LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mijn.overheid.nl

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Afgelopen dagen veel in het nieuws. De digitale postbus van de overheid.
Ik begrijp de ophef niet en wil daarom een positief geluid laten horen.

Voor mij werkt deze digitale postbus van de overheid heel erg goed!
Ik ben een groot voorstander van papierloos werken/leven en daar past dit heel mooi bij. In het begin weet ik nog van mijn ergernis als ik toch in mijn (fysieke) brievenbus een enveloppe vond met brief die ik ook al digitaal had gehad. Dat wordt steeds minder, gebeurt misschien wel niet meer.

Nu is dit dus vooral negatief in het nieuws. Op tv (Journaal, Meldpunt), internet, radio (Radar) etc.
Op bezoek bij een man die deze postbus maar niets vindt. Op die site de vraag of hij mail wil ontvangen antwoordt hij nee, en een profiel aanmaken klinkt ook wel als een erg grote inspanning die hij moet leveren.
Tja, als je geen meldingen per mail wilt ontvangen over nieuwe berichten in deze digitale postbus, dat lijkt me onverstandig. Mits je, net al met de brievenbus die bij je voordeur zit, je daar geregeld een kijkje in gaat nemen. Doe je dat niet, ja, dan gaat het fout.

Ik bezoek die site regelmatig. Ook zonder een mailbericht dat er post voor mij is. Dan om te kijken of er weer organisaties zijn die ik toestemming kan geven mij digitaal m'n post te sturen.

Het is even de omschakeling in je hoofd. Net als met de papieren agenda die vervangen is door de smartphone, de fax die vervangen is door e-mail, of het paard en wagen die vervangen is door de auto :wink:

readefries
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2017 09:48

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door readefries »

Hoi Harm,

Ik deel je mening ten dele.

Minder papier is fijn, digitaal ook. Maar ik vind dat de uitvoering echt stukken beter kan.

Ik heb een e-mailbox, en daar mag ik gewoon de post van de overheid in terecht komen. Zodat ik niet ergens anders hoef in te loggen.

Er zijn legio mogelijkheden om email veiliger dan reguliere post te maken. En daarmee bruikbaarder voor de burger.

Groetjes Hindrik

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Veel ouderen kunnen niet of slecht met computers/internet overweg. Zo heb ik bv. een familielid die bij iedere mail van Mijn Overheid vraagt of ik (op afstand) mee wil kijken. Veel leervermogen is daar niet meer te verwachten. Anyway. Het zou goed zijn als mensen die geen mail willen ontvangen van Mijn Overheid, daar toch regelmatig schriftelijk op gewezen worden. Ik wist zelfs niet dat dat kon, zo zonder mail.
En mensen die wel mails van Mijn Overheid ontvangen en na 1 maand nog niet geopend hebben, rappelleren via email en na 2 maanden alsnog schriftelijk rappelleren of toezenden. Ongelezen berichten brengen het systeem natuurlijk om zeep. Zeker als 30% ze niet leest.....
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 09 sep 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn vorige woning..... ja daar was een iets minder goede postbode!

Nu nog steeds tevreden met digitaal, niet wegens mijn huidige perfecte Post NL bezorger, ook Sandd die de blauwe bezorgde werkte nu al 11 jaren foutloos!
Maar het grootste voordeel is dat ik oude post gewoon nog kan nalezen, dus WOZ waarde opzoeken of aankoop datum auto... online!

Er zijn diverse voordelen en als je niet je mail goed leest.
Wel krijg je voor UWV dit in de mail te zien.
Helaas zijn er ook onduidelijke mails en die verbeteren zodat je weet of je RDW, UWV of DUO is....
Als gemeente en regionale ook nog post sturen moet je wel de mails dat er iets staat na lezen gelijk wel weggooien.
Als je dat niet doet twijfel je en ga je de fout in.

