LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] **vuurwerk**

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door vroem »

berndv schreef:
vroem schreef: Wanneer wij op vakantie zijn in bv duitsland met nieuwjaar wordt altijd centraal geregeld vanuit de gemeente vuurwerk georganiseerd. Wordt heel normaal gevonden.
Euhm, in Duitsland is het afsteken van vuurwerk net zo goed toegestaan als dat in Nederland is. :roll:

Alleen in Nederland mag er zwaarder vuurwerk aan consumenten verkocht worden voor de jaarwisseling.
dan voorziet het centraal regelen blijkbaar dusdanig in een behoefte dat mensen niet of slechts zeer beperkt zelf gaan kopen en afsteken.
Tenminste op die plaatsen waar wij geweest zijn, de rest kan ik uiteraard niet voor spreken.

Overal om ons heen hoor ik wel steeds meer stemmen opgaan om het in te perken, en tja, typisch wel dat niet op de rest, eigenlijk essentielere zaken, van mijn eerdere posting gereageerd wordt...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door vroem »

http://fwsfeuerwerk.eu/hinweise

overigens vind ik dat de manier waarop de handel ermee omgaat ook nog een reden is regels aan te scherpen. Iedereen maakt zich druk over de fabrieken in azie waar goedkope kleding en zo gemaakt wordt, maar hetzelfde geldt voor vuurwerkfabrieken in China. de Nederlander betaalt een factor 20 en meer van waarvoor de fabriek in China het gemaakt heeft.
Laatst gewijzigd door vroem op 01 jan 2015 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door berndv »

Even vooropgesteld dat ik tegen overlast en illegaal vuurwerk ben, maar wat je schrijft slaat nergens op.
angel1978 schreef: In de VS, Australië en vele andere landen is het altijd al zo geweest en daar gaat het prima.
Dat iets in het buitenland prima kan, betekent in mijn optiek niet dat we het hier ook maar moeten invoeren. Zulken we dan ook meteen een rijbewijs op je 16e gaan invoeren? Een wapenwet waarmee je op iedere straathoek een wapen kan kopen?

Met een Nederlands verbod pak je de overlast en de excessen niet aan. Er zal nog steeds een zelfde stroom vuurwerk vanuit Duitsland en België ingevoerd gaan worden, en dat vuurwerk zal nog steeds dezelfde overlast en vernielingen blijven veroorzaken. Een Nederlands verbod zou alleen kunnen werken bij een algeheel Europees verbod. En dat zal er echt niet gaan komen.

Daarnaast viel het dit jaar wederom niet te handhaven door de politie, aangezien die te druk was met het beschermen van de overige hulpverleners tegen dronken mensen. Dus dan ook maar meteen de alcohol in de ban doen vanaf kerst tot Driekoningen?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door vroem »

dat laatste is een erg goed idee.
Zal de overheid echter niet doen gezien de grote derving in accijnsinkomsten...

mh73

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door mh73 »

wij hebben een rustige jaarwisseling achter de rug, wel met heel veel siervuurwerk in de wijk. Bij mijn eerste rondje vanochtend met de honden lag er overal nog ontzettend veel troep. Ik ben benieuwd als we zo voor het tweede rondje gaan, hoeveel daarvan is opgeruimd.

Want er klagen wel heel veel mensen over hondenpoep, maar de troep van de vuurwerk die niet wordt opgeruimd, ligt over drie maanden ook nog steeds op straat.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door Josephien12 »

puma73 schreef:We hebben het niet over obesitas, dat is gewoon een afleiding van jouw op het aangesneden onderwerp waar jij geen enkele onderbouwing kunt geven voor je onzinnige en loze beweringen. Dat en die kosten hebben we het over en niet over obesitas.
En als je het er zo nodig bij wil halen, de schade door obesitas bij een persoon ontstaat door 365 dagen per jaar verkeerd en teveel eten. Nier door een keer per jaar naar de frituur gaan. Vuurwerkletsel ontstaat wel op die ene dag per jaar.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door angel1978 »

berndv schreef:Even vooropgesteld dat ik tegen overlast en illegaal vuurwerk ben, maar wat je schrijft slaat nergens op.
angel1978 schreef: In de VS, Australië en vele andere landen is het altijd al zo geweest en daar gaat het prima.
Dat iets in het buitenland prima kan, betekent in mijn optiek niet dat we het hier ook maar moeten invoeren. Zulken we dan ook meteen een rijbewijs op je 16e gaan invoeren? Een wapenwet waarmee je op iedere straathoek een wapen kan kopen?

