LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
KAPPCO
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2018 15:45

Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door KAPPCO »

Besten, het was wat moeilijk om deze in een hokje te plaatsen, waarom, dat kunt u zo lezen.

Ondanks dat mijn moeder van 74 nog nooit iets gekocht heeft bij Klarna kreeg ze een aantal weken wel ineens een aanmaning in de bus.
Deze was voor ene Shirley Kroon. Mijn moeder S.M.J. Kroon (Sofia) was verrast vanwege de naam en vervolgens de inhoud.
Het bleek een aanmaning te zijn voor een paar New Balance sportschoenen. Ook deze zijn onbekend bij mijn moeder. Nooit iets ontvangen wat daar maar enigszins op mag lijken. In de avond kwam ik (haar zoon) bop bezoek en las de aanmaning.
Ik dacht: laat ik mijn burgerplicht doen, mij van mijn goede kant laten zien en het bedrijf informeren dat ze verkeerd zaten. Ik dus bellen.
Een dame nam op en nadat ik mijn verhaal had gedaan wilde ze allemaal vragen stellen en gegevens noteren van mijn moeder en mij.
Als wij iets niet willen is het dat wel, dus dat deden we ook niet. Toen werd ons medegedeeld dat we aanstaande maandag moesten bellen met een soort fraude afdeling van hun om daar de vragen te beantwoorden. Ook hier gaven wij aan dat we dat niet van plan waren. we zijn tenslotte niet bij ze in dienst.
Maar die mevrouw stond erop en het kon niet anders, raakte zelfs wat geïrriteerd en spuuwde het telefoonnummer nog uit op het moment dat ik aangaf op te gaan hangen. Naief als ik was dacht ik nog dat de dame een slechte dag had en besloot op de website contact te zoeken en de melding te herhalen.
welnu, daar is het beleid dus hetzelfde. Wij moeten dit en wij moeten dat......... gegevens overdragen en wat al niet meer..... Dus de chat meteen weer gestopt!
Nu een paar weken later weer een aanmaning in de bus. Hmmmm.... was het dan toch niet doorgekomen???
Ik een mail gestuurd naar Klarna en de bank die erachter zit, Segoria. Aangegeven dat ik niet blij werd van deze werkwijze, was deze licht sarcastisch. Aangegeven dat ze geen gegevens gaan krijgen, dat we niet gaan bellen met ze en dat ze hun zaakjes moeten regelen.
Krijg ik van beide hetzelfde respons en mag u raden wat dat was. Jawel, hetzelfde als voorheen. Gegevens overdragen, u moet bellen en..... anders stop de stroom van aanmaningen niet! Dat is toch om je te bescheuren? Ik ga nu instanties benaderen ivm dit vreemde dwingende gedrag, het opvragen van prive gegevens door een partij waar je niets mee hebt en de vreemde bijna chantage achtige praktijken. Zo ook Radar.... En uiteraard ook hun Facebook ga ik bestoken met deze rariteiten en veel meer wat ik kan verzinnen. Maar blijkt wel dat als je goed wil doen voor een bedrijf, dat het bedrijf daar heel vreemd mee om kan gaan. In de tussentijd gooi ik elke aanmaning maar de vuilnisbak in. Verder iemand bekend met deze praktijken en/of bedrijven?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klarna is een betaalservice. Misschien beter even contact opnemen met het bedrijf van die schoenen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door Brahms »

Veel drukte om niets. Je hebt aangegeven de geadresseerde niet te zijn, geen schuld te hebben, dus wat is het probleem.
De post niet weggooien, kan altijd handig zijn als er een rechtzaak komt.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door mahadma »

Alle post retour afzender sturen met melding niet de juiste persoon.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door tttlocke »

