LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
Nijogeth schreef:Lijkt me een moeilijke. Verhuurder zal niet zomaar buiten de door hen verhuurde appartementen aan het pand mogen sleutelen.
Waarom niet? Bij forse waterlekkage gaan we ook niet wachten tot de VVE een keer om tafel gaat zitten
Maar dat jij het noodnummer kan bellen voor dit soort calamiteiten is ingeregeld door de VvE. Als ze dat niet hadden gedaan kan je echt niet zomaar een reparatiebedrijf bellen en de rekening doorsturen naar de VvE. Als ze het vervangen van een bel niet hebben geregeld dan moet er toch eerst wat worden geregeld. Klungelig van de VvE, dat dan weer wel, maar kennelijk vond de meerderheid van de leden het (nog) geen probleem.

maccie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jun 2007 17:49

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door maccie »

BreejKC schreef:Leo the Emperor (LtE) schreef: “Als huurder heb je niks met VvE te maken. Je kunt de verhuurder in gebreke stellen en ze een termijn geven om het goed op te lossen. Als huurder heb je niks met VvE te maken. Je kunt de verhuurder in gebreke stellen en ze een termijn geven om het goed op te lossen”. U van het kastje naar de muur laten sturen door de woningbouwvereniging, aan wie u toch ook uw huur betaald, is beslist niet toegestaan.

Tot zo ver is het advies van LtE volledig en juist. Met de stelling. “Als pressie kun je daarna een deel van de huur achterhouden, als het niet wordt opgelost” moet u voorzichtig zijn. Als u huur inhoudt bouwt u een huurachterstand op en kunt u als wanbetaler aangemerkt worden. Een woningbouwvereniging zal dit argument dan uiteindelijk tegen u gebruiken. Houdt dus geen huur in, juist om nog meer problemen te voorkomen. U heeft het al gemerkt, als u dat doet dan weet de woningbouwvereniging u wel snel te vinden.

Hoe nu te handelen? Stel, zoals LtE terecht adviseert, uw woningbouwvereniging / verhuurder schriftelijk in gebreke. Doe dit door het indienen van een officiële klacht (grote vette letters boven aan de brief). Niet de onderhoudsmedewerkers van de woningbouwvereniging behandelen dan uw brief maar een door de woningbouwvereniging verplicht aangestelde klachtencommissie. Geef in die klachtbrief aan dat u als huurder niets met de VvE te maken heeft. U huurt van de woningbouwvereniging, niet van de VvE. Geef de woningbouwvereniging in die brief een redelijke termijn bijvoorbeeld 14 dagen na dagtekening van uw brief (ze hebben er inmiddels tijd genoeg voor gehad) het probleem nu definitief op te lossen. Geef ook aan dat als het probleem binnen de door u redelijk gestelde termijn niet is opgelost u zich daarna direct tot de Huurcommissie zult wenden.

Doe dit opnieuw als het probleem door uw woningbouwvereniging dan nog niet is opgelost. Uw klachtbrief aan de woningbouwvereniging waarop dan niet is gereageerd zegt voor een Huurcommissie veel meer als een los ingediende klacht. Als deze procedure niet is gevolgd dan zal ook de Huurcommissie niets voor u doen, zoals u reeds heeft ervaren. De juist procedure volgen is dus belangrijk. Reageert een Huurcommissie dan nog niet dan kunt u zich wellicht nog tot de Gemeente van uw woonplaats wenden (Bouw en Woningtoezicht) of een zaak bij de kantonrechter aanspannen.

Negen van de tien Woningbouwverenigingen nemen, als ze daarmee geconfronteerd worden, meteen actie. Als uw klacht terecht is en het komt voor bij de Huurcommissie dan haalt de woningbouwvereniging bakzeil, kan uw huur tijdelijk verlaagd worden door de Huurcommissie en wordt de woningbouwvereniging, op straffe van verlenging van die lagere huur, gesommeerd het ontstane probleem voor u op te lossen. Woningbouwverenigingen weten dit zeer goed.

Recent een zelfde soort geval aan de hand gehad met de huurwoning van mijn zoon. Een versleten cv-installatie werd maar niet vervangen, ondanks een toezegging. Uiteindelijk bovenstaande procedure gevolgd. Maandag ging de brief de deur uit (en per email, was nog sneller). De vrijdag daarop is de volledige cv-installatie vervangen en zijn er twee nieuwe radiatoren in de woning geplaatst. Door die dreiging van de Huurcommissie kon het dus ineens wel snel. Woningbouwverenigingen weten dus echt wel hoe het hoort, traineren daar zijn ze ook heel erg goed is. Maar als huurder, zonder enige huurachterstand, hoeft u daar absoluut geen genoegen mee te nemen. Tegenover de niet geringe huursom die u iedere maand moet betalen dient ook een niet geringe service door de ontvanger van die huur tegenover te staan.

