst (uiteraard wel door een erkend instituut uit laten voeren) alle kosten op de school verhaald kunnen/mogen worden.
Dit moet echter wel via de juridische weg. Omdat mijn dochter destijds ook al op een nieuwe school zat waar ze het prima naar haar zin had en waar ze WEL meewerkten aan zaken als extra "uitdagende" eerstof , regelmatig contact etc. zijn wij deze weg niet meer ingegaan.
Dan moet er wel een indicatie zijn, ofwel aanwijsbare problemen.
Dat zou het "schoolrapport" kunnen zijn. Als er een kind volgens zijn "rapport" onderpresteert en volgens de school "niet mee kan" en een test wijst op een IQ van 143 dan zit er iets scheef.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ik snap niet waarom jullie nog "bewijs" van hoogbegaafdheid nodig hebben gehad? Het ging toch goed op die nieuwe school? Bovendien is hoogbegaafdheid een vloek, laat het vermoeden lekker een vermoeden blijven?! Dat hij voorliep is duidelijk, en daar wordt nu op ongespeeld. Een hoog (of laag) IQ is totaal irrelevant en het lijkt me terecht dat jullie die test (deels) zelf moeten betalen! Wat kost het eigenlijk?

Dat autistische kinderen de test "kado" krijgen... Tja, in zo'n situatie is een IQ-test meer dan een middel om bewijs te hebben van de bijzonderheid van uw kind, en het resultaat een soort trofee!

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door witte angora »

Autistische kinderen krijgen die test dan ook niet kado, het is vooral om te bepalen welke vorm van autisme het kind heeft. Een en ander maakt nogal verschil. En inderdaad, een hoog IQ is heus niet alleen maar een zegen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door bprosman »

Een hoog (of laag) IQ is totaal irrelevant en het lijkt me terecht dat jullie die test (deels) zelf moeten betalen! Wat kost het eigenlijk?
Als een kind onderpresteert omdat hij vanwege een te laag IQ niet mee kan komen of omdat hij niet genoeg uitgedaagd wordt en zich gaat zitten vervelen daar zit nogal een verschil in , in aanpak.
Vooral als de school van het eerste uitgaat en een kind wil laten doubleren.
Bij ons kostte die test destjds iets van 700 GULDEN.
en het resultaat een soort trofee!
Misschien komt er nog wel een tijd dat je het gaat begrijpen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Annikaatje schreef:Ik snap niet waarom jullie nog "bewijs" van hoogbegaafdheid nodig hebben gehad? Het ging toch goed op die nieuwe school? Bovendien is hoogbegaafdheid een vloek, laat het vermoeden lekker een vermoeden blijven?! Dat hij voorliep is duidelijk, en daar wordt nu op ongespeeld. Een hoog (of laag) IQ is totaal irrelevant en het lijkt me terecht dat jullie die test (deels) zelf moeten betalen! Wat kost het eigenlijk?

Dat autistische kinderen de test "kado" krijgen... Tja, in zo'n situatie is een IQ-test meer dan een middel om bewijs te hebben van de bijzonderheid van uw kind, en het resultaat een soort trofee!

Sorry ,maar ,begrijp wel dat een laag of hoog iq voor een kind een groot impact kan hebben,
Ik vind wat je zeg eigenlijk,...ja...nergens op slaan,wat brosman zegt,mischien begrijp je het ooit.

Vb laag iq,kind diep ongelukkig omdat het niet meekomt ....
Hoog iq kind verveeld zich op school en nee dat is geen ,pff geen zin hoor vandaag,kind kan toetsen ipv klas van 3 die van 6 al op zijn klompen...kind moet geprikkeld blijve

Sorry dat ik het zeg ,maar ik vind zo,n test net zo belangrijk als autisme,dyslexie...alle drie toevallig kinderen in mijn omgeving en kan je zeggen,trofee is het niet,laag ook niet...

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Het gaat erom dat het probleem al opgelost is. Kind is al getest, blijkt jaren voor te lopen op zijn klasgenoten. Conclusie: kind leert snel. IQ-test is in dat geval niet relevant, probleem is immers opgelost!

De opmerking dat er nog wel een tijd komt dat ik het ga begrijpen kaats ik graag terug ;-)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door bprosman »

IQ-test is in dat geval niet relevant, probleem is immers opgelost!
Hoezo opgelost ? Het enige wat opgelost is , is dat hij niet meer met tegenzin naar school gaat.

en gelijk een beeld te krijgen over waar hij geholpen moet worden want het gaat nog steeds niet goed op school.