U moet doen wat voor u het beste is, d.w.z. dat wat u uit de problemen houdt. Dan kun je je principieel opstellen door te zeggen 'ik werk niet voor jullie', maar misschien is het beter om toch wat informatie te verstrekken, opdat zij u wel geloven, want dat doen ze namelijk nu (nog) niet. En opdat u later niet nog meer werk heeft om de boel recht te zetten.
Bekijk het eens van de andere kant: een schuldeiser stuurt (weliswaar onterecht maar dat weet ie niet), een aanmaning, en dan zegt de iemand ten huize van de schuldenaar: 'ik ben niet die persoon, uw post is verkeerd geadresseerd'. Dat zou wel een hele makkelijke manier zijn om te proberen aan schuldeisers te ontsnappen. En dat geloven ze dus niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door sylvesterb »

KAPPCO schreef: Deze was voor ene Shirley Kroon. Mijn moeder Sofia was verrast vanwege de naam en vervolgens de inhoud.
Inhoud? U heeft moeder heeft dus post opengemaakt die naar aan haar gericht was. Enige juiste was om de brief retour te sturen met daarbij de melding op de ongeopende envelop "Geadresseerde onbekend".
KAPPCO schreef:Ik ga nu instanties benaderen ivm dit vreemde dwingende gedrag, het opvragen van prive gegevens door een partij waar je niets mee hebt en de vreemde bijna chantage achtige praktijken. Zo ook Radar.... En uiteraard ook hun Facebook ga ik bestoken met deze rariteiten en veel meer wat ik kan verzinnen.
Dus u gaat het internet vol spammen met de complete gegevens van uw moeder om te klagen dat een bedrijf deze gegevens graag wilt hebben. Uw adres gegevens hebben ze immers al. Klinkt heel verstandig en zinvol.

Hoop niet dat Shirley aangifte gaat doen dat u haar per abuis verkeerde verzonden post die u heeft opengemaakt. Daarnaast strooit u overal maar haar naam op het internet.

Terwijl het enige wat u hoefde te doen is de brief retour te sturen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door thecure »

Dus je wil ze niets vertellen, maar wel klagen dat ze doorgaan met aanmalingen sturen? Werk gewoon mee, dat is het beste.
Heel bijzonder dit

stofzuigertje

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een wanbetaler spoorloos is zoeken ze alle personen met S Kroon.

Dit kan ook meneer Sebastiaan Kroon zijn, een kind van 5 maanden oud!
Incasso bedrijven werken zo wel vaker en als je maandag terug moet bellen en al jou gegevens inleveren gewoon deze negeren.
Ze veroorzaken door niet zelf terug te bellen en niet gelijk dit op te nemen extra kosten die niet nodig waren.

Welke winkel wat, waar en aan wie leverde is niet van belang.
Als je toestaat achteraf betalen loop je dit risico en de kosten van als er iets fout gaat.
Via AirBnb een kamer huren, alles laten bezorgen en spoorloos verdwijnen komt ook voor.

Als je geen legitimatie of leeftijd vraag is dit vaak de enige manier om een S Kroon te vinden!
Klarna zoekt het maar uit, ik zou ook niet meewerken aan fouten van anderen op te lossen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Als een wanbetaler spoorloos is zoeken ze alle personen met S Kroon.
Tuurlijk Stofzuigertje, want er zijn maar 5 of 10 personen in Nederland met de naam S. Kroon in Nederland.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Klarna is zoals eerder aangegeven een achteraf betaalservice. Iemand koopt iets bij een webwinkel, kiest voor achteraf betalen en klarna regelt dit.

Ben jij niet de ontvanger dan ligt het probleem bij Klarna. Vraag dus om het afleveradres dat bij de bestelling opgegeven is. Een factuur adres verzinnen is makkelijk maar het pakket moet ook ergens naar toe.

Klarna handelt alleen in opdracht van de winkel die beweert dat jij verantwoordelijk bent voor betaling. Klarna doet tot zover dus niets verkeerd. Je moet bij de opdrachtgever van Klarna zijn, de winkel dus.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

stofzuigertje schreef: Welke winkel wat, waar en aan wie leverde is niet van belang.
Als je toestaat achteraf betalen loop je dit risico en de kosten van als er iets fout gaat.
Onzin, Klarna neemt het risico van wanbetalers over van de webwinkel. Die krijgt zijn centen ook al betaald de klant niet. Klarna rekent hiervoor per order een vast bedrag en/of percentage aan de winkel.

stofzuigertje

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niets besteld en niets geleverd dus je hoeft dus ook niet te antwoorden?

