LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blij dat Sinterklaas weer weg is

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door hvff »

Ik ben een dikke 70+-er en vroeger werd je bang gemaakt als je stout was. Pas toen ik ouder werd, kreeg ik pas door dat het een fantasie feest was. Zelfs nu ben ik blij dat hij weer weg is. Ik kan de zwarte piet discussie wel begrijpen. Als kind heb ik jaren lang angst gehad voor die man.

Hoe kijkt u erop terug ?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hvff schreef:Ik ben een dikke 70+-er en vroeger werd je bang gemaakt als je stout was. Pas toen ik ouder werd, kreeg ik pas door dat het een fantasie feest was. Zelfs nu ben ik blij dat hij weer weg is. Ik kan de zwarte piet discussie wel begrijpen. Als kind heb ik jaren lang angst gehad voor die man.

Hoe kijkt u erop terug ?
De zwarte Piet van vroeger is al lang niet meer. Het zwarte is al een stuk lichter en de kettingen en de roe zijn al jaren verdwenen.
De discussie van nu heeft niets te maken met angst.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Wij werden nooit bang gemaakt ben dan wel geen 70+ maar ons werd gewoon het verhaal van Sinterklaas vergezelt met liedjes wel de roe kwam erin voor maar niks spannends het ging om het zingen snoep en kado's.
Ik vind de hele zwarte piete discussie grote onzin maar dat is mijn mening en ieder mag vinden wat ie vind.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door kweenie »

Sint en Piet zijn door de jaren heen inderdaad al sterk aan het veranderen. Geen roe en zakje zout meer, ze zijn nu allemaal vriendelijk. Ook is het niet meer een wijze, oude man met zijn dommige pieten, maar eerder een wat wereldvreemde man met zijn acrobatische en pientere begeleiders.

Ook het uiterlijk was trouwens al lang voor de hele pietendiscussie sterk aan het veranderen. Maar deze evolutie gaat voor sommigen blijkbaar niet snel genoeg.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Gaan we nu hier, op een consumentenforum, deze flauwekul ook aanhalen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door sjohie »

Het roe en mee naar Spanje verhaal ken ik wel uit mijn jeugd, maar toen elk jaar bleek dat die vervelende pestkoppen in de klas er op 6 december gewoon zaten, had ik al snel in de smiezen dat die tomatensoep niet zo heet werd gegeten als dat die werd opgediend. (logisch ook wel, want gazpacho is heulemaal niet warm).

Wat betreft de discussie anno 2017, ik vind, als we als volwassenen toch een compleet fantasieverhaal optuigen en uitvoeren voor de kleine kinderen, en er zijn mensen die naast alle andere grote en kleine vormen van racisme die ze elke dag tegenkomen zich storen aan zwarte piet, dat we in overleg vast wel dat hele verzonnen verhaal zó aan kunnen passen, dat ook zij er mee kunnen leven. Ik heb dan ook geen in beton gegoten cultureel bezwaar tegen roetveegpieten, en voel me geen mindere Nederlander als zoiets de norm zou worden in de toekomst.

De extremisten aan beide kanten kunnen wat mij betreft tot de laatste punt en komma van het hele wetboek van strafrecht vervolgd worden. Ik bedoel, kleine kinderen afblaffen dat hun ouders racisten zijn, en zij "fout" omdat ze met hun 5 jaar bij een sinterklaasoptocht zijn, of mensen die vol trots zijn over het feit dat ze medelanders van een grondrecht hebben kunnen beroven door, levensgevaarlijk, een snelweg te blokkeren, heb ik dan weer geen begrip voor.

Verwijderd

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Toen mijn moeder me vertelde (toen ik een jaar of 8 was) dat Sinterklaas niet bestond was ik heul erg boos! Ik weet nog dat ik me echt oprecht bedrogen voelde, door mijn eigen ouders. Ik heb toen een brief geschreven aan Sinterklaas en op de envelop stond "Sinterklaas, Spanje". De postbode vond dit kennelijk erg schattig en heeft besloten mij een brief terug te schrijven, als zijnde Sinterklaas. Daarna heb ik nog tot mijn 12e in Sinterklaas gelooft. Mijn ouders konden me niet op andere gedachten brengen, want ik had bewijs van zijn bestaan :)

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door Dirkie »

IK ben een dikke 50+-er en heb vroeger altijd veel plezier beleefd aan Sinterklaas. En toen mijn kinderen klein waren heb ik wederom van genoten. Maar dat was in een tijd dat er nog geen zwarte pieten discussie was maar iedereen en met name de kinderen gewoon genoten van het grote kinderfeest. Ik heb ook nooit het idee gehad dat zwarte piet iets te maken had met discriminatie en slavernij. Voor mij is het gewoon een kinderfeest en kinderen houden zich niet bezig met dat soort zaken. Volgens mij leeft het idee van discriminatie en slavernij in de hoofden van volwassenen.
Maar van mij mag iedereen zijn/haar mening uiten alleen vind ik het belachelijk dat volwassenen het nodig vinden om een kinderfeest te verstoren.

stofzuigertje

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik de Sint zou zijn....
Een Dikke 70+ , die zou ik niets lekkers geven maar laxeermiddel als hij zo dik is!

