LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
EJMO
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2018 15:07

Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door EJMO »

Oranje fel gekleurde antwoord-enveloppe met copy paspoort terugsturen naar Overheid !!

Vandaag kregen wij ( Nederlanders die in Duitsland wonen) het stembiljet voor het schriftelijk kunnen stemmen betreft: Het Raad gevende Referendum over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv).

Bij het klaar maken voor het terugsturen van mijn stembiljet, waarbij ook een copy van paspoort of rijbewijs moet, bekroop mij toch een vervelend gevoel , namelijk: overal wordt gewaarschuwd om geen copy van indentiteisbewijs op te sturen. Wat nu... als een groep criminelen er aanleiding in ziet om die fel oranje gekleurde gekleurde retourenveloppen te onderscheppen om zo aan de identiteit van mensen te komen ???

Ik voel me hier niet prettig bij, zeker niet nadat van de week op TV een programma was waar ze lieten zien dat de criminelen zelfs Rabopasjes kunnen onderscheppen. Hoe kijkt U, naar deze voor mij niet goed voelende manier van werken, van de Overheid?

Met vriendelijke groet Els Overmars

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door Brahms »

EJMO schreef:Oranje fel gekleurde antwoord-enveloppe met copy paspoort terugsturen naar Overheid !!

Vandaag kregen wij ( Nederlanders die in Duitsland wonen) het stembiljet voor het schriftelijk kunnen stemmen betreft: Het Raad gevende Referendum over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv).

Bij het klaar maken voor het terugsturen van mijn stembiljet, waarbij ook een copy van paspoort of rijbewijs moet, bekroop mij toch een vervelend gevoel , namelijk: overal wordt gewaarschuwd om geen copy van indentiteisbewijs op te sturen. Wat nu... als een groep criminelen er aanleiding in ziet om die fel oranje gekleurde gekleurde retourenveloppen te onderscheppen om zo aan de identiteit van mensen te komen ???

Ik voel me hier niet prettig bij, zeker niet nadat van de week op TV een programma was waar ze lieten zien dat de criminelen zelfs Rabopasjes kunnen onderscheppen. Hoe kijkt U, naar deze voor mij niet goed voelende manier van werken, van de Overheid?

Met vriendelijke groet Els Overmars
In een wereld waarin je weinig op vertrouwen af kan gaan is zo'n megaopvallende enveloppe natuurlijk de honden op het spek binden. Dat ben ik geheel met je eens.
Maar je hebt ook een eigen keuze, je kan afzien van inzenden als je de gevaren te groot vind, je kan op de copy ook belangrijke zaken onzichtbaar maken en er nogmaals een copy van maken. Net zoals in hotels waar ze dit ook eisen.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het hoeft niet per se per post geretourneerd te worden, u kunt ook het formulier uploaden en dan versturen of via e-mail versturen. Wel een kopie van uw identiteitsbewijs meezenden natuurlijk. Misschien vindt u dit veiliger?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door sjohie »

De instantie die dat niet zomaar opsturen adviseert, is óók de instantie die u dit zo vraagt. Verder gaat het om stemmen, een van de bouwstenen onder onze democratie, waarbij je je altijd dient te identificeren, oa om fraude te voorkomen. Dat moet boven alle verdenking verheven zijn vind ik.

Ik vind, als antwoord op uw vraag, gezien het bovenliggende ("hogere") belang wat ik hiervoor noem, dat dit de juiste manier is om het stemmen, en dus onze democratische rechtsstaat, te vrijwaren van fraude. Overigens zou online registeren als stemmer, uw grote bezwaar teniet doen, aangezien er dan géén ID bewijs per post gaat volgens mij? Ook adviseert de overheid, om bij een gebrekkig vertrouwen in de post van het land van residentie, iemand te machtigen. Is dat anders een idee?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door mahadma »

Simpele keuze: OF stemmen en copie id met tekst eroverheen met welk doel dit is OF niet stemmen. En er zal vast wel een digi optie zijn om te versturen. Het begrip EN EN (ja, dubbel bedoelt) bestaat niet, het is OF OF.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Ik heb die tent daar ook op gewezen en gevraagd waarom dat niet via DigiD kan. Dat is volgens de overheid toch de meest betrouwbare manier om de communiceren. Met DigiD is tevens vastgesteld wie je bent en is een identiteitsbewijs overbodig. Maar nee hoor, dat kan niet, het ambtenarengebroed heeft het weer anders bedacht. Dan maar niet stemmen en dan weer klagen dat er zo weinig wordt gestemd. Leuker kunnen ze het niet maken, maar makkelijker ook niet.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Anduril.tr schreef:Ik heb die tent daar ook op gewezen en gevraagd waarom dat niet via DigiD kan. Dat is volgens de overheid toch de meest betrouwbare manier om de communiceren. Met DigiD is tevens vastgesteld wie je bent en is een identiteitsbewijs overbodig. Maar nee hoor, dat kan niet, het ambtenarengebroed heeft het weer anders bedacht. Dan maar niet stemmen en dan weer klagen dat er zo weinig wordt gestemd. Leuker kunnen ze het niet maken, maar makkelijker ook niet.
Gemakkelijker kan wel, dat u geen gebruik wilt maken van een ge-upload formulier of het via e-mail wilt versturen is uw keuze. En dan toch weer klagen...

tloonen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 22:02

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door tloonen »

