LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats ergernissen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
The Voice
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2004 11:09

Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door The Voice »

Er wordt de laatste jaren ontzettend veel aandacht besteed aan oplichterij door verkopers via Marktplaats, maar waar ook wel eens aandacht aan mag worden geschonken is het irritante en soms onbeschofte gedrag van bieders/potentiële kopers.

Ik lees op diverse fora al meer dezelfde klachten en het zou goed zijn wanneer Marktplaats hier eens aandacht aan besteedt.

Welke klachten het zoal betreft?

- Bieders die een bod uitbrengen, maar na een reactie van jouw kant dat je het bod accepteert gewoon NIETS meer laten horen. Het is heus geen schande dat je van evt. koop afziet, maar laat het dan wel even netjes weten. Trek een eventueel bod ook in.
- Bieders die een onzinbieding doen. Bijvoorbeeld een belachelijk laag bedrag wat in geen verhouding staat tot de vraagprijs of de waarde die het product vertegenwoordigt.
- Bieders die na akkoord en afspraak om het product te komen halen NIET op komen dagen op de afgesproken tijd/plaats. Vaak ook nog zonder even een bericht te sturen
- Bieders die na een akkoord en afspraak over de verkoop ineens allerlei vragen gaan stellen over het product. Vaak om een argument te vinden om alsnog onder de verkoop uit te komen. Als je echt geïnteresseerd bent, stel dan vragen vooraf zodat duidelijk is wat je kunt verwachten.
- Bieders die nadat je een prijs bent overeengekomen, bij de overname nog gaan afdingen. Je bent toch een prijs overeengekomen? Nou, dan is dat de prijs die je er voor betaalt!
- Kopers die na overname nog weer contact opnemen, omdat het product niet naar wens is, het is defect of beschadigd. Dit was dan tijdens overname niet zo of juist wel maar men heeft het zo geaccepteerd.
- Bieders die allerlei belachelijke eisen/vragen gaan stellen. Dat men niet in staat is het product op te halen en of je een product (van een paar euro) ook even kunt komen brengen (soms 30 km verderop ofzo).

Dit is een greep uit eigen ervaring en andere ervaringen van Marktplaatsgebruikers.

Marktplaats heeft een aantal jaren geleden al eens een 5-tal gouden regels opgesteld die dit soort praktijken zou moeten tegengaan. Helaas zijn er nog steeds veel gebruikers die wel eens een beetje mogen worden opgevoed. Een lesje in goed fatsoen zou geen overbodige luxe zijn.

Ben benieuwd of dit topic vervolg krijgt en of er meer perikelen zijn of tips om het handelen op Marktplaats leuk te houden.
Laatst gewijzigd door The Voice op 22 aug 2014 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Punt 2 vind ik een beetje onzinnig, je kunt een 'bieden vanaf'-bedrag opgeven als je een advertentie maakt en bieden aanzet. Doe dat dan ook en voorkom dit soort biedingen.

Punt 6 is ook wel erg hard. Als je iets koopt mag je er toch enigzins vanuit gaan dat het nog in zoverre goed is dat het nog te gebruiken is. Een strijkbout waarvan een knopje is afgebroken, prima. Dat kun je zien, en als je dan toch die strijkbout koopt moet je daarna gewoon je mond houden. Maar kom je erachter dat de strijkbout helemaal niet warm wordt als je hem aan zet, dan vind ik een belletje helemaal niet vreemd. Eerder asociaal dat iemand dat te koop aanbied ;-)

De rest zijn inderdaad irritante punten. Maarja, daarover kun je huilen en schreeuwen, dat verandert echt niet. Gewoon mee dealen, en anders voortaan niet meer naar marktplaats.nl.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door witte angora »

Annikaatje schreef:Punt 2 vind ik een beetje onzinnig, je kunt een 'bieden vanaf'-bedrag opgeven als je een advertentie maakt en bieden aanzet. Doe dat dan ook en voorkom dit soort biedingen.
Klopt. Ik heb mijn vraagprijs, en bij de biedingen heb ik een minimum ingesteld. Om precies te zijn: het minimum dat ik ook wil hebben. Mensen die geen redelijke prijs willen betalen selecteren zichzelf dan al meteen uit.

Helaas kwam er dus wel een bod, en na acceptatie verder niets meer gehoord. Maar daar doe je niks aan.