Ik zou vooral geen gegevens sturen want als het fout gaat zoeken ze jou ... terwijl je onschuldig bent.

Hun probleem als ze deze service aanbieden en blijkt dat een persoon met deze naam niets betaalde!

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:U heeft moeder heeft dus post opengemaakt die naar aan haar gericht was.
O nee, wat erg. Ik maak ook iedere dag post open die aan mij gericht is.

Het briefgeheim is hier niet geschonden. De moeder had alle reden om aan te nemen dat die brief voor haar bestemd was.
sylvesterb schreef:
stofzuigertje schreef:Als een wanbetaler spoorloos is zoeken ze alle personen met S Kroon.
Tuurlijk Stofzuigertje, want er zijn maar 5 of 10 personen in Nederland met de naam S. Kroon in Nederland.
Ik ken een geval waarbij een incassobureau er een voorletter bij verzon en zo op een andere persoon uit kwam, omdat de persoon in kwestie niet betaalde.

stofzuigertje

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag even of ze bewijzen willen sturen, vaak totaal ander adres waar geen S Kroon is te vinden!

Dan niet meer reageren en laat ze maar een rechtszaak beginnen als ze zo slordig werken.
Ik weet dat vele Airbnb verhuurders met dit soort zaken te maken kregen en dat er bij geleverde bewijzen de tijdelijke huurders diverse goederen uitsluitend bij achteraf betalen bestelden.

Of de naam klopt is niet bewezen, vooral die contant betaalden!
Ook de verhuurder van de kamer/woning heeft geen legitimatie meer en als Ztovsuigertje iets zou huren en bestellen , vind die maar eens!

Meestal stoppen ze wegens niet vindbare personen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:O nee, wat erg. Ik maak ook iedere dag post open die aan mij gericht is.
Het briefgeheim is hier niet geschonden. De moeder had alle reden om aan te nemen dat die brief voor haar bestemd was.
Lezen blijft moeilijk, de brief was gericht aan Shirley Kroon en niet S. Kroon of Sofia Kroon.
sylvesterb schreef:
stofzuigertje schreef:Als een wanbetaler spoorloos is zoeken ze alle personen met S Kroon.
Tuurlijk Stofzuigertje, want er zijn maar 5 of 10 personen in Nederland met de naam S. Kroon in Nederland.
Ik ken een geval waarbij een incassobureau er een voorletter bij verzon en zo op een andere persoon uit kwam, omdat de persoon in kwestie niet betaalde.[/quote]

Ik ken ook gevallen dat een incasso bureau een knop ploeg inhuurde, dit betekend niet dat elk incasso bureau dergelijke tactieken hanteert. Daarbij is de brief gericht aan Shirley Kroon en niet S. Kroon.

TS had de brief gewoon ongeopend retour moeten sturen, alle handelingen hierna zijn niet nodig en niet relevant.

Moiseule58

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Klarna doet zelf allerlei beloftes op hun site, die interessant zijn om te lezen.

https://www.klarna.com/nl/privacy-statement/

Bijvoorbeeld:
. Als je Klarna bijvoorbeeld gebruikt om iets aan te schaffen in een webwinkel, moeten wij weten wie je bent en waar je de aankoop bezorgd wilt hebben. Wij gebruiken deze informatie niet alleen om ervoor te zorgen dat je de aankoop kunt afronden en de webshop de bestelling kan afhandelen, maar ook om fraude te voorkomen en om aan wettelijke vereisten te voldoen.

