LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Amsterdammertje100
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2017 21:51

Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Amsterdammertje100 »

Wij hebben vandaag de jaarlijkse CV-ketel-controle gehad. Het is al een wat oudere CV-ketel (12 jaar), maar jaarlijks krijgen we complimenten van de controle-medewerkers dat de ketel er nog goed uitziet en dat er weinig schoonmaak nodig is. Dat was dit keer wederom het geval. We zijn ook erg zuinig/efficient met stoken en douchen. De medewerker ging nog wel even naar zijn bedrijfswagen om een olie-achtige vloeistof te halen voor een extra controle (alle voorgaande controle-medewerkers hebben deze controle nooit uitgevoerd). Hij spoot wat vloeistof op de inmiddels al weer draaiende CV-ketel om te controleren of er een lek is. Er ontstond wat rook/condens, wat volgens de medewerker een indicatie is dat de ketel niet geheel in orde is (waarschijnlijk een lek). We kregen daarom niet onze controle-sticker, waar we natuurlijk altijd veel waarde aan hechten vanwege de veiligheid. We hebben simpelweg twee opties: 1. nieuwe CV-ketel en 2. ketel door laten lichten. De tweede optie is niet aantrekkelijk omdat dit een halve ochtend in beslag zal nemen en waarschijnlijk zou de conclusie zijn dat een reparatie van zo'n 700 euro nodig kan zijn. Het zou beter zijn om voor optie 1. te gaan, ook omdat de CV al een oudje is. Uiteraard was de medewerker bereid om vandaag nog een offerte voor een nieuwe CV met installatie op te sturen.

Onze vraag is niet of we voor optie 1. of 2. moeten gaan. Wel willen we weten of er mensen bekend zijn met de controle-methode met de olie-achtige vloeistof. Mijn gezonde leken-verstand zegt: natuurlijk ontstaat er rook/condens als je een vloeistof op de draaiende CV-ketel spuit.

- Is de controle-methode met de olie-achtige vloeistof een gebruikelijke controle die we serieus moeten nemen? (googlelen levert ons niets op)
- Is het raadzaam om een second opinion te nemen op de CV-controle? (kost natuurlijk ook weer geld)
Laatst gewijzigd door Radar op 17 aug 2017 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Brahms »

Je wordt genept waar je bij staat ! Dat staat als een paal boven water. Elke vloeistof welke je op een warm deel van de ketel spuit geeft damp af. Wel een erg doorzichtige manier om de zaak te neppen.

En om het nog onwaarschijnlijker te maken dat er ook maar iets aan de hand is, nog voordat er ook maar bekend is wat er aan de hand zou zijn is al wel het kostenplaatje (E 700 ! !) bekend, voor een onderzoek naar een probleem welke er niet is.
Geeft de monteur ook aan wat het defect is ?

Deze "monteur" vind gewoon dat hij wat bij moet bijverdienen en is daar zonder blikken of blozen mee bezig.

Persoonlijk zou ik het eens een jaartje aanzien, ook zonder zo'n stickertje doet een CV ketel het prima.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Gezien de reactie van Brahms, een hele goed vraag van TS.

Ik zou gewoon een jaar doorgaan met deze ketel en voor volgend jaar een ander installateur kiezen.
Een cv ketel mag gemiddeld best 15 jaar mee gaan.
Voor de toekomst: altijd meer dan 1 prijsopgave vragen.
Prijsopgave ter plekke is nooit scherp omdat risico's tegen onvoorziene tegenvallers meer afgedekt worden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Mijn onderhoudsmonteur doet gewoon zijn vakwerk ...

en haalt het niet in zijn hoofd om 'iets' op warme delen te spuiten zodat het, natuurlijk, gaat verdampen. Aan stickers hecht ik overigens totaal geen waarde, want we hebben de facturen en het onderhoudscontract toch ... ! Hij plakt ze er overigens wèl jaarlijks op.

