LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
[email protected]

Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door [email protected] » 01 jul 2014 20:10

Is het toegestaan dat bij pinbetalingen ieder artikel afgerond wordt ?
Heb dit niet eerder meegemaakt.
Naar mijn idee gebeurd dit alleen bij contante betalingen en wordt het eindbedrag het zij naar boven of beneden afgerond op 5 cent.

Bob Schurkjens

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 01 jul 2014 20:13

Heeft u er wel eens bij stil gestaan dat het op jaarbasis niets uitmaakt of er wel of niet wordt afgerond?

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] » 01 jul 2014 20:26

Het gaat weliswaar om zeer minieme bedragen. Desondanks stelde ik toch deze vraag.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a » 01 jul 2014 20:32

ik weet niet beter dan dat bij pinbetalingen niet wordt afgerond en bij contante betalingen aan het einde van de bon.
maar mogelijk is dit ondertussen veranderd, al is mij dan niet duidelijk waarom.
dingen veranderen namelijk nogal eens in het leven en ik kan niet alle veranderingen bijhouden.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 01 jul 2014 20:47

[email protected] schreef:Is het toegestaan dat bij pinbetalingen ieder artikel afgerond wordt ?
Naar mijn idee gebeurd dit alleen bij contante betalingen en wordt het eindbedrag het zij naar boven of beneden afgerond op 5 cent.
Heb je hier ook een concreet voorbeeld van? Als ik op de AH bon kijk die hier toevallig ligt, zie ik geen enkele afronding, niet per product, en niet van het totaalbedrag. Ik kan me trouwens helemaal niet heugen dat ik een pinbetaling afgerond heb zien worden.

Cash betalingen is een ander verhaal.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 01 jul 2014 20:53

[email protected] schreef:Is het toegestaan dat bij pinbetalingen ieder artikel afgerond wordt ?
Als je cash betaald, wordt het bedrag naar belangen op of afgerond.
Bij PIN betalingen betaal je het juiste bedrag, op de cent na , wat op de kassabon staat.
Al eens getankt aan een pomp en gepinnt?
Daar zie hetzelfde, dat het juiste bedrag wordt afgeschreven.
Nog nooit meegemaakt, dat IEDER artikel apart wordt op of afgerond. :shock:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 jul 2014 21:21

Heb het nog nooit gehoord of gezien. Is ook niet toegestaan. Alleen bij contante betalingen is het toegestaan het totaalbedrag af te ronden op 5 cent. Dit omdat de 1 en 2 eurocent muntjes niet meer in omloop zijn.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 01 jul 2014 21:24

olaf79 schreef:
Heb het nog nooit gehoord of gezien. Is ook niet toegestaan. Alleen bij contante betalingen is het toegestaan het totaalbedrag af te ronden op 5 cent. Dit omdat de 1 en 2 eurocent muntjes niet meer in omloop zijn.
Denk je, of weet je het?
Nou ik krijg in andere landen deze munten en daar betaal ik hier in de winkel mee. :wink:

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] » 01 jul 2014 22:10

Dank voor jullie reactie's.
Onlangs bij boodschappen doen zag ik dat elk artikel op de bon al was afgerond en dan kom je vanzelf op een afgerond eindbedrag, dat gepind kon worden. Voor het eerst dat ik zoiets mee maakte.

asterix346

Ongelezen bericht door asterix346 » 01 jul 2014 22:21

[email protected] schreef:Dank voor jullie reactie's.
Onlangs bij boodschappen doen zag ik dat elk artikel op de bon al was afgerond en dan kom je vanzelf op een afgerond eindbedrag, dat gepind kon worden. Voor het eerst dat ik zoiets mee maakte.
Misschien kan je dan ook even vertellen bij welke winkel dat was?

vroem

Ongelezen bericht door vroem » 01 jul 2014 22:32

Afgerond of gewoon al op 5 cent als eindcijfer geprijsd? Dat kan en mag en is ook wel zo eerlijk naar je klanten toe, dan is er dus geen afronding nodig.

gilas

Ongelezen bericht door gilas » 02 jul 2014 07:09

eleven schreef:
olaf79 schreef:
Denk je, of weet je het?
Nou ik krijg in andere landen deze munten en daar betaal ik hier in de winkel mee. :wink:
1 en 2 eurocenten komen niet meer in roulatie in Nederland sinds er een nieuwe munt is gepresenteerd met Willem Alexander erop.
Daarnaast mag een winkelier je muntjes weigeren als dit is aangegeven in de winkel en hoeft hij geen eurocenten terug te geven.

http://www.knm.nl/Veelgestelde-vragen/nl/page/830/
4. Komen de 1 en 2 cent van Koning Willem-Alexander ook in circulatie?
Nee, de 1 en 2 eurocent van Koning Willem-Alexander komen niet in circulatie. U kunt ze wel bemachtigen door in januari een set met alle acht nieuwe euromunten te bestellen bij de Koninklijke Nederlandse Munt.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ocent.html
En er is ook sprake van dat de 1 en 2 eurocenten helemaal worden afgeschaft in de EU maar daar zijn ze volgens mij nog niet over eens.
OT : Ik heb nog nooit gezien dat er bij pinbetalingen wordt afgerond,wel bij contante betaling.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] » 02 jul 2014 16:59

Currence
Currence is de autoriteit van het elektronische Nederlandse betalingsverkeer. Het bedrijf zegt verrast te zijn dat er bij elektronische betalingen wordt afgerond. Volgens Currence heeft de winkelier juist voordeel wanneer er met de PIN wordt betaald en moet de winkelier het systeen niet misbruiken om de prijzen te verhogen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 02 jul 2014 17:10

[email protected] schreef:Dank voor jullie reactie's.

