LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door kuklos »

John van Drongelen schreef:Hallo mensen, economie is helaas niet mijn beste vak, waardoor ik in 5 VWO bleef zitten....
Maar we vergelijken appels met peren.
Kijk eens wat een auto tegenwoordig kost:
Begin jaren 90 had je nog een Fiat Panda voor rond de 10 duizend gulden.
Nu krijg je voor 10 duizend Euro geen nieuwe auto meer.
Natuurlijk krijg je nu een meer moderne auto,maar het gaat om de basisbehoeften en die zijn duurder geworden.punt.
Je kan zelfs niet betogen dat de basisbehoeften duurder zijn geworden, ook dat verschilt per behoefte. En dan vergeet je ook nog eens dat ook de lonen zijn gestegen. En dat een auto geen basisbehoefte is. Niet alleen snap je werkelijke geen ene zak van hetgeen je over wil discussiëren, je bent nog niet eens in staat om bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door kweenie »

John van Drongelen schreef:Hallo mensen, economie is helaas niet mijn beste vak, waardoor ik in 5 VWO bleef zitten....
Maar we vergelijken appels met peren.
Kijk eens wat een auto tegenwoordig kost:
Begin jaren 90 had je nog een Fiat Panda voor rond de 10 duizend gulden.
Nu krijg je voor 10 duizend Euro geen nieuwe auto meer.
Natuurlijk krijg je nu een meer moderne auto,maar het gaat om de basisbehoeften en die zijn duurder geworden.punt.
Een nieuwe Panda kost tegenwoordig inderdaad 10.259 euro. Dat is echt heel veel meer dan 10.00 euro.... Zucht.

Maar het goedkoopste oude type was in de normale verkoop ook al een stukje boven de tienduizend gulden. Alleen had je toen regelmatig acties dat het goedkoper werd (net als nu, trouwens).

Maar je hebt gelijk dat dat appels met peren vergelijken is omdat je tegenwoordig een vijfdeurs auto krijgt met bijvoorbeeld ook vier airbags. En met een motor met heel wat meer vermogen, zodat de topsnelheid niet bij 125 stopt.

(Even terzijde, een nieuwe auto behoort dus tot de basisbehoeften? Oh, wat gaat het toch slecht met Nederland...)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

John van Drongelen schreef:Hallo mensen, economie is helaas niet mijn beste vak, waardoor ik in 5 VWO bleef zitten....
Dat jij niets van economie begrijpt was ons al langer duidelijk. Waarom blijf je er dan over doorgaan, terwijl je er niets van begrijpt?
John van Drongelen schreef:Maar we vergelijken appels met peren.
Dat doe jij zeker.
John van Drongelen schreef:Kijk eens wat een auto tegenwoordig kost:
Begin jaren 90 had je nog een Fiat Panda voor rond de 10 duizend gulden.
Nu krijg je voor 10 duizend Euro geen nieuwe auto meer.
Natuurlijk krijg je nu een meer moderne auto,maar het gaat om de basisbehoeften en die zijn duurder geworden.punt.
Een auto is geen basisbehoefte. Daarnaast negeer jij natuurlijke processen zoals inflatie en technologische ontwikkelingen.

Vroeger was van alles in absolute termen misschien goedkoper, omdat de munt een hogere waarde had, maar de lonen lagen veel lager. Als je kijkt naar minima en zorgkosten, zijn zij nu in vergelijking met het zorgfonds, veel goedkoper uit. Toch roep jij dat er weer een zorgfonds moet komen. Hoezo dan? Ik dacht dat jij juist SP-visie had. Klinkt alsof je er dus niets van begrijpt.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Onlangs heb ik afscheid moeten nemen van een electronische personenweegschaal van Tefal, 30 jaar oud ofzo. Prijskaartje van... voor hfl 199,-, omgerekend €90.
Heb voor €10 een nieuwe gekocht.

Beeldbuis TV 24 inch van Philips was 18 j geleden ongeveer hfl 1750, omgerekend circa €800.
Die gebruikte zoveel stroom dat ik hem bij het electrisch afval heb gezet, hij was 100% in orde.
Ik had voor €400 een 32 inch TV. 40% groter, half zo duur en een stuk zuiniger. De hele investering verdien ik in 5 jaar terug op stroombesparing.

