LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door CRVermeer »

Mijn zoon is lid van een honk- en voetbal vereniging. (ik zal de naam hier niet noemen)
Daar hebben ze in alle wijsheid bedacht dat iedereen verplicht vrijwilligerswerk moet gaan doen. 16 uur per jaar. Jeugdleden tot 16 jaar zijn daarvan vrijgesteld, maar de ouders moeten dan die uren invullen.

"Nu had je daar toch op de ledenvergadering iets over kunnen zeggen?" hoorde ik al van verschillende mensen. Ja dat kon, maar je mocht niet meestemmen over dit onderwerp, omdat jeugdleden en hun ouders geen stemrecht hebben.

Om ervoor te zorgen dat iedereen netjes zijn uurtjes komt werken, wordt aan het begin van het jaar een borg van 50 euro in rekening gebracht. Gedurende het jaar loopt er ergens een controleur rond die gaat bijhouden wie wat waar doet. Als je je 16 uurtjes er op hebt zitten krijg je je 50 euro terug.

Volgens mij hopen ze stiekem dat er een hoop mensen hun verplichting afkopen door niet te komen werken en die 50 euro dan maar te laten zitten.

Ik vrees voor volgend jaar. Want dan zal er zeker weer aan de knoppen worden gedraaid: borg omhoog, aantal uren omhoog ...

Maar onthoudt vooral het nieuwe woord dat door deze vereniging is bedacht: "vrijwilligersverplichting".
Ik ben benieuwd of het de VanDale gaat halen. Dan graag met vermelding van de bedenkers.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door tijger1 »

Een vereniging draait op vrijwilligers, dus iedereen moet zijn steentje bijdragen.

Dozo
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 nov 2015 17:32

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door Dozo »

Wat een gezeur zeg. Verenigingen hebben een chronisch tekort aan vrijwilligers, vooral omdat ouders denken dat ze hun kinderen bij het hek kunnen dumpen en dat anderen dan wel voor ze zorgen. Prima initiatief dit. Laten we hopen dat er mensen zijn die het afkopen met die 50 euro. Kunnen ze daar iets leuks mee doen voor de echte vrijwilligers.

CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door CRVermeer »

Het is niet dat ik mijn steentje niet bijdraag.
Ik pitch bij de wedstrijden en help bij het geven van trainingen.
Dat doe ik VRIJWILLIG.

Maar ik heb er wel iets op tegen als het VERPLICHT of anders BETALEN gaat worden.
Voelt dan toch als taakstraf die je kunt afkopen.

Het is overigens nog helemaal niet zeker of de dingen die ik doe, wel meetellen als 'werk'.

Maar wat vinden jullie nu eigenlijk van dat woord?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door moederslink »

CRVermeer schreef:Maar wat vinden jullie nu eigenlijk van dat woord?
Het woord bestaat niet volgens mij, klopt gewoon niet ; je kunt niet verplicht iets vrijwillig doen. :roll:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door Brahms »

CRVermeer schreef:....Maar wat vinden jullie nu eigenlijk van dat woord?...
Het woord vind ik grappig bedacht :D

De constructie met de borg komt toch wat apart over. Maar zoals andere al zeggen, er is een enorm tekort aan aangewezen vrijwilligers en echte vrijwilligers....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de meeste verenigingen wordt er altijd al van je verwacht dat je af en toe een handje helpt. Een vereniging draaiende houden, met alles er omheen, kost nu eenmaal tijd en dus mensuren. Vroeger ging dat 'vanzelf' en de mensen die meer tijd hadden deden ook vanzelf al wat meer.

Maar de mentaliteit van veel mensen is in de loop der jaren nogal veranderd. Men wil niet meer 'zomaar' meehelpen om jouw vereniging of die van je kind te helpen. Voor wat hoort wat, vindt men. Dus moet er helaas steeds meer dwang komen en worden de leden steeds explicieter gedwongen om mee te helpen. Eerst alleen als regel in de reglementen dat iedereen moet meewerken, maar dat werkt blijkbaar ook niet meer voldoende. En dus moet er een sanctie op staan.