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb ook nooit het idee gehad dat zwarte piet iets met discriminatie of slavernij te maken heeft. Ik vind het ook onzin om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Ik lees dat Zwarte Piet veel ouder is, dan de VOC of slavernij.
http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/ ... scinerend/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, het 'zwarte' heeft oorspronkelijk ook niets te maken met huidkleur, maar met 'het kwade', het duistere dat het daglicht niet kan verdragen. Als contrast met het goede, heldere, lichte.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door 16again »

Wat mij betreft laat Sint volgend jaar de protest-pieten achter in Spanje.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Ik wordt altijd een beetje moe van de mensen die perse vast willen houden aan het feit dat tradities nooit mogen veranderen. Juist omdat tradities en inzichten veranderen leven we niet meer zoals 150 jaar geleden, is discriminatie not done, mogen homo's trouwen en is de hele samenleving gelukkig een stuk toleranter geworden. Mijn kinderen interesseer het geen bal welke kleur de pieten hebben want het zijn pieten, gewoon pieten. Geen vaandel dragers van een traditie waarbij volwassenen geraakt worden door emotie. Gewoon pieten. Net zoals het geen bal interesseert dat de Sint bij ons in de woonkamer stond gisteravond, terwijl er in de tussentijd nog 2 andere voor het raam langslopen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Ik heb ook nooit het idee gehad dat zwarte piet iets met discriminatie of slavernij te maken heeft. Ik vind het ook onzin om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Ik lees dat Zwarte Piet veel ouder is, dan de VOC of slavernij.
http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/ ... scinerend/
De Zwarte Piet die we nu kennen heeft ook niets te maken met de verhalen van vroeger. In 1850 is de 'nieuwe' Piet ontstaan uit een prentenboek. Deze personages zijn wel degelijk kopien uit de slavernij. Om die reden is in de jaren 70 al aanpassingen gaande in Zwarte Piet. Suriname werd onafhankelijk en de bewoners mochten kiezen welke nationaliteit ze wilde hebben. Veel Surinamers zijn toen naar Nederland gekomen om hun Nederlandse nationaliteit te behouden. Vanaf dat moment begonnen de veranderingen. Het accent verdween, de oorbellen werden in de jaren 80 weggehaald en de kleur werd steeds lichter.
Er is dus wel degelijk een link tussen de Piet die we nu kennen en het slavernij verleden. En aanpassingen zijn niet erg. Zelfs dr. Oetker moet men tegenwoordig uitspreken als Utker. Bungeejumpen gebeurd tegenwoordig met elastieken ipv lianen. Geen enkele traditie wordt meer gevierd op de manier hoe het ooit ontstaan is.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zwart / Wit gezegd. U bent vroeger bang gemaakt en daar door moet het kinderfeest maar verdwijnen. Nou deze twee oudjes ( wat is oud ) hebben samen de intocht bekeken op tv , heb je die snuitjes van die kinderen gezien . Dat is toch genieten. :D

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:Ik heb ook nooit het idee gehad dat zwarte piet iets met discriminatie of slavernij te maken heeft. Ik vind het ook onzin om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Ik lees dat Zwarte Piet veel ouder is, dan de VOC of slavernij.
http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/ ... scinerend/
De Zwarte Piet die we nu kennen heeft ook niets te maken met de verhalen van vroeger. In 1850 is de 'nieuwe' Piet ontstaan uit een prentenboek. Deze personages zijn wel degelijk kopien uit de slavernij. Om die reden is in de jaren 70 al aanpassingen gaande in Zwarte Piet. Suriname werd onafhankelijk en de bewoners mochten kiezen welke nationaliteit ze wilde hebben. Veel Surinamers zijn toen naar Nederland gekomen om hun Nederlandse nationaliteit te behouden. Vanaf dat moment begonnen de veranderingen. Het accent verdween, de oorbellen werden in de jaren 80 weggehaald en de kleur werd steeds lichter.
Er is dus wel degelijk een link tussen de Piet die we nu kennen en het slavernij verleden. En aanpassingen zijn niet erg. Zelfs dr. Oetker moet men tegenwoordig uitspreken als Utker. Bungeejumpen gebeurd tegenwoordig met elastieken ipv lianen. Geen enkele traditie wordt meer gevierd op de manier hoe het ooit ontstaan is.
Ik denk dat Arjen Lubach het laatst mooi bracht. Het gaat er niet om of het wel of niet een oorsprong heeft met discriminatie/racisme, het gaat erom of het mensen het gevoel van discriminatie/racisme geeft. Die mensen snappen ook wel dat wij en de kinderen geen statement willen maken met Piet, maar dat betekend niet dat het vreemd overkomt zonder de traditie te kennen.
Als jij als Duitser een heel mooi bepaald kruis op je huis geschildert had in 1920 kunnen de huidige bewoners anno 2017 ook niet volhouden....jamaar, dat jullie dat kruis associeren met een bepaald persoon is niet mijn schuld. Dat kruis stond er al eerder.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:De Zwarte Piet die we nu kennen heeft ook niets te maken met de verhalen van vroeger. In 1850 is de 'nieuwe' Piet ontstaan uit een prentenboek. Deze personages zijn wel degelijk kopien uit de slavernij. Om die reden is in de jaren 70 al aanpassingen gaande in Zwarte Piet. Suriname werd onafhankelijk en de bewoners mochten kiezen welke nationaliteit ze wilde hebben.
Voor 1850 werdt Sinterklaas al begeleid door een mythische figuur met een zwart gezicht. Deze mythische figuur is ouder als Sinterklaas en in dat opzicht te vergelijken met de kerstboom, een traditie die ook ouder is dan het kerstfeest. Ik zie geen aanleiding om Zwarte Piet niet zwart te laten zijn. Net zoals ik geen aanleiding zie om de elven van de kerstman groot te maken, als mensen met een afwijking waardoor ze erg klein zijn daar aanstoot aan zouden nemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat in feite ook niet om wat Lubach aangaf, of je het feest wilt houden zoals het was of verandering zou willen. Het gaat er om of je die verandering 'in stilte' en misschien stapsgewijs wilt maken, of dat je met veel geweld half Nederland tegen je krijgt. (Welke helft dan ook.)