Klarna verzamelt persoonlijke informatie met de grootst mogelijke zorg voor je privacy. We hebben een Global Privacy Office met experts op het gebied van databeveiliging en -bescherming. Daarnaast hebben we een klantenservice-team dat werkt als verlengstuk van ons Global Privacy Office en op ieder moment klaarstaat om je vragen met betrekking tot privacy te beantwoorden.
Als het net als bij Afterpay werkt, moet er ook een geboortedatum gegeven worden. Misschien kan TS daar iets mee?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef:..

TS had de brief gewoon ongeopend retour moeten sturen, alle handelingen hierna zijn niet nodig en niet relevant.
maar ondermijnen wel het verhaal van TS.

stofzuigertje

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een Zekere Alex uit Wassenaar brieven kreeg voor Alexia, Amalia of Ariana en ze alleen de A schreven moet je eerst de post openen voor je deze aan de juiste dochter kunt geven!
Gewoon alles openen, envelop bij oud papier pleuren en dan pas lezen, ik doe het ook al jarenlang.

Verder kan ik in diverse rouw advertenties diverse info vinden voor fraude!
Dus Klarna moet beter controleren en doen wat ze beloven.

Ook op facebook zie ik vaak; gefeliciteerd met je xx verjaardag langs komen dus hoe veilig is alleen geboorte datum....
Ook de Triple AAA dochters uit Wassenaar weet iedereen die gegevens!

Moiseule58

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

stofzuigertje schreef:Als een Zekere Alex uit Wassenaar brieven kreeg voor Alexia, Amalia of Ariana en ze alleen de A schreven moet je eerst de post openen voor je deze aan de juiste dochter kunt geven!
Gewoon alles openen, envelop bij oud papier pleuren en dan pas lezen, ik doe het ook al jarenlang.

Verder kan ik in diverse rouw advertenties diverse info vinden voor fraude!
Dus Klarna moet beter controleren en doen wat ze beloven.

Ook op facebook zie ik vaak; gefeliciteerd met je xx verjaardag langs komen dus hoe veilig is alleen geboorte datum....
Ook de Triple AAA dochters uit Wassenaar weet iedereen die gegevens!
Er staan ook nog steeds veel persoonsgegevens in telefoonboeken en sites als Detelefoongids.nl. Maar daar is in tegenstelling tot deTriple AAA dochters, waarvan iedereen de gegevens weet, geen geboortedatum te vinden, wel een telefoonnummer zoals Afterpay ook vraagt.

Klarna AB
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2014 14:08

Re: Klarna aanmaningen onterecht in de bus

Ongelezen bericht door Klarna AB »

Beste meneer,

Op 18 mei 2018 hebben wij u per e-mail gevraagd om uw moeder telefonisch contact met onze veiligheidsafdeling te laten opnemen omdat deze afdeling de enige afdeling is die uw moeder hierbij helpen. Het is niet nodig om informatie vrij te geven, maar we moeten wel gegevens verifiëren om te kunnen bepalen in hoeverre haar gegevens zijn misbruikt.

Als uw moeder niet zelf contact met ons kan opnemen, dan kunnen wij de zaak uiteraard ook verder met u afhandelen als uw moeder hier toestemming voor geeft.

In onze e-mail hebben wij ook aangeboden dat onze veiligheidsafdeling bereid is om telefonisch contact met uw moeder op te nemen zodat zij niet naar onze afdeling hoeft te bellen. We hebben u ook gevraagd om ons een telefoonnummer te bezorgen en een tijdstip waarop wij haar kunnen bereiken. Dit hebben we helaas niet mogen ontvangen. Deze kunt u alsnog toesturen in reactie op de e-mail die wij eerder hebben verzonden.

Zoals wij ook al eerder hebben aangegeven, willen wij dit zo spoedig mogelijk en op een professionele wijze voor jullie oplossen. Wij zouden jullie dan ook heel vriendelijk willen vragen om mee te werken in deze zodat dit voor beide partijen zo snel mogelijk opgelost kan worden.

Alvast vriendelijk bedankt!

Groet, Klarna

Gesloten