Als ik tzt mijn auto wil verkopen schakel ik het bieden helemaal uit; ik noem mijn vraagprijs, en nodig mensen uit te komen kijken. Als ze écht geïnteresseerd zijn komen ze wel, en dan kom je er met de prijs vaak ook wel uit. Mensen willen niet het risico lopen tientallen kilometers te moeten rijden, proefrit maken en al die flauwekul, om dan vervolgens te horen dat hun onzin bod, wat ze heus wel weten, niet geaccepteerd wordt.

Er zijn genoeg trucjes om de grootste groep sjacheraars op afstand te houden. Maar helemaal lukken zal het natuurlijk nooit.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door eleven »

Ik lees op diverse fora al meer dezelfde klachten en het zou goed zijn wanneer Marktplaats hier eens aandacht aan besteedt.
Denk je nu echt, dat MP hier meeleest en een respons geeft.
Waarom benader je niet MP, om de van jou aangehaalde punten te melden?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door Brainless »

Punt 6 is ook iets wat niet altijd opgaat.
Als je iets in verpakking koopt (bv laminaat) kun je dat niet eerst daar allemaal open maken.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door encore »

alstublieft niet.
En MP is ook van eBay tegenwoordig toch?

Vroegâh hadden we iBazar. Knettergezellig en gratis, totdat EBay het overnam. Binnen een half jaar was Marktplaats er en ook gratis en superslecht gemodereerd. had zo zijn charme. Nu MP ook het financiële licht heeft gezien is het dramatisch slecht. En dan krijg je "dit". Mensen schuiven weer graag de verantwoordelijkheid van zich af .. Tijd voor een nieuw iBazar-dingetje. Ik begreep dat speurders.nl al goede vorderingen maakt. Maar het grote publiek moet daar nog even aan wennen. Ik moet bijvoorbeeld nog steeds wennen aan 10 pagina's reclame voordat mijn ene zoekresultaat te zien is op MP.
En over Ebay zwijg ik maar. Het kan handig zijn maar mijn vertrouwen in buitenlandse verkopers wordt niet beter met 4 of 5 sterren in beeld.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door encore »

nounou, en dat negatieve feedback, wat houdt dat in? Doodstraf? Een beetje oplichter laat zich niet afschrikken door een "ban" of wat dan ook. EBay is zwaar overrated, en MP gaat die kant ook op.
De dingen in het leven hoeven niet allemaal geld te kosten. En als ze dat wel doen dan is een klein bedrag acceptabel. "Keep the internet free..."

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verkopen op Marktplaats is moeizaam om de redenen die topicstarter noemt. Je krijgt te maken met relatief veel idioten. Dat is de prijs die je betaalt voor "gratis". En het heeft ook te maken met de Nederlandse volksaard. Op eBay is een bod bindend (na 3x niet betalen als bieder word je er uitgeknikkerd). Op Marktplaats niet.

Het meest verontrustend is dat álles van eBay Inc. is:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ac ... ns_by_eBay

Concurrenten worden gewoon opgekocht. Wereldwijd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door eleven »

MichielFRL schreef:Wat TS aangeeft zijn inderdaad de grote nadelen van Marktplaats ten opzichte van Ebay.
Helaas is Ebay in Nederland niet populair, maar een beetje meer Ebay op Marktplaats zou wenselijk zijn.
Omdat zoals je al hebt aangegeven, koop=koop is.
De Ebay site van Nederland is waardeloos, daarvoor wijken ook Nederlandse verkopers naar Ebay.de uit.

Als je op MP een bod hebt, zegt nog niets of je het artikel ook daadwerkelijk aan de bieder kunt verkopen.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door jerwarm »

Ebay heeft Marktplaats opgekocht. Marktplaats is allang niet meer voor en door de particulier, dat idee is achterhaald.
MP is allang niet meer "gratis", maar kost een hoop geld en dan nog proberen ze je door dagaanbiedingen/hogerop plaatsen/bellen met je telefoon, de advertentie nog duurder te laten worden omdat deze dan toevallig meer gezien/gelezen wordt als met standaard het geval zou zijn.
Het is bijna bedrog te noemen; immers iemand die echt iets zoekt gebruikt daarvoor de zoekmachine en komt automatisch op jouw advertentie mits deze de goede zoektermen bevat!!

het gaat ze nu alleen om zoveel mogelijk geld binnen te slepen, meer niet.
Het is een kwestie van tijd voordat MP hetzelfde gaat worden dan Ebay, dat hoop ik tenminste dat een bieding> acceptatie ervan door verkoper, dus overeenkomst eindelijk een keer gezien wordt als verplichte afname van het product.