Tegenvraag: Aan wie moet u (eventueel) deze stickers laten zien voor de veiligheid?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

hänschen klein schreef:Tegenvraag: Aan wie moet u (eventueel) deze stickers laten zien voor de veiligheid?
Je verzekering wanneer er eventueel brand uitbreekt zal wel willen weten of je CV is goedgekeurd. Je verzekering wanneer iemand overlijd door en niet goedgekeurde ketel aan CO2 vergiftiging. Je weet hoe verzekeringen zijn die doen er alles aan om niet uit te keren en veelal staat het ook zo opgenomen in de algemene voorwaarden.

Los dat het verhaal van TS wel vreemd is, klinkt gewoon als een vloeistof die tegen een warme leiding aankomt. Als er een lek zou zitten direct bij de ketel dan zou je zeker nog gesis o.i.d. horen hiervan er staat immers druk op.

Ik zou dus zeker voor de second opinion gaan.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik zou me dus vooral niet op die stickers blindstaren (en de verzekering? indien nodig, het contract voorleggen).

Vooral wèl onderzoeken of de monteur is bijgeschoold, bij voorbeeld door te kijken of het bedrijf wel gecertificeerd is:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... rgiftiging

U kunt uw onderhoudsbedrijf nog een mail sturen en concreet vragen waarom de ketel niet in orde is bevonden. Pas met een schriftelijke uitleg kunt u een onafhankelijke second-opinion door een derde laten opstellen en aantonen of de monteur de waarheid sprak.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Brahms »

De verzekering vraagt alleen naar de onderhoudstoestand van de ketel ALS DOOR DE KETEL ZELF brand is veroorzaakt.
Overigens ontstaan maar zeerweinig woningbranden door CV ketels, de meeste zijn kortsluiting of keukenbrand.

Nogmaals, echt een belachelijke onderzoeksmethode, als je daar intrapt ben je wel een echte leek.

(terzijde, ik keur net ons complete fornuis af, er loopt wat sissend water langs een pan op het vuur !)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brahms schreef:De verzekering vraagt alleen naar de onderhoudstoestand van de ketel ALS DOOR DE KETEL ZELF brand is veroorzaakt.
Overigens ontstaan maar zeerweinig woningbranden door CV ketels, de meeste zijn kortsluiting of keukenbrand.
Eens dat had ik bij het CO2 verhaal wel erbij gezet.

Hoewel het weinig voorkomt (100 gewonden en 10 doden per jaar door CO2) zou ik het risico niet nemen om onverzekerd te zijn als mijn, volgens de monteur defecte CV, toch brand veroorzaakt.

10 dagen geleden was er nog een CV brand (https://www.sliedrecht24.nl/politie-bra ... -cv-ketel/)

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zouden bij een brand, ontstaan door de cv-ketel, die stickertjes heel blijven?

stofzuigertje

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Enkele grote verzekeraars vragen erg vaak bewijs van onderhoud.

Dit mag een sticker of factuur zijn.
En als dat ontbreekt hoeven ze minder of niets uit te betalen.
de stickers zijn vooral handig in gebieden waar vele rommelaars werken die wel factuur geven maar soms twijfelachtig werk leverden.

Ik wacht op antwoord welke ketel type en merk.... enkele aluminium ketels willen wel eens plotseling weggevreten zijkant laten zien en zo.....
Na een jaar of 12 kan dat.....

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Brahms »

stofzuigertje schreef:Ik wacht op antwoord welke ketel type en merk.... enkele aluminium ketels willen wel eens plotseling weggevreten zijkant laten zien en zo.....Na een jaar of 12 kan dat.....
Onzin, bijna elke CV ketel heeft een aluminium verbrandingskamer. Als daar een gat in zou ontstaan (eigenlijk onmogelijk ivm de wanddiikte) is dat met het blote oog te zien. Lekkende pakking ringen van de verbrandingskamer komen meer voor, maar wisseling van deze pakkingen zitten juist standaard in de onderhoudsbeurt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door renewouters »

Harm.calc schreef:Een cv ketel mag gemiddeld best 15 jaar mee gaan.
Ja, dat mag. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen exemplaren zijn die eerder defect gaan. Ik zou gewoon een andere monteur laten komen om het laten controleren (en dan duidelijk aangeven dat het alleen om de controle gaat en dat als er wat vervangen moet worden je dat per definitie door een andere installateur laat doen).

