PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Jesa H »

Nopasoft schreef:Het valt me op dat ik steeds bij de vele klachten die ik hierover zie dezellfde mensen negatief reageren..zeker zelf in dienst bij post.nl of in opdracht van post,nl als jezelf bij hun een klacht indient word je verwezen naar een website die niets oplost en het probleem alleen maar verschuift en niets oplost....maar het is nog altijd zo ... Dat er BTW betaald wordt bij invoeren is prima, maar het doen van aangifte is niet een zaak van PostNL.


Bijna niemand die iets bestelt uit het buitenland vraagt aan PostNL om aangifte voor zijn of haar aankoop te doen. Als iemand aangifte wil doen is hij of zij daar zelf voor verantwoordelijk.

Met andere woorden: PostNL steelt van ons door ongevraagd tussen de koper en de Douane in te stappen. Het is zeer waarschijnlijk dat de Douane een afspraak heeft met PostNL, maar dat is niet het probleem van de ontvanger van een pakket, lijkt mij.

En ik vind dit ongehoord en niet kloppen van geen kanten.
Nou, dan nu een reactie van iemand die nog niet eerder op zo'n topic heeft gereageerd:

De andere reageerders hebben gelijk. Jij bent als opdrachtgever de importeur en dus had je je hiervan op de hoogte moeten/kunnen stellen. Dat PostNL dit voor jou regelt is juist goed, want mensen die zich niet informeren (zoals jij zelf) betalen anders deze heffingen niet, en dat kan natuurlijk niet. Of had je wél zelf aangifte gedaan en dan alsnog betaald? Ik denk het niet.

En nee: ik werk dus niet voor de post.

Nopasoft
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2018 16:39

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Nopasoft »

Dit gaat om het pricipe beste vrienden en dit ruikt puur naar zwendelarij ..en klopt van geen kanten wat je ook voor argument mag aanvoeren...en dit moet aangepakt worden en niets anders.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nopasoft schreef:Dit gaat om het pricipe beste vrienden en dit ruikt puur naar zwendelarij ..en klopt van geen kanten wat je ook voor argument mag aanvoeren...en dit moet aangepakt worden en niets anders.
Als je toch alleen maar vast houdt aan je eigen starre visie, waarom open je dan hier een topic?

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Jesa H »

Nopasoft schreef:Dit gaat om het pricipe beste vrienden en dit ruikt puur naar zwendelarij ..en klopt van geen kanten wat je ook voor argument mag aanvoeren...en dit moet aangepakt worden en niets anders.
Je begrijpt echt niet hoe het werkt in Nederland, dat is nu wel duidelijk.

Als ik je een laatste tip mag geven: Koop nooit meer iets in het buitenland, als je niet wil weten hoe het werkt.
Dan hoef je ook nooit meer inklaringskosten te betalen.

Er hoeft - naast jouw houding van "kop-in-het-zand" - niets aangepakt te worden.

Nopasoft
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2018 16:39

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Nopasoft »

Wel beste vrienden het gaat over het principe namelijk en niet om het geld voor de slechte verstaanders onder ons ,maar van deze handelswijze klopt echt helemaal niets en riekt sterk naar zwendelariij ,en wat voor soort argumenten je ook aanvoert hier klopt niets van en moet zo snel mogelijk aangepakt worden .

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door scontra »

Nopasoft schreef:Dit gaat om het pricipe beste vrienden en dit ruikt puur naar zwendelarij ..en klopt van geen kanten wat je ook voor argument mag aanvoeren...en dit moet aangepakt worden en niets anders.
Uw vrienden zijn blijkbaar "niet" actief bij Tros-Radar. :lol:

Als geen enkel argument klopt, waarom zou uw argumentering dan wel kloppen :?:

En om nou 'kosten' die worden gemaakt en doorberekend voor een geleverde (wettelijk verplichte) dienst als 'onbeschoft te betitelen, dat komt wel heel erg 'onbe........." over.

"Leef in vrede en vergeef hem/haar die niet "uw" waarheid verkondigd" . :idea:

Verwijderd

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nopasoft schreef:Wel beste vrienden het gaat over het principe namelijk en niet om het geld voor de slechte verstaanders onder ons ,maar van deze handelswijze klopt echt helemaal niets en riekt sterk naar zwendelariij ,en wat voor soort argumenten je ook aanvoert hier klopt niets van en moet zo snel mogelijk aangepakt worden .
Prima, iedereen heeft het recht op zijn eigen mening. Wat wilt u hier nu aan gaan doen?

ZeerPrivé
Berichten: 5321
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nopasoft schreef:Wel beste vrienden het gaat over het principe namelijk en niet om het geld voor de slechte verstaanders onder ons ,maar van deze handelswijze klopt echt helemaal niets en riekt sterk naar zwendelariij ,en wat voor soort argumenten je ook aanvoert hier klopt niets van en moet zo snel mogelijk aangepakt worden .
Succes er mee.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Jesa H »

Nopasoft schreef:Wel beste vrienden het gaat over het principe namelijk en niet om het geld voor de slechte verstaanders onder ons ,maar van deze handelswijze klopt echt helemaal niets en riekt sterk naar zwendelariij ,en wat voor soort argumenten je ook aanvoert hier klopt niets van en moet zo snel mogelijk aangepakt worden .
Het klopt wel degelijk en is geen zwendelarij. Daar is al lang bewijs voor gelevert, en verder doe je het toch echt jezelf aan.