De nieuwe school heeft geen kristallen bol waarop ze kunnen zien hoe ze een plan van aanpak kunnen maken voor dit kind ? Er zit nogal een verschil tussen een IQ van 101 of 151.
Of misschien is het kind wel partieel begaafd waardoor het beeld nog verder vertekend wordt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door sjohie »

jojanneke123 schreef:Hallo,

Onze zoon heeft al geruime tijd problemen op school en we zijn daar al geruime tijd mee bezig. Het vermoeden rees dat hij hoogbegaafd zou zijn en aan het onderpresteren was. We hebben hem didactisch laten doortesten en hij bleek een 2 jaar voor te liggen op school. Met school kwamen we er niet uit, we hebben van school gewisseld en uiteindelijk gaat hij in ieder geval nu niet meer met tegenzin naar school. Zijn schoolprestaties zijn iets beter geworden. Wel hebben we nu een iq test laten uitvoeren om "bewijs" te krijgen over zijn hoogbegaafdheid en gelijk een beeld te krijgen over waar hij geholpen moet worden want het gaat nog steeds niet goed op school. Deze test wordt niet vergoed door de verzekering ook niet onder alternatieve geneeswijzen, terwijl het buro waar we dit hebben uit laten voeren aangesloten is bij de nfg. Als je autistisch bent krijg je deze test cadeau evenals de dyslectische leerlingen. Is het dan fair als je andere problemen hebt dat deze dan niet vergoed wordt? Als je dus geen geld hebt voor zo'n test dan is je kind dus de dupe. Kan iemand me hier meer over vertellen?
Autisme en dyslexie zijn medische aandoeningen, die negatief bijdragen aan de ontwikkeling van een kind, van hoogbegaafdheid is dat causale verband niet zo makkelijk aan te tonen. Sommige hoogbegaafde kinderen hebben er veel moeite mee, andere weer minder. En dat is niet enkel gekoppeld aan een getal bij een IQ test, maar heeft ook zeker te maken met de sociale vaardigheden van het kind, en ook niet onbelangrijk, de omgeving zelf, zoals jullie ook al merken. Dat maakt dat dit een grijs gebied is, en de reden dat dit vanuit de zorgverzekering zeker niet vergoed wordt zonder doorverwijzing van een kinderarts of psycholoog. Dat is hier zo te lezen niet het geval, en dat was jullie eigen keuze, dat kan je niet met terugwerkende kracht nog verhalen op een zorgverzekeraar.

Dan rest het verhalen op de eerste school, maar dat zal je zelf via juridische weg moeten doen, en dat is een meerjarenplan met veel voetangels, zonder garantie op succes.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Autistische kinderen krijgen die test dan ook niet kado, het is vooral om te bepalen welke vorm van autisme het kind heeft. Een en ander maakt nogal verschil. En inderdaad, een hoog IQ is heus niet alleen maar een zegen.
Een hoog IQ is alleen een belemmering als je op de verkeerde school zit of het verkeerde werk doet. Als je naar een geschikte school gaat en later een baan op niveau hebt is een hoog IQ echt wel een zegen. Je wordt er nooit slechter van. Tenzij het grootste doel in je leven is om je dagen te slijten als grijze muis op een anoniem kantoor.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door bprosman »

Autisme en dyslexie zijn medische aandoeningen, die negatief bijdragen aan de ontwikkeling van een kind
Ben ik niet helemaal met je eens (negatief bijdragen) , op het NatLab van Philips in Eindhoven, en in de Eindhoven regio zelf woont/werkt een meer dan gemiddeld aantal "Autisten".
Dus ben je technisch begaafd (wiskunde knobbel) komt dat omdat van geboorte autistisch was ? Of is het andersom. Bovendien ... maar dat hoef ik hier niet uit te leggen denk ik , is het autisme spectrum vrij breed. Tegenwoordig krijgen kinderen die je met een bak Lego een week lang in een hoek kunt parkeren al snel een etiket "Autisme" terwijl vroeger was het gewoon een "makkelijk kind".

Wat betreft IQ, iemand schreef het al... het is niet altijd een zegen, al is het maar op sociaal gebied als je klasgenoten je (denkwijze) niet altijd kunnen begrijpen. Je valt dan al snel uit de groep. Op latere leeftijd loopt dat wel los denk ik.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door Jolijn »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef:Autistische kinderen krijgen die test dan ook niet kado, het is vooral om te bepalen welke vorm van autisme het kind heeft. Een en ander maakt nogal verschil. En inderdaad, een hoog IQ is heus niet alleen maar een zegen.
Een hoog IQ is alleen een belemmering als je op de verkeerde school zit of het verkeerde werk doet. Als je naar een geschikte school gaat en later een baan op niveau hebt is een hoog IQ echt wel een zegen. Je wordt er nooit slechter van. Tenzij het grootste doel in je leven is om je dagen te slijten als grijze muis op een anoniem kantoor.
Die grijze muizen hebben we natuurlijk wel gewoon nodig. ;-)
Ondanks een geschikte school (en een baan op niveau) kan een hoog IQ best in de weg zitten, helemaal bij kinderen, altijd het buitenbeentje zijn, met oudere kinderen omgaan vanwege het denk- en kennisniveau, maar wat lichaamslengte- en bouw betreft wel op je echte leeftijd zitten enz. enz.
Naast het IO is het EQ ook belangrijk; een baan op (IQ) niveau: prachtig, maar als je daardoor moeite hebt met sociale contacten?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door ruud_a »

