LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas Jan schreef:
08 okt 2019 10:30
Tragisch en zinloos, net als al die andere slachtoffers die nog gaan vallen.
absoluut zeer tragisch. Maar een verbod op de verkoop van vuurwerk gaat deze malloten niet stoppen met hun zelfmoordacties.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Klaas Jan schreef:
08 okt 2019 10:30
Het is nog maar oktober en het eerste slachtoffer, met ernstig hoofdletsel, is al gevallen https://www.rtvoost.nl/nieuws/319402/Ma ... n-vuurwerk
Tragisch en zinloos, net als al die andere slachtoffers die nog gaan vallen.

Het eerste slachtoffer was er al in september https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... venkarspel

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik lees in het artikel niet dat het slachtoffer het vuurwerk heeft afgestoken.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
08 okt 2019 10:43
Ik lees in het artikel niet dat het slachtoffer het vuurwerk heeft afgestoken.
Maakt niet uit, ze zijn wel een slachtoffer van vuurwerk.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Net als bij stemrecht, ben ik ook bij vuurwerk voor een test om te kijken of je competent genoeg bent om het af te steken. Geheel verbieden is ook geen optie, want dan straf weer de personen die er wel normaal mee omgaan.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dieren hebben van vuurwerk veel last. Handhaving is makkelijker als vuurwerk niet meer mag worden verkocht aan particulieren.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Regel dan eerst een algeheel verbod om dieren te houden die overlast veroorzaken. Katten die vrij rond lopen en in andermans tuinen poepen, duiven die alles onderschrijven en zo zijn er wel meer dingen. Want dat is het hele jaar door ergernis.

Of heb je het over dieren die in het wild leven? Want ik kan me niet voorstellen dat die er hier in onze gemeente last van hebben.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben voor een verbod en het bestaan van de problemen die je noemt verandert dat niet.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo lang er schandalig veel verdiend wordt aan vuurwerk zal het blijven bestaan. Halfords draaide vroeger op 2 soorten inkomsten, de bonussen van toenmalig Libertel en het vuurwerk. De winkels draaide altijd verlies, maar daardoor maakte het bedrijf winst.
Marges van meer dan 1000% en de belastingdienst vinden de extra btw inkomsten een leuke eindejaarsbonus.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Nijogeth schreef:
08 okt 2019 11:39
Regel dan eerst een algeheel verbod om dieren te houden die overlast veroorzaken. Katten die vrij rond lopen en in andermans tuinen poepen, duiven die alles onderschrijven en zo zijn er wel meer dingen. Want dat is het hele jaar door ergernis.

Of heb je het over dieren die in het wild leven? Want ik kan me niet voorstellen dat die er hier in onze gemeente last van hebben.
Wonen er in uw gemeente geen dieren in het wild?
Geen mezen, mussen, merels, vinken, noem maar op?
Vogels hebben namelijk flink last van vuurwerk.
https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/vog ... ombinatie/

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

:arrow:
alfatrion schreef:
08 okt 2019 11:59
Ik ben voor een verbod en het bestaan van de problemen die je noemt verandert dat niet.
Ik ben dus tegen een verbod, maar voor regulatie. Maar zoals altijd moet in mijn ogen gereguleerd om te bepalen of iemand competent genoeg is. Gewoon domweg een gebied aanwijzen waar het wel mag en niet mag, lijkt me namelijk ook grote problemen met zich mee brengen.

En wat betreft de dieren hier, die zullen er vast wel last van hebben, maar voor die 2 uur in het jaar vind ik het heel onzinnig om dat te gaan onderzoeken. Volgens mij gedragen alle vogels zich hier in de buurt zich gewoon nog steeds als vogel en zie ik niet echt kenmerken van een opgelopen trauma. Met last bedoel ik meer dat ze daadwerkelijk slachtoffer worden van vuurwerk. Maar de vogels hier die zie je amper nog op oudejaarsavond en nieuwjaarsnacht. En de dieren in het buitengebied hebben waarschijnlijk nog meer ruimte om zich te verbergen.

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door pieterenien »

Ik prijs de dag waarop het consumenten knalvuurwerk wordt verboden. Hopelijk past dit ook in de stikstofdiscussie om zo'n verbod door te voeren. Geen bezwaar tegen professioneel gereguleerd vuurwerk.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

2 uur in het jaar?
Was het maar waar...

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth, je wens is niet uitvoerbaar.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een handgranaat die rustig voor een deur ligt is genoeg om woning of winkel te sluiten en voor grootschalige opsporing. Brievenbussen, vuilcontainers en wat al niet oplazen, en mensen voor het leven verminken behoren volgens sommigen tot een waardevolle traditie die in stand moet blijven. Ik blijf het merkwaardig vinden.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
08 okt 2019 13:52
Nijogeth, je wens is niet uitvoerbaar.
Een algeheel verbod lijkt me hier in de gemeente ook niet echt draagbaar. Binnen een half uur zitten we in België en Duitsland en de politie heeft wel andere dingen aan zijn kop dan een beetje achter knallen aan te rijden. Die hebben liever dat alles ordelijk verloopt in de uitgaansgebieden.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad. De wereld staat ieder jaar op zijn kop vanwege tradities rondom een kinderfeestje, maar de traditie waarbij er voor miljoenen aan schade wordt aangericht en waar ieder jaar tientallen gewonden en soms enkele doden vallen, daar moeten we vooral zuinig op zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door scontra »

Ik ben voor een verbod op alles wat/dat op de e.o.a. wijze lichamelijk letsel zou kunnen veroorzaken !! :|

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
08 okt 2019 14:35
alfatrion schreef:
08 okt 2019 13:52
Nijogeth, je wens is niet uitvoerbaar.
Een algeheel verbod lijkt me hier in de gemeente ook niet echt draagbaar.
Dat is iets anders en te betwisten. Jouw plan is niet te handhaven.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Laatste jaar vrije verkoop vuurwerk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Gisteren op de radio , sinterklaas moet verboden worden . Dat was dus weer die dame die 2jaar geleden ook vertelde dat wij discrimineren . dacht dat zij van de VN was. :x

Gesloten