Argumenten hoef jij niet te geven?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door sjohie »

Nopasoft schreef:Wel beste vrienden het gaat over het principe namelijk en niet om het geld voor de slechte verstaanders onder ons ,maar van deze handelswijze klopt echt helemaal niets en riekt sterk naar zwendelariij ,en wat voor soort argumenten je ook aanvoert hier klopt niets van en moet zo snel mogelijk aangepakt worden .
Het principe dat mensen betaald willen worden voor geleverde diensten, zoals in dit geval PostNL, voor het afhandelen van de douane werkzaamheden voor je? :wink:

FlyingBiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 19:12

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door FlyingBiker »

Het feit dat PostNL afhandelingskosten rekent vind ik niet zo gek, er moet inderdaad werk worden verzet en dat kost geld. Maar wat mij stoort is dat ik geen enkele indicatie kan vinden hoe zij de kosten bepalen. Is dat op basis van een uren of minuten calculatie, de waarde van het pakket of de bui van de persoon die dit werk uitvoert? Zelfs met dat laatste kan ik vrede hebben, maar schrijf dat dan ook op. Dan kan ik tenminste op die gronden bepalen of het zinnig is de kosten te betalen of het pakket maar te laten terugsturen. Bij mijn vorige pakket bij postnl was de bui van de persoon die het pakket verwerkte blijkbaar zodanig dat ze zonder mij te informeren het pakket terug hadden gestuurd. Toen ik de leverancier vroeg het nogmaals te sturen kwam het zonder extra kosten gewoon aan. De onduidelijkheid over hoe PostNL met uit het buitenland ontvangen pakketten omgaat is wat mij stoort.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door newmikey »

FlyingBiker schreef:Het feit dat PostNL afhandelingskosten rekent vind ik niet zo gek, er moet inderdaad werk worden verzet en dat kost geld. Maar wat mij stoort is dat ik geen enkele indicatie kan vinden hoe zij de kosten bepalen. Is dat op basis van een uren of minuten calculatie, de waarde van het pakket of de bui van de persoon die dit werk uitvoert? Zelfs met dat laatste kan ik vrede hebben, maar schrijf dat dan ook op.
Een beetje logisch denken en u komt er wel. Laat mij u alvast op weg helpen (alles op jaarbasis):

- De licentie- en update-kosten van de aangifte software die via AGS (de Douane applicatie in Apeldoorn) de aangifte verstuurt
- Loon- en opleidingskosten van het aantal gediplomeerde declaranten wat nodig is voor de aangiftestroom - één declarant kan zo'n 10-20 aangiften per uur aan, niet meegerekend de werkzaamheden om de vergunning in stand te houden, teruggaafverzoeken af te handelen etc.
- Kosten en onderhoud van facturatie- en financiele afdeling en software.
- Huur- inrichting en vaste lasten van de locatie waar de declaranten hun werk moeten doen.
- Het totaal aan voorgeschoten BTW, invoerrechten en accijns maal het aantal dagen vóór het geld bij de ontvangende partij geind kan worden, gedeeld door 365 maal de gemiddelde rente van bankgaranties of leningen.
- Kosten van de bankgarantie nodig voor zekerheidstelling van de douaneopslagloods.

Dat alles bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal aangegeven pakjes met een waarde boven de €22 per jaar. Begrijpt u het nu wèl? Mooi!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door newmikey »

redhead55 schreef: Een verbetering zou kunnen zijn om als leveringsconditie bijvoorbeeld DDU (plaats van bestemming te vermelden) Incoterms 2010 (of andere versie) te vermelden.
Hele zinnige aanvullingen maar bij het door-to-door concept van de integrators (express koeriers en postbedrijven) werkt men met veel minder opties.

Meestal is dat een keuze tussen kosten bij verzending en kosten bij aankomst waarbij bij beiden gekozen kan worden tussen prepaid en collect. De vier mogelijkheden komen dan in de praktijk uit op oplopende Incoterms.

Op de vrachtbrief (meestal in stickervorm of helemaal electronisch) kan je dan als verzender aangeven of de lokale kosten na aankomst naar je terugbelast mogen worden (DDP) maar dat gaat meestal alleen op voor zakelijke garantie zendingen of samples, niet voor consumentenkoop. Daar is de praktijk dat de D2D kosten prepaid zijn en de douanekosten collect wat je met wat fantasie DAP zou kunnen noemen (DDU bestaat niet meer sinds 2010). Dat is ook volslagen logisch aangezien de verkoper een contract heeft met de koerier maar niet van 150+ landen van te voren kan weten wat de inklaringskosten en/of belastingen daar zullen zijn. Die kant van de deal is de verantwoordelijkheid van de koper.