Ik heb ooit voor een CD-speler van Yamaha, middelklasse, hfl 1799 neergelegd...

Electronische apparaten zijn echt spotgoedkoop geworden.


Als student kocht ik bij supermarkt Fred van der Werff voor hfl 0,10, omgerekend €0,04, een zakje a 500g panklare vers gesneden rode kool.
Daar leg ik nu €2,- voor neer. Meer dan 44x zo duur in 40 jaar tijd. Komt neer op jaarlijks 10% inflatie.

Mucha

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Geip Suusje schreef:Beeldbuis TV 24 inch van Philips was 18 j geleden ongeveer hfl 1750, omgerekend circa €800.
En dan vergeet je nog de inflatie. € 800,- toen heeft ongeveer dezelfde waarde als € 1100,- nu. Die televisie die je nu hebt is dus bijna 3 keer de prijs.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoeveel panklare, versgeneden rode kool kon je 40 jaar geleden kopen voor de prijs van een teevee. Hmm, interessante kwestie.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ok mensen,even wat simpels.
Een postzegel kost tegenwoordig € 0,78.
Dus omgerekend bijna 1 gulden en 72 cent!
Een postzegel kostte lange tijd 80 guldencent.

Hoeveel % inflatie is dit?
Is het niet 100 % inflatie?

h12
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2017 19:55

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door h12 »

John van Drongelen schreef:Ok mensen,even wat simpels.
Een postzegel kost tegenwoordig € 0,78.
Dus omgerekend bijna 1 gulden en 72 cent!
Een postzegel kostte lange tijd 80 guldencent.

Hoeveel % inflatie is dit?
Is het niet 100 % inflatie?
Ikke niet snappe...hogere wiskunde van jou John :!:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

John, postzegels worden de laatste jaren tussen de 8 en 10 procent duurder per jaar. Vroeger hielden de prijsverhogingen bij de PTT gelijke tred met de inflatie. Maar die tijd is duidelijk voorbij. Als je op oudjaarsdag tegenwoordig postzegels koopt, dan zijn die een jaar + een dag dus al 16 tot 20 procent duurder.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door gemist »

John van Drongelen schreef:Hallo mensen, economie is helaas niet mijn beste vak, waardoor ik in 5 VWO bleef zitten....
Maar we vergelijken appels met peren.
Kijk eens wat een auto tegenwoordig kost:
Begin jaren 90 had je nog een Fiat Panda voor rond de 10 duizend gulden.
Nu krijg je voor 10 duizend Euro geen nieuwe auto meer...
De Ferrari Testarossa heeft minder vermogen dan de VW Golf GTI. En er passen minder mensen in. En de GTI is zuiniger. Met meer bagage. En....goedkoper dan de Testarossa. Zo slecht gaat het dus.
En de Dacia Logan schijnt nieuw nog geen 10.000 euri te kosten....Das een Renault, maar dan via de Lidl :mrgreen:

Verder denk ik niet dat je opleiding hier iets mee te maken heeft en denk ik dat je het VWO- gebouw alleen voorbij bent gefietst. Of je hebt op het VWO gezeten als dakdekker. Dat kan natuurlijk ook ....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door kweenie »

John van Drongelen schreef:Ok mensen,even wat simpels.
Een postzegel kost tegenwoordig € 0,78.
Dus omgerekend bijna 1 gulden en 72 cent!
Een postzegel kostte lange tijd 80 guldencent.

Hoeveel % inflatie is dit?
Is het niet 100 % inflatie?
Dat is vrij simpele economie. Een groot deel van de kosten zit in de postbodes. Die moeten net als 20 jaar geleden gewoon hun route lopen, terwijl het aantal poststukken heel veel kleiner is geworden. Dan kunnen ze nog wel iets in de kosten snijden, door bijvoorbeeld niet meer op maandag te bezorgen, maar veel scheelt dat niet. De totale kosten kunnen dus veel minder snel dalen dan het aantal poststukken. Dus de kosten per poststuk zijn flink gestegen. Heel wat meer dan de inflatie, in elk geval.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door kweenie »

