LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis kopen van ouders

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Hoi.. Kort mijn situatie.... 6 jaar geleden bij ouders weer komen wonen, omdat mij patrner oveleden is en ik ook mijn ouders wide helpen. Willen hier blijven wone nmet ze drieen. 2012, via notaris , dat ik later vrucht gebruik krijg over huis die aftaald is al lang.... Maar nu is het zo dat ik voldoende financien heb z0'n 40.000, en mijn vader 50.0000 over heeft om te schenken om huis te kopen. Gaat dit jaar gebeuren, Wie zit in zo'n situatie..... ik ben 50 jaar...Er wordt wel het een ander al uit gezocht , door notaris en zo... Maar het is zo moeilijk om zelf uit te zoeken waar je op moet letten en Bbelastigsdienst is een dolof en de vele sites........ Gewoon omdat ik inwonend bent, en hier wil blijven met mijn ouders....

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door piet987654 »

Het huis moet zowiezo worden getaxeerd, omdat een huis verplicht voor de normale waarde verkocht moet worden
Ga vervolgens eens praten met iemand van uw bank, en neem dan ook bewijzen mee van uw inkomen, waar U werkt, vaste baan of tijdelijk, etc.
Hun zullen vervolgens voor U uitrekenen of het huis ja dan nee binnen uw budget valt. Gezien uw leeftijd zal het laatste gedeelte van de
hypotheek binnen uw pensioen vallen, dus maak ook een printout van uw opgebouwde pensioen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even voor de duidelijkheid: het huis is eigendom van uw ouders en vrij van hypotheek? Zijn er nog meer kinderen (ofwel, toekomstige erfgenamen)?

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Twee broers

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Huis is volledig afgelost, door mijn ouders , en mijn broers hebben hun eigen koop woning en gezinnen en zo...

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

koop contract gaat met ouders aan en met notaris , niet met bank

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Ik woon hier al

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Hoi. Is er iemand die een vergelijkbare situatie heeft nu.... Alles wat je leest op belastings dient en andere sites.... Ik heb in middels volledige boeken in mijn hoofd zitten Wat is verstandig.....Nog niets staat vast van koop , Maar op dit moment kan ik vanuitgaan , van woz waarde van 180000;.......Zijn bezig met woz en taxatie en zo en zoveel mogelijk info te krijgen....Bedoeling is al s het goed gaat , krijg ik een schenking van 50.0000 + mijn 30 of 40.0000. in een keer via notaris in koop contract te betalen... Dit om de rente omlaag te krijgen...Je moet betalen, weet ik , maar het gaat om meer, het gaat ook over dat er iemand is voor mijn ouders , zekers als er een weg valt en de zorg voor huis.... Wat ik ook probeer op te zoeken op internet , ik zie niemand met mijn situatie....... Het geld gaat terug naar mijn ouders en weet dat ik schenkbelasting moet betalen.... Dan staat er 100.000 of 90.0000 Open. Tuurlijk heb je notaris kosten overdrachtskosten....En rente en zo... maar is er iemand die erhier ervaring mee heeft.... Je wordt als je niet uit kijkt van alle kanten leeg geplukt.....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn professionals die je hierbij kunnen assisteren, zoals de notaris die er al mee bezig is. Een fiscalist of adviseur kan de losse fiscale eindjes van dit plan aan elkaar knopen.

Belangrijk voor de fiscus is dat u de reële waarde van het huis betaald. Wat betreft het schenken, ouders mogen een kind, jonger dan 40, een bedrag schenken voor de aankoop van een huis, maar die leeftijdsgrens is voor u, met uw 50 jaar, royaal gepasseerd, dat fiscale voordeel zit er niet meer in.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Gegrand »

Ouders kunnen je ook een hypotheek verstrekken (tegen gangbaar rentetarief) , daarnaast mogen ze jaarlijks 5363 euro zonder schenkbelasting aan een kind geven wat je zou kunnen gebruiken ter aflossing.