Verder ben ik bang dat de spambox ook wel eens vergeten word....
Per ongeluk 1x verkeerd klikken en je mist je mail.

Maar 1 ding kon ik niet vinden, deze berichtenbox uit zetten voor ouderen en digibeten!
Ook als ik ooit naar buitengebied waar alleen inbellen mogelijk is moet dat kunnen want niet iedereen is online!
Er zijn nog huizen buiten de bebouwde kom waar zowel Ziggo als KPN geen goede lijnen kan bieden!

Maar ik zag een functie, als niet gelezen krijg ik nu na aankruisen over enkele dagen na niet lezen nogmaals een E mail!
Prima brievenbus, betrouwbaarder dan Post NL & Sandd want een nieuwe bezorger zoals in de vakantie.... je weet maar nooit gezien de
klachten hier op Radar forum!

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Inderdaad, er staat nu een optie bij Instellingen met als omschrijving "Ontvang een herinnering per e-mail op het door u ingevulde e-mailadres als u een bericht in de Berichtenbox na drie weken nog niet gelezen heeft. ". Deze optie staat blijkbaar standaard Uit, dat zou standaard Aan moeten zijn.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door peteroo »

Zombiemaster schreef:Veel ouderen kunnen niet of slecht met computers/internet overweg. Zo heb ik bv. een familielid die bij iedere mail van Mijn Overheid vraagt of ik (op afstand) mee wil kijken. Veel leervermogen is daar niet meer te verwachten. Anyway. Het zou goed zijn als mensen die geen mail willen ontvangen van Mijn Overheid, daar toch regelmatig schriftelijk op gewezen worden. Ik wist zelfs niet dat dat kon, zo zonder mail.
En mensen die wel mails van Mijn Overheid ontvangen en na 1 maand nog niet geopend hebben, rappelleren via email en na 2 maanden alsnog schriftelijk rappelleren of toezenden. Ongelezen berichten brengen het systeem natuurlijk om zeep. Zeker als 30% ze niet leest.....
Mijn vader (89) kan goed overweg met dit soort systemen. Mijn moeder daarentegen heeft schrik van alles wat digitaal is of met apparaten werkt. Dat ga je haar ook niet meer leren.

Al deze systemen zijn wel enorm kwetsbaar voor hackers. Zeker de overheid heeft een zeer slechte naam wat betreft ict.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Verschrikkelijk irritant. Dan krijg je een mail, dat er een bericht voor je klaarstaat. Stuur dat gewoon meteen mee of doe er n link bij zodat ik er meteen bij kan. Maar nee, we moeten weer omslachtig gaan doen.

Mucha

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mucha schreef:
Nijogeth schreef:Verschrikkelijk irritant. Dan krijg je een mail, dat er een bericht voor je klaarstaat. Stuur dat gewoon meteen mee of doe er n link bij zodat ik er meteen bij kan. Maar nee, we moeten weer omslachtig gaan doen.
Juist.
Dat moet simpeler kunnen.
Alsjeblieft niet

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door mp2017 »

Mucha schreef:
Nijogeth schreef:Verschrikkelijk irritant. Dan krijg je een mail, dat er een bericht voor je klaarstaat. Stuur dat gewoon meteen mee of doe er n link bij zodat ik er meteen bij kan. Maar nee, we moeten weer omslachtig gaan doen.
Juist.
Dat moet simpeler kunnen.

Inderdaad, veel te omslachtig!