Met een Nederlands verbod pak je de overlast en de excessen niet aan. Er zal nog steeds een zelfde stroom vuurwerk vanuit Duitsland en België ingevoerd gaan worden, en dat vuurwerk zal nog steeds dezelfde overlast en vernielingen blijven veroorzaken. Een Nederlands verbod zou alleen kunnen werken bij een algeheel Europees verbod. En dat zal er echt niet gaan komen.

Daarnaast viel het dit jaar wederom niet te handhaven door de politie, aangezien die te druk was met het beschermen van de overige hulpverleners tegen dronken mensen. Dus dan ook maar meteen de alcohol in de ban doen vanaf kerst tot Driekoningen?
Als je het ene overneemt, ben je toch niet verplicht meteen alles over te nemen? Of is het alleen in pakketten te krijgen? niet echt een argument.
Overigens is het een reactie op dat het niet KAN en dat is dus volkomen onzin, dat laten die landen wel zien.

Natuurlijk zal een vuurwerkverbod in eerste instantie niet alle overlast opheffen. Er zullen ( zeker de eerste jaren ) nog talloze mensen illegaal spul blijven binnenhalen en daarmee overlast veroorzaken.

Wat je echter wel bewerkstelligt met een verbod is een verandering van cultuur ( en die vergt tijd ) waarbij jonge kinderen niet meer opgroeien met de gewoonte om de laatste paar dagen van het jaar vuurwerk te kopen en af te steken. Als zij ouder worden zal het gros het zelf afsteken van vuurwerk niet meer kennen en zal het langzaamaan steeds normaler worden om dit niet te doen. De excessen houd je altijd, maar als er generaties komen die niet meer de behoefte hebben om vuurwerk zelf af te steken zullen ook de excessen minder worden ( helemaal 0 is een illusie ).

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:IK vraag om onderbouwing van jouw bewering, die berust namelijk op niks. Kosten voor vuurwerkgewonden komen namelijk nog steeds uit de reguliere ziektekostenpot en niet wat jij beweert.

We hebben het niet over obesitas, dat is gewoon een afleiding van jouw op het aangesneden onderwerp waar jij geen enkele onderbouwing kunt geven voor je onzinnige en loze beweringen. Dat en die kosten hebben we het over en niet over obesitas.
Volgens mij begon ik met de stelling dat de kosten (o.a In ziekenhuis) voor behandeling van vuurwerkslachtoffers in het niet valt vergeleken met de reguliere ziekte kosten.
Onderbouwing ontbrak, maar ieder kan begrijpen dat een ziekenhuis de inkomsten in een heel jaar binnenhaalt, en niet maar op 1 dag.

Afleiding? Je bent zelf over Obesitas begonnen!
puma73 schreef:Die kosten kunnen makkelijk die obesitas overschrijden.
Willen we echt op ziektekosten besparen dan zullen we als maatschappij eens tegen het licht moeten waar levensverlengende medische handelingen eindigen, en waar het louter verlengen van een (kostbare!) lijdensweg begint.....

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door tenormin »

angel1978 schreef: Wat je echter wel bewerkstelligt met een verbod is een verandering van cultuur ( en die vergt tijd ) waarbij jonge kinderen niet meer opgroeien met de gewoonte om de laatste paar dagen van het jaar vuurwerk te kopen en af te steken. Als zij ouder worden zal het gros het zelf afsteken van vuurwerk niet meer kennen en zal het langzaamaan steeds normaler worden om dit niet te doen. De excessen houd je altijd, maar als er generaties komen die niet meer de behoefte hebben om vuurwerk zelf af te steken zullen ook de excessen minder worden ( helemaal 0 is een illusie ).
Even vet gedrukt: kan men nu ook stellen dat kinderen na 2002 geboren ook niets afweten van de stuiver, het dubbeltje, kwartje etc. Alleen maar als voorbeeld dat het echt wel zou kunnen, zonder die big bangs. Natuurlijk gaat zoiets niet in een vloek en een zucht. Denk dat het best wel ingevoerd kan worden.