Kortom: ouders geven hypotheek geregistreerd via de notaris , jij betaald keurig de overeengekomen rente aan je ouders , ouders betalen huur voor inwoning aan jou en dat bedrag stort je jaarlijks weer terug aan je ouders als aflossing.
Wel alle betalingen via de bank laten verlopen zodat de belastingdienst dit ook kan controleren als die dat nodig vinden.

atlas1302

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Steekt leuk inelkaar, maar die 2 broers zien hier wel hun erfenis mee verdwijnen...vinden ze niet erg waarschijnlijk.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Gegrand »

tekst verwijderd

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

atlas1302 schreef:Steekt leuk inelkaar, maar die 2 broers zien hier wel hun erfenis mee verdwijnen...vinden ze niet erg waarschijnlijk.
Zo zit het niet inelkaar , , geld van erfenis gaat terug naar ouders door aflossing binnen 10 jaar.... Je moet nietvergeten dat ik tergelijk mantelzorger bent en voor mijn ouders zorg.... om te voorkomen dat ze in verpleeghuis komen.... Ik lever daat veel tijd en privve in mijn persoonlijke levn,mijnkeuze... En tergelijk blijft het huis waar mijn ouders hard voor gewkt hebben in familie... Mijn broers zorgen niet voor mijn ouders...

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Gegrand schreef:Ouders kunnen je ook een hypotheek verstrekken (tegen gangbaar rentetarief) , daarnaast mogen ze jaarlijks 5363 euro zonder schenkbelasting aan een kind geven wat je zou kunnen gebruiken ter aflossing.

Kortom: ouders geven hypotheek geregistreerd via de notaris , jij betaald keurig de overeengekomen rente aan je ouders , ouders betalen huur voor inwoning aan jou en dat bedrag stort je jaarlijks weer terug aan je ouders als aflossing.
Wel alle betalingen via de bank laten verlopen zodat de belastingdienst dit ook kan controleren als die dat nodig vinden.
Klopt, het ieeoetted puzel om alles kloppend te maken... Vandaar eerste aanbetaling , van 8000, vianotaris. waar bog geen rente over hoeft te betalen, daarna , vgiften belsting vrij elk aar , , kan ik Zo'n 10000 afloosen per maan ,waar 500 vast staat bij notaris waar ik elke maand rente betaal.... Dus alles erboven is versneld... Verders overdracht belastingen andere kosten in begin... duurt tussen 7 a tien jaar

Marol
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:01

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Marol schreef:
Gegrand schreef:Ouders kunnen je ook een hypotheek verstrekken (tegen gangbaar rentetarief) , daarnaast mogen ze jaarlijks 5363 euro zonder schenkbelasting aan een kind geven wat je zou kunnen gebruiken ter aflossing.

Kortom: ouders geven hypotheek geregistreerd via de notaris , jij betaald keurig de overeengekomen rente aan je ouders , ouders betalen huur voor inwoning aan jou en dat bedrag stort je jaarlijks weer terug aan je ouders als aflossing.
Wel alle betalingen via de bank laten verlopen zodat de belastingdienst dit ook kan controleren als die dat nodig vinden.
Klopt, het ieeoetted puzel om alles kloppend te maken... Vandaar eerste aanbetaling , van 8000, vianotaris. waar bog geen rente over hoeft te betalen, daarna , vgiften belsting vrij elk aar , , kan ik Zo'n 10000 afloosen per maan ,waar 500 vast staat bij notaris waar ik elke maand rente betaal.... Dus alles erboven is versneld... Verders overdracht belastingen andere kosten in begin... duurt tussen 7 a tien jaar
Sorry stond 8000 , ik bedoel 80.0000

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door witte angora »

Marol schreef:
atlas1302 schreef:Steekt leuk inelkaar, maar die 2 broers zien hier wel hun erfenis mee verdwijnen...vinden ze niet erg waarschijnlijk.
Zo zit het niet inelkaar , , geld van erfenis gaat terug naar ouders door aflossing binnen 10 jaar.... Je moet nietvergeten dat ik tergelijk mantelzorger bent en voor mijn ouders zorg.... om te voorkomen dat ze in verpleeghuis komen.... Ik lever daat veel tijd en privve in mijn persoonlijke levn,mijnkeuze... En tergelijk blijft het huis waar mijn ouders hard voor gewkt hebben in familie... Mijn broers zorgen niet voor mijn ouders...
Die mantelzorg staat er helemaal los van, sorry. Als beide ouders overleden zijn hebben alle kinderen recht op een gelijk deel van de erfenis. Als de woning aan jou verkocht is tegen de marktwaarde, dan is er een partij geld die in drieën gedeeld moet worden. Is de woning niet aan jou verkocht, dan zul je je broers uit moeten kopen.