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Deze manier van communiceren redelijk is omslachtig.
Je moet inderdaad eerst apart inloggen. Kan wat mij betreft met een linkje rechtstreeks.
Dat mensen hun mail/post niet lezen tja daar ben je zelf bij.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door renewouters »

peteroo schreef:
Zombiemaster schreef:Veel ouderen kunnen niet of slecht met computers/internet overweg. Zo heb ik bv. een familielid die bij iedere mail van Mijn Overheid vraagt of ik (op afstand) mee wil kijken. Veel leervermogen is daar niet meer te verwachten. Anyway. Het zou goed zijn als mensen die geen mail willen ontvangen van Mijn Overheid, daar toch regelmatig schriftelijk op gewezen worden. Ik wist zelfs niet dat dat kon, zo zonder mail.
En mensen die wel mails van Mijn Overheid ontvangen en na 1 maand nog niet geopend hebben, rappelleren via email en na 2 maanden alsnog schriftelijk rappelleren of toezenden. Ongelezen berichten brengen het systeem natuurlijk om zeep. Zeker als 30% ze niet leest.....
Mijn vader (89) kan goed overweg met dit soort systemen. Mijn moeder daarentegen heeft schrik van alles wat digitaal is of met apparaten werkt. Dat ga je haar ook niet meer leren.

Al deze systemen zijn wel enorm kwetsbaar voor hackers. Zeker de overheid heeft een zeer slechte naam wat betreft ict.
Hoe vaak is het overheidssysteem al gehackt? Je maakt de digibete bejaarden hier onnodig bang.

Dat de overheid een slechte naam qua ict heeft komt omdat alles openbaar is. Mislukte ICT projecten bij bedrijven worden gewoon in de operationele kosten opgenomen. Uit bijna 30 jaar ICT ervaring kan ik zeggen dat ICT project over de hele linie (bedrijven, non-profit, overheid) overal even goed of even slecht worden uitgevoerd. Uit diezeflde ervaring kan ik ook zeggen dat de kwaliteit van de overheidssystemen uiteindelijk stukken beter is dan van het gemiddelde bedrijf.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Nijogeth schreef:Verschrikkelijk irritant. Dan krijg je een mail, dat er een bericht voor je klaarstaat. Stuur dat gewoon meteen mee of doe er n link bij zodat ik er meteen bij kan. Maar nee, we moeten weer omslachtig gaan doen.
Moet je het vinkje bij die melding uitzetten. Easy as that.
Maar dan wel, net als je brievenbus nu, wel zo nu en dan kijken of je post hebt :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door moederslink »

wilhelmima1 schreef:Deze manier van communiceren redelijk is omslachtig.
Je moet inderdaad eerst apart inloggen. Kan wat mij betreft met een linkje rechtstreeks.
Dat mensen hun mail/post niet lezen tja daar ben je zelf bij.
Liever geen linkjes.
Ik ben wel blij met deze herinneringsmail want ik kijk echt niet standaard in " mijn overheid " iedere maand ;
zolang er geen wezenlijke veranderingen hebben plaatsgevonden bv qua inkomen of huur zie ik daar geen reden toe .

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Voor de mensen die er tegenaan hikken,

Ga er gewoon eens even voor zitten. Kijk wat het is, kijk wat je er mee kunt en kijk de instellingen die je kunt doen om bv wel of niet op de hoogte te blijven. En bezoek het de komende weken eens wat vaker om er aan te wennen. Autorijden leer je ook niet in 1 les. En als je ouders/schoonouders er niet zo goed mee overweg kunnen, leuk om hen wegwijs te maken op die ene zondagmiddag in de maand :lol:

Zelf ben ik in basis ook wel wat ongeduldig voor dit soort nieuwe zaken, vooral als ik het nut er niet direct van inzie. Maar op deze manier digitaliseren, dat sprak mij direct aan. Geen papieren brieven meer van de belastingdienst, pensioenen, waterschap, bericht APK keuring, etc.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Harm.calc schreef:
Nijogeth schreef:Verschrikkelijk irritant. Dan krijg je een mail, dat er een bericht voor je klaarstaat. Stuur dat gewoon meteen mee of doe er n link bij zodat ik er meteen bij kan. Maar nee, we moeten weer omslachtig gaan doen.
Moet je het vinkje bij die melding uitzetten. Easy as that.
Maar dan wel, net als je brievenbus nu, wel zo nu en dan kijken of je post hebt :wink:
Dat lost mijn probleem toch niet op? Ik vind het heel fijn dat men een mail stuurt, maar ik het probleem is dat het vanaf dan heel omslachtig wordt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Nijogeth schreef:
Harm.calc schreef:
Nijogeth schreef:Verschrikkelijk irritant. Dan krijg je een mail, dat er een bericht voor je klaarstaat. Stuur dat gewoon meteen mee of doe er n link bij zodat ik er meteen bij kan. Maar nee, we moeten weer omslachtig gaan doen.
Moet je het vinkje bij die melding uitzetten. Easy as that.
Maar dan wel, net als je brievenbus nu, wel zo nu en dan kijken of je post hebt :wink:
Dat lost mijn probleem toch niet op? Ik vind het heel fijn dat men een mail stuurt, maar ik het probleem is dat het vanaf dan heel omslachtig wordt.
1 webportal die toegang biedt tot al jouw documenten van de overheid. Wat een uitvinding.
Om veiligheidsreden sturen ze je geen documenten en ook geen linkje, maar een melding. Keurig.
Ik weet niet wat daar omslachtig aan is. Ja, klopt, het is even anders. Ik kan me nog van vroeger herinneren dat ik die brieven in een ordner bewaarde :lol:
:wink:

Je kunt altijd de site als favoriet in je webbrowser opslaan, zelfs eventueel je gebruikersnaam en wachtwoord door Google laten onthouden. Altijd schipperen tussen makkelijk en veilig . . .

stofzuigertje

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een link hoeft niet wegens veiligheid.

Maar als ze dingen melden als afkomstig van.....
Dan is Belastingdienst, RDW , CJIB of gemeente wel duidelijker.
Een RDW melding na aankoop voertuig of bij jaarlijkse APK die de dealers ook vaak sturen dan hoef je niet perse snel te kijken!

Nu zie ik onbekende mail van mijn zoon, pas na openen dat het Duo is...
Daar mag best Bericht van Duo in de mail staan, verder is link naar www.mijnoverheid.nl wel mogelijk mits je niet gelijk naar die postbus ga.
Dan zelf Digid inloggen en verder gaan.
Vooral mensen die bij UWV zitten die ook mijnuvw.nl en mijnwerk.nl hebben.....
Dan is link naar die pagina niet verboden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan is het volgens mij nu precies zoals je zou willen. Als er een melding van de RDW in je berichtenbox staat, dan is de titel van het bericht namelijk "Bericht van RDW in uw Berichtenbox op MijnOverheid". De inhoud van het bericht is verder het standaard-mailtje, dat er een nieuw bericht in je berichtenbox staat.

Verder geen link natuurlijk, of inhoudelijke mededeling wat er te melden is. Zo weet je meteen dat een mailtje dat zogenaamd afkomstig is van het CJIB spam/fishing is. (Nog los van het verdachte Duitse rekeningnummer...)

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: mijn.overheid.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Een link hoeft niet wegens veiligheid.

Maar als ze dingen melden als afkomstig van.....
Dan is Belastingdienst, RDW , CJIB of gemeente wel duidelijker.
Een RDW melding na aankoop voertuig of bij jaarlijkse APK die de dealers ook vaak sturen dan hoef je niet perse snel te kijken!

Nu zie ik onbekende mail van mijn zoon, pas na openen dat het Duo is...
Daar mag best Bericht van Duo in de mail staan, verder is link naar http://www.mijnoverheid.nl wel mogelijk mits je niet gelijk naar die postbus ga.
Dan zelf Digid inloggen en verder gaan.
Vooral mensen die bij UWV zitten die ook mijnuvw.nl en mijnwerk.nl hebben.....
Dan is link naar die pagina niet verboden.
Echt stofzuigert, ik ben het zowaar volledig met je eens! :wink:

Gesloten