Hhmmm ook nog nooit tegengekomen.

Maar als je 10 arikelen besteld welke zeg, 0,98ct zijn dan zou je normaliter 10*0,98 is 9,80 kwijt zijn.
In jouw geval wordt 0,98 afgerond naar 1,00 en dat dan 10 keer waardoor je 10,00 betaalt wat een verschil is van 0,20ct.

Is natuurlijk een laag bedrag maar daar gaat verder niet om.

Ben ook benieuwd naar welk winkel.

dhc

Ongelezen bericht door dhc » 02 jul 2014 17:34

[email protected] schreef:Currence
Currence is de autoriteit van het elektronische Nederlandse betalingsverkeer. Het bedrijf zegt verrast te zijn dat er bij elektronische betalingen wordt afgerond. Volgens Currence heeft de winkelier juist voordeel wanneer er met de PIN wordt betaald en moet de winkelier het systeen niet misbruiken om de prijzen te verhogen.

En nogmaals het verzoek: welke winkel rondt prijzen en pinbetalingen af?
Prijzen op de bon individueel afronden en totaalsom nog een keer...mag niet (bij pinnen).
de verwijzing naar Currence is niet relevant,.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 » 02 jul 2014 17:50

Voor zover ik weet heb ik dit nooit meegemaakt, ze ronden alleen af bij cash betalingen. Zowel naar boven als naar beneden.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 02 jul 2014 19:07

gilas schreef:
eleven schreef:
olaf79 schreef: Heb het nog nooit gehoord of gezien. Is ook niet toegestaan. Alleen bij contante betalingen is het toegestaan het totaalbedrag af te ronden op 5 cent. Dit omdat de 1 en 2 eurocent muntjes niet meer in omloop zijn.
Denk je, of weet je het?
1 en 2 eurocenten komen niet meer in roulatie in Nederland sinds er een nieuwe munt is gepresenteerd met Willem Alexander erop.
Daarnaast mag een winkelier je muntjes weigeren als dit is aangegeven in de winkel en hoeft hij geen eurocenten terug te geven.
Ik heb het niet over teruggeven van deze munten, maar over betaling.
Als ik als voorbeeld 5 cent moet betalen, dan kan ik enkele centen geven, die ik ergens heb gekregen.
Trouwens bij de Aldi krijg je nog centen terug, daar wordt er niet afgerond.

gilas

Ongelezen bericht door gilas » 02 jul 2014 19:17

eleven schreef: Ik heb het niet over teruggeven van deze munten, maar over betaling.
Als ik als voorbeeld 5 cent moet betalen, dan kan ik enkele centen geven, die ik ergens heb gekregen.
Ik zeg toch ook niet dat het verplicht is dat een winkelier ze niet meer aanneemt.
Hij of zij mag ze weigeren en hoeft ook niet terug te betalen in eurocenten.
Maar dat is de keuze van de winkelier.Dat jouw Aldi ze wel aanneemt is hun keuze maar ze hoeven het niet en ze mogen ze weigeren als ze dat zouden willen.
Als jij komt bij een winkelier die ze niet meer aanneemt kan je hoog en laag springen,hij mag ze gewoon weigeren van de rijksoverheid.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 02 jul 2014 20:31

gilas schreef:
eleven schreef: Ik heb het niet over teruggeven van deze munten, maar over betaling.
Ik zeg toch ook niet dat het verplicht is dat een winkelier ze niet meer aanneemt.
Hij of zij mag ze weigeren en hoeft ook niet terug te betalen in eurocenten.
Maar dat is de keuze van de winkelier.Dat jouw Aldi ze wel aanneemt is hun keuze maar ze hoeven het niet en ze mogen ze weigeren als ze dat zouden willen.
Als jij komt bij een winkelier die ze niet meer aanneemt kan je hoog en laag springen,hij mag ze gewoon weigeren van de rijksoverheid.
Nog een keer.
Weigeren is alleen mogelijk, als het duidelijk in de winkel vermeld is.
Net zoals er geen briefjes van meer dan 100 euro geaccepteerd worden.
Als het nergens staat, dan heeft hij/zij het aan te nemen, want het is nog altijd een wettelijk betalingsmiddel.
De Aldi geeft centen terug, dan is niet meer dan rechtens, dat je ook met centen mag betalen, simpel.

gilas

Ongelezen bericht door gilas » 03 jul 2014 07:13

eleven schreef:Weigeren is alleen mogelijk, als het duidelijk in de winkel vermeld is.
Dat zei ik dus al eerder en staat in de links die ik gepost hebt :roll:

Gesloten