Dan ben je van een hoop nodeloze/voor de gein bieders af die MP vervuilen, wat je op Ebay sowieso niet hebt.
Als daarnaast dan nog eens de phishing-ad's en fake accounts worden aangepakt zijn ze tenminste een keer in de goede richting bezig.

zolang dit allemaal niet gebeurt zien ze mij er niet/nauwelijks en haal ik haast altijd mijn spullen met contant geld op. ;)

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door jerwarm »

Alles wat ik tot nog toe heb gekocht op Ebay is zowel nationaal als internationaal ALTIJD aangekomen, iets waar ik zelf ook verbaasd van staat.

Totaan China toe> het kleinste onderdeel probleemloos door de bus. :D

Nee dan neem je MP in Nederland; waar iemand die maar 50km van je af woont het de grootst mogelijke moeite kost om hem bij je thuis langs te krijgen als koper, of dat hij iets opstuurt als verkoper.


dan prefereer ik Ebay boven MP.

simple as that. ;)

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door jerwarm »

encore schreef:alstublieft niet.
En MP is ook van eBay tegenwoordig toch?

Vroegâh hadden we iBazar. Knettergezellig en gratis, totdat EBay het overnam. Binnen een half jaar was Marktplaats er en ook gratis en superslecht gemodereerd. had zo zijn charme. Nu MP ook het financiële licht heeft gezien is het dramatisch slecht. En dan krijg je "dit". Mensen schuiven weer graag de verantwoordelijkheid van zich af .. Tijd voor een nieuw iBazar-dingetje. Ik begreep dat speurders.nl al goede vorderingen maakt. Maar het grote publiek moet daar nog even aan wennen. Ik moet bijvoorbeeld nog steeds wennen aan 10 pagina's reclame voordat mijn ene zoekresultaat te zien is op MP.
En over Ebay zwijg ik maar. Het kan handig zijn maar mijn vertrouwen in buitenlandse verkopers wordt niet beter met 4 of 5 sterren in beeld.

ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik meer vertrouwen heb in een Chinese verkoper die mijn spullen uit China opstuurt dan van een Nederlandse koper die het nog teveel moeite kost om een afspraak te maken en zich daaraan ook te houden. Ebay is heel betrouwbaar, als je pech hebt kan het weleens fout gaan met het bezorgen maar daar ben je voor verzekerd bij Ebay met eBay Money Back Guarantee als het goed is. [heb dat zelf nog niet meegemaakt]

Nu MP kopers :roll: :shock: :? ; toch nog af te dingen op een al verkocht product/ het product afkeuren, de grond in praten om prijs naar beneden te krijgen die al van te voren overeen gekomen was, vaststond/ een afspraak te maken die ook echt nagekomen wordt....... en ga zo maar door.

Echt asso's heb je er tussen en dat zijn dan je eigen landgenoten, :shock: :roll: kijk dan naar Ebay;
Die sterretjes van bv 99,4% score bij de verkoper + gevalideerd zeggen daar ECHT wat en geven jou de geruststelling met een goede verkoper te maken te hebben.

Van mij mag heel dat MP opdoeken, en dat meen ik echt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door ciske »

Van mij mag heel dat MP opdoeken, en dat meen ik echt.
En dan? allemaal naar Speurders? Niks mis met MP.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door jerwarm »

ciske schreef: En dan? allemaal naar Speurders? Niks mis met MP.
er is tegenwoordig meer dan genoeg mee mis; andere posts niet gelezen over MP? 8)


anyway; ik zeg Ebay ---> ftw, de rest is onzin. :arrow:



[note; MP was goed totdat "het grote geld" de site in de ban kreeg, toen was het over]

The Voice
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2004 11:09

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door The Voice »

Zo, wat een lading reacties binnen een paar dagen :D

Even terugkomend op mijn 'klaagzang' :wink:
- punt 2: Je kunt inderdaad een minimum instellen, maar er zijn altijd van die gasten die je dan bijvoorbeeld een mail sturen met "ik bied er een 5 euro voor, wanneer kan ik het ophalen?" Terwijl de vraagprijs vele malen hoger is (en de waarde ook).

