LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Mucha

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door marcogroningen »

newmikey schreef:
Grietje5656 schreef:€ 1,69 zijn de kosten. Deze meneer had het geld afgepast in zijn handen en gaf het de dame aan de kassa. Ze telt het na en zegt: "ik krijg nog € 00,1 van u meneer, wij ronden de bedragen af".
Ik was verbaasd! Het manneke pakte zijn portemonnee en gaf het gevraagde centje.
Misschien een domme vraag maar hoe kan dit? Ik heb al in géén jaren 1- en 2-cent muntjes in omloop gezien. De enige manier on €1.69 gepast te betalen is met die muntjes...
Ik kom die muntjes wekelijk nog tegen. In Duitsland gaat alles tot op de cent en aangezien ik daar de meeste boodschappen haal heb ik een zak vol van dat spul.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb ook nog een " varken" met 0.01 en 0.02 eurocenten.
In " barre " tijden zal ik deze gebruiken om mijn boodschap te betalen, maar voor iets wat € 1.69 kost ga ik geen €1.70 uittellen 8)
Rare reactie van deze caissière. ...lijkt mij ook dat dit niet eens mag. Deze man betaalt toch precies gepast zijn harinkjes?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zal t maken hebben met het kassasysteem. Dit rondt automatisch af als er contant betaald wordt en dan ontstaat er een kasverschil wanneer er bij meerdere klanten 1 of 2 cent te weinig komt.

Overigens zal dit nooit zodanig oplopen en zou ik me als kassamedewerker me er niet druk over kunnen maken.

Jfelst
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:25

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Jfelst »

Twee haringen voor € 1,69. Die zou ik al niet kopen. Ga wel naar de haringboer.
Ondertussen heeft de discussie over één cent het nodige gekost.
Als de winkelier een sticker bij de kassa heeft, dat er afgerond wordt, mag hij afronden op vijf cent. Is de sticker er niet, dan ook niet afronden.
Contant € 1,70 laten betalen, voor € 1,69, is wel volgens de regels, maar niet klantvriendelijk. Evenals het weigeren van muntjes van 1 of 2 cent.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door langste adem »

breien schreef:Nederlanders hebben de neiging om naar landen op vakantie te gaan waar men niet op 5 cent afrond en in Nederland terug kan men proberen dat kleine geld weer kwijt te raken.
Euhhh... Nederlanders kunnen het stempel hebben dat ze altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar dat gaat dus niet altijd op.
Ik ben Nederlander en werk bij een internationale organisatie waar het merendeel van het personeel buitenlands is. En in ons bedrijfsrestaurant wordt ook afgerond op 5 cent (maar ze accepteren wel gewoon 1 en 2 centjes ),
Het is mij al vaker opgevallen dat -sommige- buitenlanders altijd hun manier van betalen afstemmen op het te betalen bedrag : Als ze €5,02 moeten betalen doen ze dat cash met een briefje van 5. Zouden ze €4,98 moeten betalen wordt dan betalen ze geheid met de pinpas, wetende dat ze anders er 2 cent bij inschieten.
Ik vind dat als Nederlander altijd wel zielig, zeker als je bedenkt dat diezelfde mensen echt wel een stukje meer verdienen dan het minimumloon.

longtallpeter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2008 18:26

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door longtallpeter »

Ik vind afronden niets, dus wil gewoon gepast betalen
Als u in een winkel bent die via een sticker heeft aangekondigd dat er wordt afgerond, zal u bij de kassa te horen krijgen dat uw totaalbedrag naar boven of beneden wordt afgerond op 5 eurocent als u contact wil betalen. Als u er vervolgens op staat gepast te betalen en u heeft het exacte bedrag ook in uw portemonnee, dan zal de winkelier hier geen halszaak van maken. Dat hebben winkelorganisaties en de Consumentenbond met elkaar afgesproken.

Gesloten