@Isabel, als je "wakker bent"; hoop dat je een relatief rustige nacht hebt gehad?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door vroem »

waarschijnlijk wel rustiger gezien het significant lagere aantal vuurwerkslachtoffers dit jaar.
Campagnes en maatregelen doen blijkbaar wel iets.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vroem schreef:maar hetzelfde geldt voor vuurwerkfabrieken in China. de Nederlander betaalt een factor 20 en meer van waarvoor de fabriek in China het gemaakt heeft.
Die factor 20 is niet zo vreemd. Dat heb je ook als je het in een duurder land zou maken. Dat zijn gewoon de kosten die gemaakt moeten worden om het van China in de winkel te krijgen. Je kunt het ook zelf gaan halen natuurlijk zodat de rest van de keten er niets aan verdient.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door GJvdZ »

angel1978 schreef:In de VS, Australië en vele andere landen is het altijd al zo geweest en daar gaat het prima. Dat kan hier ook uitstekend en zal uiteindelijk ook wel zo geregeld gaan worden. Jammer voor de overlastbezorgers van deze tijd ;)
Als meer mensen zo gaan denken kunnen we volgend jaar tenminste ook eindelijk Zwarte Piet afschaffen.
Al die rare Nederlandse tradities.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als 80% van de mensen tegen de traditie van Zwarte Piet zou zijn, waarom zou je het dan niet afschaffen?
Een traditie heeft alleen bestaansrecht als er ook daadwerkelijk genoeg mensen zijn in een samenleving die hier achter staan en deze in ere willen houden. Als de meerderheid tegen een traditie is, lijkt het me heel zinvol deze af te schaffen.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door pbarendse »

Naast het feit dat het hele Zwarte Piet discussie niets met vuurwerk te maken heeft... Ik krijg toch het idee dat zo ongeveer 95% van Nederland VOOR Zwarte Piet is dus ik snap de opmerking van angel1978 niet helemaal!

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik snap de opmerking over Zwarte Piet ook niet helemaal, maar volgens mij was ik niet diegene die dit erbij haalde.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door pbarendse »

Kijk even je eigen berichtje terug van 14:19...

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door angel1978 »

kijk die van 10:29 ook even na als je toch bezig bent en voor het gemak ook even de volgende woorden:

ALS 80% van de mensen tegen de traditie van Zwarte Piet ZOU ZIJN, waarom zou je het dan niet afschaffen?

Wellicht daarna nog eens een cursus begrijpend lezen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door Jolijn »

Tradities schaf je niet - van bovenaf opgelegd- af. Zoiets 'sterft' vanzelf langzaam uit of blijft of neemt andere vormen aan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door GJvdZ »

pbarendse schreef:Naast het feit dat het hele Zwarte Piet discussie niets met vuurwerk te maken heeft... Ik krijg toch het idee dat zo ongeveer 95% van Nederland VOOR Zwarte Piet is dus ik snap de opmerking van angel1978 niet helemaal!
Ik heb Zwarte Piet erbij gehaald om aan te geven dat er naar believen wordt "geshopt" naar argumenten om dingen af te schaffen of juist niet. Zwarte Piet afschaffen is onbespreekbaar en die mening wordt alleen maar sterker als andere landen zich er mee gaan bemoeien. Maar als iets wat in andere landen gebeurt de gewenste situatie is, dan is het opeens geen probleem om Nederlandse tradities af te schaffen. Dat is een beetje hypocriet.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: **vuurwerk**

Ongelezen bericht door angel1978 »

GJvdZ schreef:
pbarendse schreef:Naast het feit dat het hele Zwarte Piet discussie niets met vuurwerk te maken heeft... Ik krijg toch het idee dat zo ongeveer 95% van Nederland VOOR Zwarte Piet is dus ik snap de opmerking van angel1978 niet helemaal!
Ik heb Zwarte Piet erbij gehaald om aan te geven dat er naar believen wordt "geshopt" naar argumenten om dingen af te schaffen of juist niet. Zwarte Piet afschaffen is onbespreekbaar en die mening wordt alleen maar sterker als andere landen zich er mee gaan bemoeien. Maar als iets wat in andere landen gebeurt de gewenste situatie is, dan is het opeens geen probleem om Nederlandse tradities af te schaffen. Dat is een beetje hypocriet.
Wat mij betreft zouden beide ( zp en vuurwerk afsteken door particulieren ) afgeschaft mogen worden als deze het draagvlak verliezen bij de bevolking. Bij vuurwerk lijkt dit heel duidelijk al het geval te zijn.
Wat het buitenland vindt is in deze discussie wat mij betreft van ondergeschikt belang.

Gesloten