misschien dat ik iets niet begrijp.
ik neem aan dat met de verzekering de zorgverzekering wordt bedoeld.
maar een hoog IQ is volgens mij geen ziekte, hooguit een afwijking van het gemiddelde en je wilt er meestal ook niet voor behandeld worden, zodat het wat lager wordt.
dus waarom zou die test dan moeten worden vergoed?
ik geef toe dat er meer dingen vergoed worden die niets met ziekte te maken hebben (de pil tegen zwangerschap bijvoorbeeld als die nog steeds wordt vergoed tenminste...het verandert allemaal nogal eens), maar toch...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:misschien dat ik iets niet begrijp.
ik neem aan dat met de verzekering de zorgverzekering wordt bedoeld.
maar een hoog IQ is volgens mij geen ziekte, hooguit een afwijking van het gemiddelde en je wilt er meestal ook niet voor behandeld worden, zodat het wat lager wordt.
dus waarom zou die test dan moeten worden vergoed?
ik geef toe dat er meer dingen vergoed worden die niets met ziekte te maken hebben (de pil tegen zwangerschap bijvoorbeeld als die nog steeds wordt vergoed tenminste...het verandert allemaal nogal eens), maar toch...
Vergoedden zou mogelijk wel kunnen, maar dan zou het op aangeven van bijvoorbeeld een kinderpsycholoog moeten zijn, om een door een vermoede hoogbegaafdheid psychisch probleem te kunnen aantonen/kwantificeren. Dit is op eigen houtje geweest, vast en zeker goed bedoelt, maar dat wordt niet vergoed. Als dat zo zou zijn, ga ik maandag even naar zo'n pre-scan privékliniek voor een volledige controle, en dien ik de rekening in bij mijn zorgverzekeraar.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door tenormin »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door tenormin op 16 feb 2014 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het een zegen is dat 'we' in deze tijd leven. Ik heb op een school voor doven en slechthorenden gezeten; de doven werd het ten strengste verboden gebarentaal te gebruiken, ze hadden maar te leren 'normaal' te praten, en zich voor wat het horen betreft te behelpen met liplezen. Gewoon onmenselijk.

En wat het iq betreft: toen ik jong was, had men nog nooit van Asperger gehoord. Als je dat had was je een buitenbeentje, en zat je te vereenzamen. Je was te slim voor de rest, en sociaal zo onhandig als de pest, dus je kwam er nooit tussen. Nu is er nog steeds geen begrip, maar hebben mensen in ieder geval wel handvatten om iets van hun leven te maken. En desnoods kun je naar een andere school.

Wees blij dat je in deze tijd leeft dat veel dingen benoemd kunnen worden, en loop niet te zaniken als je op eigen initiatief iets uitvogelt, en daar letterlijk de rekening voor gepresenteerd krijgt. Het kan in dit land, in dit Europa, uitgezocht worden. Wees er blij mee.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ wa

Wees blij dat je in deze tijd leeft dat veel dingen benoemd kunnen worden, en loop niet te zaniken

Ben het hier niet mee eens....sorry als we het over vroeger hebben,kunnen we wel verder gaan..
wie zegt er dat ts zanikt? Wat zijn de kosten etc,wie weet hoe ts ervoor staat,vraagd gewoon iets,vind dan niet dat je zanikt..

Ik denk als jou ouders je vroeger hadden kunnen laten testen,hadden ze dat ook gedaan ( vb)

De tijden veranderen ,vroeger kiespijn,trekken we je kies,verdoving,nee neem een stevige neut,
Doe je nu toch ook niet meerbij de tandarts,wil je ook weten wat het kost...en graag verdoving.

Ik heb geen kinderen maar wat ik al zei,ken er verschillende kinderen zijn diep ongelukkig..
Na testen en uitkomsten en actie,bloeien ze helemaal op,voor toekomst voor kind erg belangrijk..
Het is ook niet de bedoeling dat het kind zich zo ongelukkig voelt,wat jaren ksn duren,zich afzet tegen alles en iedereen en uiteindelijk ern wajong uitkering....kost meer hoor :wink:

Petje af voor de ouders dat ze er zo meebezig zijn...je wilt immers beste voor je kind.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geen vergoeding iq test

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry Roze, ik zeg toch dat mensen blij moeten zijn dat ze in deze tijd leven omdát dingen benoemd kunnen worden? Hoezo loop ik hier over te zaniken?

Dat mensen het beste met hun kind voor hebben prima. Maar als ze zonder toezicht van enige arts of begeleider een IQ-test laten doen, vind ik het niet gek dat dat niet vergoed wordt.

Gesloten