- Punt 6: Ik verkocht een keer een defecte laptop (stond ook duidelijk in de advertentie). Mailt diegene me na een paar dagen dat-ie stuk is...JA DUH, DAT STOND OOK IN DE ADVERTENTIE! Als iemand dan ontdekt dat een specifiek onderdeel kapot is (wat-ie bijvoorbeeld wil overzetten in een andere laptop), is dat ZIJN risico. Ik kan moeilijk voor ieder chipje apart controleren of het nog intact is of niet.
Ik heb in dat geval om de koper tegemoet te komen trouwens wel een deel van het bedrag aan de koper teruggestort (zo ben ik dan ook wel weer :wink: )
Dit is ook direct de laatste keer dat ik zoiets heb verkocht. Als iets nu kapot is, gaat het naar de schroothoop en bied ik het niet meer aan.
Ik laat de koper altijd bij overname van bv. een elektrisch artikel zien dat het product nog werkt.
Als er dan later gezeur van komt, kun je altijd aangeven dat je een werkend artikel hebt verkocht.

ferry3
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2005 00:42

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door ferry3 »

Op Marktplaats biedt een verkoper postzegels aan met een misleidende
tekst. Daarmee tracht hij waardeloze zegels te verkopen voor minstens het
100- voudige van de werkelijke waarde.
Daarop heb ik Marktplaats meerdere keren- met bewijsvoering- gewezen. Dit
is de kern van hun antwoord:
"Ik begrijp dat u deze postzegels herkend als frauduleus aangeboden
postzegels, echter kunnen wij op basis van deze bevindingen geen actie
nemen aangezien wij van de advertentie uit dienen te gaan. Daarnaast zijn
wij geen experts op dit gebied en bieden wij slechts een platform om
kopers en verkopers bij elkaar te brengen".
Iemand een idee om hier effectief tegen op te treden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op Marktplaats geldt de uitdrukking:

"Caveat emptor", oftewel:

"Koper, weest op uw hoede"

Van Marktplaats hoef je verder niets te verwachten; dat heeft u met uw actie uitstekend bewezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ken de betreffende advertentie niet, maar of iets misleidend is of niet, dat is vaak lastig te beoordelen. Heel veel bedrijven suggereren wel dat iets een geweldig product is (daar is de hele reclamebranche op gebaseerd), maar doen geen stellige zwart-op-witte beweringen. Je kunt dus altijd beweren dat iets een fantastisch en bijzonder product is, en daar 100 keer meer voor vragen dan wat het waard is. Het gaat er immers maar net om wat de gek ervoor geeft.

ALs er duidelijk sprake is van oplichting, dan kun je aangifte doen bij de politie. En dus niet bij Marktplaats. Maar waarschijnlijk is de aanbieder zo gewiekst, dat er nergens
keiharde onwaarheden staan.

ferry3
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2005 00:42

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door ferry3 »

Als ik een kapotte auto voor goed probeer te verkopen, kan Marktplaats dat moeilijk nagaan.
Maar in dit geval was dat met een simpele link juist heel gemakkelijk te verifieren. En die link heb ik ze drie keer toegezonden. Marktplaats wil merkwaardig genoeg wel actie ondernemen als er meer klachten komen. Alsof het waarheidsgehalte (van mijn klacht) dan toeneemt......

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Marktplaats ergernissen

Ongelezen bericht door rattaplan »

Als de verkoper nou eens begint met een prijs naar waarde te vragen. Dat zou een hoop gedoe voor zijn. In ieder geval dat je dan een hoop onzin biedingen kwijt bent. Nou ja de biedingen zijn er nog steeds echter zijn ze niet meer zo onzinnig.
De waarde van een product is niet (alleen) afhankelijk van wat je ervoor betaald hebt of wat het nieuw kost. Dit zie je veel bij elektronica. Televisie kostte 7 jaar geleden 4000 euro. Vraagprijs 1500 euro. Terwijl je nu een nieuwe vergelijkbare tv, met de huidige stand der techniek, nieuw met garantie voor 1000 euro koopt. Als je dan als koper, een bod doet van 400 euro bijvoorbeeld, dan wordt je als grote schoft uitgemaakt.
Helaas is er op dit soort produkten een hele hoge afschrijving.

Gesloten