Ik wens u veel succes met het volgen van deze procedure.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb zo'n beetje de hele procedure doorlopen die je hierboven beschrijft, ook het indienen van een klacht bij Eigen Haard. twee maal zelfs. Maar dat was digitaal, ik weet niet of dat geldt. Ik heb zonet warempel de Huurcommissie aan de lijn gehad (dat lukte pas nadat ik ze via de rijksoverheid site gedwongen had om te reageren). Er was een achterstand in het behandelen van alle klachten en men ging bekijken of mijn klacht vwb huurverlaging in aanmerking zou komen voor behandeling. Het gaat mij niet om die huurverlaging natuurlijk, ik wil de dat de boel gerepareerd word zodat ik straks mensen en diensten kan binnen laten. Het zal wel aan met de gebruikelijke snelheid van de overheid gaan, dus afwachten maar.

maccie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jun 2007 17:49

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door maccie »

renewouters schreef:
16again schreef:
Nijogeth schreef:Lijkt me een moeilijke. Verhuurder zal niet zomaar buiten de door hen verhuurde appartementen aan het pand mogen sleutelen.
Waarom niet? Bij forse waterlekkage gaan we ook niet wachten tot de VVE een keer om tafel gaat zitten
Maar dat jij het noodnummer kan bellen voor dit soort calamiteiten is ingeregeld door de VvE. Als ze dat niet hadden gedaan kan je echt niet zomaar een reparatiebedrijf bellen en de rekening doorsturen naar de VvE. Als ze het vervangen van een bel niet hebben geregeld dan moet er toch eerst wat worden geregeld. Klungelig van de VvE, dat dan weer wel, maar kennelijk vond de meerderheid van de leden het (nog) geen probleem.
Dank voor je reactie. De reden dat het zo lang duurt is dat de VvE zich buigt over een nieuwe bedrading voor het hele complex. Dat zal veel geld kosten. Maar ik vraag niet om een hele bedrading, ik wil gewoon dat die bel en intercom gerepareerd worden. Het is al eens eerder kapot geweest en was uiteindelijk binnen een kwartiertje gerepareerd. Ik begrijp niet dat Eigen Haard niet met een tussentijdse oplossing komt door even die bel te repareren. Ze zijn op de hoogte van mijn situatie.

stofzuigertje

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Groot eigenaar Eigen Haard is meer dan 50% eigenaar dus VVE = Eigen Haard....

Ze hadden bij vorige herstel moeten weten en als ex 100% eigenaar dat de bedrading geen eeuwige verbinding kan geven......
Als ze traag herstellen en als dwangmiddel huurverlaging met de kans dat als het niet voor 1 juli hersteld is de normale jaarlijkse verhoging ook niet doorgaat... dan blijven ze levenslang , dus zolang dit pand bestaat een jaar verhoging op achter lopen!

Zowel de tijdelijke verlaging, ongeacht hoe klein die ook uitvalt is de niet verhogen en voor alle huurders die mee doen blijven dan zolang ze daar wonen 1 jaar op achter lopen, alleen nieuwe huurders hebben dat voordeel niet meer.....
Dus alle buren vragen, en ze zullen als het pas na 1 juli hersteld gaat worden, en die kans lijkt vrij groot jou zeer dankbaar zijn.
Ook de kopers /eigenaren willen graag een goed werkende en geen tijdelijk gepruts van voorlopig doet deze het weer......

Met tijdelijk herstel zullen vele niet blij zijn, er moet gelijk een nieuwe komen.....
Het lopen naar voordeur wegens niet kunnen openen en de bel is twee defecten die pas als ze beide hersteld zijn kan de huurverlaging eraf.....

Laat Eigen Haard maar eens hun vingers branden!

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Eigen Haard is maar 1 stem in de VVE en mag niet zomaar aan dat bellentableau komen. Ik denk niet dat je die zomaar verantwoordelijk kan stellen voor iets waar ze bijna geen zeggenschap in hebben, daar zal meer bij komen kijken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Maccie. Ja, digitaal reageren is juridisch hetzelfde als het schrijven van een brief. Het geldt daarom als een geldig, wettig en overtuigend bewijs. Die e-mails, daar praten we toch over, moet u zorgvuldig bewaren. Makkelijke daarvan is dat iedereen die daarom vraagt gemakkelijk een uitgeprint bewijsstuk toegestuurd kan worden.