Vooral dat laatste zal meespelen. Want de verschillen tussen 'arm' en 'rijk' zijn natuurlijk wel groter geworden. En daarmee wordt ook het assortiment aan duurdere producten uitgebreider en meer zichtbaar. Dus in plaats van blij te zijn dat je brood kunt kopen, zie je dat mensen zien dat de bakker brood van 2,35 heeft en dat dat voor jou niet betaalbaar is. En in plaats van blij te zijn als je na een tijdje sparen een smartphone van 200 euro kunt kopen, zien ze vooral dat die iPhone of Samsung van 800 euro te duur voor je is.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Bob Schurkjens schreef:Hoeveel panklare, versgeneden rode kool kon je 40 jaar geleden kopen voor de prijs van een teevee. Hmm, interessante kwestie.
Haha! Interessant ja.
Ik meen dat een kleurenTV 40 jaar geleden rond de hfl 3000,- kostte. En de versgesneden rode kool dus 2x hfl 0,10 /kg.
1 kleuren TV kostte toen dus 15.000 kg vers gesneden rode kool, grofweg: 1 vrachtwagen vol.

Vandaag de dag kost 1 kleurenTV €400 en 1 kg versgesneden rode kool €4.
1 kleuren TV kost nu dus 100 kg versgesneden rode kool.

Omgekeerd:
In TV's gerekend is de versgesneden rode kool dus 150x zo duur geworden.
En een vrachtwagen vol versgesneden rode kool is nu vrijwel even duur als een vrachtwagen vol kleuren TV's....

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door witte angora »

John van Drongelen schreef:Ok mensen,even wat simpels.
Een postzegel kost tegenwoordig € 0,78.
Dus omgerekend bijna 1 gulden en 72 cent!
Een postzegel kostte lange tijd 80 guldencent.

Hoeveel % inflatie is dit?
Is het niet 100 % inflatie?
Dat heeft niks te maken met inflatie maar alles met het feit dat een bedrijf steeds minder klandizie krijgt terwijl de vaste kosten grotendeels doorgaan. Immers, brievenbussen en huizen blijven op gelijke afstand, dus de hoeveelheid postbodes blijft ook gelijk.

Wat dit bedrijf noodgedwongen doet is zichzelf om zeep helpen door zichzelf uit de markt te prijzen. Dat staat los van inflatie.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

John van Drongelen schreef:Ok mensen,even wat simpels.
Een postzegel kost tegenwoordig € 0,78.
Dus omgerekend bijna 1 gulden en 72 cent!
Een postzegel kostte lange tijd 80 guldencent.

Hoeveel % inflatie is dit?
Is het niet 100 % inflatie?
Nee, dat is geen inflatie. Jullie wíllen het gewoon niet begrijpen...
Bob Schurkjens schreef:John, postzegels worden de laatste jaren tussen de 8 en 10 procent duurder per jaar. Vroeger hielden de prijsverhogingen bij de PTT gelijke tred met de inflatie. Maar die tijd is duidelijk voorbij. Als je op oudjaarsdag tegenwoordig postzegels koopt, dan zijn die een jaar + een dag dus al 16 tot 20 procent duurder.
Goh! Misschien heeft dat te maken met het feit dat men nu geen brieven meer stuurt en in plaats daarvan mailt, whatsappt of sms't?

Kom op zeg, dit topic begint meer en meer op een herhaling van het zelfde non-argument te lijken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

John van Drongelen schreef:Ok mensen,even wat simpels.
Een postzegel kost tegenwoordig € 0,78.
Dus omgerekend bijna 1 gulden en 72 cent!
Een postzegel kostte lange tijd 80 guldencent.

Hoeveel % inflatie is dit?
Is het niet 100 % inflatie?
Ok, even wat simpels. In 1980 kon ik mijn oom een brief sturen voor de prijs van 1 postzegel (geen idee wat die toen kosten). Tegenwoordig kan ik diezelfde brief gratis versturen via de mail. Mijn brief versturen is dus 100% goedkoper geworden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Iemand een pakketje whatsappen is vooralsnog niet mogelijk.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:Iemand een pakketje whatsappen is vooralsnog niet mogelijk.
Maarja, daar gebruik je hopelijk ook geen postzegels voor.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door Radar »

Wegens herhaaldelijke offtopic reacties is dit topic gesloten.

Gesloten