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het kan zijn dat hij wat WD40 op een klep oid wilde spuiten ter smering, en dat daarvan wat op een warm deel van de CV kwam en begon te roken, dat is dan wat slordig, maar zegt helemaal niks over de ketel. Kul dus. Sowieso is een apparaat wat werkt met elektriciteit, besproeien met wat voor vloeistof dan ook, nou niet echt een onderzoeksmethode die aangeleerd wordt op school of een cursus, aldus mijn zwager, manager beheer en onderhoud bij een installatiebedrijf, en in het bezit van alle certificaten/update cursussen van de grote CV-ketel fabrikanten. Dat is dubbel kul dus. En dat hij vervolgens op basis van wat zelf veroorzaakte rook oordeelt dat er vml een reparatie van ~700 euro zal moeten plaatsvinden, wat als je een nieuwe intergas HR ketel neemt 70% van de aanschafwaarde van een compleet nieuwe is, is driedubbel kul.

Het lijkt er op dat hij door wat zelf, maar onbewust, veroorzaakte rook door het spuiten van wat contactspray of smeermiddel, ineens een kans zag om jou te verleiden tot het kopen van een nieuwe CV ketel.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door plumber »

Het enigste wat hij gebruikt kan hebben is lekzo of een zeepsopje om te kijken of de afdichtingen niet lekken.Voor de rest belazerd hij de boel.

stofzuigertje

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met een professionele ontstopper die je alleen bij de vakhandel dus niet de buurt super kunt kopen kun je aluminium laten weg vreten zodat een nieuwe ketel nodig is.....
Dit Accu zuur met leuke naam uit Lelystad kan een ketel binnen 5 minuten weg vreten.
Maar een RVS ketel kan hier wel tegen, word dof en lelijk...... maar ik twijfel over deze monteur.

Als ze willen verkopen en nieuwe plaatsen en ze belazeren de boel kan dat in deze regio veel klanten kosten.
Op scholen en voetbal word er wel eens een feestje en doorverteld dus of deze firma slim bezig is?????

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Amsterdammertje100 schreef: Onze vraag is niet of we voor optie 1. of 2. moeten gaan. Wel willen we weten of er mensen bekend zijn met de controle-methode met de olie-achtige vloeistof.?.
Ja, ik heb een keer voor fl275,- een 5 liter Jerrycan Nefit Protector gekocht een 1x gebruikt. Maar deze aluminium wisselaar was zo vervuild, dat ik daarna toch de wisselaar heb vervangen. Was een grote klont aluminiumoxide geworden.

Amsterdammertje100 schreef: - Is de controle-methode met de olie-achtige vloeistof een gebruikelijke controle die we serieus moeten nemen? (googlelen levert ons niets op)
Nee, want dit is alleen een beschermingsmiddel, maar er zijn mensen die de rook die daarbij vrij komt, gebruiken om het rookgasafvoersysteem te controleren op dichtheid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kleine scheikundeles tussendoor:

Het spul dat Spa Rood laat bruisen heet CO2

Het spul waar je dood aan gaat heet CO

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Second opinion aanvragen na controle cv-ketel?

Ongelezen bericht door scontra »

Amsterdammertje100 schreef:Wij hebben vandaag de jaarlijkse CV-ketel-controle gehad. Het is al een wat oudere CV-ketel (12 jaar), maar jaarlijks krijgen we complimenten van de controle-medewerkers dat de ketel er nog goed uitziet en dat er weinig schoonmaak nodig is. Dat was dit keer wederom het geval.

Laat me raden : Feenstra !!

Gesloten