Hoewel dit in principe voldoende is kunt u bij belangrijke correspondentie per email zelfs nog iets extra's doen. Hierbij ga ik er vanuit dat u MS-Outlook als e-mailprogramma gebruikt. Of andere e-mailprogramma's deze functionaliteit ook hebben weet ik niet, maar zoekt u daar anders even naar. In MS-Outlook zit een optie om van de geadresseerde een ontvangst en/of een leesbevestiging te vragen als de email door de geadresseerde ontvangen/gelezen wordt. Doet de geadresseerde dit dan krijgt hij daarvan een melding. Wil hij die email lezen, dan moet hij die melding bevestigen. Als gevolg daarvan krijgt u als afzender dan een email met die ontvangst- en/of leesbevestiging van de geadresseerde. Ook dat is weer een extra bewijsstuk waarmee u kunt aantonen dat de geadresseerde uw email ontvangen/gelezen heeft.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Erthanax »

De ontvanger kan echter ook de instelling "automatisch leesbevestiging versturen" uitgezet hebben. Hij krijgt dan bij het openen van het bericht de vraag of hij wel of niet een leesbevestiging wil versturen. Ook als hij dan nee kiest, kan hij het bericht gewoon lezen. De ontvanger heeft dan, net als bij een gewone mail, geen "bewijs" dat het bericht is gelezen.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door rattaplan »

Simpelste oplossing is om de toegangsdeur door de verhuurder te laten ontgrendelen van het systeem totdat ze het probleem kunnen oplossen.

maccie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jun 2007 17:49

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door maccie »

BreejKC schreef:@Maccie. Ja, digitaal reageren is juridisch hetzelfde als het schrijven van een brief. Het geldt daarom als een geldig, wettig en overtuigend bewijs. Die e-mails, daar praten we toch over, moet u zorgvuldig bewaren. Makkelijke daarvan is dat iedereen die daarom vraagt gemakkelijk een uitgeprint bewijsstuk toegestuurd kan worden.

Hoewel dit in principe voldoende is kunt u bij belangrijke correspondentie per email zelfs nog iets extra's doen. Hierbij ga ik er vanuit dat u MS-Outlook als e-mailprogramma gebruikt. Of andere e-mailprogramma's deze functionaliteit ook hebben weet ik niet, maar zoekt u daar anders even naar. In MS-Outlook zit een optie om van de geadresseerde een ontvangst en/of een leesbevestiging te vragen als de email door de geadresseerde ontvangen/gelezen wordt. Doet de geadresseerde dit dan krijgt hij daarvan een melding. Wil hij die email lezen, dan moet hij die melding bevestigen. Als gevolg daarvan krijgt u als afzender dan een email met die ontvangst- en/of leesbevestiging van de geadresseerde. Ook dat is weer een extra bewijsstuk waarmee u kunt aantonen dat de geadresseerde uw email ontvangen/gelezen heeft.
Ik heb in ieder geval alle ontvangst bevestigingen bewaard ( de antwoorden niet want die waren er niet. Eigen Haard kijkt wel uit om schriftelijke te reageren omdat die wellicht juridisch tegen hen gebruikt kunnen worden) De klacht of melding moet je altijd invullen op een formulier, daar heb je dus geen kopie van in je sent box. Dus daar heb ik schermafbeeldingen van gemaakt. Dat is alles wat je kunt doen. Dank je wel voor je reactie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is een gebrek uit categorie C van het gebrekenboek van de huurcommissie. Nummer: Ra8

“De huisbel bij de ingang van een gesloten trappenhuis ontbreekt of functioneert niet.”

Modelformulier Gebreken downloaden https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf

Invullen en versturen naar Eigen Haard. Na zes weken Huurcommissie inschakelen als het dan nog niet verholpen is. U heeft dan recht op huurverlaging met terugwerkende kracht. Vve is niet relevant.

Misschien is het mogelijk deze stap over te slaan en direct een procedure te starten bij de huurcommissie als Eigen Haard minstens zes weken geleden al schriftelijk uw klacht heeft ontvangen.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door piet987654 »

Waarschijnlijk heeft de monteur al vele keren bij U aangebeld om de boel te repareren, maar deed U niet open....

stofzuigertje

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zolang Eigen Haard meer dan 50% eigenaar is zullen die wel sleutel hebben van gezamenlijke voordeur en van technische ruimtes, anders de VVE vragen want zonder melding kan de persoon ook niet thuis zijn... dus zelfs bij 06 nummer word er dan niet open gedaan....!
Verder heeft een flat zoveel bewoners dat je binnen korte tijd alsnog word binnen gelaten!

Als je briefjes print met kapotte bel + opener en de link hierboven voor binnen 6 weken zullen ze wel plotseling alle tijd hebben voor herstel, want vele tientallen die ook korting op huur willen dankzij storing....
Stop oproep bij je buren en de VVE van de kopers zullen ook niet blij zijn.
Geen naam vermelden, alleen na weekje zelf insturen!

Gesloten