Het probleem zou snel een eenvoudig te verhelpen zijn als (eventueel registreren en vooral ook) stemmen voortaan op je een PC (thuis of elders) gedaan kan worden via de DigiD. Natuurlijk met een escape voor mensen die geen PC (in de buurt) hebben. Minder gedoe, goedkoper en sneller tellen en vooral voor de burgers minder werk. Niet alleen voor mensen in het buitenland maar ook voor alle burgers in Nederland. De overheid loopt hopeloos achter in wat er zou kunnen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

tloonen schreef:Het probleem zou snel een eenvoudig te verhelpen zijn als (eventueel registreren en vooral ook) stemmen voortaan op je een PC (thuis of elders) gedaan kan worden via de DigiD. Natuurlijk met een escape voor mensen die geen PC (in de buurt) hebben. Minder gedoe, goedkoper en sneller tellen en vooral voor de burgers minder werk. Niet alleen voor mensen in het buitenland maar ook voor alle burgers in Nederland. De overheid loopt hopeloos achter in wat er zou kunnen.
En gigantisch vatbaar voor hackers.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Lowieze schreef:
Anduril.tr schreef:Ik heb die tent daar ook op gewezen en gevraagd waarom dat niet via DigiD kan. Dat is volgens de overheid toch de meest betrouwbare manier om de communiceren. Met DigiD is tevens vastgesteld wie je bent en is een identiteitsbewijs overbodig. Maar nee hoor, dat kan niet, het ambtenarengebroed heeft het weer anders bedacht. Dan maar niet stemmen en dan weer klagen dat er zo weinig wordt gestemd. Leuker kunnen ze het niet maken, maar makkelijker ook niet.
Gemakkelijker kan wel, dat u geen gebruik wilt maken van een ge-upload formulier of het via e-mail wilt versturen is uw keuze. En dan toch weer klagen...
Ik heb hier de papieren voor me liggen. Stemmen kan uitsluitend met het stembiljet in de envelop en samen met het briefstembewijs in een oranje envelop. Via e-mail is niet mogelijk en zou ook gek zijn als er gestemd wordt. [Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 01 feb 2018 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Belediging

pat020
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2018 07:23

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door pat020 »

Beste Ejmo,

U bent bang dat het kopie van uw paspoort wordt onderscheept door criminelen. Ik kan mij daar helemaal in vinden, ik vind het ook heel vervelend, maar er is een optie waar de Nederlandse overheid iets voor heeft bedacht. U kunt gebruik maken van de kopieID - dit is een app waar je een fotokopie kan maken van uw legitimatiebewijs en vervolgens kunt aangeven voor voor WIE het bestemd is en WAARVOOR het bestemd is. U ziet dan een laag (diagonaal) over uw fotokopie en zo kan deze alleen gebruikt worden voor waar het is bedoeld. Ik zal de link toevoegen waar u deze app kunt vinden:

Apple : https://itunes.apple.com/nl/app/kopieid ... 70330?mt=8
Android : https://play.google.com/store/apps/deta ... ieid&hl=nl

Heel veel succes !

A. Smit
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 feb 2016 16:24

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door A. Smit »

Copie zwart/wit opsturen met doorgestreept dingen die niet van belang zijn. Het geheel opsturen in een EIGEN enveloppe, niet in dat oranje ding! Schrijf op die zwart/wit copie voor welk doel die copie is. Daarmee wordt het onbruikbaar voor andere zaken

KaapDeGoedeHoop
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2018 15:43

Re: Overheid vraagt kopie paspoort op te sturen, is dat veilig?

Ongelezen bericht door KaapDeGoedeHoop »

Inderdaad, wat hierboven staat, van BSN nummer bijvoorbeeld alles doorhalen, behalve laatste en 1e cijfer, en dat ook doen voor alle andere gegevens.

Verder met grote letters er schuin doorheen SPECIMEN, of die applicatie die bovengenoemd werd maar dan moet je daarop vertrouwen terwijl je toch handwerk moet verrichten.

Dan maar een kopie maken en zelf persoonlijk kwetsbare gegevens met dikke stift marker zwart doorhalen, maar wel zodat 1e en laatse cijfers blijven staan.

Wat kan iemand met jouw ID ?

Van alles, hypotheek zelfs, een lening, jou inschrijven op een willekeurig adres in het register, en hoewel in de meeste gevallen deze kwaadwillende gepakt worden is het kalf dan al verdronken en de put wordt niet gedicht.

Laat je niet bang maken, maar je kan iemand machtigen en die machtiging misschien opsturen? Als iemand persoonlijk voor jou stemt hoeft die persoon alleen zijn/haar eigen ID te laten zien.

Verder raad ik je aan om je BSN en zorgnummers uit je hoofd te kennen voor indien het nodig is, dat je jezelf kan identificeren.

Wat mij vooral opvalt is dat een geboortedatum voor vrijwel alle telefonisch bereikbare diensten als bevestiging van identiteit wordt gebruikt.

Je begrijpt dat als iemand vraagt hoe oud een ander is, en ' wanneer was je ook al weer jarig?' je al voldoende hebt in deze gelijkenis om als je kwaadwillende bent dingen te doen.

Dit doet me denken aan computers die beveiligd zijn met het paswoord ' Naam van de hond ' als tip, waarbij ik die mevrouw aangaf, zodra iemand vraagt ' hoe heette Fikkie ook alweer? ' dat de computer dan al...

Is wel duidelijk zo. Probeer iemand fysiek te laten gaan en vertrouw die toe dat die gaat stemmen wat jij wil. Zelf zou ik geen ID of paspoort copie versturen.

Gesloten