De verzender kan ook voor "collect" op beide opties kiezen en dat zou dan in de praktijk neerkomen op FCA maar die optie zie je toch minder bij niet-zakelijke zendingen.

FlyingBiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 19:12

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door FlyingBiker »

Nu dat is duidelijk, dat er geld betaald moet worden en zelfs iets meer dan ik leuk vind; prima, maar daarmee wordt niet ingegaan op het feit dat het postnl bij mijn vorige pakje had behaagd het zonder pardon terug te sturen want in de track and trace van de originele dispatcher zag ik dat het dezelfde dag dat het in Nederland aankwam ook weer was teruggestuurd. Ook nu heb ik geen bericht gehad dat mijn pakketje afgehaald kan worden, als ik dan toch voor allerlei diensten moet betalen, waarom niet een beetje meer in rekening brengen en me een berichtje sturen? Het was dat ik zelf nieuwsgierig was en via track en trace er achter kwam dat mijn pakket nu net vandaag bij het afhaalpunt is afgeleverd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door newmikey »

FlyingBiker schreef:Nu dat is duidelijk, dat er geld betaald moet worden en zelfs iets meer dan ik leuk vind; prima, maar daarmee wordt niet ingegaan op het feit dat het postnl bij mijn vorige pakje had behaagd het zonder pardon terug te sturen want in de track and trace van de originele dispatcher zag ik dat het dezelfde dag dat het in Nederland aankwam ook weer was teruggestuurd. Ook nu heb ik geen bericht gehad dat mijn pakketje afgehaald kan worden, als ik dan toch voor allerlei diensten moet betalen, waarom niet een beetje meer in rekening brengen en me een berichtje sturen? Het was dat ik zelf nieuwsgierig was en via track en trace er achter kwam dat mijn pakket nu net vandaag bij het afhaalpunt is afgeleverd.
Het ging hier toch over inklaringskosten? Als het over de algehele service van PostNL gaat zal er vast wel een topicje of twee, drie, duizend aan gewijd kunnen worden en dat gebeurt vast ook wel maar het één heeft niets met het ander te maken. U heeft niet, omdat u inklaringskosten betaalt, recht op betere/andere service. Er gaat nogal eens wat verkeerd bij PostNL heb ik de indruk, dus wat let u? Waag er een topic aan.

Uxmal
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2019 10:33

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Uxmal »

Hier ook vanmorgen pakje opgehaald bij PostNL. T shirt uit USA 2-e hands van 30 euro. Vervoer betaald en dan ophalen en OK invoer 7,11 (is al diefstal natuurijk voor 2-e hands goedje). En dan PostNL €13,- afhandelingskosten. 2-e x genaaid. Zo ga je (kleine) handel tussen mensen tegen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door renewouters »

Uxmal schreef:
20 jul 2019 10:48
Hier ook vanmorgen pakje opgehaald bij PostNL. T shirt uit USA 2-e hands van 30 euro. Vervoer betaald en dan ophalen en OK invoer 7,11 (is al diefstal natuurijk voor 2-e hands goedje). En dan PostNL €13,- afhandelingskosten. 2-e x genaaid. Zo ga je (kleine) handel tussen mensen tegen.
Als je niet weet wat importeren is, laat het dan aan de mensen over die er verstand van hebben.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ux al

Maar als u een handelaar bent, dan moet u zeker de regels kennen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uxmal schreef:
20 jul 2019 10:48
Hier ook vanmorgen pakje opgehaald bij PostNL. T shirt uit USA 2-e hands van 30 euro. Vervoer betaald en dan ophalen en OK invoer 7,11 (is al diefstal natuurijk voor 2-e hands goedje). En dan PostNL €13,- afhandelingskosten. 2-e x genaaid. Zo ga je (kleine) handel tussen mensen tegen.
Waarom is dat diefstal? U importeert van buiten Europa en daar gelden gewoon regels voor. Boven de €22,- moet u gewoon BTW betalen. En misschien werkt u geheel gratis voor uw werkgever, PostNL moet zijn personeel gewoon uitbetalen. Dat u hun dus moet betalen voor het werk dat ze doen voor u is dus heel normaal.

Grote of kleine handel, voor iedereen gelden dezelfde richtlijnen en wetten.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL rekent na douane nog 'afhandelingskosten'

Ongelezen bericht door Cro »

Uxmal schreef:
20 jul 2019 10:48
Hier ook vanmorgen pakje opgehaald bij PostNL. T shirt uit USA 2-e hands van 30 euro. Vervoer betaald en dan ophalen en OK invoer 7,11 (is al diefstal natuurijk voor 2-e hands goedje). En dan PostNL €13,- afhandelingskosten. 2-e x genaaid. Zo ga je (kleine) handel tussen mensen tegen.
Dit heeft echt helemaal niets met diefstal te maken, wat een onzinnige beschuldiging. Ook ben je niet genaaid.

Gesloten