Wat al is aangegeven, zwarte Piet is al jaren aan verandering onderhevig, een verandering waar ook de meest conservatieve zwarte Piet aanbidder weinig problemen mee had. Maar door nu, ook letterlijk, met veel geweld een bepaald idee op te dringen, krijg je juist dat je een 'voor' en een 'tegen' kamp krijgt. En dat het conservatieve kamp zich tegen iedere verandering verzet.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door angel1978 »

Voor 1850 werdt Sinterklaas al begeleid door een mythische figuur met een zwart gezicht.
En nog verder daarvoor was er helemaal geen begeleider. Er is zelfs een tijd geweest dat Sinterklaas zelf een figuur was met een zwart gezicht..
Het is dus maar net welke periode je het meest aanstaat.
Ik zie geen aanleiding om Zwarte Piet niet zwart te laten zijn.
Ik zie geen bezwaar om deze zwart te laten zijn, maar net zo min zie ik aanleiding om deze wel zwart te maken. Het is in beide gevallen niet altijd zo geweest en puur afhankelijk van een idee ooit bij een persoon geboren.. Het heeft niets met 'tradities' te maken.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Blij dat Sinterklaas weer weg is

Ongelezen bericht door alfatrion »

webshopeigenaar14 schreef:Ik denk dat Arjen Lubach het laatst mooi bracht. Het gaat er niet om of het wel of niet een oorsprong heeft met discriminatie/racisme, het gaat erom of het mensen het gevoel van discriminatie/racisme geeft. Die mensen snappen ook wel dat wij en de kinderen geen statement willen maken met Piet, maar dat betekend niet dat het vreemd overkomt zonder de traditie te kennen.
Als jij als Duitser een heel mooi bepaald kruis op je huis geschildert had in 1920 kunnen de huidige bewoners anno 2017 ook niet volhouden....jamaar, dat jullie dat kruis associeren met een bepaald persoon is niet mijn schuld. Dat kruis stond er al eerder.
Deze twee situaties zijn totaal onvergelijkbaar. Het hakenkruis van de Duitsers heeft hier een hele sterke associatie, die breed gedragen wordt, met alles van de nazi's. Dat is anders met Zwarte Piet, dat op niets meer is gebaseerd dat men het niet leuk vind dat er zwarte figuranten te zien zijn. Als we alles moeten laten wat een ander niet leuk vinden, dan kunnen we aan de gang blijven.
kweenie schreef:Wat al is aangegeven, zwarte Piet is al jaren aan verandering onderhevig, een verandering waar ook de meest conservatieve zwarte Piet aanbidder weinig problemen mee had. Maar door nu, ook letterlijk, met veel geweld een bepaald idee op te dringen, krijg je juist dat je een 'voor' en een 'tegen' kamp krijgt. En dat het conservatieve kamp zich tegen iedere verandering verzet.
Precies. Nu zijn er alleen tegenstanders die roepen "zwarte piet is racisme", maar als je niet uit kijkt, dan krijg ook een voorstanders, die gaan demonstreren, vergelijkbaar met Amerika. Zij kunnen roepen dat het willen afschaffen van Zwarte Piet discriminatie is, want tja, daarbij wordt wel onderscheid gemaakt op basis van de persoonlijke kenmerken Zwarte Piet. Van de tegenstanders mag Zwarte Piet er niet zijn, enkel en alleen omdat hij zwart is.

Gesloten