Het klinkt op papier leuk dat jij het vruchtgebruik van de woning gaat krijgen, maar dat gaat niet helemaal zo werken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door kweenie »

Er spelen twee dingen, het overnemen van het huis van je ouders en het inwonen van/bij je ouders.

Het verhaal over het overnemen van het huis van je ouders geldt onafhankelijk van of zij er zouden blijven wonen of niet. Omdat je ouder dan 40 bent, zal over een schenking hoger dan ongeveer 5000 euro 10% schenkbelasting moeten worden betaald. Dus nog los van de vraag of een schenking van 50.000 naar je broers toe eerlijk is, is het sowieso vaak niet de meest handige manier.

Logischer zou zijn als je die 50.000 extra leent van je ouders. Je krijgt dan een lening van in totaal 140.000 bij je ouders. Als je tegen een redelijk hoge rente leent, bijvoorbeeld 3%, dan krijg je na aftrek van het eigenwoningforfait nog ongeveer 1100 euro per jaar terug van de belastingen. Je ouders (en ook je broers) zullen waarschijnlijk een rente van 1,5% per jaar over het 'spaargeld' van je ouders ruim voldoende vinden, zodat de andere 1,5% betaalde rente weer aan je kan worden teruggeschonken. Per saldo betaal je dan maar ongeveer 1000 euro per jaar aan rente. Natuurlijk neemt de renteaftrek in de loop der tijd af, maar de lasten zullen ook dan nog zeer betaalbaar blijven.

Daarnaast heb je nog de situatie van het bij je inwonen. Het lijkt mij reëel dat je ouders daarvoor een vorm van huur betalen. Natuurlijk minder dan als ze een zelfstandige woning zouden hebben, maar iets van 500 per maand lijkt mij niet raar. Ook richting je broers lijkt mij dat niet gek. Over dat verhuurde deel van de woning heb je dan geen renteaftrek meer, maar die is toch niet zo gek hoog. Die 6.000 per jaar kun je dan natuurlijk weer gebruiken om de schuld langzaam maar zeker af te lossen.

Op deze manier wonen zowel jij als je ouders relatief voordelig, is de situatie ook richting je broers duidelijk en eerlijk en wordt de schuld ook op een redelijk afzienbare termijn afgelost.

atlas1302

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Standaard situatie zou zijn, en daar is wel veel over te vinden, dat u gewoon bij uw ouders gaat inwonen. U betaalt huur en bent zorgmantel drager voor hulp en ondersteuning van uw ouders. Zo simpel en het huis blijft in de familie, dat wilt u toch graag.

Later, veel later als er wat te verdelen valt kunt u met uw broers rond de tafel een kopje thee drinken.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

atlas1302 schreef:Standaard situatie zou zijn, en daar is wel veel over te vinden, dat u gewoon bij uw ouders gaat inwonen. U betaalt huur en bent zorgmantel drager voor hulp en ondersteuning van uw ouders. Zo simpel en het huis blijft in de familie, dat wilt u toch graag.

Later, veel later als er wat te verdelen valt kunt u met uw broers rond de tafel een kopje thee drinken.
Als de Ts na het overlijden van zijn ouders in die woning wil blijven wonen, dienen de ouders wel een testament te maken, waarin aan de Ts het recht toegekend de andere erven uit te kopen, zodat hij de woning kan behouden.

Zorgmantel drager?:-))

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is voor deze situatie niet echt een standaard situatie, omdat het sterk van de situatie afhangt waar een handige en voordelige constructie is. In veel gevallen komt het huis juist, zoals bij TS, op naam van de kinderen omdat dat behoorlijk voordelig kan zijn.

Gesloten