Het was mooi geweest als het niet nodig was, maar helaas is het wel nodig. Alternatief is dat de vereniging ermee ophoudt als er niet genoeg vrijwilligers zijn. Dan kan je zoon helemaal niet meer sporten. Dat zie je namelijk de laatste jaren ook vaak gebeuren, dat een vereniging wel genoeg actieve leden heeft, maar dat er geen vrijwilligers zijn die de boel draaiende kunnen houden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door tenormin »

Is toch heel normaal dat je sportclub draait op vrijwilligers? Hadden op de cricketclub diensten van bar draaien, lunches klaarmaken, de bekende tea-time, uiteraard ook voor de bezoekende uit club, kantine daarna "kuisen" e.a. klussen. Score bord bijhouden en noem het allemaal maar op. Allemaal vrijwilligers "verplichting"; ik houd het op club liefde.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door moederslink »

CRVermeer schreef: ....Maar ik heb er wel iets op tegen als het VERPLICHT of anders BETALEN gaat worden.
Voelt dan toch als taakstraf ......
Aan de ene kant begrijp ik uw aversie tegen de verplichting,
aan de andere kant ben ik het met mijn voorgangers eens dat het eigenlijk de normaalste zaak vd wereld is om een handje mee te helpen om zo.n kluppie draaiende te houden, en wat is nou 16 uur per jaar??
Helaas is het vaak zo dat de pupillen worden " gedumpt" zo van : ziezo, we hebben even de handen vrij voor onze eigen o zo belangrijke dingetjes.. :evil:

let op :
ik zeg niet dat dat in uw situatie zo is , maar om het nu als een taakstraf te zien :shock:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het feit dat dit is ingevoerd zegt denk ik een hoop over de mentaliteit bij die club. Bij ons op de voetbalvereniging hebben we het gelukkig nog niet hoeven doen omdat er uiteindelijk wel genoeg vrijwilligers te vinden zijn, maar bij de tennisclub hebben ze ook zo'n verplichting moeten invoeren omdat leden wel de lusten maar de lasten willen hebben. Klagen als er niemand achter de bar staat, maar zelf vooral niets doen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom niet gewoon de contributie 50 euro hoger maken?
Daarna kan een reeds bekend word gebruikt worden:
Korting! 50 Euro
Dat is wat vrijwilligers na minimaal 16 uur krijgen

basgizmo
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2012 18:51

Re: Nieuw mode woord "vrijwilligersverplichting".

Ongelezen bericht door basgizmo »

Ik vind het goed bedacht van de vereniging van uw zoon. Het zal hoognodig zijn blijkbaar om er nu zelfs een borg van 50 euro voor in te voeren. Zoals 22 dec door GjvdZ gezegd, het zegt een hoop over de mentaliteit bij die club. Geen club draait zonder vrijwilligers en waar klaagt u nu eigenlijk over, u pitcht en helpt bij de trainingen, maar omdat u niet weet of dat wel onder het vrijwilligerswerk valt gaat u nu alvast schreeuwen. Of is het omdat u straks voor ditzelfde vrijwilligerswerk 50 euro borg moet gaan betalen. U krijgt dit weer terug, wat is nu 16 uur.
Door op deze manier iedereen vrijwilligerswerk te laten doen voorkomt men ook nog eens dat het steeds weer dezelfde mensen zijn die al het werk moeten doen. De club is er voor elk lid en het is nu eenmaal normaal dat ook elk lid dan niet alleen de lusten maar ook af en toe, want nogmaals wat is 16 uur per jaar nou helemaal, de lasten draagt. Anders zoekt u toch gewoon een andere club voor uw zoon, wat dan weer naar voor hem zou zijn, weg vriendjes enz. Niet zeuren dus, gewoon die borg betalen, inderdaad zoiets heet club liefde

Gesloten