antje123 schreef:Hoi,
Ik vroeg mij af of er meer mensen last hebben dat ze geen mail meer kunnen lezen voordat ze een leeftijdsindicatie / ID moeten opsturen naar Windows.
Ik kan nmlk. Al lange tijd niet meer bij mijn mail ivm ik geen juiste leeftijd heb ingevoerd vanweg privacy, nu wil Outlook / Hotmail dat ik mijn ID opstuur te verificatie voor of ik wel een volwassene ben voordat ik weer bij mijn mail kan.
Ik vind het een soort van Ransomware en zeer irritant vervelend

.
Ze vragen het in de trant van iets met betrekking tot een nieuwe wet.
Wat is die nieuwe wet en heeft Outlook / Hotmail het recht om mijn ID te vragen??
Heb geen problemen bij Gmail.
De leeftijd die je hebt ingevoerd maakt je minderjarig. Conform de Amerikaanse COPPA-wetgeving en straks ook de nieuwe algemene verordening gegevensbescherming die in media Mei in de EU gaat gelden moet Microsoft vaststellen dat u als "minderjarige" toestemming heeft van een volwassen om de dienst van Microsoft te gebruiken. Immers mag Microsoft voor minderjarige geen gegevens (uw e-mails o.a.) opslaan zonder toestemming van de ouders. Ook Gmail zal straks deze wetgeving moet gaan doorvoeren, net zoals elk bedrijf wat gegevens bewaard.
Helaas bent u niet volledig in uw bericht, immers kunt u naast uw ID ook een creditcard betaling doen van € 0,50 waarmee u het akkoord kunt bevestigen. De gegevens van uw creditcard worden niet aan het account gekoppeld.
Een fake geboortedatum opgeven is tegen de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de dienst Outlook. Dus Microsoft staat in hun recht (en is het straks in de EU zelfs verplicht) om deze gegevens te verstrekken.
Op
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -id-bewijs staan tips hoe u uw ID bewijs "veiliger" kan mailen naar partijen. Ondanks dat het niet op de site staat mag u veelal ook uw geslacht, foto wegstrepen, immers wilt Microsoft enkel u geboortedatum verifiëren.